Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1876
Var nettopp hos sjømannslegen og fikk attest ugyldig pga noe gammelt dritt som ble dratt opp fra både lege og psykolog pasientjournalen min, som sjømannslegen da mente var grunnlag til at attesten skulle bli ugyldig (har han i det hele tatt lov til det? jeg ga han ikke tillatelse og synes egentlig ikke det var greit). Det er i utlandet jeg skal jobbe, så jeg lurer da på om jeg kan dra til Sverige eller Danmark for å ta denne attesten? Har ikke god tid og må få tatt attesten fort ellers går muligheten fra meg, så har ikke tid til å sende en klage på sjømannslegen her i Norge sin beslutning.
Du må jo nesten se hva arbeidsgiveren din krever.

Jobber du for norsk rederi i utlandet? Det er uansett arbeidsgiveren so tilslutt bestemmer om du er arbeidsdyktig
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Du må jo nesten se hva arbeidsgiveren din krever.

Jobber du for norsk rederi i utlandet? Det er uansett arbeidsgiveren so tilslutt bestemmer om du er arbeidsdyktig
Vis hele sitatet...
Sitat av Deep Sleep Vis innlegg
Du må jo nesten se hva arbeidsgiveren din krever.

Jobber du for norsk rederi i utlandet? Det er uansett arbeidsgiveren so tilslutt bestemmer om du er arbeidsdyktig
Vis hele sitatet...
Hæ? Helseattest for sjøfolk er underlagt IMO og internasjonale krav. Arbeidsgiver sine ønsker er totalt likegyldig.

Til TS: Hvilken bransje er det snakk om? Supply, ferje, fiskebåt, osv? Hvor utsatt er dere for dokument kontroller fra feks sjøfartsdirektoratet eller tilsvarende?
Jeg har bekjente som har jobbet innenriks i flere år (5+) uten å få en eneste kontroll. Der er det med andre ord fult mulig å forfalske gyldighetsdato på attesten. De eneste som blir å se den er jo eventuelt skipperen og kontoret som vil oppdatere sertifikat oversikten. De har så vidt meg bekjent ingen mulighet til å sjekke det opp mot virkeligheten.
Jeg regner med sjøfart har det, men om de gjør det skal jeg ikke uttale meg om.

Du bør også være klinkende klar over konsekvensene med dokumentforfalskning før du bestemmer deg for noe som helst.

Lykke til!
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Hæ? Helseattest for sjøfolk er underlagt IMO og internasjonale krav. Arbeidsgiver sine ønsker er totalt likegyldig.

Til TS: Hvilken bransje er det snakk om? Supply, ferje, fiskebåt, osv? Hvor utsatt er dere for dokument kontroller fra feks sjøfartsdirektoratet eller tilsvarende?
Jeg har bekjente som har jobbet innenriks i flere år (5+) uten å få en eneste kontroll. Der er det med andre ord fult mulig å forfalske gyldighetsdato på attesten. De eneste som blir å se den er jo eventuelt skipperen og kontoret som vil oppdatere sertifikat oversikten. De har så vidt meg bekjent ingen mulighet til å sjekke det opp mot virkeligheten.
Jeg regner med sjøfart har det, men om de gjør det skal jeg ikke uttale meg om.

Du bør også være klinkende klar over konsekvensene med dokumentforfalskning før du bestemmer deg for noe som helst.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Det er skoleskip det er snakk om og jobbing på seilskip etter dette mest sannsynelig. Tror du jeg kan få meg dansk sjømannsattest? Er dit jeg skal.
Sitat av skapkommunist Vis innlegg
Det er skoleskip det er snakk om og jobbing på seilskip etter dette mest sannsynelig. Tror du jeg kan få meg dansk sjømannsattest? Er dit jeg skal.
Vis hele sitatet...
Jeg personlig hadde bare endret gyldighetsdato på attesten. Risikoen for å bli tatt tror jeg er minimal, men det er mulig jeg overser noe.

Det eneste jeg kan se for meg er at det ville blitt vanskelig å fornye/utløse nye sertifikater uten helseattest. Det måtte være brovakt sertifikat, opprykk fra D4>D2, osv. Men jeg vet ikke noe bastant.

Visst du utdyper problemstillingen sjømannslegen har hengt seg opp i kan det kanskje finnes løsninger. Jeg regner med det er relatert til (p)syke eller rus? Det er i mange tilfeller mulighet for å søke disp til fylkeslegen i Rogaland når det omhandler medisinbruk, psykisk helse, osv. Ved rusbruk får en ofte tilbake helseattesten etter 6mnd med rene urinprøver.

I fremtiden vil jeg råde deg å være kritisk til hva du forteller fastlege, sjømannslege, psykolog og øvrig helsepersonell.
Sitat av random12345677 Vis innlegg
Jeg personlig hadde bare endret gyldighetsdato på attesten. Risikoen for å bli tatt tror jeg er minimal, men det er mulig jeg overser noe.

Det eneste jeg kan se for meg er at det ville blitt vanskelig å fornye/utløse nye sertifikater uten helseattest. Det måtte være brovakt sertifikat, opprykk fra D4>D2, osv. Men jeg vet ikke noe bastant.

Visst du utdyper problemstillingen sjømannslegen har hengt seg opp i kan det kanskje finnes løsninger. Jeg regner med det er relatert til (p)syke eller rus? Det er i mange tilfeller mulighet for å søke disp til fylkeslegen i Rogaland når det omhandler medisinbruk, psykisk helse, osv. Ved rusbruk får en ofte tilbake helseattesten etter 6mnd med rene urinprøver.

I fremtiden vil jeg råde deg å være kritisk til hva du forteller fastlege, sjømannslege, psykolog og øvrig helsepersonell.
Vis hele sitatet...
Men vil den danske sjøfartsstyrelsen kontakte det norske sjødirektoratet? Eller vil jeg kunne få en gyldig attest som kan brukes i Danmark?
Sitat av skapkommunist Vis innlegg
Men vil den danske sjøfartsstyrelsen kontakte det norske sjødirektoratet? Eller vil jeg kunne få en gyldig attest som kan brukes i Danmark?
Vis hele sitatet...
Som sagt; Det vet jeg ikke. Jeg personlig ville bare forfalsket utskrivelses -og gyldighetsdato på gammel attest.

Krav om helseattest og dens begrensninger er, så vidt meg bekjent, underlagt IMO, som igjen er en internasjonal organisasjon og kontrollorgan for internasjonal sjøfart. Det virker heller usannsynlig at forslaget ditt skal fungere. Men igjen; Jeg vet ikke.

At en internasjonal organisasjon med hovedformål om likestilt maritimt lovverk på tvers av landegrenser ikke har et system for å kontrollere og opprettholde kravene som er satt i praksis virker tilbakestående, men det hadde heller ikke sjokkert meg.

Det verste som kan skje er trolig en avvisning fra Dansk sjømannslege.
Go for it sier jeg. Oppdater gjerne tråden i etterkant. Problemstillingen er nok mer utbredt en antatt.