Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3309
Stemmer det at legen min får beskjed hver gang jeg henter ut resepter som han selv har skrevet ut?

Hvis jeg fikk tilgang til en reseptblokk og ID-Nr tilhørende diverse leger. Da kan jeg teknisk sett skrive ut de reseptene som passer meg og hente de ut på apoteket?

Det jeg lurer på er vell egentlig om legen fortsatt hadde blitt varslet selvom han ikke har skrevet ut resepten, men hvis jeg selv skrev ut en resept med legens personalia og fikk den utlevert på nærmeste apotek?

Trenger vell ikke nødvendigvis å jobbe på et apotek eller som lege for å vite dette....
Sist endret av stresser; 24. desember 2016 kl. 10:52. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Apoteket følger med og sladrer til legen om de er mistenksom, og alle respter på personnummeret ditt blir lagret og registert på helsenorge.no når du får elektronisk profil om du ikke har det allerede. Snakker av erfaring.
I tillegg har alle med forskrivningsrett tilgang til reseptformidleren, en database med alt som er skrevet ut og av Hvem og når. Så du blir tatt uansett.

I tillegg så er det vel ikke vare piller du da blir straffet for men også dokument forfalskning, og det er vel generelt høye straffer for det.
Min erfaring er at e-resepter blir registrert i sentralt register, men papirresept blir registrert kun på kjeden du henter ut hos. Henter du hos apotek 1, så må neste hentes på en annen kjede, feks Boots. Jeg vet ikke hvordan det er blitt med kjernejournal, som jeg har takket nei til, da jeg ikke ser vitsen.
Apoteket plikter, uten hinder av taushetsplikten, å sende Reseptregisteret de opplysningene om hver enkelt ekspedert resept. Når apoteket sender opplysningene videre er det med såkalte pseudonyme helseopplysninger: det vil si at identitet er kryptert eller skjult på annet vis, men likevel individualisert slik at det lar seg gjøre å følge hver person uten at identiteten røpes. Formålet med Reseptregisteret er å samle inn og behandle data om legemiddelbruk hos mennesker og dyr

Fra apotek 1 sine sider
Siden omtrent alle leger har full tilgang på eresept nå, blir apotekene raskt mer mistenksomme på papirresepter nå til dags og ringer ofte opp fastlege eller sykehus for å verifisere resepten, spesielt om det er på et a- eller b-preparat. I tillegg reagerer de ofte hvis det ikke er stempel på en papirresept.
Å lage papirresepter er veldig lett! Så lenge du har all info om både lege og arbeidsplass, da trenger du bare litt kunnskap i Photoshop.
Men, slik som jeg forstår det utifra det dere har skrevet så er det ikke så lurt å gjøre dette, ihvertfall ikke bruke eget navn.
Sitat av stresser Vis innlegg
Å lage papirresepter er veldig lett! Så lenge du har all info om både lege og arbeidsplass, da trenger du bare litt kunnskap i Photoshop.
Men, slik som jeg forstår det utifra det dere har skrevet så er det ikke så lurt å gjøre dette, ihvertfall ikke bruke eget navn.
Vis hele sitatet...
Vel, du må jo også ha tilgang til div. databaser, samt skaffe deg falsk legitimasjon og håpe på at vedkommende i kassa ikke kan gjenkjenne deg. Det er jo naturligvis også verdens enkleste jobb å få all info om både lege og arbeidsplass.
Jeg fikk en pakke mer med sobril i uken i et helt år uten at det ble oppdaget.
Skulle bare ha 25 stykk i uken, men legen hadde tastet feil så jeg fikk to pakker istedenfor en.
Sitat av dronepungen Vis innlegg
Jeg fikk en pakke mer med sobril i uken i et helt år uten at det ble oppdaget.
Skulle bare ha 25 stykk i uken, men legen hadde tastet feil så jeg fikk to pakker istedenfor en.
Vis hele sitatet...
Det har faktisk skjedd meg og Varte ikke et helt år, men et par måndter hvor jeg fikk dobbel pakke.