Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 2408
Kjære freakforum,

Jeg skal lage en nettside for en avis. Tidligere har jeg brukt Wordpress og Joomla, men det har gitt meg svært mye hodebry og frustrasjon. Derfor tenkte jeg å lage alt fra bunnen av. Har satt opp sånn ca design med HTML/CSS, men nå er jeg usikker på om jeg burde bruke Wordpress. Det er nemlig en fordel om journalistene kan legge ut saker selv; det bør i det minste ikke kreve mye å legge ut nye saker. Samtidig kommer det ny papirutgave hver måned, så det er ikke så veldig ofte man legger ut nye saker.

Som et alternativ har jeg tenkt at det går an å lage en liten form i PHP for å publisere saker hvor man fyller ut navn, tittel, ingress, bilde osv og bruke enkel HTML i teksten.

Jeg vil nemlig ikke lage en vanlig blogg. Jeg vil ikke bruke noe som ligner på Wordpress-template, eller en standard blogg. Henter/stjeler inspirasjon fra feks vogue.com og qz.com. Ønsker at hvordan sakene blir presentert på forsiden kan variere noe.

Poenget er at jeg vil at det skal være enkelt å endre absolutt hva jeg vil. Jeg har hørt at man liksom kan gjøre dette med Wordpress, men jeg har ikke helt funnet ut av det enda. Har søkt rundt en god del, men finner ikke helt det jeg er ute etter.

Har litt erfaring med PHP, CSS, MySQL og Joomla. Må google mye (hele tiden), men finner som regel ut av ting til slutt. Da jeg holdt på med Joomla nådde ikke googlingen frem; når jeg lager fra scratch er det enklere å bruke kode jeg finner på Internet.

Spørsmålet mitt er: Gjør jeg det unødvendig vanskelig for meg selv ved å lage mitt eget CMS? Nå bruker jeg bootstrap, HTML, CSS, PHP. Er jeg på riktig spor? Burde jeg bruke noen andre verktøy, feks Ruby on Rails, Symfony?
Sist endret av Chronic420; 2. februar 2017 kl. 02:41.
Du får jo mye gratis av å bruke et ferdig CMS (brukersystem, mediebibliotek, WYSIWYG-editor, osv...) og ikke glem alle mulige tredjeparts plugins som finnes for å gi deg alt mulig av funksjonalitet.

Skriver du det selv så får du nok den løsningen du ønsker deg, om du bare bruker nok tid på det (og ikke mister motivasjonen underveis). Men med et eksisterende CMS kan du ha en side oppe å gå kjapt, også bruke tiden på å tweake den som du vil det.
Det ligger hundretusenvis av arbeidstimer bak Wordpress. Å lage et publiseringssystem fra scratch er ikke en en-mannsjobb. Forøvrig er https://bolt.cm et up-and-coming alternativ til Wordpress. Og for guds skyld, ikke bruk Joomla...
Sist endret av fuzzy76; 2. februar 2017 kl. 12:01.
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Sitat av fuzzy76 Vis innlegg
Og for guds skyld, ikke bruk Joomla...
Vis hele sitatet...
Har brukt det i et års tid, noe ufrivillig, derfor jeg har så utrolig mye imot de greiene.

Skal sette meg ned og lære meg hvordan jeg kan lage min egen Wordpress theme. Finner bare basic tutorials, virker mer som at jeg må prøve meg frem og loke på codex.wordpress.com?

Greia er at jeg ser for meg at vi bare trenger en forside som lister opp artiklene med bilde og en overskrift, og en enkel side for å vise artikler. Veldig enkelt og minimalistisk. Har sett for meg hvordan jeg kan løse det, men tviler ikke på at det er litt utenfor hva boka ville sagt + det blir jo vanskeligere å gjøre evt endringer på nettsiden i fremtiden.

Takk for tips, fuzzy, Bolt ser bra ut!
Sist endret av Chronic420; 2. februar 2017 kl. 22:27.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Har brukt det i et års tid, noe ufrivillig, derfor jeg har så utrolig mye imot de greiene.

Skal sette meg ned og lære meg hvordan jeg kan lage min egen Wordpress theme. Finner bare basic tutorials, virker mer som at jeg må prøve meg frem og loke på codex.wordpress.com?

Greia er at jeg ser for meg at vi bare trenger en forside som lister opp artiklene med bilde og en overskrift, og en enkel side for å vise artikler. Veldig enkelt og minimalistisk. Har sett for meg hvordan jeg kan løse det, men tviler ikke på at det er litt utenfor hva boka ville sagt + det blir jo vanskeligere å gjøre evt endringer på nettsiden i fremtiden.

Takk for tips, fuzzy, Bolt ser bra ut!
Vis hele sitatet...
Akkurat det å lage et PHP script som lister ut de siste innleggene + en side for enkeltartikler er nok overkommelig å lage, men det blir jo en mikroskopisk del av et CMS, du må også ha innlogging, en måte for redaktørene å legge inn artikler (ikke alle er komfortable med HTML) osv..

Om du går for WordPress vil jeg anbefale deg å sjekke ut Underscores, et theme-utgangspunkt lagd med fokus på best-practices. Så har du noe å starte med
Evig student
Chronic420's Avatar
Trådstarter
Edit: En siste ting, er det feil av meg å lage design uten CMS først, og deretter tilpasse designet til et CMS? Er så spent på hvordan dette kan bli + vil vise frem asap til avisen. Og så lurer jeg veldig på om jeg klarer å lage det jeg har tenkt på.

Sitat av Yochi Vis innlegg
Om du går for WordPress vil jeg anbefale deg å sjekke ut Underscores, et theme-utgangspunkt lagd med fokus på best-practices. Så har du noe å starte med
Vis hele sitatet...
Edit2: Takk! Jeg så på det igår faktisk, så veldig bra ut.
Sist endret av Chronic420; 2. februar 2017 kl. 22:33.
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Edit: En siste ting, er det feil av meg å lage design uten CMS først, og deretter tilpasse designet til et CMS? Er så spent på hvordan dette kan bli + vil vise frem asap til avisen. Og så lurer jeg veldig på om jeg klarer å lage det jeg har tenkt på.



Edit2: Takk! Jeg så på det igår faktisk, så veldig bra ut.
Vis hele sitatet...
Nei, ikke uvanlig å lage design uten CMS. Så klart kan enkelte ting bli enklere om man vet hva slags muligheter og begrensninger som finnes i et CMS, men stort sett får du implementert designet ditt uansett CMS.