Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 4817
Så hvilken syns du er best av Domino's, Pizzabaker'n og Peppes?
Eller andre varianter med tykk bunn? Hvilken pizza er din favoritt?

Har du den diggeste pizzaoppskriften til å mekke hjemme så del!

Det er helg så god helg til alle
Sist endret av celtseus; 4. desember 2020 kl. 19:12.
Mitt beste råd er å bruke lite av alt, men med kun høykvalitets ingredienser.
Bruk de beste boks tomatene du finner med bittelitt hvitløk og salt.
Happy Days!
Deig: Tynn bunn!
ca. 300g mel
Halv pose tørr gjær
Ei klypa salt
Ei spiseskje olivenolje
Rør sammen det tørre først, så tilsett olivenolje og hell i litt og litt vann mens du elter deigen til den ikke setter seg fast i fingrene og er glatt og fin i formen. La den heve i rom temp i minst 2 timer, eller helst i kjøleskap i opp til 72 timer.

Pizza pepperoni fyll:
Grillstad pepperoni, sjampinjong, mozzarella (helst hel, ikke eldorado!) eller rød cheddar, og tomatsaus. Tomatsausen kan være så rask og enkel som Mutti opphakkede tomater med litt salt og pepper, men jeg foretrekker en med noen flere ingredienser. Opphakkede tomater, en spiseskje tomatpuré, ett fedd hvitløk, 1-2 chili, en spiseskje olivenolje, en klype oregano, litt salt og pepper, og hvis jeg føler meg litt crazy så skviser jeg litt sitronsaft oppi sausen. Reduser dette på lav varme i ca. 1 time.

Pizza bolognese: kjøttdeig, løk, hvitløk, chili, opphakkede tomater, tomatpuré, salt, pepper, oregano, en klype sukker, et glass rød vin. Reduseres i ca 2 timer. Bruker gjerne litt parmesan under mozzarellaen på denne pizzaen.
Pizzabakeren lager meget gode pizzaer as, og det er store jævler til gode priser.
De virker ikke så veldig usunne, så lenge du holder deg til 1-2 stykker. Maks 3 for min del.
De virker heller ikke særlig sunne.

Jeg foretrekker pizza med mye tomatsaus, mais, løk/rødløk, + sånne jalla gule chilier som smaker surt og gjerne babyleaf (grønne blader, spiselige) og alle de kjente (Peppes, Pizzabakeren/Dominos osv) har for lite sunne greier på.

Men hvis du finner riktig lokale hole-in-the-wall kebab&pizza sjappe skal jeg love deg at du får diggere pizza med mye, mye mer fyll og gode krydder.
Sist endret av krystallkongen; 4. desember 2020 kl. 20:16.
Ja pizzabaker'n lager god pizza og er nok den jeg også ville valgt av disse alternativene.

Men den beste pizza'n lager du selv. Eller kanskje har du en lokal med god pizzasjappe der du bor?
Fyll er enkelt å få tak i og forberede, så trikset er nok å lære seg å lage gode bunner hurtig.
Slik at det blir fort gjort å lage for din del.

Moren til dama lager helt ville, tynne (italienske) pizzabunner som er så utrolig luftige. Helt hvite, bare hvetemel er jeg ganske sikker på.
Når jeg tenker meg om bør jeg spørre henne om hun vil lære meg hvordan. Lære en skill.

Uansett er det fort gjort å gjøre pizza til utrolig mange forskjellige ting.
Få ingredienser
Kun tomatsaus og forskjellige oster
Med fisk/sjødyr
Calzone
Mektig, stor og smaksrik i selskapssammenheng
Tynn slankepizza med mye hvitløk og mindre fyll
Vegetar
Sunne, fiberrike bunner VS hvetemelsbunner
Store norske formpizzaer, Chicago style bunn, Italiensk bunn.
Pizza som sjokoladekakedessert, som den som ble solgt i frysedisken (Dr. Oetker tror jeg)

Det er en utrolig allsidig rett og det er definitivt verdt å lære seg å mekke pizza fra bunn (bokstavelig talt)
Fort gjort å bruke som charismaboost om man har damebesøk - bare whippe opp en jævlig god pizza, åpne en vinflaske og tenne to-tre stearinlys.

Blei inspirert jeg for faen
Sist endret av krystallkongen; 4. desember 2020 kl. 20:28.
Av de tre kjedene du har nevnt, syns jeg Dominos var best... Selv om jeg ikke syns den var spesielt god.
Selv foretrekker jeg sjappene til Irakerne, som "alltid" tar navnet til en italiensk by. "Milano" "Napoli" etc.
Peppes er best
Jeg anbefaler å reise på masse forskjellige steder, store og små og prøve seg frem fremfor å stole på andre folk. Det er jo den pizzaen DU liker best som er relevant.
Pizzanini!! Er vel ikke så mange restauranter, men det er noen. Sjukt god pizza, samme hva du har på!

Lett og god oppskrift:
Ferdigbunn/melblanding/egen bunn.. bruk hva du vil!
En boks barilla bolognese(som saus, den er obligatorisk!)
Parmesanost(så mye du har samvittighet til)
Parmaskinke på toppen

Dette er alt, vipps så har du nesten verdens beste pizza!

God helg folkens!
Kan lett spise en svær pizza fra pizzabakeren alene.
Sitat av celtseus Vis innlegg
Så hvilken syns du er best av Domino's, Pizzabaker'n og Peppes?
Eller andre varianter med tykk bunn? Hvilken pizza er din favoritt?

Har du den diggeste pizzaoppskriften til å mekke hjemme så del!

Det er helg så god helg til alle
Vis hele sitatet...
https://www.youtube.com/watch?v=lzAk5wAImFQ&t=13s

stol på meg lagde en sånn new-york style pizza, best jeg har smakt testet også med andre ting på som nacho-chips, annanas, mais, peparoni, kjøttdeig med taco krydder
Å nei, du sa pizza og ananas i samme setning. Nå kommer pizza politiet til å aksjonere.

Vår "norske pizza" aka langpannepizza er nesten litt chicago med tykkere bunn og brede kanter. Så fint å veksle og kjøre tynn bunn noen ganger. Sjelden at jeg planlegger pizza, det blir mest å bare lage med det som nå er i skap og kjøleskap.

Bunnen på pizza'n i video'n så flott ut. Pokker nå ble jeg sulten a gitt.

Edit: Ti timer senere....

Takk til denne tråden. Ble så pizzasulten i natt men var for lat til å orke å lage pizza. Og når jeg våknet var jeg akkurat like pizzasulten. Nå er deigen ferdig hevet så nå skal jeg på kjøkkenet og gjøre klar en real frokostpizza.
Sist endret av _abc_; 5. desember 2020 kl. 12:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Pizza er verdens mest oppskrytte mat synest jeg. Det minner egentlig bare om en litt avansert brødskive. Og det er egentlig et mysterie at så mange nordmenn har det til favorittmat. Det sett bort i fra 80-talls langpanne pizza med kjøttdeig, eller pizza baguett med kjøttdeig.

Av restaurantee smaker puzzabakeren kjipest. Det er en dårligere versjon av Dolly. De har mye deig og nesten ingenting fyll. Domino ok og Peppes er utvilsomt best av de kjente.
Sitat av pipestilk Vis innlegg
Pizza er verdens mest oppskrytte mat synest jeg. Det minner egentlig bare om en litt avansert brødskive. Og det er egentlig et mysterie at så mange nordmenn har det til favorittmat. Det sett bort i fra 80-talls langpanne pizza med kjøttdeig, eller pizza baguett med kjøttdeig.

Av restaurantee smaker puzzabakeren kjipest. Det er en dårligere versjon av Dolly. De har mye deig og nesten ingenting fyll. Domino ok og Peppes er utvilsomt best av de kjente.
Vis hele sitatet...
Snakk for deg selv, pizza er favorittmaten min.

Jeg har faktisk fått opp øynene veldig for stenovnsbakt italiensk pizza så jeg kan anbefale det hvor enn du får tak i det.
Sist endret av Relevant; 5. desember 2020 kl. 16:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ventet mange år på at dominos skulle komme til norge. Det er uten tvil verdens beste pizza.
Hehe spist dominos i utlandet noen ganger, når en bare blir så fysen på å spise "kjedemat". Smakt bra. Men så forsøkte jeg dominos her hjemme. Nedtur. Tenkte jeg hadde uflaks så forsøkte en gang til. Like skuffet. Tror kanskje at både sausen på pizza og bbq sausen til kyllingvingene er annerledes her. Når jeg har spist dominos utenlands så har det alltid vært med bbq vinger til forrett også har jeg hatt ekstra bbq saus som jeg har brukt også på pizza'n. Digg. Men her hjemme var smaken knuslete og tam.

Coca Cola og noen sjokoladeprodusenter har forskjellige oppskrifter i forskjellige land. Kanskje samme hos dominos? Eller er det kanskje bare settingen med å være på ferie eller backpacking, frihetsfølelsen og alt det som gjør at måltidet har smakt bedre utenlands?
Sist endret av _abc_; 5. desember 2020 kl. 18:40.
Xxl ferdig bunn som rulles ut med peppes pizzasaus 4 forskjellige oster, bacon, skinke,pepperoni,schiritso,oliven og løk er en bra hjemmepizza :-)
Den siste tiden har Peppes sin med bacon og pepperoni og den med skinke og pepperoni (med hvit saus) vært favorittene.
Pancetta Delicata fra Dr.Oeteker er også sykt god.

Hender jeg heller lager selv eller bruker ferdigbunn.
Dominoes er oppskrytt synes jeg etter å ha testet de ett par ganger.
Egon har syk pizza & saus !
Peppes har frossen bunner. Nei takk. I tillegg kutter dem jo ikke pizzaen i firkanter lenger. Det gjorde dem før
Sitat av jaffarbigbag Vis innlegg
Egon har syk pizza & saus !
Vis hele sitatet...
Bare spist 1 typ pizza fra Egon's en 4-5 år tilbake i tid, mener det var en tacovariant? Fantastisk god, men mener og huske den var litt vell dyr?

Endte opp med og spise samme pizzaen 3 dager på rad, da hotellet tilfeldigvis hadde en Egon's vegg i vegg og jeg jobbet utenbys.
Var på Peppes for en uke, to siden. Der kuttet de fortsatt pizzaen oppi firkanter. Uansett er det å bare spørre om de kan kutte den akkurat som du måtte ønske

Venezia i Bergen, er garantert min favoritt. Nr 16' med Dobbelbunn og dobbelt alt som skal på. Holy shit Vann i munnen. Har spist på denne sjappen i 20 år, fortsatt ikke lei.
Sitat av eRixn Vis innlegg
Venezia i Bergen, er garantert min favoritt. Nr 16' med Dobbelbunn og dobbelt alt som skal på. Holy shit Vann i munnen. Har spist på denne sjappen i 20 år, fortsatt ikke lei.
Vis hele sitatet...
Den ved Oasen?
Med dobbel bunn? Blir ikke det jævla mye bunn? Skal forsøke å huske anbefalingen neste gang jeg er i Bergen om jeg blir pizzafysen.
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Den ved Oasen?
Vis hele sitatet...
Yes sir

Abc: Venezia har veldig tynn bunn. Men ville ikke tatt dobbelt fyll på en uten dobbel bunn, kan se for meg det blir litt for mye for at bunnen holder seg sammen.

Men test gjerne uten dobbel bunn og dobbelt fyll også, veldig god.
De har også veldig gode burgere, har også hørt kebaben skal smake himmel. Liker ikke kebab selv så kan ikke stå for den 100%.
Sist endret av eRixn; 11. desember 2020 kl. 21:23.
Dominos mighty meat med amerikansk bunn er digg. Jeg vet ikke hva det er men det de smører på skorpene setter kronen på verket.

Pizzabakeren er nederst på lista her i huset, tørre kompakte bunner/skorper og kjip mengde fyll.
De fleste "jalla" pizzasjapper slår disse storaktørene lett. Men om man skal spise kjedepizza så går det sånn fra verst til best: Dominos -> Peppes -> Pizzabakeren men forskjellene er så små at det spiller egentlig ingen rolle. Jalla all the way!
Jalla? Pizza'n er vel grei nok den hos kjedene, det er mer når man ser opplevd kvalitet og smak i forhold til pris at det helt feil for min del hos de store kjedene.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Jalla? Pizza'n er vel grei nok den hos kjedene, det er mer når man ser opplevd kvalitet og smak i forhold til pris at det helt feil for min del hos de store kjedene.
Vis hele sitatet...
Mente at de fleste pizzaresturanter drevet av innvandrere er 10x bedre enn kjedepizza.
Jobber på pizzabakeren og kan trygt si at det finnes bedre alternativer.
Diggeste fryse pizzaen er disse i rekkefølge.

-Peppes triple meat skinke, pepperoni & kjøttboller.
-Rustica double pepperoni.
-Grandiosa pepperoni.

Heimelaga, følg rekkefølgen.

-Originale pizzabunnene fra peppes.
-Pizza fyll, tomat.
-Ost
-Skinke
-Pepperoni, mye pepperoni.

Om du har noe digg kjøtt og putte på er det alltid ett pluss.
Putt i ovnen på et bakeark til den ser digg ut på ca 220 °, rundt 12- 16 minutter.

Seffølglig er alt dette min subjektive mening og ikke noe fakta. Lykke til med pizzaen!
Pizza er omtrent det enkleste i verden å lage selv og få et resultat som er milevis bedre enn noen av kjedene eller frysedisken leverer.

Å lage pizzabunner selv krever litt tid og planlegging, men fryktelig lite tid i aktivt arbeid. Alt du trenger er mel (tipo0/00), gjær, salt, sukker, olje og vann. Trikset er å elte deigen på forhånd og la den stå. F.eks. på morgenen når man har tenkt å mekke pizza på kvelden. Siden det er omtrent like mye arbeid å lage én pizza som ti så er det like greit å lage det i bulk. Så kan du steke bunnene du ikke trenger et par minutter og putte de i fryseren.

Når man så skal steke pizza er det bare å skru ovnen på max og helst ha en stein/stål-plate som underlag. Hiv på alt man liker av topping og stek i 3-5 minutter.

Så lenge man faktisk evner å planlegge litt er dette både lang bedre og billigere enn alternativene
Jeg har lært meg et pizzatriks i det senere jeg kunne ønske jeg lærte før: Legg deigen i kjøleskapet. Jeg endte alltid opp med en klissete og umulig å jobbe med deig, men hvis man putter den i kjøleskapet, kan du lage mer da den holder seg ganske lenge (opptil en uke tror jeg, google før du prøver) og den blir også luftigere og får de digge pizzadeigboblene vi alle vil ha. Pluss at den altså blir veldig mye bedre å jobbe med selv om du har en relativt våt deig til å begynne med. Men det krever litt planlegging, burde nok legges inn dagen før.
Ville sagt det varierer sterkt på hvor i landet du spiser og hvem som jobber der etter min erfaring. Spiste på Dominoes minst 3 dager i uka på en 6 måneders periode og la merke til at jeg fikk nesten uspiselige pizzaer til tider kontra når noen andre jobbet der.
Tynn hjemmelaget bunn av spelt og hvetemel, pesto (på krukke) over hele bunnen, hakka fersk chili og tynn hakka løk blanda i pestoen, og selvfølgelig raspa norvegia og chorizo over osten til slutt. Det er min favoritt ^^