Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1087
Jeg tenkte å selge min gamle datamaskin til en kompis, men er usikker hvordan jeg skal prissette delene som er inne i maskinen?
Kjøpte den i Januar 2013, så er noen år gammelt.
Mangler harddisker og RAM'en. Så blir rundt 11,200 ny pris i 2013

http://imgur.com/a/7s8WR
Sist endret av TResell; 7. desember 2016 kl. 16:44.
Del pris på antall år brukt?
What? Du tenkte at jeg skal selge en maskin som kostet 11200 for 4 år siden for 2800 nå?
Sitat av TResell Vis innlegg
What? Du tenkte at jeg skal selge en maskin som kostet 11200 for 4 år siden for 2800 nå?
Vis hele sitatet...
Ja, høres ganske greit ut det.
Det er en forrige generasjons pc. Prosessoren er bra, selv for i dag, men den blir helt ubrukelig når man skal over til de nye hovedkortene med skylake og DDR4. Skjermkortet er gått ut på dato, for å si det mildt. Jeg skulle gjerne sagt du ville kunne få lurt noen på finn.no, men det vil sannsynligvis ikke fungere i dette tilfellet fordi de som er dumme nok til å kjøpe en overpriset pc er som regel de som ønsker en hel pc som fungerer fra starten (uten at de trenger å gjøre noe selv).
Sitat av TResell Vis innlegg
What? Du tenkte at jeg skal selge en maskin som kostet 11200 for 4 år siden for 2800 nå?
Vis hele sitatet...
Bruksverdien er nok høyere enn 2800, men verdien på hardware er på det området. Om man steller veldig pent med hardware så vil man få ca 5-7 års levetid ut av den før det er ekstremt stor sjanse for pussige feil og problemer. Du har hatt den i 4 av de årene, så det er god sjanse for at den er vrakgods innen 1-2 år. Eneste delen av en datamaskin som ikke synker særlig mye i pris er kabinett, forutsatt at man ikke skader det for mye. Alt annet er slitedeler og synker i pris kjapt.


I bedriftssammenheng tar det 3 år fra maskinen blir kjøpt til den på papiret er verdiløs. Bruksverdien kan være noe helt annet.
Sitat av TResell Vis innlegg
What? Du tenkte at jeg skal selge en maskin som kostet 11200 for 4 år siden for 2800 nå?
Vis hele sitatet...
Hvis du sammenligner ditt skjemkort med ett gtx 770, la oss si at de har samme ytelse. Da må en nesten regne ut etter at nyprisen for det er litt over 1ooo kr, la oss si 1500 kr. Deretter må du trekke fra at det er brukt i nesten 4 år. Da blir det ikke mye igjen av summen. At du betalte 3500 kr en gang i tiden har ingenting med saken å gjøre.

Hvorfor nyprisen settes til 1500 kr? Fordi en får ett gtx 1050ti til den prisen i dag, og her kan du sammenligne Gtx 770 og Gtx 1050ti

Og som nevnt tidligere er det vel få som er ute etter å kjøpe en halv maskin. Når du da skal begynne å selge i deler så treffer en stort sett på de som har litt kunnskap og vet hva som er verdt å kjøpe eller ei. Men maskinen er jo fullt brukbar og hadde glatt beholdt den selv, hadde bare sett meg etter billig brukt minne og satt inn en hdd. Bruksverdien er der i alle høyeste grad.

Hvis jeg skulle solgt noe som helst til en kompis, pleier jeg også å legge inn en kompis pris, dvs en rabatt, så jeg hadde sitti igjen med enda mindre. Men jeg er av den typen at jeg syns at en kompis skal få valuta for kronene også.
Sitat av TResell Vis innlegg
What? Du tenkte at jeg skal selge en maskin som kostet 11200 for 4 år siden for 2800 nå?
Vis hele sitatet...
Ja, det er korrekt... Skal du gi vennepris også?