Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 832
Hei, jeg skal ha et forskningsprosjekt i Sosiologi (vg2), det er en ganske åpen oppgave, og jeg kunne trengt litt hjelp til hva jeg kunne gjort noe feltarbeid på, eller forslag til en problemstilling.

Har hørt om noen som hadde undersøkt om "MC-miljøet er så preget av vold som media skildrer det". De hadde fått intervjuet folk i Hells Angels, og journalister i Aftenbladet. Det var og gjort en undersøkelse av noe slag.

Tenker det kanskje hadde vært morsommere å undersøkt litt om kjønnsroller, kanskje noe om ungdom i arbeidslivet eller innvandrermiljøet. Trenger virkelig hjelp med denne oppgaven, sliter veldig og som sagt så er det en veldig åpen oppgave, så det kan være alt innenfor sosiologi faget.
Sosiologi innbefatter også vitenskapsosiologi, som er en gren som tar sikte på å forklare ulike aspekter ved teknologi i samfunnet. Særlig for deg som går på VGS, og også noe jeg har tenkt på å skrive selv, er hvordan snusbokser blir designet, og hvilke målgrupper som tar i bruk ulike typer snus. F.eks. brukes Skruf Slim Fresh White typisk av jenter, mens General Løs er mer typisk brukt av menn som driver fysisk arbeid osv.

Innenfor vitenskapsosiologi kan du bruke script-teori (utviklet av Madeleine Akrich, finnes en god artikkel om design og script av Kjetil Fallan fra 2008), for å analysere hvordan utviklere tolker gruppene de designer mot, samt hvordan designet blir tatt i mot av forbrukere. For å se videre på hvordan brukere faktisk bruker produktet, kan du bruke domestiseringsteori (forsøk å finn litt om trondheimsmodellen, da denne kan være relevant for å gjøre oppgaven litt mer sosiologivennlig.

Lykke til
Kan være aktuelt å se her for inspirasjon, http://www.holbergprisen.no/holbergp...toppgaver.html.