Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  54 6627
Har nå begynt å hivd meg på jointrullinga, og jointene blir fine, brenner godt og gir en god røykeopplevelse. Problemet er at jointen brenner for fort. Altså papiret brenner fort, og asken blir hengende og det virker som at jeg ikke får utnytta jointen så godt som mulig. Hva gjør jeg feil, som gjør at jointen brenner for fort?

Setter stor pris på svar
Mulig at innholdet blir litt for porøst? At den ikke blir hardpakket nok? Men for all del; pass på å ikke få den for harpakket, da blir det veldig dårlig trekk i den.

Hvis du vil at innholdet i jointen skal bli mer hardpakket, så kan det være lurt å kakke bunnen av jointen mot et bord et par ganger, før du ruller sammen toppen og røyker den.

En annen ting kan være at du trekker for hardt, slik at gloen blir lang. Prøv å trekk litt mykere og mindre trekk om gangen.
Du tror papiret brenner for fort fordi asken henger igjen på andre siden av gloen? Jeg tror ikke du har noe å bekymre deg for..

Så lenge du har et forholdsvis gjevnt mekk og ikke for mange luftlommer i jointen så vil ikke papiret brenne noe fortere enn mekket, og det er helt normalt at man må tappe bort litt aske på tuppen av jointen..

Hvis det derimot henger igjen en lang glo så har du som Potrick sier trukket altfor hardt..
I tillegg til det over, pass litt på hvilke papir du bruker. Invester i skikkelige joint-papir, koster nada om du bestiller fra utlandet. Min erfaring er at tykke, stive papir (som f.eks. vanlig rizzla) brenner ujevnt. Det kan da virke som om papiret branner for fort, selv om det egentlige problemet er at det brenner for tregt i skjøtene.
Sleik litt på jointen før du fyrer det opp da vel - da fukter du det, og gloa brenner jevnere. Og ikke varmrøyk den heller, i tillegg til tidligere svar i tråden.
Sist endret av paranoy; 20. januar 2008 kl. 15:42.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Du tar for store trekk. Det er ikke en sigarett!

Det viktigste med en joint er å ikke varme røyke den, noe AAAAALT for mange gjør feil. Det ødelegger halvparten av jointen, samtidig som det smaker kjipt.

Lag et filter på ca. 2 cm. Klipp det ut av papir (blad papir), det viktigste er at det er litt tjukkelse på det.
Jeg har lagt merke til at det er fåtall som gidder å legge litt innsats i filteret, noe som gjør at jointen ofte blir stram og dårlig. I tilegg blir filteret ofte veldig varmt, oljete, klissete og ekkelt. Hvis du bruker et stort filter vil røyken bli kaldere og du vil ha glede av spliffen, selv når det bare er noen trekk igjen. Brett filteret med små bretter, ( ><><><><).
Bruk spliff-papir, ikke rizzla. Dette kan kjøpes over disk eller på nettet.

Når du røyker joint er tobakk heller ikke å foretrekke (dette er det sikkert mange meninger om.) Men sigaretter brenner mye jevnere enn tobakk. Tobakk gjør at det kommer små luftlommer mellom mekk og papir, ergo brenner spliffen skeivt.
Fukt en sigarett, brenn ut parfymen - ikke knus tobakken fulstendig. Hvis det er hasj som skal i, kan du gni den forsiktig i tobakken, små klumper er ikke noe problem. (smååå klumper) Hvis mekket blir helt knust og fint vil det bare bli dårlig trekk og den vil brenne skeivt. Dunk filteret noen ganger i bordet for at mekket skal samle seg fint i jointen, pass på at det ikke blir hard pakket.

Personlig foretrekker jeg å lage cones fremfor å rulle dem selv. Dog, dette er en inviduell sak. Problemet med å rulle dem med mekk, er ofte at det mekket blir strammet for mye i papiret og resulterer i dårlig trekk eller skeiv joint.
Problemet med cones er kanskje at det krever litt øving før det blir helt bra, men det er bare til å kjøpe noen pakker rullepapir (Svarte smoking, gull farget smoking er tynne fine papir) og øve deg. Det sitter fortere i fingrene enn du kanskje tror.
Fordelen med en cone er at du bare klipper til et filter, ruller papir over det, og fyller i mekket.
Sist endret av spQ; 20. januar 2008 kl. 15:52.
Sørlending
Trådstarter
Takk for svar alle sammen. Skal nevnes at jeg bruker king size rizla... + Jeg trekker sikkert alt for hardt.. Vant til store bøttetrekk o.l så sitter vel i hue at jeg "må" ta store trekk
Sist endret av x-ce-me; 20. januar 2008 kl. 15:54.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jepp, for store trekk ødelegger spliffen.
Dette med å ta "dobble trekk" som man ser de gjør på film, er også totalt bortkastet. Nyt jointen, ikke forhast deg. Ta ett og ett trekk, ser du at den brenner skeivt, tar du å fukter den litt der den brenner for fort. Svi bort papir rester der den brenner skevt med en lighter. Dette er kanskje noe som må gjøres flere ganger i løpet av en joint, slik er det bare. =)

Hvis dere er flere som røyker av samme joint er det bare å gi beskjed til de andre at dere IKKE har det travelt. Jointen går ingen steder.
Det er bedre å la den reparere seg litt selv, enn å gi opp og bare misbruke den med å ta store trekk. Halvparten av mekket forsvinner da.
Pipe er hastverk, joint er kos!

(Rizzla kingzise fungerer jo forsåvidt=) Personlig bruker jeg kun rizzla hvis jeg er heeelt tom for rullepaipir. Dog, jeg foretreker Big Ben fremfor rizzla.
Papir tjukkelsen har en god del å si for mitt vedkommende. Så etter min mening skal det være miiinst mulig papir (tynne papir), dette vil gi deg mindre papir smak og mer cannabis smak.
Ser at Speq nevnte lengre opp at sigg er bedre og mekke med enn tobakk. Jeg er litt uenig i den.
Når jeg ruller joint liker jeg best og bruke fuktig rød3. Da brenner jointen saktere og jeg synes det smaker bedre da, men det kan jo kanskje ha noe med at jeg foretrekker rullings istedenfor sigg sånn ellers.

Det er mange som bruker og "brenne" (Roaste/Toaste) tobakken før man mekker i hasjen, men ut i fra personlig erfaring liker jeg jointen best når den er ingenting brent, men klipt litt opp med saks. Da blir det bedre trekk, og jointen blir ikke så fort tett eller dårlig trekk i. Det kan også være bra og stappe mekket med en liten pinne, sånn at det ikke blir noe lufthull.

Ett siste tips:
Røyk heller 3 jointer delt på 1 gram istedenfor en joint med 1 gram.


--
Røyker du for og bli steinest mulig på kortest tid kan du heller gå over til bøtta eller bong istedenfor å varmrøyke(ØDELEGGE!) en joint.
Joint er kos, ikke hastverk.
Sist endret av rbt; 20. januar 2008 kl. 17:08.
Varmrøyking = Da det kjennes ut som om man bare suger inn varm røyk som er i jointen?

Og hvordan skjer det egentlig?
Sist endret av PlanktonJ; 20. januar 2008 kl. 21:40.
Husk også at når du ruller, kan du legge jointen sammen og slikke på UTSIDEN av papiret der ved limen, på denne måten henger jointen bedre sammen.
Sitat av PlanktonJ
Varmrøyking = Da det kjennes ut som om man bare suger inn varm røyk som er i jointen?

Og hvordan skjer det egentlig?

rbt: de som roaster tobakken i en joint har vel misforstått?
Vis hele sitatet...
Varmrøyka joint kommer av alt for store trekk og/eller hvis du trekker for ofte uten og la jointen "hvile". Det som skjer da er at gloen blir lang og jointen blir fort skjevrøkt. Dessuten smaker ikke det like godt da.

Jeg bruker aldri og roaste tobakken før jeg lager joint, men jeg så jo at noen nevnte det tidligere i denne tråden.
Ja så at speq gjorde det, men kanskje ikke like mye som da man skal røyke fra pipe. Og det er kanskje ikke så dumt å ta ut parfymen fra tobakken i joints heller.
Sitat av PlanktonJ
Ja så at speq gjorde det, men kanskje ikke like mye som da man skal røyke fra pipe. Og det er kanskje ikke så dumt å ta ut parfymen fra tobakken i joints heller.
Vis hele sitatet...
Poenget med og roaste tobakken før man mekker er vell og få mekket mer "pulver" og få vekk litt smak og parfyme og sånt. Hva er vits med og gjøre det når man røyker joint? Det er jo ikke som om man tar like store trekk som på bong eller bøtta akkurat.

Man hører jo at "alle" sier at det hjelper og roaste for og få ut giftstoffer fra tobakken, men er det noen som har noen kilde på dette? Jeg tror egentlig bare det er en myte som har gått i hasjmiljø i alle år.
Enig på alle punkter. Å røyke pipemekk i joint virker utrolig lite fresht.
Altså, personlig synes jeg at pipemekk skal mekkes til så fint pulver som overhodet mulig med egnet rist i pipa/lumet. Og siggen må roastes så den kan knuses til pulver med fingrene.

Vanlig filtersigaretter inneholder fryktelig mye parfyme i forhold til de fleste typer rullings. Derfor lønner det seg også når man skal rulle joint å roaste den _littegrann_ bare så papiret blir lysebrynt, deretter kan man blåse ut en liten blåaktig sky om man blåser inn i filteret.

Dette er etter min erfaring myyye av den tilsatte parfymen (dette slipper du om du mekker med lucky strike).

Så pipemekk = roaste siggen til den nesten tar fyr, blås ut parfymen, roast litt til for å tørke evt fuktighet man måtte blåse inn idet man blåser ut litt parfyme.

Jointmekk = roaste siggen akkurat nok til at papiret begynner å bli gjevnt brunt rundt hele, for så å blåse ut parfymen.
Sitat av rbt
Poenget med og roaste tobakken før man mekker er vell og få mekket mer "pulver" og få vekk litt smak og parfyme og sånt. Hva er vits med og gjøre det når man røyker joint? Det er jo ikke som om man tar like store trekk som på bong eller bøtta akkurat.
Vis hele sitatet...
hvis jeg mekker en cocktail (hasj og weed i samme joint) så liker jeg og roaste halve siggen, og blande pulver mekket med hasjen, og klippe inn weeden med den ikke roastede tobakken, forså å blande alt og rulle, da brenner den bitte litt saktere og siden jeg er glad i å mekke og rulle så det er bare en glede at det tar et minutt ekstra =P
Når man roaster en sigg slik at den begynner å ryke/dampe kraftig, men uten at papiret blir brent eller sotet, og i tillegg blåser litt i den innimellom, så fordamper masse parfyme og annen møkk og drit. Trenger egentlig ikke noe bevis for dette annet enn at man ser det med sine egne øyne, og smaker det med sin egen tunge.

For oss som ikke røyker tobakk så smaker uroastet sigg helt forferdelig, så det er viktig at en joint inneholder godt roasted tobakk, og så lite av det som over hodet mulig. Om man er flink til å rulle luftige jointer så holder det med ca 20% sigg og 80% kif.
Sist endret av mentalmelt; 20. januar 2008 kl. 22:22.
http://www.weedfarmer.com/joint_rolling/index.htm

Fin side, gir forandring i hverdagen med joint. Selv om man ikke akkurat setter seg ned på bussholdeplassen med en valmue =P
Sitat av mentalmelt
Når man roaster en sigg slik at den begynner å ryke/dampe kraftig, men uten at papiret blir brent eller sotet, og i tillegg blåser litt i den innimellom, så fordamper masse parfyme og annen møkk og drit. Trenger egentlig ikke noe bevis for dette annet enn at man ser det med sine egne øyne, og smaker det med sin egen tunge.

For oss som ikke røyker tobakk så smaker uroastet sigg helt forferdelig, så det er viktig at en joint inneholder godt roasted tobakk, og så lite av det som over hodet mulig. Om man er flink til å rulle luftige jointer så holder det med ca 20% sigg og 80% kif.
Vis hele sitatet...
Skjønner hva du skal fram til. Tobbaks smaken er ikke det du søker når man fyrer en joint for å si det sånn.

Men 20/80. hvis du skal ha 80% hasj så vill jeg tro at det skal bli en jævlig stram joint?
Men som sagt du sier hvis man er flink å rulle luftige. (noe jeg ikke er)
Ville fortsatt tro at dette skulle bli stramt tho.

Hoppa nok over på å mekke bong trekk alt for tidlig å slutta å rulle gode joints.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av mentalmelt
Om man er flink til å rulle luftige jointer så holder det med ca 20% sigg og 80% kif.
Vis hele sitatet...
20% sigg og 80% bønne vil jo si at du bruker 4gram i 1sigarett. Tror nok det er så og si umulig og engang mekke så mye hasj i så lite tobakk. Hvis du ville klart det så ville du jo garantert ikke klare og rulle det sammen.
Sist endret av rbt; 10. februar 2008 kl. 23:10.
rbt:
Fælt til påståelige utsagn da..
Det vil nok overraske deg hva man kan få til med litt øvelse =)

Sigurd4u:
nå synes jeg en hasj-joint skal smake hasj, ikke tobakk, og for min del er det tobakken som smaker stramt, ikke omvendt.
Sist endret av mentalmelt; 10. februar 2008 kl. 23:24.
▼ ... noen uker senere ... ▼
40% bønne og 60% tobakk er nice...
Hvis du foretrekker instant nikotinsjokk så er det sikkert helt topp..
det er jo tobakken som gjør jointen "stram" da
▼ ... over en måned senere ... ▼
Drar opp denne litt - gidder ikke lage egen tråd.

Rulla nettopp min egen joint og streve hardt med å få den til å bli tett og sitte sammen. For å si det sånn, så er jeg ikke så god til å rulle rullings fra før av og med filter innblandet ble dette bare enda mer komplisert. Hvordan få den fast og fyldig og BLI der ?
er vel bare trening som hjelper.

hold alltid en tommel på filtere, og husk og stram tuppen av jointen før du slikker, etter litt trening så går det automatisk.
Ehm.. Stramme tupp.. ?

Det jeg gjorde var å lage filter, klistre den fast og rulle på en eller annen klumsete måte og røyke det. Skal man altså gjøre noe meer ? Eek. Hjelp.
Gjøre noe mer? Det er jo en hel del teknikk som skal til da, akkurat som i alt annet håndtverk. Du ruller ikke perfekte joints med en gang, og du blir antageligvis ikke noe bedre av å lese om det heller.

Sjekk ut noen videoer, eller spør venn om å vise deg hvordan det gjøres.

http://video.google.com/videosearch?...nt&sitesearch=
Hvor kjøper man grå kingsize rizzla? Det er ikke på min lokale kiwi, rema, bensinstasjon.
slikker du papiret?
Slikker på papiret ja, men på en eller annen magisk måte blir det overslikket og papiret sprekker / løses opp..

Du kan godt sende meg PM
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Reitaner
Hvor kjøper man grå kingsize rizzla? Det er ikke på min lokale kiwi, rema, bensinstasjon.
Vis hele sitatet...
Det store internettet?

http://www.roll-ups.co.uk/ishop/879/shopscr12.html <-- Her har man litt å velge i mellom. Hvorvidt man bestiller der i fra eller ei, vet jeg ikke. Men her finnes det i hvertfall bilder av forskjellige papir som man kan se etter.
En kjek metode som fikk meg til å klare og lage noe som i alle fall likner på joint.

Ta en post-it lapp eller liknende, rull denne til et kremmerhus, på størrelse med en joint.
Ta så å rulle papiret rundt dette kremmerhuset og lim sammen.
Så er det bare å droppe ned en roach i passende størrelse.
Ha i mekket og bruk kremmerhuset til å dytte mekket litt sammen.
Hvis jointen blir skjeiv er det mye på grunn av at du kjanskje trekker fort og hardt..etter min mening
Sist endret av Dodecha; 3. mai 2008 kl. 18:45.
bare tenn på i ny og ne, hold den ved like liksom, blås så det gløder...
Spørr dere meg tenker jeg 30% hasj og 70% tobakk, kanskje 40/60 også, men hasj smaken er ganske dominerende, så du kjenner den, man trenger _ikke_ 80% hasj og 20% tobakk, da er det bedre å lage 2 jonter med 40/60 spørr du meg!
Kan man ikke bare bruke sånn sigarett maker da? Husker noen jeg kjenner pleide å lage sin egen røyk på den måten, ved hjelp av en sånn ting som kjørte tobakken inn i tomt papir med filter på enden, så den så like fin ut som en original røyk. Kunne man ikke gjort det samme istedenfor å røyke joints? Mye mer subtilt også?

Forresten, noen som vet hvor man kan skaffe slikt?
Sitat av nidhogg
Kan man ikke bare bruke sånn sigarett maker da? Husker noen jeg kjenner pleide å lage sin egen røyk på den måten, ved hjelp av en sånn ting som kjørte tobakken inn i tomt papir med filter på enden, så den så like fin ut som en original røyk. Kunne man ikke gjort det samme istedenfor å røyke joints? Mye mer subtilt også?

Forresten, noen som vet hvor man kan skaffe slikt?
Vis hele sitatet...
Sverige, de er geniale.
Sitat av Bundy
Sverige, de er geniale.
Vis hele sitatet...
dvs, svinesund? Ingen steder de selger slik i Norge?
Godt med smør
Sitat av Bundy
Sverige, de er geniale.
Vis hele sitatet...
husk å kjøp med deg tusenvis av hylser og ^^

så slipper du mange omturer


err hylser er kanskje litt dumt ordvalg, men, papir med ferdig filter på blir litt langt ord -_-
Har hørt noe om at man ikke burde bruke det filteret som brukes i sigaretter ettersom det filterer bort noe thc eller noe slikt.. Hørtes ut som fullstendig rubbish for min del, men ligger det noe i det?
Sitat av vict0r
Har hørt noe om at man ikke burde bruke det filteret som brukes i sigaretter ettersom det filterer bort noe thc eller noe slikt.. Hørtes ut som fullstendig rubbish for min del, men ligger det noe i det?
Vis hele sitatet...
Har selv hørt dette, og jeg tror faktisk det er noe sannhet i det. Har prøvd å stappe ferdigmekk i tommesigaretter før, men jeg blir mye kraftigere rusa med og røyke samme mengde i vanlig joint med sammenrulla papirfilter.
Sist endret av rbt; 4. mai 2008 kl. 03:06.
Sitat av rbt
Har selv hørt dette, og jeg tror faktisk det er noe sannhet i det. Har prøvd å stappe ferdigmekk i tommesigaretter før, men jeg blir mye kraftigere rusa med og røyke samme mengde i vanlig joint med sammenrulla papirfilter.
Vis hele sitatet...
Kan man ikke i såfall bare bruke en nål til å lage noen små hull, for å sørge for at filteret ikke tar noe?
Sitat av nidhogg
Kan man ikke i såfall bare bruke en nål til å lage noen små hull, for å sørge for at filteret ikke tar noe?
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen peiling om det fungerer, men det er jo ikke noe problem og trekke ut sigarett filteret og erstatte det med ett hjemmerulla filter.
Sitat av Apeloff
husk å kjøp med deg tusenvis av hylser og ^^

så slipper du mange omturer


err hylser er kanskje litt dumt ordvalg, men, papir med ferdig filter på blir litt langt ord -_-
Vis hele sitatet...
Selger hvertfall dette på Rema 1000 her så finnes vell overalt
City/Secret agent, er du ingen erfaren jointrullare ELLER skal gå med den i et befolket område så er secret agent et godt alternativ.

Steg 1. Finn fram en sigarett.
Du tar å biter ut filteret med tenna dine (biter på midten av filteret og drar det forsiktig ut).

Steg 2. gni sigaretten.
Gni sigaretten mellom dine fingre, dette gjør man for å få ut tobakken.

Steg 3. Lag et filter.
Lag et filter av noe papir og sett det inn som erstatning for sigarettfilteret.

Steg 4. hell oppi mekket.
Ta først litt tobakk helt nederst ved filteret, så pøser du bare på med mekk (Husk å bruke et fyrstikk eller liten pinne til å tette siggen slik at den ikke blir løs)

Ferdig.

Det der var min metode på å lage secret agent, jeg brukte den før når jeg ikke klarte å rulle joint.
Godt med smør
Sitat av iste2008
Selger hvertfall dette på Rema 1000 her så finnes vell overalt
Vis hele sitatet...
err skyt meg vist dette blir for dumt men

hvorfor selger vi sånne hylser, men ikke maskinen?

er det for ultra nabber som skal stappe tobakken sin ned i med en blyant eller noe sånt :S ?
De selger WinerTip i vanlige butikker i norge,
men er egentlig noe dritt. Ivertifall om man skal mekke fjone med det.
Øv heller på å rulle\lage cones, også sitter det etterhvert.
Dessuten er tilfredstillelsen stor når man begyner å bli god.
Og city-joint har jeg egentlig lite trua på,
er folk så nærme at de faktisk klarer å se forskjell på en vanlig sigg og en joint,
så har de lukta\skjønt det for leenge siden.
Sitat av Fudge
Og city-joint har jeg egentlig lite trua på,
er folk så nærme at de faktisk klarer å se forskjell på en vanlig sigg og en joint,
så har de lukta\skjønt det for leenge siden.
Vis hele sitatet...
Det var ikke lenge siden jeg mekket en city som var helt identisk til en vanlig sig, man kan ikke gå bortover gågata med en slik en, men man kan gå litt utenfor. Ser folk deg da så tenker de sigarett