Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1885
Hei, har tatt over leilighet og må finne en strømavtale som passer best.. bor i Stavanger, ganske sentralt og lurer på om noen har erfaring?

Helt nytt for meg, dette å ordne strømavtale. Vil bare unngå og gå på en smell

Sist månde lå på 1700,-
elskling.no er et greit sted å starte, du taster inn postnummer så får du opp forskjellige alternativer for ditt område og kan sammenligne pris.
Hei,
Hvis du er villig til å bytte strømavtale ofte ville jeg byttet mellom Agva.no sine kampanjeavtaler og Gudbrandsdalen Energi sine.

Hvis ikke så vil du komme rimeligst ut av det med https://www.fortum.no/stromdeal-webavtale

Den har ingen faste utgifter, og i påslaget betaler du etter det nye statsbudsjettet kun det strømmen koster per kWh pluss det lovpålagte El.sert.

Jobber som strømselger, men ikke for noen av de overnevnte selskapene.
Fortum mener jeg bestemt har den beste avtalen du kan få. Prisen på Nordpool (innkjøpspris) + 1,9 øre per kWt - ikke noe fast i tillegg og ingen fakturagebyr om du oppretter avtalegiro og auto-hva det nå heter. Vet ikke om de leverer i Stvgr. da ...Norges største! Nettleien er det den er der du bor - den får du ikke gjort noe med.
Sitat av Sprellex Vis innlegg
Hei,
Hvis du er villig til å bytte strømavtale ofte ville jeg byttet mellom Agva.no sine kampanjeavtaler og Gudbrandsdalen Energi sine.

Hvis ikke så vil du komme rimeligst ut av det med https://www.fortum.no/stromdeal-webavtale

Den har ingen faste utgifter, og i påslaget betaler du etter det nye statsbudsjettet kun det strømmen koster per kWh pluss det lovpålagte El.sert.

Jobber som strømselger, men ikke for noen av de overnevnte selskapene.
Vis hele sitatet...
Kikket tilfeldigvis innom tråden og byttet nettopp til Fortum takket være denne posten. Takk for anbefalingene.
Det er 6 månders bindingstid på den Fortum avtalen, bare så dere er klar over det. Jeg ville ikke valgt avtale med binding. Det er så mye lureri med disse selskapene da de endrer pris konstant.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av englestøv Vis innlegg
Det er 6 månders bindingstid på den Fortum avtalen, bare så dere er klar over det. Jeg ville ikke valgt avtale med binding. Det er så mye lureri med disse selskapene da de endrer pris konstant.
Vis hele sitatet...
Med spotpris er det prisen på NordPool som bestemmer kva du betaler. Det kan ikkje Fortum påvirke. Det dei tenar penger på er påslaget. Det er difor ikkje snakk om lureri, men at du inngår ein avtale om å betale gjeldande pris på kraftmarkedet pluss eit påslag.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Med spotpris er det prisen på NordPool som bestemmer kva du betaler. Det kan ikkje Fortum påvirke. Det dei tenar penger på er påslaget. Det er difor ikkje snakk om lureri, men at du inngår ein avtale om å betale gjeldande pris på kraftmarkedet pluss eit påslag.
Vis hele sitatet...
Takk for oppklaringen. Men er det ikke en ulempe med avtale binding, eller er det jeg som er litt «gammeldags» i tankesettet her? Avtalen til Fortum ser OK ut den,men vegrer meg for bindingstid generelt (mobil abo osv)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av englestøv Vis innlegg
Takk for oppklaringen. Men er det ikke en ulempe med avtale binding, eller er det jeg som er litt «gammeldags» i tankesettet her? Avtalen til Fortum ser OK ut den,men vegrer meg for bindingstid generelt (mobil abo osv)
Vis hele sitatet...
Det er ei ulempe ja, men til gjengjeld er risikoen i det tilfellet der rimeleg liten, ettersom spotprisen er regulert eksternt, og Fortum ikkje kan endre den.

Ettersom tidsperioden er såpass lite og prisinga bestemt eksternt ville ikkje eg kvidd meg veldig. I verste fall taper du eit par hundrelapper.
Du går på en smell om du ikke kontakter en leverandør - det kalles leveringsplikten og det er dyrt strøm! Men nå er jo alt i boks siden du tok kontakt med Fortum - en grei deal. Er ikke så mye å spare på de forskjellige selskaper - kanskje noen 100lapper avhengig av forbruket.

Du må betale for strøm ca 0.40-0.80 kr/KWH og så er det nettleie energi (transport) på ca 0.50-0,60kr/KWH blir ca 0.90-1.40kr KWh + fastpris nettleie ca 100-150kr/mnd. Strømpris pleier å være billigere om sommern 0.20-0.50kr og dyrt om vintern 0.40kr-0.90kr KWh.

Siden du hadde strømregning på 1700kr høres det ut som om du fyrer med strøm / varmeovn.
Om regninga inkluderer nettleie så tilsvarer det en 2000W ovn påslått døgnet rund i 1 mnd


Bare pass på at du ikke går i fella på noen supertilbud fra AGVA eller AKRAFT og andre med noe rare avtaler og etter en periode betaler dyr strøm, eller flere hundre lapper i straff for å komme ut av en binding!
Ikke noe stygt fra Akraft (vært kunde der i over 3 år) - men synes ikke noe om deres CTRL-strømavtale. Den hjelper deg å ha samme mnd-kostnad i hele året og blir dyrt om du ikke bruker opp all strøm eller dyrt om du forbruker mer en du har avtale på. Da er det bedre med Spot eller variabel. Fastpris kan også være bra, men ettersom den har skydd opp fra ca 40øre til 60øre iår??? Vel ... Spot er på 60-80øre nå ... og det er om vintern man bruker mye strøm ...
Qon
Praise the Most High
Qon's Avatar
Jeg meldte meg på her og de var ivrige med å hjelpe. https://stromkampen.no
Sitat av Qon Vis innlegg
Jeg meldte meg på her og de var ivrige med å hjelpe. https://stromkampen.no
Vis hele sitatet...
Hehe, og hvilken svar/resultat fikk du???

På en måte er man selv ansvarlig for prisen man betaler - men kan sikkert få hjelp av slike portaler. De få nok provision Bare de ikke anbefaler en leverandør som er billig i 3mnd og så flesker til på pris!

Fastpris kan også være bra.
Hadde det i 2015 hvor det kanskje ikke var det beste (5øre dyrerer)
Så hadde jeg variabel/spot som var råbillig til vintern kom og de skulle ha 75øre. Tok så fastpris igjen til 38 øre som jeg hadde fram til august 2018.
Hadde gjerne tatt det igjen, men ikke til 60øre som de hadde økt til.
Om det var smart vet man først etterpå. Dyrt vinterstrøm nå

OM VINTERN BRUKER MAN 2-3x MER STRØM en om sommern.
Har hus og bruker kun 10.000KWH året. Har varmepumpe oxo
Bruker ca 400kwh om sommern og 1000-1500kwh om vintern.