Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1668
Hei, jeg vurderer å ta meg en shoppinghelg i London nå i August som kommer, er ganske mange år siden jeg var der sist. Sist gang jeg var der så var det ganske billig med klær, men da var også 1GBP=9.5NOK. Nå er jo 1GBP=11.94NOK. Er det fortsatt "billigere" med klær og sånn der? eller er det ikke verdt å dra der for å shoppe på nåværende tidspunkt?
Vet jo og at pundet kan endre seg litt frem til August, men vil ikke tro det endret seg så mye.

Noen her som også har et hotell som er billig, sentralt, og helt grei standard? Hotellet bør ligge i nærheten av Oxfordstreet.

Takk for svar!

Keegasus
Sist endret av Keegasus; 17. juni 2016 kl. 12:04.
Du sparer nok ikke så mye mer enn momsen som i UK er 20% og dermed utgjør rundt 16,5% av utsalgsprisen.
Når det gjelder hotell eller soveplass kan det være en god mulighet for deg å bruke airbnb (link). Det er en ordning der privatpersoner leier ut leiligheter, hus, rom eller bare en sofa, med ulik pris og standard. Har kun gode erfaringer med det, og dersom man ikke ønsker å bruke halve årslønna på hotell er det et glimrende alternativ. God tur!
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av nikita Vis innlegg
Du sparer nok ikke så mye mer enn momsen som i UK er 20% og dermed utgjør rundt 16,5% av utsalgsprisen.
Vis hele sitatet...
Det er jo litt da, visst jeg for eksempel handler sko på Louis vuitton så vil jo 16,5% være en del penger spart

Sitat av Celine Vis innlegg
Når det gjelder hotell eller soveplass kan det være en god mulighet for deg å bruke airbnb (link). Det er en ordning der privatpersoner leier ut leiligheter, hus, rom eller bare en sofa, med ulik pris og standard. Har kun gode erfaringer med det, og dersom man ikke ønsker å bruke halve årslønna på hotell er det et glimrende alternativ. God tur!
Vis hele sitatet...
Det er jo en god mulighet! Tusen takk for tipset
Sist endret av Keegasus; 17. juni 2016 kl. 13:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Keegasus Vis innlegg
Det er jo litt da, visst jeg for eksempel handler sko på Louis vuitton så vil jo 16,5% være en del penger spart
Vis hele sitatet...
Jager du prosenter bør du ta med deg et yA Bank VISA kredittkort: 3% rabatt på alle varer i utlandet i juni - https://ya.no/Kredittkort/rabatter

365Privat Mastercard er også et alternativ, og gir deg 3,65% rabatt på klær og sko kjøpt med kredittkortet.

Gratis kontantuttak i utlandet får du imidlertid bare med Gebyrfri VISA, Cresco Gold og Bank Norwegian VISA (du får 20% rabatt med dette kortet på Norwegian sine Flex billetter, og 5% på vanlige billetter + 1% rabatt på alt du kjøper med det).
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av nikita Vis innlegg
Jager du prosenter bør du ta med deg et yA Bank VISA kredittkort: 3% rabatt på alle varer i utlandet i juni - https://ya.no/Kredittkort/rabatter

365Privat Mastercard er også et alternativ, og gir deg 3,65% rabatt på klær og sko kjøpt med kredittkortet.

Gratis kontantuttak i utlandet får du imidlertid bare med Gebyrfri VISA, Cresco Gold og Bank Norwegian VISA (du får 20% rabatt med dette kortet på Norwegian sine Flex billetter, og 5% på vanlige billetter + 1% rabatt på alt du kjøper med det).
Vis hele sitatet...

Har aldri brukt kredittkort før, men ser jo nå at det er en grei løsning å bruke i utlandet
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Om du skal på shoppingtur og du ikke bryr deg så alt for mye om landet kan du vel reise til Gdansk? Ganske billig å handle / leve der.
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Om du skal på shoppingtur og du ikke bryr deg så alt for mye om landet kan du vel reise til Gdansk? Ganske billig å handle / leve der.
Vis hele sitatet...
Kan kanskje reise der en annen gang, var egentlig London jeg kunne tenkt meg nå Tenkte å ta meg en tur på London Dungeon, London Eye osv Men Gdansk er jo ikke noe dumt sted å reise neste gang! Takk for tipset
Det kommer veldig ann på hva du skal kjøpe. Skal du kjøpe merkeklær er det ikke mye å spare, da du primært har spart på kursen tidligere. Men visst du derimot bare skal handle klær, så er fremdeles de store "billigkjedene" som Primark veldig billig ifht det vi er vandt med.

Var der tidligere i år og kjøpte blandt annet bukser til 150kr, tynne vindjakker for 80kr, bombere for litt over 100kr visst jeg husker prisene sånn ca riktig. Det er iallefall mye billigere enn det du er vandt med
Sist endret av KjemikalieX; 17. juni 2016 kl. 16:50.
Du får momsen igjen på netthandel også! Bestill ting fra Asos.com, vis de + kvitteringen på flyplassen og få igjen momsen
Keegasus's Avatar
Trådstarter
62 3
Sitat av KjemikalieX Vis innlegg
Det kommer veldig ann på hva du skal kjøpe. Skal du kjøpe merkeklær er det ikke mye å spare, da du primært har spart på kursen tidligere. Men visst du derimot bare skal handle klær, så er fremdeles de store "billigkjedene" som Primark veldig billig ifht det vi er vandt med.

Var der tidligere i år og kjøpte blandt annet bukser til 150kr, tynne vindjakker for 80kr, bombere for litt over 100kr visst jeg husker prisene sånn ca riktig. Det er iallefall mye billigere enn det du er vandt med
Vis hele sitatet...
Så man sparer ingenting på merkeklær? Er jo det jeg er primært ute etter Men som det står lenger her oppe så får man jo igjen 20% av salgsummmen i moms
Sist endret av Keegasus; 18. juni 2016 kl. 12:43.
Du får igjen 16,67% av salgssummen. Momspåslaget er 20% av butikkpris, ikke av totalpris. Dersom du handler for mer enn 5000 (om jeg husker riktig) må du vel strengt tatt betale norsk moms/mva/tekstilavgift ved importering av varene også, men praksisen her kan jo diskuteres.

Å dra til en dyr by for å spare penger på å kjøpe dyre klær er vanskelig. Butikker gjør det de kan for å opprettholde/forbedre marginene sine, og endringer i valutakurs blir som regel priset inn, men dette avhenger veldig fra butikk til butikk. Dyre, internasjonale merker er blant de som gjør dette oftest, og jeg vil derfor påstå at du ender opp med å tape penger på turen grunnet fly-, mat- og oppholdsutgifter, selv om klærne du kjøper er 10% billigere. Det avhenger selvsagt av hva du kjøper og hvor mye, men dersom hovedintensjonen er å bruke penger på merkeklær hadde jeg heller ventet på en gunstigere kronekurs eller valgt et annet reisemål. Da er sjansen litt større for å gjøre gode kjøp.

London er en fin by, så jeg mener ikke å skremme noen fra å reise. Håper bare å klargjøre litt ift. Kostnader og eventuelle besparelser. Er selv i Spania, og som en gjerrig person svir det godt å betale 30% mer enn alt kostet for noen år siden...
Sist endret av petterdass; 19. juni 2016 kl. 02:38.