Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1679
Hei.
Prøvde en dag jeg var på hytta å sette opp mobiltelefonen (S7 Edge) som en ruter for og komme meg på nett med PC min (Microsoft Surface Book).

Det som skjedde da var jeg under ca 2 min hadde den brukt 200 Mb, som jeg synes var sinnssykt mye for og lese bare nyheter...

Regner med dette er fordi at ikke PC vet at jeg bruker mobildata, å dermed begynner og laste ned oppdateringer osv på PC'en.

Vet noen om hvordan man skal greie og kontrollere dette? Finnes det noe programvare som utelukker at bare f.eks Chrome har lov til og bruke Internett og resten av programmene er stengt, slik at det ikke blir brukt alt for mye Mb.

Takk
Jeg brukte GlassWire når jeg var på hytten, tror du også kan utestenge programmer med den innebygde Firewall'en.
Du kan også skru av automatiske oppdateringer i Windows.
hoyhoy
Trådstarter
Hvordan fungerer Glasswire da ?
Sitat av pederw Vis innlegg
Hvordan fungerer Glasswire da ?
Vis hele sitatet...
Det finner du ut hvis du bruker to sekunder av tiden din hos din favorittsøkemotor.
Sist endret av steili; 20. september 2016 kl. 17:15.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av steili Vis innlegg
Det finner du ut hvis du bruker to sekunder av tiden din hos din favorittsøkemotor.
Vis hele sitatet...
Har prøvd den noen ganger nå, men er det slik at jeg må blokke alt som kommer opp, som bruker nett? Ser det er en funksjon der du kan få programmene til og spørre om å få bruke nett, men denne funksjonen må du betale for.

Er det en annen måte å gjøre det på?
Er det noen andre program som gjør at du kan få programmene til og spørre om internett?
Kjøp deg ice net Billig og fungerer bra de gangene du er på hytta : )
Om du bruker nette mye vil du spare på det
Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Kjøp deg ice net Billig og fungerer bra de gangene du er på hytta : )
Om du bruker nette mye vil du spare på det
Vis hele sitatet...
Lurt å sjekke først. Investerte i ice.net på hytta - som ligger i 'bebodd' strøk men ikke bebodd nok til å ha bredbåndstilbud. Hadde OK dekning, men fikk hastighet på linje med Edge - totalt ubrukelig for PC. ice.net påstod vi hadde bra dekning. Ikke noe annet å gjøre enn å betale ut bindingstiden og kaste skiten...
Sitat av SuperT Vis innlegg
Lurt å sjekke først. Investerte i ice.net på hytta - som ligger i 'bebodd' strøk men ikke bebodd nok til å ha bredbåndstilbud. Hadde OK dekning, men fikk hastighet på linje med Edge - totalt ubrukelig for PC. ice.net påstod vi hadde bra dekning. Ikke noe annet å gjøre enn å betale ut bindingstiden og kaste skiten...
Vis hele sitatet...
Hmm merkelig? Lenge siden du hadde det? Nå snakker jeg om det trådløse nette til Ice. Min mor bruker det da hun bor på Linesøya i åfjord. Langt ut i havgapet. Veldig bra nett der, fungerer fint til face, avis, youtube osv osv. Dette er da som et mobilabonnement, du betaler så og så mye for det du trenger av nett pr. mnd
NetLimiter kan begrense hvor mye chrome bruker og pcen generelt, tror det dekker kravene dine.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av partybrus Vis innlegg
NetLimiter kan begrense hvor mye chrome bruker og pcen generelt, tror det dekker kravene dine.
Vis hele sitatet...
Det så ut som det programme jeg trenger ja! Skal teste det når jeg kommer hjem. Håper det er mulighet for at program som bruker nett må spørre om det først.

Sitat av Mr.Oxford Vis innlegg
Kjøp deg ice net Billig og fungerer bra de gangene du er på hytta : )
Om du bruker nette mye vil du spare på det
Vis hele sitatet...
Jeg det er en mulighet. Men det er så sjelden jeg får behov for dette. Bare når jeg er borte og uten internett, så liker jeg heller å sitte på pc for å lese mail og nyhetsider. Derfor trenger jeg og bare koble meg på tlf-nettet. Det fungerer bra, bortsett fra at det drar litt mye nett til tider...
Sist endret av pederw; 29. september 2016 kl. 08:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av partybrus Vis innlegg
NetLimiter kan begrense hvor mye chrome bruker og pcen generelt, tror det dekker kravene dine.
Vis hele sitatet...
Var ikke akkurat dette jeg tenkte på, med den gjør som du sier. Kunne ha tenkt meg et program der du bare velger f.eks at chrome skal bruke internett og viss et annet program skal bruke nett så må det spørre deg først.
Noen som har noe lignende ?
Du angir tilkoblingen som en "metered connection" i Windows. Det stopper unødvendig datatrafikk.
hoyhoy
Trådstarter
Sitat av mentalmelt Vis innlegg
Du angir tilkoblingen som en "metered connection" i Windows. Det stopper unødvendig datatrafikk.
Vis hele sitatet...
Men dette gjelder vel bare Windows ? Hva med andre programmer som hele tiden oppdaterer seg og laster opp og ned uten jeg har kontroll på det? (OneDrive, Dropbox, OneNote, Word osv.)