Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 740
Jeg driver å lager en nettside, å jeg bruker såklart tables i stede for frames da. Men det jeg lurer på er hva må jeg skrive for at en bestemt rute skal være "main" så jeg slipper refresh hele siden hvær gang man går inn på noe nytt i menyen. Så jeg kan linke til main vist dere skjønner.

På forhånd takk
Var på en kompis sin bruker fant jeg ut, vell jeg skrev i allefall innlegget Trenger svar snarest, kommer meg ikke noe vei:/
skal gå an å bruke <div> til dette mener jeg å huske, men ikke helt sikker..
hmmm i c, har prøvd å goodle da men jeg har lite peiling på hva det heter det jeg googler etter...
Skal du gjøre dette, er du nødt til å bruke iframes, evt. et eller annet include script (php)..
Med iframes er det jo rimelig enkelt, da..

Slik gjør du:
Sett denne koden i den ruta som innholdet skal komme i :
<iframe name="lala" src="hovedsiden.html" height="500" width="500" frameborder="0"></iframe>

Deretter må du sette target="lala" på linkene, iom. at det er navnet på iframen =)
men jeg bruker php som du nevner i parantes dær, hva er koden til det da?
Det er ingen kode, det er et script.

<?php /* (c) alejandrofuentes.org */

$cat = $_GET['cat'];
$side = $_GET['side'];
$Forside = "hoved";

$feilmld = "
<table width=\"100%\" border=\"0\" cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\">
<tr>
<td bgcolor=\"#c99836\" style=\"padding:3px;\"><strong>ERROR - SIDEN KAN IKKE VISES!</strong></td>
</tr>
</table><br>Beklager, men siden kan ikke vises.<br>
Dette kan det være flere grunner til:<br><br>
<b>1. Du har skrevet feil URL i adressefeltet.<br>
2. Siden er slettet, flyttet eller skiftet navn.<br>
3. Midlertidig feil.</b><br><br>
<a href=\"?side=kontakt\">Kontakt oss</a>, hvis problemet medvarer over lengre tid.";

if(isset($cat) AND isset($side)){
if(file_exists("$cat/$side.php")) {
include("$cat/$side.php");
}
else{
echo "$feilmld";
}
}

elseif(isset($side) AND !isset($cat)){
if(file_exists("include/$side.php")) {
include("include/$side.php");
}
else{
echo "$feilmld";
}
}
else{
if(file_exists("include/$Forside.php")) {
include("include/$Forside.php");
}
else{
echo "$feilmld";
}
}

?>

Dette scriptet har jeg brukt i alle år :P men ,det fungerer fint som faen

her blir linkene ?side=navnpåside (filene må ha .php endelse, å ligge i en mappe med navn "include" .
Så det finnes ikke simplere dær du foreksempel legger ut id="main" eller noe lignende i den ruten man skal ha det i?:O *sjokert*
du legger jo scriptet i en fil, og inkluderer det. <?php include "script.php"; ?>
hmmm i c takker.D kan liksågodt fyre i gang med ett til spørsmål, i CSS filen skal jeg ha slik at border="1" og bordercolor="#000002" osv, men man må jo skrive snær "ettellerannet { den man skal ha osv }...å det jeg lurer på er hva skal det stå dær? altså "ettellerannet", hva skal stå dær? Link til noe CSS sider som er gode å lære ting på?
på elementet du skal ha border på, må du ført og fremst sette klasse..
f.eks class="hei" .. om det er en tabell :

<td class="hei">

Deretter i CSS fila:

.hei {
border: 1px solid #000002;
}
okey da så takker Ingen linker til meg?
vel, w3schools.com er vel beste ressursenter for å lære html, css o.l.
okey takk skal du ha Btw kjenner din kompis Ole som går skole i Mosjøen for tiden, jeg sluttet etter en måned...hehe men takk
Mosjøen? Har ingen Ole-venner der, jeg? har jeg?
Ja han er sammen med noen som heter therese eller noe slikt:P

.red {
border: 1px;
bordercolor: ##FF0000;
}

når jeg laster det opp blir det ikke noe linje Hva er feil?
Han er ikke mye venn, han er nemlig en taper. ^^

Koden din er feil.

border: 1px solid #ff0000;
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Elliott
Ja han er sammen med noen som heter therese eller noe slikt:P

.red {
border: 1px;
bordercolor: ##FF0000;
}

når jeg laster det opp blir det ikke noe linje Hva er feil?
Vis hele sitatet...
Kan ikkje du lese litt på w3schools.org, og forstå det som står der, utan å måtte spørre oss for kvar minste detalj? Det ser ikkje ut til at du legg spesielt mykje innsats i ting, og då er det lite motiverande å hjelpe. Det er betre for alle parter at du les litt sjølv. Du lærer det betre, og vi blir ikkje så irritert på deg.