Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 2620
Som tittelen sier, jeg lurer på om noen har erfaring fra en slik type arrangement. Det skal være 100% legitimt, og følge lovverk til punkt og prikke.

Jeg finner ingen relevant informasjon i Lovdata, og generelt rundt temaet.

Jeg har vært aktiv utøver av kampsport siden slutten av 80-talet, flere høye graderinger innen flere kampsporter samt vært med i utvikling av nærforsvar for Forsvaret. Men aldri innvolvert meg sivilt med slike kurs.

Kurset skal hovedsak handle om selvforsvar med teknikker som baseres på "keep it simple stupid"- prinsipp og avvergelse/avvæpning/ufarliggjørelse.
1. Ring politiet og hør om eventuelle lover / paragrafer rundt arrangementet.
2. Få tak i et lokale som fungerer godt til formålet (tenker på en gymsal, med og uten matter på gulvet, osv).
3. Annonser, plakater, facebook-event, spør NRK & TV2 om evt. intervju. Informer folk om hvordan kurset er!
4. WIN

Tror nok det kan være mange som har lyst til å lære litt grunnleggende teknikker for å beskytte seg litt enkelt, om en skulle være så uheldig å komme ut for en hendelse.
Dette var en av grunnene til at jeg begynte med kampsport.

Kan jeg spørre hvilke kampsporter du trener?

EDIT: Kom på at du kanskje kan høre med lokale kampsportklubber til eventuelle lån av utstyr eller noen til å hjelpe deg å demonstrere.
Sist endret av fisk23; 5. april 2011 kl. 01:59.
OP1
Troennes's Avatar
Trådstarter
Lokale har jeg grei tilgang på, både eget samt offentlig.
Har alt kontaktet lokalt Politi, men jeg tenker å gjøre noe selv siden jeg tror kanskje det går fortere samt legger mindre beslag på resursser.

Jeg ønsker ikke at kurset skal falle inn under kampsport-konseptet da det faktisk i mine øyne ikke er det. Mine tanker rundt det er utnyttelse av det naturlige, kraft/motkraft, og omgivelser.

Jeg har drevet med Tae Kwon-Do, Kick-boxing, BJJ og Guerillia JJ,samt Krav Maga og Judo. I det siste har jeg også begynt med MuyThai og forsøker meg på egenutvikling og implementering av Judo i Jiu-Jitsu.

Jeg ønsker ingen fortjeneste på et slik kurs, så lenge det fines dekning for utgifter så er det ideen. Håper på støtte fra kommune/sponsor så kurset vil være mest mulig utgiftsfritt for deltagere.

Forholdsvis lite lokale klubber, men matriell som finest for jeg benytte fritt. Og hva angår demonstrasjon, er det ingen klubber som har stort bidra med for mitt konsept i nærmiljøet.
Sist endret av Troennes; 5. april 2011 kl. 02:07.
Spørr det samme spørsmålet inne på kampforum under selvforsvars tråden der, vedder på du får ett klartbedre svar på det der da det faktisk er flere der som driver med ting som dette.
Greit nok at du har drevet mye med kampsport, men er du utdannet instruktør? Meg bekjent MÅ man være dette for å undervise noen i dette.
OP1
Troennes's Avatar
Trådstarter
Ja, jeg er forsåvidt utdannet instruktør, men ikke sivilt. Kun tidligere fra Forsvaret.
Hvor i landet er du fra?
Sitat av campCKY Vis innlegg
Greit nok at du har drevet mye med kampsport, men er du utdannet instruktør? Meg bekjent MÅ man være dette for å undervise noen i dette.
Vis hele sitatet...
Hvem er det i såfall som "deg bekjent" bestemmer hva som er godkjente instruktørkurs?

Jeg kan starte mitt eget kurs i "hvordan verbalt unngå konfrontasjoner" og kalle det et selvforsvarskurs - og det vil være hundre prosent lovlig og krever null og niks av godkjenning.

Det er selvfølgelig bra å ha utdanning innen det å instruere og gjerne også det man søker å instruere i - men lovpålagt er det ikke. En del forbund ser vel helst at de har en finger med i spillet hvis du skal drive med utdanning innen deres interessefelt, men noe støtte i lovverk har de vel neppe.
OP1
Troennes's Avatar
Trådstarter
Realist1:
Siden du ikke siden du ikke viser noe formål med å undre deg på hvor i landet jeg er fra, er det urelevant.
Ikke ta deg nær av det, men jeg vil på ingen måte påvirke hvordan jeg kan bli gjenkjent gjennom et nettfora.
Det til side, jeg er opprinelig fra fra Oppland.

MrBlaine:
Jeg har selv aldri hørt om instruktørkurs innen en slik sjanger, har det inntrykk at du går gjennom grader til du er moden til å uføre opptrening.
Jeg har tenkt meg litt mer anliggende mot fysisk forsvar, men det ligger i din tenkte bane tror jeg. Godt innenfor sjiktet som sikter mot kun defensiv forsvar.
Sitat av Troennes Vis innlegg
Realist1:
Siden du ikke siden du ikke viser noe formål med å undre deg på hvor i landet jeg er fra, er det urelevant.
Ikke ta deg nær av det, men jeg vil på ingen måte påvirke hvordan jeg kan bli gjenkjent gjennom et nettfora.
Det til side, jeg er opprinelig fra fra Oppland.
Vis hele sitatet...
Jeg lurte fordi jeg selv har lyst å lære meg å forsvare meg selv litt bedre. Tenkte faktisk på det senest i går, etter å ha sittet og snakket en hel kveld med to kompiser om diverse situasjoner vi har havnet oppi. Jeg kunne hatt god bruk for den ekstra selvtilliten og godfølelsen det er å vite at du kan forsvare deg dersom det skulle være noe. Jeg tenkte altså på det i går, men visste ikke helt hvordan jeg skulle gå frem for å lære dette. Vi har et kampsportsenter rett i nærheten, men jeg er ikke ute etter å bruke 2 år på å lære å gå i spagat og slikt liksom. Og da mener jeg ingenting vondt om kampsporter, tvert i mot, jeg synes det er råkult, men jeg selv har ikke den tålmodigheten de krever. Jeg var faktisk innom for noen år siden, og da forberedte de meg på flere år med tøyeøvelser og armhevinger før vi i det hele tatt begynte på nærkamp. Og med all respekt å melde, det var bare ikke det jeg var ute etter.
OP1
Troennes's Avatar
Trådstarter
Realist1:
Sånn å forstå ja.
Den tanken du har bak selvforsvar og kamsport, er modellen jeg har jobbet mot. At kamsport ikke kun ligger mot selvforsvar, men både defensiv og offensiv art samt at det er en "livsstil". Det tar for lang tid og krever mye av tiden til person til ikke-relatert forsvar. Jeg tror det er mange som har dette inntrykket du og jeg deler.
Har man tid, er en kamsport samt ekstensiv trening den beste veien gå mener jeg, helt uten tvil.

Men jeg ønsker lære bort tanker og teknikker som er lite tidskrevende og legger lite til grunn vedkommendes fysikk og forkunnskap.
Jeg baserer kurset på en del enkle og effektive teknikker som er ansett som uetisk innen kamsport, da jeg at kurven for effektiv bruk er bratt samt læringsperioden er kort. En perfeksjonering tar lang tid, men du er gitt verktøyet jobbe med etter kort tid.

Jeg skal forsøke vise til noen eksempler:

Mange fryser/stopper opp i en situasjon hvor man trenger forsvare seg, og blir dermed et lite mobilt mål. Man ser flere ganger saker i media hvor en person er slått ned og jeg mener ikke det peker mot at fornærmer er eg god "fighter", men heller mot at fornærmede fryser. Ofte er slag/spark fra folk flest overdimensjonerte "haymakers" eller spark, med stor bue og dårlig beregnet mtp kraft og retning. Mye kunne vært motvirket alt på dette stadiet med litt læring om vinkler og bevegelse. Noe så banalt enkelt som et havt steg frem eller tilbake kan uskadeliggjøre angrepet, samt gi deg overtaket.

De fleste har en forståelse for et mannlige kjønnsorgan er lett mål for skade og uskadeliggjørelse. Med enkle grep kan en lære hvordan bruke kne/fot mot et slikt punkt, og på lignende måte ovenfor andre punkter og teknikker. Slike teknikker er ansett som unfair i kamsportsammenhengen, jeg anser det som fair i en situasjon som handler om forsvar/overlevelse.

Jeg kunne fortsatt i lange baner med slike enkle tanker og teknikker, men jeg skal ikke holde noe foredrag/kurs om selvforsvar/overlevelse her på nFF.
Syns du er litt offansiv i forhold til at du faktisk spør om råd! Take it easy
OP1
Troennes's Avatar
Trådstarter
Krokodille:
At du har den oppfatningen er synd, hverfall vist jeg har bidratt negativt til den. Jeg trodde det fremgikk klart av posten min hva jeg ønsker hjelp/innspill til.
For å oppklare, jeg lurte søkte hjelp til det administrive ved et slikt kurs, mtp lover/regler forholde seg til o.l.
Om noen hadde informasjon om hvor og hvordan man går frem, evt kjennskap fra å arrangere lignende arr.

Selve innholdet skal jeg stå for selv, og dette har jeg klart per dags dato. Jeg søker IKKE innspill på dette området, men alle relevante svar tar jeg med på veien og takker for det.

Håper dette oppklarte hva jeg ønsker/søker, vist det skulle være diffust i første tråden.
Det er ingen formalkrav for å starte selvforsvarskurs, men de ulike forbund (judo, f eks) kan blande seg inn hvis de føler at du er på deres "turf" og utgir deg for å representere dem. Det betyr i praksis at du ikke kan markedsføre deg under navn registrert i Idrettsforbundet (f eks judo, tae kwondo etc). Skal du operere selvstendig må du finne på et eget navn, f eks "mosjonsselvforsvar" e.l.
Videre er det viktig at du lager et godt avtaledokument som deltagerne må signere, med disclaimer som sier at du ikke er ansvarlig for eventuelle skader som påføres deltageren under veis. Jeg har også drevet en del nærstrid i forsvarsregi, og vet derfor at det kan være risikabelt og muligens ulovlig å drive opplæring av sivile i dette (chokes og brudd etc), så der må du nok også gå grundig gjennom øvelsene og finne de mykeste, og aller helst anonymisere øvelsene.
Ellers er det bare å skaffe et lokale - del av hall får man normalt leid gjennom kommunen, se dine lokale kommunenettsider under fanen "idrett og fritid" etc. Det er normalt ikke dyrt.
Lag klare aldersgrenser / grupper, og planlegg godt, både praktisk og økonomisk.
Lykke til!
Sitat av Troennes Vis innlegg
Realist1:
Mange fryser/stopper opp i en situasjon hvor man trenger forsvare seg, og blir dermed et lite mobilt mål.
Vis hele sitatet...
Dette er et problem jeg sliter utrolig med. Når jeg kommer i en situasjon der vold blir utøvd fryser jeg helt. Jeg skjelver men har ingen anelse av hva jeg skal gjøre.

Noen kampsport og anbefale for å få bukt med denne utingen?
Hvis du hadde hatt kurs i Oslo-området hadde jeg kommet med glede.
OP1
Troennes's Avatar
Trådstarter
Sitat av Adrenalinex Vis innlegg
Dette er et problem jeg sliter utrolig med. Når jeg kommer i en situasjon der vold blir utøvd fryser jeg helt. Jeg skjelver men har ingen anelse av hva jeg skal gjøre.

Noen kampsport og anbefale for å få bukt med denne utingen?
Vis hele sitatet...
Jeg er av den oppfatning av at dette "problemet" ligger mentalt. Alle kampsport fokuserer forsåvidt mot dette, på forskjellige måter. Selv synes jeg at å utsette seg for problemet i kontrollerte former og bli komfortabel med aksjon/reaksjon er meget resultatgivende. Du må da inn i kampsporter hvor det faktisk ligger mye kontakt i, og hvor det ikke repeteres i det evige uten kontakt. Kickboxing evt boksing er kanskje to greie arenaer for deg mtp dette problemet. Her foregår det etter min oppfatning mye kontakt etter kort tid( avhengig av klubber).
Eventuelt vil jeg anbefale deg mental trening. Noe så banalt enkelt som jeg praktiserte i Forsvaret var å endre måten vi tenker på et slag/spark. Slik tenkte og formidlet jeg mitt budskap: "Mange oppfatter seg selv som laget av glass, og at et slag/spark kommer til å knuse de. Vi er IKKE laget av glass, så et slag/spark vil gjøre vondt, men IKKE knuse oss." Om du forstår hva jeg legger i disse 2 linjene, så har du allerede begynt endre innstilling til problemet ditt.
Og uten å være belærende ovenfor deg, hvis dette er en situasjon du er regelmessig ute for bør du tenke over hvorfor det er slik. Det er MYE som kan gjøres før en faktisk fysisk konfrontasjon finner sted, som avverger situasjon.

Sitat av sali Vis innlegg
Hvis du hadde hatt kurs i Oslo-området hadde jeg kommet med glede.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært i Oslo-området hadde du vært hjertlig velkommen. Om noen år vist det skulle være vellykket arrangement for min/våres del, er hverfall Drammen diskutert allerede. Det ville vel da være naturlig tenke Oslo også kanskje. Jeg håper vertfall det, selv om mye avhenger av det. Største utfordringen er att jeg ønsker deltagerene muligheten gratis.
For min egen del er det tenkt som et null-profit opplegg, hvor jeg heller bruker overskudd på rimeligere/gratis deltagelse.
Driv angriperen/krenkeren "vekk", ALDRI gi ham fred...
OP1
Troennes's Avatar
Trådstarter
Sitat av SakligeFeltseng Vis innlegg
Driv angriperen/krenkeren "vekk", ALDRI gi ham fred...
Vis hele sitatet...
Forsåvidt enig med deg, men jeg mener at man bør utforske alle muligheter før det faktisk kommer til fysisk konfrontasjon. Er du først kommet i den situasjon er det viktig å ikke slippe opp på presset. Riktignok sjelden jeg har vært i harde konfrontasjoner i det sivile, de fleste tilfeller har jeg avverget på forhånd eller med enkle taklinger/bevegelser. Heldigvis er det sjelden jeg har måttet forsvare meg med slag/spark.