Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4605
Stor greie og mye informasjon om det i USA, Australia osv. Er det i det hele tatt noen som gjør det i Norge, når landet er så lite? Noen her med erfaring? Å surfe ulovlig på noen godstog en helg/uke med gode venner hadde jeg ikke hatt noe imot.
Har vært blindpassasjer på tog, men det var i USA.
Jeg og en venninne tok en 3 timers tur uten å løse billett.

Australske og Amerikanske tog har noe som mangler på Norske tog, kvegvogner som oftest er ulåste når de er tomme.
Trådstarter
4 0
Sitat av Wild Vis innlegg
Har vært blindpassasjer på tog, men det var i USA.
Jeg og en venninne tok en 3 timers tur uten å løse billett.

Australske og Amerikanske tog har noe som mangler på Norske tog, kvegvogner som oftest er ulåste når de er tomme.
Vis hele sitatet...
Hva er den nærmeste løsningen vi kan bruke her? Fordeler/ulemper ved andre typer vogner?
Mtp at store deler av norsk jernbane driftes av strøm, hvor kjøreledningen henger under en meter over taket er det risikofylt, og idiotisk. Det går 16 000v i ledningen, og du trenger ikke ta på den for at det smeller, eksakt avstand husker jeg ikke, men bare å være i nærheten av den er mildt sagt å gamble med livet. De fleste togsettene i Norge er utformet slik at man ikke skal kunne henge på dem eller klatre på dem.Hvis man ikke skal bevege seg på taket, er det få alternativer, tomme tømmer vogner, vogner som har lesset av containere f.eks. Disse fraktes stort sett til inngjerdete områder, hvor du garantert blir oppdaget. Anmeldelse er standard, politiet tar heller ikke lett på dette.

I tillegg til strøm, så er det en hel del andre potensielt dødelige "hindre" i infrastrukturen.

Hvordan du i det hele tatt skal komme deg på, ubemerket skjønner jeg ikke. Tog som ikke er låst bort har vakthold, andre reisende vil garantert melde i fra om ikke lokførermat, konduktør eller trafikkstyrer oppdager det. Dette er heller ikke noen vanlig skue i Norge, så om ingen av de overnevnte skulle oppdage det, så har man nok av folk langs veiene som vil se det.
Man kan jo bruke konteinervogner, men ulempen med det er att du ikke er skjermet fra vinden og du kan jo falle ut.
Sitat av Wild Vis innlegg
Australske og Amerikanske tog har noe som mangler på Norske tog, kvegvogner som oftest er ulåste når de er tomme.
Vis hele sitatet...
Jepp, det har vi lite av gitt. Men vi har de samme vognene bare at vi kaller de noe så fantasifullt som "Godsvogner"

Ellers så er det MASSE av godstog som går Norge på langs. Har gjort dette selv noen ganger, null problemer. (ok, riktignok er det vel over 20 år siden sist jeg gjorde det, men gjort er gjort, og erfaring er erfaring!)

Pass på å klatre ombord når toget står stille og feks venter på møtende tog. Og IKKE satse på å hoppe av et sted i fart, DET funker dårlig her i landet, pga hastigheter, stolper, gjerder osv... Vi har det litt "trangere" enn de har i det store utland.

Ellers så vil jeg anbefale SOMMER-turer, da jeg har en stygg tur på noen timer en vinter på samvittigheten, og det var JÆVLIG kaldt... Ikke å anbefale!

Ellers, lykke til og god tur!
Trådstarter
4 0
Sitat av Yorke Vis innlegg
Mtp at store deler av norsk jernbane driftes av strøm, hvor kjøreledningen henger under en meter over taket er det risikofylt, og idiotisk. Det går 16 000v i ledningen, og du trenger ikke ta på den for at det smeller, eksakt avstand husker jeg ikke, men bare å være i nærheten av den er mildt sagt å gamble med livet. De fleste togsettene i Norge er utformet slik at man ikke skal kunne henge på dem eller klatre på dem.Hvis man ikke skal bevege seg på taket, er det få alternativer, tomme tømmer vogner, vogner som har lesset av containere f.eks. Disse fraktes stort sett til inngjerdete områder, hvor du garantert blir oppdaget. Anmeldelse er standard, politiet tar heller ikke lett på dette.

I tillegg til strøm, så er det en hel del andre potensielt dødelige "hindre" i infrastrukturen.

Hvordan du i det hele tatt skal komme deg på, ubemerket skjønner jeg ikke. Tog som ikke er låst bort har vakthold, andre reisende vil garantert melde i fra om ikke lokførermat, konduktør eller trafikkstyrer oppdager det. Dette er heller ikke noen vanlig skue i Norge, så om ingen av de overnevnte skulle oppdage det, så har man nok av folk langs veiene som vil se det.
Vis hele sitatet...
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Jepp, det har vi lite av gitt. Men vi har de samme vognene bare at vi kaller de noe så fantasifullt som "Godsvogner"

Ellers så er det MASSE av godstog som går Norge på langs. Har gjort dette selv noen ganger, null problemer. (ok, riktignok er det vel over 20 år siden sist jeg gjorde det, men gjort er gjort, og erfaring er erfaring!)

Pass på å klatre ombord når toget står stille og feks venter på møtende tog. Og IKKE satse på å hoppe av et sted i fart, DET funker dårlig her i landet, pga hastigheter, stolper, gjerder osv... Vi har det litt "trangere" enn de har i det store utland.

Ellers så vil jeg anbefale SOMMER-turer, da jeg har en stygg tur på noen timer en vinter på samvittigheten, og det var JÆVLIG kaldt... Ikke å anbefale!

Ellers, lykke til og god tur!
Vis hele sitatet...
Takk til dere alle, får se hvordan det går. Blir på sommeren, selvfølgelig, hvis ikke hadde det blitt enda verre. Praktisk med en i familien som jobber med tog, kommer til å undersøke hvilke godstog som virker trygge her og når/hvor ofte de undersøker vognene. Ellers så er det fristende å ta seg en runde i USA, hvor det er mye tryggere og alt det der. Får se hvordan det blir. ^^
Trainsurfet en del da vi hadde de røde t-banene i Oslo
Trådstarter
4 0
Sitat av Tidspress Vis innlegg
Trainsurfet en del da vi hadde de røde t-banene i Oslo
Vis hele sitatet...
Hvordan fikk du plass noen sted på de vognene?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Trøtten Vis innlegg
Hvordan fikk du plass noen sted på de vognene?
Vis hele sitatet...
Jeg gjetter "på taket", siden det var relativt flatt, og t-banen ikke bruker strømledning med pantograd (tredje strømskinne langs bakken), og/eller "mellom vognene" på den lille avsatsen i hver ende.
Sitat av bakkus Vis innlegg
Jeg gjetter "på taket", siden det var relativt flatt, og t-banen ikke bruker strømledning med pantograd (tredje strømskinne langs bakken), og/eller "mellom vognene" på den lille avsatsen i hver ende.
Vis hele sitatet...
Er det ikke ganske knapp margin mellom taket og tunneltaket enkelte plasser?
Sitat av Skytteren Vis innlegg
Jepp, det har vi lite av gitt. Men vi har de samme vognene bare at vi kaller de noe så fantasifullt som "Godsvogner"

Ellers så er det MASSE av godstog som går Norge på langs. Har gjort dette selv noen ganger, null problemer. (ok, riktignok er det vel over 20 år siden sist jeg gjorde det, men gjort er gjort, og erfaring er erfaring!)

Pass på å klatre ombord når toget står stille og feks venter på møtende tog. Og IKKE satse på å hoppe av et sted i fart, DET funker dårlig her i landet, pga hastigheter, stolper, gjerder osv... Vi har det litt "trangere" enn de har i det store utland.

Ellers så vil jeg anbefale SOMMER-turer, da jeg har en stygg tur på noen timer en vinter på samvittigheten, og det var JÆVLIG kaldt... Ikke å anbefale!



Ellers, lykke til og god tur!
Vis hele sitatet...
Norge på langs? Går ikke tog lenger nord en til Narvik.
Sitat av maniiac Vis innlegg
Går ikke tog lenger nord en til Narvik.
Vis hele sitatet...
Da må man gjennom Sverige.

Lengst nord gjennom Norge blir Fauske.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Er det ikke ganske knapp margin mellom taket og tunneltaket enkelte plasser?
Vis hele sitatet...
Jo, men "heldigvis" går t-banen i Oslo temmelig langt i friluft.
Sitat av Trøtten Vis innlegg
Hvordan fikk du plass noen sted på de vognene?
Vis hele sitatet...
Jeg «trainsurfet» (?) også på de røde t-banene. For noen minner! (var vel 15 år) Det er ikke skummelt i det hele tatt, det er veldig morsomt; litt som tusenfryd. Når t-banen stoppet gikk jeg ned på skinnene og hang meg bakpå. Ikke å anbefale når det regner, all vannet fra taket rant i fanget..