Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 2474
Om ikke lenge har jeg sommerferie, og tenkte i den anledning å ta meg en liten roadtrip rundt i landet. Formålet med turen er å få sett landet og fått tatt noen spektakulære bilder og film med min drone.

I den anledning trenger jeg hjelp til å finne en fin rute jeg kan kjøre med bil, med mye spennende å filme på veien. Spesielt på utkikk etter fin natur, typisk norsk med fjorder og høye fjell.

Noen som har vært på lignende tur og som har noen tips om ting som er lurt å ta med, eller som har en god rute å anbefale meg? Gjerne liste opp noen konkrete steder langs veien som er verdt å filme. Turen starter fra Oslo, men hvor vet jeg ikke. Planen er at denne turen tar ca 4-5 dager og jeg tenker å sove i bilen.
Senja

Den gyldne omvei i Inderøy
Park Supervisor
NodSquad's Avatar
Var jeg deg hadde jeg pløyd gjennom Sverige opp til nord Norge, kanskje entre landet i Kautokeino og kjøre sørover igjen. Gjort i 2007, great success. Må fort regne med mer enn 4-5 dager da
Siden du ikke har allverdens tid så anbefaler jeg Oslo-Bergen via Geilo. Bergen-Stavanger-Ålgård-Haukeli-Dalen etc. Evt. Stavanger via Klepp, Bryne-Egersund-Helleland-Ålgård-Dalen-resten av Telemark.

Ta avstikkere, masse natur, fjell, vidder, fjorder og nordsjøen rett inn langs hele Jæren. Et lite stykke Norge rett og slett.

Eller kjør over Suleskard i Sirdal.



Har kjørt denne ruten selv for et par år siden. Kjempetur. Ca 1500 km totalt.
Sist endret av frtoretang; 18. juni 2016 kl. 07:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sikt mot Hardanger eller Sognefjorden☺
Dra innom nordvestlandet og få med deg atlanterhavsvegen, trollstigen og geirangerfjorden
Trådstarter
17 2
Takker for mange gode tips!
Planen er som nevnt å sove i bilen, men bilen min er litt kort for mine 187 cm. Noen som vet om en utleiebil det er mulig å sove nogenlunde behaglig i? Altså en bil der jeg kan ligge utstrakt når jeg legger ned baksetene. En kul sportsbil er det jeg egentlig vil ha for turen, men det blir litt vanskelig mtp. soveplass.
Kan betale opp til 5000.

EDIT:
Jeg har tenkt litt på å leie en Tesla model S, da dette er en rå bil og det ser ut som man kan sove i den.
Så er det jo alle fordelene med gratis drivstoff, ferger og bompasseringen (hvis alt dette gjelder fortsatt?).
Spørsmålet er om det er nok lademuligheter for meg på turen. Tenkte å ta turen som "bocca" eller "frktoretang" anbefalte.
Sist endret av Birdview; 18. juni 2016 kl. 18:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Trollegutten Vis innlegg
Var jeg deg hadde jeg pløyd gjennom Sverige opp til nord Norge, kanskje entre landet i Kautokeino og kjøre sørover igjen. Gjort i 2007, great success. Må fort regne med mer enn 4-5 dager da
Vis hele sitatet...
Fantastisk å kjøre hele landet opp for å så snu når du er midt på jævla vidda uten å få sett på kysten her oppe.. snakk om å skyte seg selv i foten

Til trådstarter; Sikt deg inn på fjordene på vestlandet og ta det du kan på hjemturen som ren bonus, vestlandet er faen en jævla perle
Sitat av Birdview Vis innlegg
Jeg har tenkt litt på å leie en Tesla model S, da dette er en rå bil og det ser ut som man kan sove i den.
Så er det jo alle fordelene med gratis drivstoff, ferger og bompasseringen (hvis alt dette gjelder fortsatt?).
Spørsmålet er om det er nok lademuligheter for meg på turen. Tenkte å ta turen som "bocca" eller "frktoretang" anbefalte.
Vis hele sitatet...
Det meste av dette gjelder fortsatt, men endel riksvei-ferjer har begynt å ta betalt nå, bl.a. i sør-Tråndelag, Hordaland og Rogaland (man betaler likevel mindre enn for en vanlig bil).

Ang. lademuligheter og slikt anbefaler jeg denne kanalen på YouTube, han har vel kjørt de fleste veier i Norge etterhvert, inkl. de som nevnes her. Det ligger også et kart over Tesla-ladere på Teslas hjemmeside.
Kommer fra Stavanger, og synes ikke det er veldig mye å se på i området. For all del, vi har et par fine fjorder, men det finner du langs hele Vestlandet. Av alle plasser hadde jeg definitivt valgt Midt-Norge og nordover, men på 4 - 5 dager er det veldig begrenset med valg om du begynner i Oslo, men det avhenger selvsagt av hvor langt du er villig til å kjøre pr. Dag.

Synes det virker som en dårlig idé å dra på roadtrip med elbil dersom målet er å ta flotte bilder av natur og andre avsidesliggende steder, men jeg har null erfaring eller kunnskap om ladetid og antall stasjoner. Man trenger hvert fall ikke ta særlig mye ferje om man planlegger turen litt, det er mye fint å se langs fjelloverganger også.

Mitt tips ville vært å kjørt så langt nord som mulig, men i det minste opp mot Trondheim eller Kristiansund, for å sette kursen sørover langs kysten og/eller fjordene samt mange flotte fjelloverganger. Atlanterhavsveien, Sunnmørsalpene og Jostedalsbreen er tre fantastiske plasser som kan nås innen en dags kjøring fra Oslo, uten å ta ferje. Da hadde jeg enten leid meg en transporter eller tatt med telt for å få den aller beste utsikten når du våkner.

E134 mellom Drammen og Haugesund tilbyr mye flott natur, men om du velger å dra nordover via Bergen etterpå må du belage deg på endel ferjer. Det beste hadde i mine øyne vært å kjørt E134 mot Haugesund, for å ta videre opp mot Sunnmørsalpene og Kristiansund via E16 og fylkesvei 55 med diverse avvik, i stedet for E39 via Bergen. Videre hadde jeg kjørt til Trondheim, for å avslutte med en DDE etappe til Oslo eller kjøre via Sverige gjennom svenske skoger og vidder.
Sist endret av petterdass; 19. juni 2016 kl. 01:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.