Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 19127
Før jul gikk jeg til innkjøp av en Rpi B+ og satte opp en enkel pptpd-server på denne, slik at jeg får norsk IP på min iPad ute på reiser. Dette fungerer fint.

CanalDigital har nå kommet med en tjeneste som heter T-We See, som gir meg muligheten til å streame direkte fra min dekoder til iPad rundt om i huset. Genialt, syns jeg.

Hvor fint hadde det ikke vært for meg å hatt tilgang til alle mine tv-kanaler og opptak når jeg er ute på reise?
Er det mulig å få til på en ikke alt for avansert måte?
Vil OpenVPN gi meg full tilgang til hjemmenettverket? Andre muligheter?
Overskuddsmateriell
Dette har med hvordan den konfigureres men skal ikke være noe problem å la enheten som kobler til OpenVPN fulle tilganger til nettverket.
Trådstarter
8 0
Sitat av Bullhill Vis innlegg
Dette har med hvordan den konfigureres men skal ikke være noe problem å la enheten som kobler til OpenVPN fulle tilganger til nettverket.
Vis hele sitatet...

Gjelder dette også OpenVPN's løsning mot iPad?
skulle tro dette ordner seg med appen til canal digital etter at ipaden er koblet opp på vpn

får når du er koblet opp på vpn så er du koblet til det lokale hjemmenettverket u-avhengi av hvordan vpn service du bruker til å koble opp mot
Overskuddsmateriell
Dette er oppsett på server og ikke på client
Trådstarter
8 0
Når jeg kjører PPTPD får jeg jo en lokal IP adresse, men subnet blir 255.255.255.255, slik at jeg får ikke connecta til dekoder. Hadde jeg klart å fått en lokal IP adresse, med subnet 255.255.255.0 slik som på dekoder, ville jeg kanskje fått tilgang til tjenesten.
Overskuddsmateriell
Blir nok snakk om å sette opp en NAT på VPN servern der du oppererer fra den sin IP
Trådstarter
8 0
Ok. Får ta meg en runde på nett og se om det kan gjøres på min pptpd-server nå, eller om jeg må inn med OpenVPN før dette kan fungere.
vet at hvis du bruker pfSense(nanoBSD) som router og vpn server (openVPN) så får du gjort dette

og når du driver med egene private servere så ønsker du også en litt over middels god router \ brannmur også
Trådstarter
8 0
Merker at dette nå begynner å bli litt vanskeligere enn jeg håpet på. Hadde et håp om at man kunne bruke pptpd-serveren til å fake riktig ip-adresse til iPad, slik at jeg fikk kontakt mellom ipad og dekoder. Er jo kun ipad som trenger å bruke denne serveren og få kontakt med dekoder. Skal ikke brukes til noe annet.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har både PPtPd og openvpn i drift rundt om kring. Testet begge opp i mot netflix når jeg var i tyrkia nå. Fungerte utmerket. Det enkleste er nok å sette opp en pptpd. Kjører en selv hjemme på en raspberry pi (256mb første versjonen) på minimal raspian uten gui. Ser denne tråden er noen mnd gammel. Fått det til å fungere enda?

ps. denne er litt gammel men fungerer enda skulle jeg mene:
http://www.howtogeek.com/51237/setti...ver-on-debian/
Sist endret av kaschei; 24. mai 2015 kl. 00:01.
Avventende
nudo's Avatar
Sitat av Stig1 Vis innlegg
Vil OpenVPN gi meg full tilgang til hjemmenettverket?
Vis hele sitatet...
Ja, OpenVPN vil gi deg denne muligheten.
▼ ... over et år senere ... ▼
Tråden er gammel, men håper på utdates. Håper noen har løst denne floken. Nå funker t-we appen også utenfor husets vegger, men da får man ikke tilgang til enkelte kanaler, særlig tv2 sine premier league kanaler. Prøvd med pptd server og openvpn, kommer inn på nettverket men finner ikke dekoderen som vil gi tilgang til alle kanaler.
Noen som har løst dette?

PS. Har satt opp openvpn og pptd server på Asus rt66nu routeren
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Korleis har du sett opp OpenVPN?

Det er tenkjeleg at deteksjon av dekoderen skjer via broadcast, og då kan tap fungere betre enn tun. Tun er lag 3, og ruta, med støtte for kun IP. Tap er lag 2, og støtter alle protokoller du har lyst til å trykke over VPNen.
Spørs om du ikke må bruke TAP modus på denne tilkoblingen for og få TV'n til å se vpn forbindelsen din
Trådstarter
8 0
Gammel tråd, som jeg glemte å oppdatere.
Fikk satt opp OpenVPN greit, men klarte ikke å få det til å fungere med den gamle T-we See appen.
Skal se om jeg får tid til å sette opp en ny server, og prøve tipset om TAP opp mot den nye T-we appen.
Er veldig noob på akkurat dette, så om det er noen med god kunnskap innen vpn kan prøve å sette opp openvpn med TAP, og se om det er mulig å få tilgang til hele innholdet i T-we appen, så hadde det blitt satt stor pris på.
Nå har ikke jeg "T-piss" (T-we) eller "canalanal" (canal-digital) men jeg har VPN Server med OpenVPN dog på pfSense og TAP så får jeg tilgang til ting jeg ellers ikke har tilgang til med et ruted nettverk over TUN, et eksempel på dette er at jeg kan streame til chrome casten fra laptop-en på jobb til tven hjemme

Jeg har Get som ISP hjemme, men har ikke hatt tid til å teste med Get appen enda
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Korleis har du sett opp OpenVPN?

Det er tenkjeleg at deteksjon av dekoderen skjer via broadcast, og då kan tap fungere betre enn tun. Tun er lag 3, og ruta, med støtte for kun IP. Tap er lag 2, og støtter alle protokoller du har lyst til å trykke over VPNen.
Vis hele sitatet...
Må påberope mæ amatør så stemplet også. Vanskelig å finne applikasjoner som støtte tap, men fant openvpn Client som støttet det. Men det funket ikke.
Hvis noen finner ut dette hadde det vært fint med en liten oppskrift. Men takk for all hjelp sålangt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cypherson Vis innlegg
Må påberope mæ amatør så stemplet også. Vanskelig å finne applikasjoner som støtte tap, men fant openvpn Client som støttet det. Men det funket ikke.
Hvis noen finner ut dette hadde det vært fint med en liten oppskrift. Men takk for all hjelp sålangt.
Vis hele sitatet...
Du må åpenbart sette opp openvpn-serveren din til tap (i.e. brdige mode), og konfigurerere klienten din for det samme.

https://openvpn.net/index.php/open-s...-bridging.html

Om du skal ha det på telefonen må du i praksis roote den.
Hmm, Dere snakker om den normale T-We appen med alle kanalene og ukesarkiv osv?
Den funker fint for meg uansett hvor jeg starter den opp.
Funker på jobb, i bilen, og på fly med wifi
Canal Digital slapp jo den nye versjonen for noen uker siden
https://play.google.com/store/apps/d...naldigital.twe
Sist endret av 4asd13; 8. januar 2017 kl. 17:47.
Sitat av haxxor Vis innlegg
Hmm, Dere snakker om den normale T-We appen med alle kanalene og ukesarkiv osv?
Den funker fint for meg uansett hvor jeg starter den opp.
Funker på jobb, i bilen, og på fly med wifi
Canal Digital slapp jo den nye versjonen for noen uker siden
https://play.google.com/store/apps/d...naldigital.twe
Vis hele sitatet...
Hei,
Den funker bra innenfor Norges grenser her og. Men cluet er at enkelte kanaler ikke er tilgjengelig uten at man er tilkoblet hjemme routeren(tilgangen til disse er dessuten avhengig av at tv dekoderen er koblet til routeren). Men har fått det til funke når jeg er koblet til eksternt nettverk, akkurat som planlagt. Da får jeg tilgang til de kanaler som krever at man er koblet opp mot hjemme nettverket. Nu gjenstår det å få det til over mobilnettet, men ser ut som at det vil kreve operatør bytte.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
8 0
Hei Cypherson, hvordan fikk du det til å fungere? Gi meg en kjapp guide? Har satt opp en PI med Raspian og openvpn hjemme, men får fortsatt ikke tilgang til "dekoderen" via T-we appen..
Sitat av Stig1 Vis innlegg
Hei Cypherson, hvordan fikk du det til å fungere? Gi meg en kjapp guide? Har satt opp en PI med Raspian og openvpn hjemme, men får fortsatt ikke tilgang til "dekoderen" via T-we appen..
Vis hele sitatet...
Hei, husk æ er en noobie.
Men her er noen ting som løste det for meg.

1. Må vist ha Tap tunnel. Kun en app på Android som akseptere det, openvpn Client fra colucci web it. Kjenner ikke til rasperry.

2. Tv dekoder må være koblet til router. Sjekk at det funker når koblet til hjemmenettverk, før man prøver ut med openvpn server.

3. Må testes fra et eksternt nettverk, fikk det ikke til å funke når logget til eget nettverk. mobil nett ikke aktuelt å teste på da man ikke får public ip uten å ordne dette via Netcom eller telenor.b

4. I openvpn serveren aksepter "svar på det" og "annonser dns til andre klienter"


Så funker på eksternt nettverk i Norge.får det ikke til å funke fra Spania, uvisst hvorfor. Får koblet til vpn serveren men får ikke tilgang til lokalt internet og tv dekoder fra Spania. Satt internet leverandør der nede på saken mtp hvordan deres system funke.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Cypherson Vis innlegg
3. Må testes fra et eksternt nettverk, fikk det ikke til å funke når logget til eget nettverk. mobil nett ikke aktuelt å teste på da man ikke får public ip uten å ordne dette via Netcom eller telenor.b
Vis hele sitatet...
OpenVPN krev ikkje offentleg IP på klienten. Det er regulær UDP-trafikk, og funker utmerka gjennom NAT.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
OpenVPN krev ikkje offentleg IP på klienten. Det er regulær UDP-trafikk, og funker utmerka gjennom NAT.
Vis hele sitatet...
Hvorfor funke det på eksternt nettverk og ikke mobil da?
Ser at routeren min har nat aktivert som standard, men vet ikke ka det betyr.

Hvorfor funke det ikke fra utlandet?
Fikk det til fra Spania og, måtte bare bruke en annen port og et par andre innstillinger. Neste utfordring å få chromecast til å funke bak en vpn.
Trådstarter
8 0
Kun med standard bruk av openVPN med TAP?
Du får da tilgang til alle kanaler slik som hjemme på din Android telefon?
Standard openvpnserver på Asus router:, tap, udp, viktig å krysse svar dns og del dns til klienter.
På klienten noen få innstillinger med fast dns server og routing gjennom den, se video https://www.linkedin.com/pulse/andro...robert-mccurdy. Så var det litt prøv og feil med innstillinger på klienten.
▼ ... over et år senere ... ▼
Gammel tråd, men fortsatt aktuell og aldri helt konkludert. Jeg har samme problemstilling og vil bruke T-We over VPN og få tilgang til fra Android appen til kanaler som er låst til hjemmenettet, som TV2. Status er at med https://play.google.com/store/apps/d...cciweb.openvpn så fungerer TAP uten root på telefonen og det ser ut til å fungere også med 'hjemmekanalene' så lenge man kobler opp VPN via Wifi. Fra mobilnett fungerer fortsatt TAP, men T-We kjører kun kanaler man har tilgang til utenfor hjemmet i Norge og ikke TV2 mfl der den klager over å ikke få kontakt med dekoder.

Kan årsaken til dette være at T-Wee appen sjekker om man er på Wifi ?
Vil sansynligvis fungere om man deler mobilnett fra en annen enhet, for da er det jo wifi, har ikke testet det ennå. Finnes det en annen 'internt' Android løsning for å 'fake' wifi via mobilnett?

Oppdatering, fant denne, https://play.google.com/store/apps/d....adam.fakewifi , men den funker bare med Xposed som = root. Trenger noe som kjører uten root.
Sist endret av tomfoss; 14. juni 2018 kl. 16:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Noen som har fått dette til å fungere?
Jeg har en raspberry pi3 som jeg kjører openvpn på. Og jeg har en t-we app på mobilen hvor jeg ønsker å se TV2 Sport Premium på når jeg er ute på reise. Den kanalen er kun tilgjengelig dersom man er "hjemme", dvs. at man må være på samme lokale nett (10.x.x.x ?) som t-we boksen fra canal digital.

Føler jeg har prøvd det meste, men får det ikke til. Har betalversjonen av openvpn client fra colucci-web.it, som har støtte for TAP.
Men usikker på hvordan det skal settes opp, og om man må gjøre noe i Telenor-routeren... NAT???

Update: Ser ut som at mobilen/vpn-klienten har fått ip-adresse 10.8.0.2. Tv-boksen har jo ip-adresse på lokalnettet 10.0.0.x
Er det årsaken til at app'en ikke finner t-we boksen på samme nett? Hvordan kan jeg få mobilen på samme nett som boksen?
Sist endret av Bartonsen; 3. desember 2018 kl. 21:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.