Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1332
Jeg kom akkurat til å tenke på en ting

Med tanke på spill som Cod, Cs, Bf ja u name it, spill som er over 16års aldersgrense.

Er det egentlig lov at barn under 16 da kan spille offentlig på lan som er arrangert ?

F.eks : Her en helg var det lan i en gymsal som var arrangert av noen folk. Var masse kids der under 16år som spilte cs og cod
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Googlet "aldersgrenser spill" og fant denne.
Sitat av Ung.no
Merkeordningen for dataspill er et informasjonssystem som skal gi foreldre, kjøpere og nettbrukere økt tillit til at spillets innhold egner seg til en bestemt aldersgruppe.
Vis hele sitatet...
Det er lov, og det er mer et hjelpemiddel enn en lov. Du kan ikke få bot om du er 10 år og spiller 18+ spill.
Slik som Jonta skrev, dette er ingen "ofisiell aldersgrense", men rettere sagt en retningslinje for foreldre og kjøpere. Er litt usikker, men jeg tror heller ikke at det er noen lov som krever at butikkene oppredtholder dette, annet enn oppslag i media.

Derfor vil ikke dette føre til noen problemer i det hele tatt
når jeg skulle kjøpe black ops måtte jeg ringe hjem for å få kjøpe det -.- selv om jeg nesten er 18. men fikk kjøpe med tillatelse fra foreldre, så er vell samme prinsippet på bruk
ja skjønner det, men bare tenkte litt på om det burde være aldersgrense på arrangerte lan ?
Jack of all trades
Apoxi's Avatar
Det er ingen "lov" i ordets rette forstand slik flere her har sagt.

Det jeg vil legge til er at dette er helt opp til butikkene selv om hvor strenge de vil være på dette. De aller fleste driter i det så lenge det ikke kommer en 10 åring med et "zomgthefuck splatter/zombie/horror/pscyho" spill. :P

Apoxi


Edit: Det er vel også opp til de som arrangerer LAN'et, akkurat det samme som butikkene
Sist endret av Apoxi; 14. desember 2010 kl. 15:53.
Jobber selv i en butikk som selger spill og ingenting er bedre enn å nekte unger å kjøpe spill med 16 og 18 år.
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Om det burde være aldersgrense er jo noe helt annet. (Tråden blir mye mer interessant om vi diskuterer dette, da det allerede har blitt etablert om det er).

Jeg synes det burde være grenser for hva folk kan spille. Aldersgrenser er mye enklere å bruke enn "modenhetsgrenser", selv om sistnevnte er å foretrekke.

En bekymring jeg har hørt er at spill kan bli for realistiske (dette fra en som spiller selv). OoM sin signatur
Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affectued us kids, we'd all be running around darkened rooms, munching magic pills, listening to repetitive electronic music.
Vis hele sitatet...
er humoristisk, men tar ikke høyde for realismen i et spill. ("Realisme" er en glidende overgang tho. Hvor går grensa?)

Man kan ikke hindre t.d. 13-åringer fra å spille det siste i Doom-serien, eller CoD, eller hva det måtte være. De får spilt det om de har lyst. Organiserte LAN og dataparty kan dog bruke aldersrestriksjoner for å sende et signal om hva som passer for forskjellige aldersgrupper, og det synes jeg også de burde.
Jeg kan huske ett veletablert lanparty som skulle ha aldersgrenser på spillcompoene basert på hva som sto på spillet. Unødvendig å si, men det lanpartyet blir ikke arrangert lenger, siden 50-80% av deltakermassen var under 16 år.
Det var en rekke med andre velmenende og ikke så smarte tabber som ble begått, men dette punktet var sentralt i å drive bort deltakere.
Jeg tror at aldersgrenser er mere for å informere foreldre i hvilke type spill barna spiller
Ser det for meg

"12-åring i varetekt for bruk av spill med atten års aldersgrense"

Hvis det skulle vært en reel aldersgrense, hadde det ikke vært deres ansvar om de bruker spillet på LAN-et, men derimot om de kjøper det hos dere.