Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 5600
Heisann.

Jeg er lidenskapelig opptatt av cannabisdyrking, jeg har dyrket kontinuerlig i 7 år både utendørs, innendørs (i stor og liten skala), jobbet en periode på en CBD farm med 5000 planter, og har i løpet av denne tiden fått teste massevis av forskjellige teknikker, strains og utstyr.

For tiden sliter jeg med skader, og har derfor mye tid til overs å bruke på noe fornuftig, så jeg skriver dette for meg selv, og også kanskje andre som vil dra nytte av det i fremtiden.


Jeg tenkte jeg skulle starte en tråd her om min favoritt undersjanger av cannabisdyrking: Organisk.

Jeg startet som de fleste andre med "vanlig" næring i plastflasker, dette er hovedsaklig salter og mineraler blandet med vann, og man kjøper derfor så og si 95% vann. Det negative med dette er at det kan bli dyrt i lengden, og denne typen næring kan ødelegge hele avlingen kjapt om man ved et uhell dobler dosen, man må også huske å "flushe" ut næringen 10-14 dager før innhøsting for å få en behagelig røyke-opplevelse, og såklart alle plastflaskene næringen kommer i.

Bærekraftig og sunn dyrking startet først i grønnsakshagen for min del, da jeg var av oppfatningen at cannabis trenger så mye "ekstra" enn hva feks. tomater trenger, holdt jeg lenge på flaskenæringen i cannabisdyrkingen, men for 3 år siden omfavnet jeg omsider organisk dyrking også for disse plantene.

I starten ble resultatene litt dårligere fordi jeg fortsatt var i test fasen og prøvde meg frem, men jeg vil påstå at kvalitet, smak, % av cannabinoider og alt nå er på et mye høyere nivå med organisk dyrking enn jeg har oppnådd tidligere.

I organisk dyrking er ikke fokuset å gi næring til plantene, men å lage et godt økosystem i jorda, mate bakterier, mikroorganismer, mycelium og dermed gi plantene et optimalt hjem.

Organisk dyrking kan være veldig enkelt, og det kan også være ekstremt komplisert og tidkrevende. Jeg vil påpeke at cannabis er betegnet som ugress, det vokser fort og gæli og alle kan få veldig gode resultater med lite innsats.

Jeg kjenner flere som kun bruker kompost og jord fra hagesenter og rent vann med PH på rundt 6.5 og det er ikke noe å utsette på produktet de får igjen for det i det heletatt.

Jeg foretrekker å bruke "bio line" fra greenhousefeeding.com
jeg betaler ca 45€ for hver av produktene: Grow, Bloom og Enhancer. Grow og Bloom er lyst pulver som blandes i jorda og gir næring over 1-2 mnd i form av NPK.
Enhancer er svart pulver av algeekstrakt, humussyre (humic acid), mycorrhizae (type sopp som hjelper røttene) og bakterier for å gi liv i jorda som bryter ned næringsstoffene i Grow og Bloom pulveret og gjør det tilgjengelig for plantene.

For autoflowers har jeg kommet frem til at det stort sett er 1g grow eller bloom pulver pr liter jord i potta som gjelder, selv om nettsiden vil ha deg til å bruke mer. For vanlige planter er 2-3g pr liter jord riktig (noen strains "spiser" mer). Enhancher pulveret blades i vannet og plantene vannes 2 ganger i mnd med dette, her har jeg alltid brukt halvparten av anbefalt dose helt uten problem.

Det viktigste verktøyet for en organisk dyrker er etter min mening humus de lombriz (markkompost), det sorte gull! Jeg bruker stort sett alltid 1/5 til 1/10 markkompost i forhold til jord. Også når plantene skal top-mates brukes markkompost. Jeg måler opp ønsket mengde pulver (da særlig bloom siden det skal sist i jorda) og blander det inn i top-laget i jorda i potta, så markkompost oppå der igjen.

Markkompost er også ALLTID hoved bakteriekilden min i kompost-te, men det kan vi komme inn på en annen gang.

For en som vil begynne å dyrke Cannabis, eller en som vil gå over fra vanlig næring til organisk næring vil jeg anbefale å gå til innkjøp av bio line til greenhouse feeding, kjøp god jord og markkompost, da har du alt du trenger.

Jeg vil senere komme inn på noen flere mer avanserte konseper innenfor organisk dyrking, og hvordan man lager disse selv på kjøkkenbenken.

Her er en liten liste over fremtidige tema:

Aerobisk kompost-te
FFJ (Fermented fruit juice)
FPJ (Fermented plant juice)
L.A.B (Lactobacillus)
FAA (Fish Amino Acids)
OHN (Oriental herbal nutrient)
IMO1-4 (Indigenous microorganisms i forskjellige stadier 1-4)

De fleste temaene over er inspirert av KNF (Korean natural farming) og MNF (Modern natural farming).

Håper alle har en fin dag, og at alle som dyrker der ute koser seg og er trygge, uansett hvilken type næring du bruker, det viktigste er å prøve seg frem!
Endelig! Har stort sett erfaring med hydro og såvidt coco, men synes hydro virket noe lettere. Har lenge vært nysgjerrig på organisk eller "live earth" som noen kaller det. Om du legger ut mere her og kanskje enda mere utfyllende om organisk jord og hvordan en som er skikkelig nybegynner går fram med dette blir jeg glad.
Interessant, har lest litt om emnet men fortell mer
Hei Pilleknaskeren og Jerna. Hyggelig med tilbakemeldinger

Har aldri prøvd hydro selv, men hold litt på med coco.

Jeg har prøvd mye forskjellig jord, men bruker stort sett bio bizz, rett og slett fordi de kan levere der jeg bor på kort tid.

Bio bizz og mange andre jord merker har gjerne en "all mix" og en light mix.

All mix pleier å inneholde nok nitrogen for et par mnd, mens light mix er så å si uten ekstra næring.

Bruker light mix på frø, stiklinger, autoflowers og evt vanlig planter som er ekstra sensitive.

Bruker du light mix og vanlige planter (ikke autoflowers) så er det bare å bruke anbefalt dose på nevnte grow næring fra greenhouse feeding, og halv dose på autoflowers, og halv dose grow på vanlige planter med all mix jord.

Hvis du feks skal starte 5 planter i 10L potter, ta 40-45 liter jord og 5-10 liter markkompost, bland godt sammen mens det er tørt, og evt bland inn grow pulver om jorda du bruker har lite næring fra før. Deretter vil jeg ta vann (som har stått ute i minst 24 timer for at klorin skal fordame) og justere PH til mellom 6 og 6.5, blande litt enhancer pulver i vanner og vann jorda mens du blander godt.

Om du starter plantene i mindre potter er det bra, men gjør klar jorda i de større pottene en ukes tid i forveien, da rekker jorda å lage liv allerede før du planter i den (det er ikke veldig viktig at du gjør klar jorda så lenge før, men det er en av mange ting som gjøres for å optimaleisere prosessen).

Når plantene er på plass i pottene er det bare å vanne med kun reint vann PH 6-6.5, og benytte enhancer pulveret i vannet ca hver 2. uke.

Ca 10 dager før du setter plantene i blomst kan du blande bloom pulver i halv dose i toppen av jorda, og strø over med mark kompost og vanne inn, dette er lurt å gjøre en dag du skal vanne med enhancer om timingen passer.

Ca 2-3 uker ut i blomstringen kan du tilsette resterende halv dose av bloom pulveret.

Etter det er det bare å fortsette med rent vann med riktig PH, og enhancher hver 2. uke.

Du trenger ikke å flushe i det heletatt når du bruker denne næringen, planten vil naturlig stoppe å ta opp næring fra jorda når tiden er inne.

Btw om noen trenger tips til gode youtubekanaler å følge:
Mr Canucks Grow (min favoritt) han fikk meg til å ville prøve organisk dyrking. Hans eldre videoer er bedre for nybegynnere.
Organnabis Grow.
KaliGrownBuds(fantastisk utendørsdyrker).
Mr Grow it.
Sist endret av Landsforræderen; 31. januar 2022 kl. 17:04. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har sett videoer av de fleste du nevner og kan legge til Cali Green. Virker som om "living soil" nesten går av seg selv? Og endel enklere?
Kanskje prøve seg på noe sånt neste gang da
Ja det er absolutt verdt å prøve�� Takk for tips!

Living soil er absolutt å anbefale. Pr nå har jeg bare "living soil" prosjekter utendørs og ikke til cannabis, fordi jeg ikke har nok direkte lys på terassen ute, og akkurat har flyttet så måtte gi bort jorda jeg hadde jobbet med i fler år og starte ny.

Mitt neste prosjekt blir en 100L tøypotte med living soil som skal brukes til autoflowers der planen er å ha max 4 autos i potten samtidig, og plante de med 2-3 ukers mellomrom slik at de alltid er i forskjellige stadier/størelser.

Her er noen bilder av pågående prosjekter, her bruker jeg flere små potter og kort veg tid da jeg akkurat har flyttet og måtte ha noe raskt for å slippe å finne noen å kjøpe av.

https://imma.gr/110636xa4c30

https://imma.gr/110638x06fb2

https://imma.gr/110640x8b7a4

Hmm de fleste bildene jeg vil laste opp i høy kvalitet står bare å laster og laster, er det en annen måte å laste opp bilder på enn imma.gr?
Sist endret av Landsforræderen; 31. januar 2022 kl. 17:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
tinypic går kanskje an også. Hos meg blir bildene rotert 90 grader med immagr.
Har du lest boka til the rev?

Har du noen kommentar til den eller oppskrifta i den?

Fint at du forenkler det ja
Tinypic eksisterte ikke lengre så lagde en imgur, får se hvordan det funker.

https://imgur.com/gallery/BZhxPNB

Nei har ikke lest den boka, men skal legge den i gavelista til fruen, så får jeg den nok ila året, tusen takk!
Sitat av Landsforræderen Vis innlegg
Tinypic eksisterte ikke lengre så lagde en imgur, får se hvordan det funker.

https://imgur.com/gallery/BZhxPNB

Nei har ikke lest den boka, men skal legge den i gavelista til fruen, så får jeg den nok ila året, tusen takk!
Vis hele sitatet...
Ser ut som plantene sine har lyst på magnesium
Takk skal du ha Kloakk!

Det var en time til lyset skulle på så gikk likegodt inn å spraya de heftig ned med vann med epsom salt for magnesium, eggeskall ekstrakt i brunris eddik for kalcium, lactobacillus og en generell blomstrings tilskudd av fermenterte bananer, papaya, annanas og gulrot.

https://imgur.com/a/Xy2b9SW

https://imgur.com/a/yI4cyDp

Her er det andre teltet ^

Der er det en Critical Lemon Kush, og to små amnesia autoflowers.

Skal sette den i blomst om 2-3 uker.

De 6 plantene i det andre teltet er 3 Shiskaberry og 3 Peyote Critical.
Sist endret av Landsforræderen; 31. januar 2022 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ikke verst! Blir det en del ugrei lukt av det du bruker eller er det ferdig kompostert til du bruker det?

Syns økologisk dyrking har vært litt komplisert å garantere over tidligere. Mange begrep osv.
Håper på at tråden din gir meg litt større innblikk i det til å prøve selv


Sanker du tang og tare(kelp) til bruk? Bruker du aloe vera?
Etter min mening lukter alt veldig godt.

Fermenterte frukter lukter/smaker søtt og fruktig, markkomposten lukter som god og sunn jord, fermenterte blader smaker stygt, men lukter nesten ingenting.

For planter i blomst tar jeg litt moden frukt, banan, papaya, gulrot, melon, rødbeter, ananas, mango for å nevne noen, men alltid mest banan da det inneholder mye kalium. Om fruktrestene veier 500g tar du 500g brunsukker og blander det godt sammen, ha på en ren glasskrukke og fest tørkepapir eller kaffefilter som lokk. Etter 7-14 dager i mørke siler du ut væsken og putt det på en krukke med lokk. Jeg lagde min for 1 år siden og den er enda helt fin, ingen stygg lukt.

For vekstfasen kan du fermenterte cannabis blader eller andre blader/stilker fra planter med rask og god vekst (brennersle er fantastisk). Samme her lik vekt plantemateriale og brunsukker, bland sammen, og riv bladene i stykker til de er små biter. Putt på glass i et mørkt rom 7-14 dager og sil ut væsken så har du næring til vekstfasen.

Disse brukes 1ml pr liter vann, men du kan bruke opp mot hundre ganger så sterk dose uten å skade plantene, du kan også drikke det og ikke noe annet skjer enn at du får litt god næring

Aloe vera som du nevner er bra for å stimulere røtter. Pleier å kjøre 1 liter vann, en liten "grein" med aloe vera og en skje honning i blenderen, så evt blande inn enda mer vann og bruke på stiklinger, spirer eller bare generelt når jeg tror plantene trenger det.

Jeg pleide å samle litt sjøgress og lage kompost av det, men har dessverre ikke bein til det lengre..

Vil anbefale alle som er interessert i økologisk dyrking å sjekke ut Chris Trump på youtube, søk på han og how to FPJ, FFJ, OHN osv. Han er en gud innenfor modern natural farming bevegelsen!

Alle disse hjemmelagde produktene kan brukes til å blande i vannet og vanne plantene med og sprayes på plantene. Etter min erfaring er det nok så å si umulig å bruke for mye av det. Husk å ikke spray noe på plantene etter at thricomene har begynt å dannes, ellers vil det sette igjen smak og evt kunne bli en grobunn for mugg om budsa blir våte.
Sist endret av Landsforræderen; 31. januar 2022 kl. 22:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Takk for svar.

Lar du jorda stå lenge før du tar den i bruk? Du nevnte allmix lenger opp, da går jeg ut ifra at du ikke blander enkeltkomponenter som f.eks.
Sphagnum, Dolomite osv osv.

Da er det sikkert ikke nødvendig å la jorda varme seg ferdig før bruk når du bruker allmix antar jeg.
Har du allmix (hvordan som helst jord som har nok næring til en måned eller to i vekst) så er det bare å bruke med en gang. Grunnen til at jeg gjør klar jorda og vanner den en uke før noen ganger er for å aktivere de ekstra næringstoffene jeg blander i jorda, men om planten ikke vil trenge det med en gang er det helt fint å slippe det.

Jeg er fortsatt veldig fersk på det å bygge god jord fra bunn, og føler at utvalget på produkter i Europa er veldig dårlig ifht. USA/Canada. Veldig lyst på mange av produktene til Gaia Green for å bygge jord, men har enda ikke funnet noen som sender til europa.

Greenhouse feeding sine produkter er relativt dyre, og det vil nok la seg gjøre å lage egne, men har brukt de i flere år og kun kjøpt 2 ganger av de største posene, så det går fint for nå.

https://youtu.be/v0Lzj7UZNrw

Noe sånt er planen på sikt. Jeg har akkurat flyttet og må bo her et års tid for å kunne planelegge dyrkingen såppas langt frem i tid for å lage skikkelig langtidsprosjekt med jorda.
Sist endret av Landsforræderen; 31. januar 2022 kl. 23:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Landsforræderen Vis innlegg
Takk skal du ha Kloakk!

Det var en time til lyset skulle på så gikk likegodt inn å spraya de heftig ned med vann med epsom salt for magnesium, eggeskall ekstrakt i brunris eddik for kalcium, lactobacillus og en generell blomstrings tilskudd av fermenterte bananer, papaya, annanas og gulrot.

https://imgur.com/a/Xy2b9SW

https://imgur.com/a/yI4cyDp

Her er det andre teltet ^

Der er det en Critical Lemon Kush, og to små amnesia autoflowers.

Skal sette den i blomst om 2-3 uker.

De 6 plantene i det andre teltet er 3 Shiskaberry og 3 Peyote Critical.
Vis hele sitatet...
Null stress, i den tia jeg dyrket la jeg merke til at det var umulig å holde tritt med magnesium uansett hvilken kombinasjon av biobizz jeg brukte. For jeg brukte kun produkter fra biobizz. Min løsning, selv om det er motstridende med hva du ønsker med denne tråden, var å kjøpe magnesium tilskudd på apoteket og knuse pillene og tilsette i vannet og sprayflaske.

Men når årene blir mørkegrønne og fingrene ellers blir lysegrønne i tillegg til at fingertuppene på bladene går nedover så er det magnesium mangel
En ting jeg lurer på er hvordan ph justerer du vannet i henhold til økologisk dyrking?

Vil ikke ph opp/ned bryte mot disse prinsippene?

Ja det er dårlig utvalg her men har sett en norsk nettbutikk som har mange av de. Husker ikke navnet desverre
Sitat av Jerna Vis innlegg
En ting jeg lurer på er hvordan ph justerer du vannet i henhold til økologisk dyrking?

Vil ikke ph opp/ned bryte mot disse prinsippene?

Ja det er dårlig utvalg her men har sett en norsk nettbutikk som har mange av de. Husker ikke navnet desverre
Vis hele sitatet...
Han skriver at han bruker lakto, det er en grei måte å justere pH ned på, og i de fleste tilfeller er det nok ned man vil med norsk vann.
Aha! Da leste jeg for fort ja, takk for tydeliggjøring!
Haha det var genialt med de magnesium pillene fra apoteket da, funker fett det! Er nok litt billigere med epsom salt i lengden, kjøpte 5kg for 10€ og bruker bare en spiseskje for 5-10 liter vann.

Jeg er usikker på hvordan PH opp/ned væske vil påvirke alt dette.

Når jeg bruker de hjemmelaga inputene i vannet gjør lacto som Kloakk sier at PH'en går ned også. Et annet alternativ er brunris eddik, det inneholder også masse aminosyrer som plantene liker og vil ta ned PH.

Når jeg bare vanner med rent vann så har jeg en 20L bøtte med vann som jeg har i 1ml med PH ned væske for å få PH ned på ca 6.2. Denne blir også stående minst 48 timer før jeg bruker den for å få ut klor. Jeg vet at PH ned væskene er veldig sterk og syrlig, men når det er blandet ut 1ml til 20L vann tror jeg ikke det skader livet i jorda nevneverdig. Om noen har noe mer info rundt dette please si ifra!

Den PH ned væsken kjøpte jeg en liter av for over 5 år siden og det er enda over halvparten igjen.
Min favoritt for å få pH ned er fosforsyre, den er effektiv, uten smak og bunnfeller evt kalk.
Herlig, det er den jeg har.


Legger ved link til noen bilder av forrige innhøsting.

Bilde 1 er Banana Blaze autoflower
Bilde 2-6 er Peyote Critical
Bilde 7-10 er Shiskaberry.

Fikk 37g fine store buds av autoen, og 15g små buds.
61g store fine buds med Peyote critical og 25g småbuds.
51g store fine buds med shiskaberry og 21g småbuds.

Disse var ferdige 10 desember. Har enda over halvparten igjen og fyyy faen så gode de begynner å bli nå etter snart 2 mnd curing.

https://imgur.com/a/ioQyMOg

------------------------
Kom på at jeg satte noen blader i brunsukker til fermetering for 10-12 dager siden, så den ble silt nå og helt over på et rent glass.

Det ser ut som veldig lite væske, og det er det, men det lille her vil kunne blandes i rundt 50L vann, så det vil jeg ikke rekke å bruke opp engang før alle plantene er satt i blomst.

Jeg har en lignende væske jeg har lagd tidligere av bladene til planter i blomstring, som vil brukes på andre planter i blomstring sammen med fermenterte bananer osv.

https://imgur.com/a/ePVg0GV

Lukter litt som grønn te. Alle restene av blader og brunsukker går rett i en kompostbøtte.
Sist endret av Landsforræderen; 1. februar 2022 kl. 15:57. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ting ruller og går i "hagen" her.

I det siste har jeg vannet ca annenhver dag, og så å si hver dag strammet inn repene for å sakte men sikkert bøye og tøye plantene til den formen jeg vil ha.

Akkurat klargjort en nydelig batch med kompost-te som har bobblet i 48 timer.

Startet med 10L vann, PH 6.3, og rørte inn molasses (molasse?) som fungerer som mat til mikroorganismene i bryggingen, en god håndull markkompost som er kilde til mikroorganismer og tilsatt 5g bloom pulver, 5g grow pulver, epsom salt, Lacto, calciumekstrakt i brunris eddik, FPJ av cannabisblader fra forskjellige stadier og FFJ av banan og papaya.

Kompost-teen har stått i mørket i 48 timer med et lokk som sitter løst og en luftpumpe som sørger for oksygentilførsel i brygget.


https://imgur.com/a/0VkCjIW

Skummet på siste bilde er et godt tegn og viser at brygget er aktivt og klar til å brukes.

Plantene fikk 7L fordelt mellom seg, men de små autoflowerene fikk en mer utvannet versjon ca 1 del kompost-te til 3 deler vann.

Resten blandet med en bøtte vann jeg hadde på terassen til plantene der. Bruker dette på alt fra cannabis til urter, blomster og grønnsaker.

Om du vil lage kompost-te selv så går molasses og markkompost eller/og vanlig kompost helt fint, du trenger ikke alt det ekstra jeg har tilsatt. Kompost-teen skal booste livet i jorda med masse nye mikroorganismer og for det formålet rekker molasse og hvilken som helst kompost i massevis.

Jeg liker ikke å bruke min hjemmelagde kompost som står ute i kompost-te til planter som dyrkes innendørs da det kan tilføre
Innsekter eller andre utendørsting jeg ikke vil ha inn i dyrketeltet.

Sorry for ramblinga og mye monolog her, skriver stort sett etter en kraftig kjeks eller to innabords.
Fuck Mr. Plod!
Du kan bruke reship da. Få det du trenger av utstyr fraktet til en adresse i Amerika som da videresender til norge

Koster dog ett par 100 lapper ekstra.
Herlig det skal jeg gjøre neste gang jeg trenger næring til jorda. Hadde ikke tenkt på det, tusen takk!

Da blir det Gaia Green 4-4-4 for vekst og Gaia Green 2-8-4 for blomst. De er så sykt mye billigere enn de jeg bruker nå, kan få 20kg sekker av disse for 56 dollar hver, mens de fra Greenhouse jeg bruker er samme pris for 1kg og styrken er den samme.

Sykt hvordan produktene jeg bruker er 20 ganger dyrere enn Gaia green, men fortsatt varer en 1kg pose fra Greenhouse meg over et år, så det blir digg å få 20 års forbruk til samme pris pluss litt ekstra med reship neste gang

Bor i Spania så får heldigvis bestilt dyrkeutstyr og frø uten noe problem innenlands, men de der Gaia green produktene fra Canada har jeg sikla på lenge uten å funne det i Europa.
Sitat av Landsforræderen Vis innlegg
Bor i Spania så får heldigvis bestilt dyrkeutstyr og frø uten noe problem innenlands, men de der Gaia green produktene fra Canada har jeg sikla på lenge uten å funne det i Europa.
Vis hele sitatet...
Derfor du heter landsforræderen
Haha yes stemmer det!

https://imgur.com/a/6OBVkF2

Går veldig bra I det lille teltet, de små Amnesia autoene (blir forkortet til AA fra nå) begynner å se bra ut. Critical Lemon Kush (CLK fra nå av) er bøyd og tøyd såppass at den kun er 15cm høy, men 45cm brei og 65cm lang. De skal settes I blomst om 3-4 dager. Liker å gi autoflowers 20/4 i lys-syklus, men kommer bare til å la de stå sammen med CLK på 12/12 for enkelhets skyld.



https://imgur.com/a/oM5fZm9

I Shiskaberry (SHB) og Peyote Critical (PC) teltet går det greit etter omstendighetene, de er på dag 14 i blomst nå, ca 45-50 dager igjen. Alle plantene her er ekstremt rotbundet, men det var jeg klar over at ville skje.

Har aldri blomstret i såppas små potter før (7L) og vil nok ikke gjøre det igjen, men måtte ha noe som ble ferdig så raskt som mulig siden jeg ikke kjenner noen plugs i den nye byen vi har flytta til.

AA og CLK står under en SP150 fra Mars Hydro (140Watt) og jeg vil tro det kan ende på rundt 170-200g om et par måneder.

SHB og PC står under en TSL2000 (300Watt) og her er jeg usikker, men tipper kanskje 150g til slutt.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Heihå! Lenge siden jeg har postet her.

Har vært i behandling for noen dårlige knær og har ikke kunnet gå så mye siden jeg postet sist. Klarte også å pådra meg senebetennelse i begge armene siden jeg måtte støtte meg opp hele tiden under behandlingen for knærne. Har derfor måtte holdt med unna telefon og PC'n for å ikke forværre det, men nå er jeg langt på bedringens vei.

Plantene har blitt neglisjert siden sist, og har bare fått vann av fruen og en gang i blandt av meg når jeg har hatt gode dager.

Av den grunn er enda CLK i vekstfasen, og vi har vært nødt til å klippe den tilbake flere ganger for at den ikke skal bli for stor. Regner med jeg vil sette den i blomst i løpet av uken som kommer. Har flere ganger klippet bort over 50% av alle greiner og blader, og den vokser seg tilbake igjen på en ukes tid hver gang

Plantene i blomst SHB og PC er så å si ferdige, kommer nok til å plugge ut lyset i morgen og gi de 48 timer mørke før jeg henger de opp til tørk søndag formiddag. Siden de er i veldig små potter viser de største plantene klare tegn på mangler, mens de som var minst ser faktisk veldig bra ut, selv med nesten ingen kjærlighet fra meg de siste 45 ish dagene.

Kommer til å oppdatere med bilder her etterhvert som innhøstingen går sin gang.
Mye bra bra om organisk dyrking her Når det gjelder PH funker eddik veldig bra for å ta ned PH.
Vil også anbefale plante podden med Morten Bragdø. Sannsynligvis den i Norge med mest kunnskap om emnet.
Sist endret av BearJay; 25. mars 2022 kl. 23:37.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Takk skal du ha for fine tips BearJay

Nå er det lenge siden jeg har oppdatert her. Innhøstingen gikk bra og det ferdige produktet ble langt bedre enn forventet under omstendighetene.

Jeg hang plantene til tørk 26. Mars og trimmet alt rundt 4. April.

Av de 3 Peyote Critical plantene var en plante 25g og de to andre 21g hver.
Samme med Shiskaberry, en plante på 25g og to på 21g hver. Det ble også 25-35g av hver strain med små buds og trim etter arbeidet.

Her er noen bilder fra dagene før innhøsting:
https://imgur.com/a/FwFnpaN

Her er noen bilder tatt forrige uke av ferdige buds
Peyote Critical:
https://imgur.com/a/92Fw1Qx
Shiskaberry:
https://imgur.com/a/3XWnsXz

------
Etter innhøstingen av de andre plantene flyttet jeg Critical Lemon Kush planten inn i teltet de hadde stått i for å gi den mer plass alene.

Det har nå vært flere dager med opp imot 26 grader ute, men siden lyset kun er på om natta (21:00-09:00) har jeg klart å holde tempen under 25 grader i teltet. Jeg håper å klare å holde tempen under 30 grader når det går mot sommer her, men vi får se.

Planten har blomstret siden 5. April og blomstene begynner å forme seg skikkelig nå:
https://imgur.com/a/uXeFVG1

Jeg tok 8 stiklinger fra denne planten en ukes tid etter den ble satt i blomst, og 4 av de var så fine at jeg måtte bare gi de en sjangs. De ble satt i blomst i går og jeg håper de ikke dør av høye temperaturer siden de ikke vil være klare før starten av juli, og da er det nok nærme 30 grader ute selv på natten når lyset er på. Det kan gå skikkelig galt, men jeg har fått helt greie innendørsplanter før selv med over 30 grader i teltet så vi får vente i spenning å se.

De to Amnesia autoene jeg plantet tidligere på året var tydeligvis ikke auto, selv om det stod auto på frøpakken. Etter 2 mnd hadde de ikke blomstret, og autoer i såppass små potter blomstrer alltid etter max 30 dager. Jeg har gitt beskjed til de som selger frøene, og de sa de hadde fått flere tilbakemeldinger på akkurat den strain angående det, så de har nok pakket feil på lageret. Jeg fikk heldigvis 10 nye frø som plaster på såret.

Av den grunn har jeg startet to nye autoer, Cream Caramel og Banana Blaze. Disse vil jeg sette ut på terassen om de tar opp for mye plass eller om de ikke er helt ferdige når CLK stiklingene er ferdig om 2 mnd.

Jeg har også funnet ut at jeg har gjort en skikkelig blemme på doseringen med næringen i jorda. Jeg har vært på latsiden og ikke veid pulveret, men heller gått på hukommelsen (som åpenbart var feil) og tenkt at 1 full måleskje var 10-12g pulvernæring, men det var i realiteten 6-7g pulver i en full måleskje. Det er nok også en stor faktor for at plantene har ropt etter mer næring. Autoene og stiklingene ser dermed mye bedre ut enn de andre plantene gjorde fordi de har fått riktig dose næring. Jeg har etterfylt næring i toppen av jorda på den store CLK planten så den vil nok forbedre seg litt de neste ukene. Det er kjipt, men nå blir jeg hvertfall aldri å gjøre den feilen igjen

Her er bilder fra teltet med stiklingene og de nye autoene:
https://imgur.com/a/U7VlURD
Sist endret av Landsforræderen; 2. mai 2022 kl. 16:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Uvøren Lomre"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Landsforræderen Vis innlegg
Jeg kjenner flere som kun bruker kompost og jord fra hagesenter og rent vann med PH på rundt 6.5 og det er ikke noe å utsette på produktet de får igjen for det i det heletatt.
Vis hele sitatet...
Etter en periode med tilgang på mange typer utedyrka weed var det en enorm smaksmessig nedtur å røyke typisk hjemmedyrka weed igjen. Den skarpe smaken (ikke klorofyllet som man curer "vekk") og ikke noe bedre funk får meg til å tro at mange overgjødsler og generelt kuker for mye med plantene sine.

Lurer på om trådstarter kan dele litt om erfaringer med utedyrking ift. arbeidsmengde og resultat, spesielt ang. smak. Ville mye heller hatt f.eks. 200 g yield med halvparten så sterk weed enn 100 g med bedre funk og verre smak.
Jeg har troa på at organisk næring gir bedre smak iallfall.
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har troa på at organisk næring gir bedre smak iallfall.
Vis hele sitatet...
Dette er definitivt min erfaring også. Og du slipper den skarpe røyken som stikker i lungene.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Etter en periode med tilgang på mange typer utedyrka weed var det en enorm smaksmessig nedtur å røyke typisk hjemmedyrka weed igjen. Den skarpe smaken (ikke klorofyllet som man curer "vekk") og ikke noe bedre funk får meg til å tro at mange overgjødsler og generelt kuker for mye med plantene sine.

Lurer på om trådstarter kan dele litt om erfaringer med utedyrking ift. arbeidsmengde og resultat, spesielt ang. smak. Ville mye heller hatt f.eks. 200 g yield med halvparten så sterk weed enn 100 g med bedre funk og verre smak.
Vis hele sitatet...
Den skarpe smaken du refererer til kommer gjerne av syntetisk næring som ikke er flushet godt nok ut før innhøsting. Har funnet at om man gjør mye ekstra (ekstra næring i jorda og gode hjemmelagde ekstra produkter som kan vannes inn) med organisk dyrking får man like høy THC % som ved syntetisk dyrking, men med en mye rundere smak med flere toner.

Jeg foretrekker definitivt utendørs dyrking, men pr nå er jeg dessverre ikke i en situasjon der jeg kan dyrke utendørs, kanskje 1 autoflower max i blomst om gangen da jeg bor i et nabolag med mye eldre spanske folk og jeg vil ikke plage noen med lukta.

Det er klart mye mindre jobb med utendørsdyrking, samt mye billigere siden sola er gratis Utendørs bruker jeg også hjemmelaget kompost i jorda (som jeg ikke tør å bruke innendørs pga fare for innsekter), den hjemmelagde komposten kjører også kostnadene kraftig ned.

Der jeg bor har jeg pleid å starte planter utendørs i slutten av mai, da er de i vekstfase til slutten av august og blomstrer til oktober/november. I potter på 50L+ blir det gjerne da godt over 150g pr plante. Har også ved noen få anledninger dyrket rett i jorda når noen har vært snille nok til å lånt meg hagen sin, og da blir det fort opp mot 1kg pr plante med å grave et hull i bakken og fylle på med jord og kompost uten noen andre tilsatte næringsstoffer.

I Norge er det nok kun aktuelt med autoflowers utendørs siden det er vinter og snø lenge før de vanlige plantene er ferdige. Vet mange har hatt gode resultater med autoflowers utendørs i Norge.
Sist endret av Landsforræderen; 2. mai 2022 kl. 19:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
Jeg har troa på at organisk næring gir bedre smak iallfall.
Vis hele sitatet...
Dette er ikke ment som kritikk, men lurer oppriktig på hvorfor organisk næring skulle utgjøre noen forskjell på smaken.
Planten har visse molekyler den trenger for å vokse og blomstre, og om disse blir produsert organisk eller ikke, så er jo molekylene akkurat de samme.
Nitrogen = Nitrogen, Fosfor = Fosfor osv. Jeg kan ikke se hvordan organisk eller syntetisk næring skulle utgjøre noen forskjell på smaken.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er ikke ment som kritikk, men lurer oppriktig på hvorfor organisk næring skulle utgjøre noen forskjell på smaken.
Planten har visse molekyler den trenger for å vokse og blomstre, og om disse blir produsert organisk eller ikke, så er jo molekylene akkurat de samme.
Nitrogen = Nitrogen, Fosfor = Fosfor osv. Jeg kan ikke se hvordan organisk eller syntetisk næring skulle utgjøre noen forskjell på smaken.
Vis hele sitatet...
Nei, det er bare noe jeg innbiller meg, vet at endel sier det ikke har noe sammenheng.
Men på min første grow så husker jeg at på slutten lukta det ikke godt i teltet. Det lukta kjemisk som faen. Men planten lukta godt etter tørking å curing fordet.
Sist endret av NokErNok; 2. mai 2022 kl. 19:59.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Dette er ikke ment som kritikk, men lurer oppriktig på hvorfor organisk næring skulle utgjøre noen forskjell på smaken.
Planten har visse molekyler den trenger for å vokse og blomstre, og om disse blir produsert organisk eller ikke, så er jo molekylene akkurat de samme.
Nitrogen = Nitrogen, Fosfor = Fosfor osv. Jeg kan ikke se hvordan organisk eller syntetisk næring skulle utgjøre noen forskjell på smaken.
Vis hele sitatet...
Det stemmer at det in the end er samme molekyl som planter tar opp. Jeg er nok ikke rette personen til å svare på det da jeg bare driver med prøving og feiling, og ikke har kunnskapen til å lese grundige studier på dette.

Jeg vil tro at det faktum at i organisk dyrking er alle næringsstoffene planten trenger alltid tilgjengelig, i motsetning til å "tvangsfore" stoffer som er helt nedbrutte og biotilgjengelige med en gang. Kan godt hende jeg tar feil, og kunne umulig smakt meg frem til at "denne er organisk dyrket og denne er syntetisk dyrket".

Hovedproblemet når det kommer til smak er nok bare at folk ikke flusher ut næringen fra syntetisk dyrking godt nok. Det skal vanvittig mye vann til for å fjerne alle restene av den syntetiske næringen, og vannet som kommer ut burde til slutt ha tilnærmet 0 ppm. Mange vanner også med syntetisk næring helt opp til den siste uken av plantenes liv for å få max ut av avlingen, når man egentlig burde stoppe 14 dager før.

Det er vel kjent at om man ikke flusher plantene foret på syntetisk næring i det heletatt, da smaker det ikke godt, er nesten umulig å røyke eller vape uten å få kraftige hosteanfall.

Når det er sagt, jeg har smakt fantastisk cannabis dyrket på alle mulige måter, syntetisk og organisk, og forferdelig cannabis dyrket syntetisk eller organisk.

Jeg vet ikke engang om "syntetisk" og "organisk" er riktig ord å bruke på norsk.

Jeg har fulgt en kar som heter the_worlds_last_hope på instagram i noen år, han har 10+ års erfaring med egenutviklede "organiske" næringsstoffer og han jobber mye med mycelium og IMO i dyrkingen sin. Han påstår hardnakket at forskjellige typer fermenterte frukter og grønnsaker gir han forskjellige "terpene" profiler ved lab analyse av det ferdige produktet, selv om plantene han testet var stiklinger tatt av samme morplante, under samme forhold, i samme jord.

Hovedfordelen med denne typen dyrking hvertfall for min del er at jeg slipper å ødelegge for meg selv med å dosere feil med et uhell, da jeg enda aldri har sett "nutrient burn" i organisk dyrking, men ofte slet med det i syntetisk dyrking. Også såklart at jeg slipper helt å flushe, det sparer sykt mye vann og arbeid med å ta planter ut og inn fra telt til badekar og tilbake igjen mens det drypper vann overalt
Sist endret av Landsforræderen; 2. mai 2022 kl. 20:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Anonym bruker
"Flink Nise"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg ser absolutt fordelen med organisk og at man da slipper å dosere så nøyaktig, samt slippe nute burn. Jeg kan og tenke meg at muligens noen "syntetiske" næringsblandinger kanskje kan mangle noen sporstoffer som planten trenger, og at det muligens kan ha en påvirkning på smak.

Flushing har jeg derimot ikke noe tro på, da det rett og slett ikke gir vitenksaplig mening. Planten bruker jo ikke opp næringsstoffene som allerede er tatt opp og låst i planten. Det eneste man gjør, er å ta bort næring som kunne vært brukt til å gro mer, men kanskje det at planten holder seg grønn noe lenger, vil kunne gi en endring i smak, kort tid etter høsting (før man har curet skikkelig).
https://hightimes.com/grow/new-resea...e-unnecessary/
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg ser absolutt fordelen med organisk og at man da slipper å dosere så nøyaktig, samt slippe nute burn. Jeg kan og tenke meg at muligens noen "syntetiske" næringsblandinger kanskje kan mangle noen sporstoffer som planten trenger, og at det muligens kan ha en påvirkning på smak.

Flushing har jeg derimot ikke noe tro på, da det rett og slett ikke gir vitenksaplig mening. Planten bruker jo ikke opp næringsstoffene som allerede er tatt opp og låst i planten. Det eneste man gjør, er å ta bort næring som kunne vært brukt til å gro mer, men kanskje det at planten holder seg grønn noe lenger, vil kunne gi en endring i smak, kort tid etter høsting (før man har curet skikkelig).
https://hightimes.com/grow/new-resea...e-unnecessary/
Vis hele sitatet...
Wow, det var interessant lesning. Da kan det godt hende jeg har kastet bort vanvittig mye vann, tid og arbeid de første årene jeg dyrket, samt unødvendig overvannet plantene noe de ikke liker.

Da jeg brukte syntetisk næring på flasker fra grow shoppen brukte jeg alltid å sikte meg inn på den laveste doseanbefalingen, og det kan nok ha vært det som gjorde at jeg syntes det var mye mindre harskt og ekkel smak enn mye annet jeg kjøpte av dealere.

Da artikkelen du refererte til og noen andre jeg har lest nå ikke fant noe forskjell på flushet og uflushet produkt er det nok likevel lurt å flushe, bare for å spare på kostnadene med næringen. Dog uten den vanlige "overvanningen" i starten av flushingen. De påpeker også at overfóring sannsynligvis er problemet med den skarpe røyken og smaken.

Det er et tema som er nesten umulig å forske på, fordi smak, lukt og rusopplevelse påvirkes av alle mulige andre faktorer og er høyst subjektivt uansett.

Jeg tenker at jo mer man lager selv fra bunnen av, uansett om det er jord, kompost, næring, grønnsaker eller møbler, så blir den subjektive opplevelsen bedre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Ting ruller og går i teltene.

Den store CLK planten er i starten av uke 5 i blomst, og tegnene på mangel på næring har stoppet opp nå etter at den fikk ekstra næring i toppen av jorda. Det er enda veldig synlige tegn på næringsmangel, men dette er fra før de fikk en top up og vil nok ikke bedre seg herfra selv om plantens generelle helse tar seg opp.

CLK: https://imgur.com/a/FXlvi08

De 4 CLK stiklingene ser fantastiske ut, og viser ingen tegn på mangler. De er nå i midten av uke 2 i blomst og man kan tydelig se blomstene begynne å utvikle seg.

Stiklingene står i små potter (7L) og jorda er fra de andre plantene som ble høstet inn for litt over en måned siden.

Jeg tok ut jorda fra pottene, klipte opp røttene i små biter da forrige avling var ekstremt rotbundet, så blandet jeg inn ca 20% markkompost i jorda. Hver plante fikk også 14g mineralpulver type top vulcan, 21g grow pulver, 16g bloom pulver og 20g guano blandet inn i jorda da de ble transplantert fra 0.7 L plastikk-kopper til disse pottene. Stiklingene skal få en siste top up om en ukes tid med ca 10g grow pulver og 14g bloom pulver.

Autoene er veldig lyse i fargen, og skal få sin første dosering med grow pulver, samt mineralpulver og bloom pulver ved neste vanning. Jeg vet at 12/12lyssyklus ikke er optimalt for autoflowers, men jeg lar de stå likevel bare for å fylle teltet helt opp.

CLK stiklinger og autos: https://imgur.com/a/UcweNvV

Etter alle disse plantene er ferdige vil det være alt for varmt til å dyrke inne, så da blir det stopp i dyrkinga frem til september. Om vi blir boende i leiligheta et år til vil jeg starte med en del større potter.

Planen er at teltet på 120x50cm skal få en stor rektangulær potte på 100-150L som vil huse flere planter samtidig. Teltet på 70x70cm skal ha 2 ish planter i 25L potter, og det minste teltet på 60x60 skal ha en stor 50L potte som jeg skal kjøre autoer i, typ at jeg planter en auto i hjørnet av potta, så 3 uker senere plante en til i et annet hjørne osv. Dette teltet vil også kunne brukes til stiklinger og evt frøspirer da lyset vil være på 20/4 kontinuerlig. Jeg gleder meg allerede til dyrkingen etter sommeren, siden helsa er på vei tilbake kan jeg begynne å ta bedre vare på plantene og teste ut no till living soil i store potter.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Liten oppdatering her.

Den store CLK planten er så å si ferdig. Kunne kanskje hengt til tørk i helgen som var, men jeg venter en dag eller to til nå bare fordi det passer bedre tidsmessig for min del.

Den kom seg virkelig siste måneden etter at jeg oppdaget målingsfeilen med næringen og etterfylte. Jeg har hatt lite tid og kun vannet rent vann den siste måneden uten noe ekstra i vannet (det gjelder alle plantene).

CLK: https://imgur.com/a/g73G9V5

Stiklingene og autoflowerene i det andre teltet ser helt fantastiske ut, ingen tegn på mangler og alle har en vakker mørk grønnfarge og begynner å utvikle fine blomster.

Her om dagen merket jeg at det var en del "fungus gnats" som hoppet/fløy rundt jorda i dette teltet. De ser ut som små mygg som er dårlige å fly og de er ikke skadelig for selve planten, men larvene deres ødelegger røtter.

Jeg sjekket nærmere og så også noe jeg trodde var såkalte "spidermites" i jorda som ikke er bra. Jeg sendte video av innsektene til 3 forskjellige mer erfarne organiske innendørsdyrkere på instagram og fikk svar der alle sammen kunne si at det var "benificial predatory mites" som var de små innsektene, og at disse ofte ligger latent i kompost/vermicompost og at jeg ikke skulle foreta meg noe, da disse kom til å spise alle fungus gnat larvene og dermed utrydde dem.

Nå har det gått noen dager og dette ser ut til å stemme. Ser ikke noe mer fungus gnats som flyr rundt, mange av de er døde på fluepapir som jeg la ut, og jeg ser ingen tegn til at det kommer flere.

Dette var min første opplevelse av "good bugs" i jorda, og jeg er veldig fornøyd med at jeg ikke fikk panikk og sprayet gift i jorda og potensielt skadet plantene og økosystemet permanent. Jeg vet at mange faktisk kjøper såkalte predatory mites og strør på toppen av jorda for å kontrollere andre innsekter man ikke vil ha, så det var kult å se at disse eksploderte i tall og tok over så snart det var skadelige innsekter til stede som de kunne spise.

CLK stiklinger og 2 autoer:
https://imgur.com/a/cFUvkcg


Jeg har også starten en autoflower ute på terassen, en Northern Lights da jeg tidligere har erfart at disse lukter svært lite, og sannsynligvis ikke vil plage naboene her. Jeg er forberedt på å drepe og kaste denne planten i komposten og noen naboer klager.

Denne står i en 20L potte med jord fra en gammel tomatplante og hjemmelaget kompost ca 65% jord og 35% kompost.

NL auto:
https://imgur.com/a/h0WW23t
Fin oppdatering! Ville bare skyte inn at jeg har lest om at sand på toppen av jorda hjelper mot insekter da de ikke klarer å komme gjennom det. Og egga dør ut.

Ikke testa det selv men tenkte å dele tipset så har du ett verktøy til i verktøykassa evt
Sitat av Jerna Vis innlegg
Fin oppdatering! Ville bare skyte inn at jeg har lest om at sand på toppen av jorda hjelper mot insekter da de ikke klarer å komme gjennom det. Og egga dør ut.

Ikke testa det selv men tenkte å dele tipset så har du ett verktøy til i verktøykassa evt
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha.

Har gjort det med hvit sand utendørs mest for å hjelpe med å holde fuktigheten i jorda inne i ekstremvarmen, men merket da at det ble mindre innsekter enn vanlig. Utendørs er det stort sett bare å regne med at man mister 5% til innsekter, men det var nesten ingen innsektskader den runden.

Når jeg skal starte opp igjen innendørs etter sommeren skal det plantes kløver og gress som "cover crop" for å hjelpe til med å holde jorda fuktig og full av liv, og så skal dette etterhvert kveles med strå for å mate markene i jorda som igjen mater plantene.

Har sett sesong 1 av buildasoil sin serie på youtube nå og er veldig inspirert! Har bare sett en episode her og en episode der før, men fikk et helt annet perspektiv av å se hele serien fra atart til slutt, og så sykt mye bra info.

Anbefaler alle som er interessert i emnet å sjekke ut denne serien: https://youtube.com/playlist?list=PL...sbHsHpon9aj6KU

Det er 3 sesonger med 30-40 episoder i hver sesong og Jeremy er en utømmelig kilde til god informasjon. Han snakker såklart mye om produktene de selger selv, men er også veldig flink til å forklare hvordan man kan lage produktene selv mye billigere.

Har brukt mye tid rundt dette emnet på youtube i mange år, og ingen har bedre og mer detaljert informasjon enn Jeremy i buildasoil.
Takk for tipset, er interessert i emnet og har lest mye om det. Ikke sett build a soil videoene enda men. Har lyst til å prøve den tilnærmelsen selv

skriv gjerne om det når du gjør det

Interessant at du har prøvd det ute, bra det hjalp.

Ikke lest noen norske eksempler eller norsk materiale om liknende heller
Nei det er dessverre lite norsk informasjon tilgjengelig, og jeg har aldri dyrket i Norge heller så har ikke noe miljø å snakke om dette på norsk, blir derfor mye engelsk terminologi her.

En vakker dag når man kan dyrke lovlig i Norge vil det nok bli mye mer informasjon tilgjengelig.

Har alltid tenkt at autoflowers i et stort drivhus under midnattsol hadde vært helt rått. Gleder meg til dagen jeg kan se det.

Inndendørsdyrking hadde nok vært med mye mindre problemer i Norge siden innendørstemperaturen er mer stabil, det er mye mindre innsekter og springvannet er generelt mye bedre.

Nå ranter jeg, har en kopp hasj-te innabords. God kveld
▼ ... over en uke senere ... ▼
Liten oppdatering her.

Den store CLK planten er nå ferdig trimmet og har ligget på glass 5 dager. Åpner glassene i 10-20 min pr dag de første par ukene. Kommer til å poste noen bilder av den senere, men jeg er veldig fornøyd

Det ble 82g med store buds som jeg skal vape og dama skal røyke og 35g med mindre buds som skal brukes til smør og honning. Veide ikke trimmen, men det ble ikke så mye da det var veldig lite trichomes på bladene rundt buds, kanskje 20g max.

Denne planten stod som nevnt i et telt på 120cm lengde, 50cm bredde og 180cm høyt. Lyset var bare 150w.

Jeg har flyttet CLK stiklingene og de to mini autoene inn i det teltet, men siden disse 6 plantene dekker hele teltet og ikke bare midten måtte jeg bruke 300w lyset for å dekke alle plantene. Dette lyset gjør teltet 2.5 grader varmere enn 150w lyset, så pr nå ligger det på rundt 33 grader ved toppen av plantene og 31 grader nede ved pottene. Dette er 10 grader mer enn optimal temperatur, og de merker stresset fra varmen, men de vil klare seg til slutten av måneden forhåpentligvis. Jeg tror det blir bedre resultat når alle plantene får ordentlig lys, selv med en liten temperaturøkning, vi får se.

Her er noen bilder av plantene for noen dager siden: https://imgur.com/a/59kKsVD

Stiklingene som er midtveis i uke 6 i blomst er i midten av teltet der lyset er sterkere og autoene som akkurat har startet blomstringen står i hver sin langside.

Autoen som står ute er veldig fin og klarer seg utmerket, selv i 35 grader og mer. Utendørsplanter tåler alltid varmen mye bedre. Jeg prøver noe nytt på denne angående PH og det er rett å slett å fullstendig drite i PH. Jermey i Buildasoil sier i youtubeserien jeg ser på at med god organisk jord med et godt miniøkosystem ikke trenger PH justert vann, og dette blir mer og mer sant jo større potta er. Utendørs autoen northern lights står i en 50L tøypotte som jeg har bretta litt ned til å være ca 35L vil jeg anslå. Jeg kan ikke se at den vil ha PH justert vann overhodet og den klarer seg helt fint med de-klorinert springvann med en PH på 7.5-7.8.

Her er bilder av Northern Lights autofloweren:
https://imgur.com/a/2Dspfat

Jeg har sprayet denne et par ganger i uken sammen med agurkplantene mine med neem olje. Agurkplantene sprayes mot powdery mildew eller oídio som de kaller det her og det funker utmerket, og cannabisplanten sprayes mot hvite fluer som jeg alltid får en del av på cannabisplanter utendørs. Neem olje skader ikke hjelpsomme mikroorganismer og fungus i jorda, men tar knekken på større innsekter og powdery mildew sporer. Nå som jeg begynner å se tegn til de første blomstene på autoen vil jeg stoppe sprayinga av den. Agurkplanten trenger spray flere ganger i uken igjennom hele sitt liv da disse er en magnet for powdery mildew. Vasker agurkene godt i rent vann og kjenner ingen smak av neem olja når jeg spiser de.

Ha en god sommer folkens. Skulle ønske jeg var i Norge nå for denne varmen er uutholdelig��
Kul oppdatering, bra du kom i mål med planten din

Lykke til i varmen ja
Sitat av Jerna Vis innlegg
Kul oppdatering, bra du kom i mål med planten din

Lykke til i varmen ja
Vis hele sitatet...
Takk skal du ha