Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 833
Hei, noen som har erfaring med ventoline i forbindelse med løping? Fikk det på resept i går pga hoste, og merket stor forskjell på pusten når jeg løp samme dag. Hadde helt glemt at jeg hadde tatt ventoline, så tror ikke det var placebo.
Er det mulig tegn på astma, eller funker det sånn på alle?
Skal ta dette med lege når jeg skal tilbake.
Obligatorisk tittel
kamelia's Avatar
Jeg får det av legen mot langvarig hoste, har ikke astmadiagnose. Funker som fjell det!
Jeg får angst pga at jeg er tungpusta noen ganger og funker fjell mot det. Trenger ikke være astma.
Det er en grunn til at det meste av norske landslaget på ski har "astma".
Sist endret av NokErNok; 8. oktober 2022 kl. 21:46.
Ventoline kan bli brukt som doping i sport, så du trenger ikke å ha astma for å oppleve bedre kondis av Ventoline.

"Ventoline. Inhalert salbutamol - maksimalt 1600 mikrogram per 24 timer fordelt på doser som til sammen ikke skal overskride 600 mikrogram i løpet av noen åttetimersperioder er tillatt i henhold til dopinglisten." - antidoping.no

Dvs. at Ventoline er ikke fullstendig banned (finnes jo idrettsutøvere med astma), men en må passe på å dosere det riktig for å ikke bli diskvalifisert.
Sitat av Stray Wanderer Vis innlegg
Ventoline kan bli brukt som doping i sport, så du trenger ikke å ha astma for å oppleve bedre kondis av Ventoline.

"Ventoline. Inhalert salbutamol - maksimalt 1600 mikrogram per 24 timer fordelt på doser som til sammen ikke skal overskride 600 mikrogram i løpet av noen åttetimersperioder er tillatt i henhold til dopinglisten." - antidoping.no

Dvs. at Ventoline er ikke fullstendig banned (finnes jo idrettsutøvere med astma), men en må passe på å dosere det riktig for å ikke bli diskvalifisert.
Vis hele sitatet...
Du får ikke bedre kondis ved bruk av ventoline. Ventoline er en bronkiedialator, også for de som ikke er konstriktive i minimal grad. "Kondisjon" måles ved VO2max, og begrenses aldri av mengde luft du klarer å fylle lungene dine med (inspiratorisk kapasitet eller tidevolum), men snarere diffusjonskapasitet i vev, opptak i muskulatur, hemoglobin, kapillærnettverk osv. Med andre ord har det ingen betydning om bronkiene utvides minimalt hos ikke-astmatikere.

Når det er sagt er det helt riktig regulert og det er streng oppfølging på dosering og bruk, rett og slett fordi det teoretisk sett kan gi noen fordeler, men i praksis særlig lite.
Sist endret av Dibsent; 9. oktober 2022 kl. 16:55.