Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1660
Hei!

Etter å ha fullført førstegangstjenesten ønsker jeg å bruke ett år på å samle sammen litt penger og bruke de på å reise rundt omkring i verden. Jeg har vært mange steder tidligere, men har alltid reist med familie eller kompiser. Sånn generelt er jeg en person som er veldig glad i å clubbe og utforske nye ting. I det siste har jeg lest meg litt opp rundt det og reise alene og få en annen type ferie enn det jeg har opplevd tidligere. Virker veldig interessant men litt skremmende også. Det jeg lurer på er hvordan jeg burde planlegge en slik tur; hvor, hvordan bo, osv.

Det jeg tenker er å dele turene opp i etapper på 2-uker til 1-måned (er åpen for lengre tho), og jeg vil sannsynligvis ha over 100k å bruke på turene. I løpet av året vil jeg nok ha ca. 4 måneder disponibelt til reise.

Om du har noen tips eller erfaringer rundt det å reise alene i verden, del de gjerne med meg.
Å reise alene er for meg den ultimate ferien. Ingen kompromisser og ingen sutring.
En møter verden med litt andre briller når en reiser alene.

Kan ikke gi noen konkrete tips eller råd mtp på planlegging da jeg på generell basis tenker at vi planlegger alt for mye, og sjeldent bare er i øyeblikket.
Det er utrolig deilig å reise avgårde helt uten mål og mening, ta ting på sparket og være så kort eller lenge på en plass som man føler man ønsker. Ingen planer som stresser deg eller som gjør at du føler du må rekke over så og så mye.

Men folk er forskjellige, vet at noen er like glad i planleggingen som i selve reisen.

Du har uansett masse å se frem til, og vær flink å spare opp midler. Det er mye enklere å være på tur når en ikke konstant føler press på å bruke absolutt minst mulig spenn.

Med ønsker om en fantastisk reise
Sist endret av frtoretang; 12. juni 2016 kl. 17:42.
Bo på sosiale steder som hosteller, der er det mange som reiser aleine og er interessert i å bli kjent. På lengre turer er det gøy å reise litt sammen med folk du treffer underveis, men likevel være fri til å kjøre ditt løp som du vil, ta avstikkere, kanskje avtale å møtes i en annen by etc. Sosialt, men likevel fritt.

Ha åpen retur og ikke planlegg nøyaktig reiserute, men ha gjerne noen ideer. Spør andre reisende om tips underveis. Alltid gøyest hvis man har lest seg litt opp om landet på forhånd, synes jeg.

Ta med deg minst mulig verdisaker. Dropp dyrt kamera, dyr mobil osv. Ha et ekstra bankkort, gjerne kreditt. Pakk lett!

Skal du først dra på eventyr så ville jeg prøvd å være på tur mer enn 2 uker i strekk hvis du har anledning til det. I alle fall hvis du skal langt avgårde.

Har du tenkt på hvor i verden du vil dra?

Forresten: Gikk ut fra at du var mann pga førstegangstjeneste? Hvis ikke, skaff deg en giftering. Gjør merkelig nok ting mye enklere i store deler av verden.
Sist endret av entropi; 12. juni 2016 kl. 18:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Jeg har ingen praktisk erfaring, men ville forberedt det godt. Ville ikke nødvendigvis forberedt nøyaktige detaljer så bra, men hva jeg skal ta med meg. Med tanke på nødpenger, førstehjelpsskrin, og andre essensielle ting jeg tar fra toppen av hodet. Ville også lest meg ganske godt opp på landene, hørt med andre for å unngå feller. Før en slik reise, hvor du skal bruke ett 6 sifret beløp og 4 måneder av året på kan du ta deg tid til å lese deg opp. Ville personlig lest haugevis av foumer, bøker, dagbøker, blogger, sett videoer, dokumentarer. Halvtime om dagen i noen uker gjøre underverker uansett hva du jobber med. Jeg ønsker deg lykke til og alt vel. Håper du får en fin tur.
En ting som kommer godt med er å kunne noen lokale fraser, jeg liker å velge plass utifra hva jeg har lyst til. F.eks. Reise til kroatia for vann relaterte aktiviteter.

Du kan også ha ett mål og ta deg tid så du slipper stress. Det med mål sier jeg fordi det er kjedelig å rote rundt en ukjent plass uten å ha peiling på hva du gjør der.

Ta med deg ei ekstra lommebok du har litt penger i, hvis du reiser steder med mye ran så kan du bare gi fra deg den ekstra lommeboka uten å miste din egen.

Vær forberedt på å evt ikke få tatt ut penger og ha backup løsninger.

God tur!
Å reise alene er inget problem. Som en sa tidligere, bo på hosteller, og oppsøk sosiale steder. Kan anbefale backpacking og interrail feks, det er utrolig morsomt. Hva med en tur til karibien? Der er folk utrolig åpne og hyggelige, så det er veldig lett å bli kjent med folk Spent på å høre hva du finner på!