Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 8450
En nær venn studerte i Auatralia. 2 måneder før han skulle reise hjem gikk han i banken, fikk via et "dodgy" førerkort og en midlertidig adresse hos en bekjent, et lån på 50.000 norske kroner. Det var litt på kanten, men han fikk lånet. Han fikk de og i kontant, de har ingen visa informasjon eller bank kontonummer registrert på han. Det australske førerkortet er deres eneste link til han, som nå er tilbake i Norge. 5 år er gått. Kan de finne han? Og hva slags lover og regler gjelder for Australia og Norge i denne sammenheng? Hva skjer OM de finner han? Hvor stort kan beløpet være? Kjenner noen noen liknende tilfeller? Seriøse svar, da evt fra noen som kjenner litt til lovverket her tas imot med takk.
"en nær venn" Hahaha
Trådstarter
11 0
Vær så vennlig, seriøse svar takk. Og for de nysgjerrige, nei, det er ikke meg.
For det første så er jo dette ren svindel og utrolig sleipt gjort av han.
Jeg vet om en annen som gjorde dette i 2005 i Australia da han studerte og han fikk lån på 10.000 AUD og i fjor fikk han brev fra denne banken om at beløpet på 10.000 AUD samt renter og diverse som nå totalt var 22.890 AUD.
Og dette er uansett penger som skal betales tilbake, dette er jo noe som gjør at sleipe nordmenn reiser rundt i verden, bor en stund, tar opp lån og flytter og dermed ødelegger for andre som kommer til landene ved en senere anledning.
Oppfordrer han STERKT til og betale tilbake.
Litt kjipt å aldri kunne dra tilbake til Australa for småpenger som 50.000 kroner vel?
Håper han får et krav om pengene med saftige renter. Forbanna svindlerfaen som han kunne jeg LETT klart meg uten. Ser ned på sånne personer as..
Sitat av ParadiseIselin Vis innlegg
Håper han får et krav om pengene med saftige renter. Forbanna svindlerfaen som han kunne jeg LETT klart meg uten. Ser ned på sånne personer as..
Vis hele sitatet...
Jeg MÅ bare spørre.. Hvem er du?
Sitat av pearL1337 Vis innlegg
Jeg MÅ bare spørre.. Hvem er du?
Vis hele sitatet...
hahahahhahahahah
Iselin hadde ikke klart å lage acc her inne, så hu er det ikke
Det er alltid en "nær venn" ja...
I Norge er det 10 års foreldelsesfrist på gjeld, så med mindre han hører noe de neste 5 fem år så er gjelden foreldet her.
Undersøkte litt rundt det å kreve inn gjeld fra folk som oppholder seg i utlandet, og fikk bare til svar at det er veldig vanskelig. Snakket med flere inkassoselskaper. Det gjaldt da å kreve inn fra nordmenn som oppholder seg i utlandet, men regner med det gjelder andre veien også.
I fiseringen til nils sitter det en frosk.
Sitat av dggr Vis innlegg
I Norge er det 10 års foreldelsesfrist på gjeld, så med mindre han hører noe de neste 5 fem år så er gjelden foreldet her.
Vis hele sitatet...

Tråden handler om gjeld han har i Australia. Her gjelder selvfølgelig Australske regler og vilkår, da da har lånet der.

Det som faktisk kan skje er at banken legger gjelden din ut på anbud til inkassoselskaper, og at feks linddorf kjøper denne og krever inn pengene.

Hvorfor kan ikke din "nære venne" bare gjøre opp for seg nå? Det kommer til å svi dersom ett inkassoselskap i Norge får tak i gjelden hans, med alt av renter.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Tråden handler om gjeld han har i Australia. Her gjelder selvfølgelig Australske regler og vilkår, da da har lånet der.

Det som faktisk kan skje er at banken legger gjelden din ut på anbud til inkassoselskaper, og at feks linddorf kjøper denne og krever inn pengene.

Hvorfor kan ikke din "nære venne" bare gjøre opp for seg nå? Det kommer til å svi dersom ett inkassoselskap i Norge får tak i gjelden hans, med alt av renter.
Vis hele sitatet...
Dette hørtes spesielt ut. Har du kilder på at ett inkassoselskap her hjemme kan inndrive utenlandsgjeld fra en norsk statsborger?
Det er en vanlig og enkel prosedyre.

Det er helt vanlig prosedyre at banker vil ha pengene sine tilbake når de har lånt dem ut, dersom de finner ut at denne personer befinner seg og bor i Norge, det er ikke værre enn å søke han opp på facebook. Så vil de kanskje (Jeg sier ikke at de kommer til, men kanskje) ta kontakt med ett norsk innkassobyrå å spørre om de vil kjøpe gjelden på 60 000,- for 20 000,- da går ikke banken like mye i minus som om de ikke får noe som helst tilbake. Da flyttes gjelden fra Australia og til Norge.

Dersom det er en statlig bank, og ikke en privateid så er det enda enklere, da kan de ta kontakt med Norske myndigheter og statens innkrevningssentral vil foreta tvangstrekk til beløpet er tilbake betalt.

Når det er skrevet kan også utenlandske inkasso byråer dersom de klare å spore han opp kreve pengene tilbake betalt med renter osv - Sålenge de følger norsk innkasso lov siden han er bosatt i Norge.

Det er ikke værre enn det, og det har blitt mer fokus på dette da det finns for mange "gjeldflyktninger"


Her kan du lese litt om nøyaktig dette problemet i nettopp Australia
http://www.debtcollectionletter.com....bt-collection/
Sist endret av Dasset; 7. juni 2012 kl. 14:09.
Trådstarter
11 0
Den moralske biten er vi vel alle enige her, han bør / må tilbakebetale. Det er jeg helt enig i. Men nå var det ikke dette spørsmålet omhandlet, til dere med pekefingeren der ute. ( Hvorfor svare som dere gjør, de svarene hopper man jo likevel over, og lytter til de som faktisk svarer seriøst. )Dette gjelder et familiemedlem jeg kjenner godt, som stadig vekk har rotet seg bort i mye rart. Jeg er forøvrig en hun, og jeg er eldre, familie og barn, han er "ungdom" i mine øyne. Jeg har allikevel valgt å ikke si så mye om hva som er rett og galt, det er overhodet ikke det som er sakens kjerne her. Han har fortalt meg sin hemmelighet, og han er bekymret. Det må jeg ta på alvor. Ser ut som om han begynner å bli voksen, han tenker på om dette vil innhente han. Hans store redsel er NÅ hva beløpet er, det må gudene vite. Jeg har ikke vært borti liknende tidligere. Og derav aner han ikke om han skal kontakte banken, for å rede ut sine synder.
En del av meg er redd for at han IKKE tar kontakt med banken, pga beløpets størrelse I DAG - den vil selvsagt ikke være på 50.000kr lenger. Han er en fin fyr, som endelig kan se ut til å ha blitt voksen, og jeg håper han tar kontakt. Jeg vil nødig se han gå dukken i ung alder pga dette. Som man sier - fortiden innhenter en.

Flere seriøse kommentarer tas med takk. Og vær så snill dere andre, det er helt meningsløst med dette rett og galt pratet.
Hold dere til temaet.
For å ta et relativt regnestykke:

Hvis renten er på 3% i måneden: 50 000 + 3% = 51500. 1500 per måned.

1500 x 12 = 18000 per år.

18 000 x 5 = 90 000 + 50 000 = 140 000.

Og da kommer det garantert en del gebyrer og drit oppå der. Du kan sikkert regne med en 250 - 300 000 så slipper du overraskelser. Det er jo ikke verdens undergang egentlig. Det blir verre med åra sikkert, så jo før man får en løsning jo bedre.

Mye "hvis" i regnestykket, men det er bare for å få en viss idè.
Sist endret av Taurean; 7. juni 2012 kl. 15:25.
Trådstarter
11 0
Hva "Dasset" forøvrig skriver, er det jeg og kjenner til. Banken kan selge lånet til et inkassoselskap, dette tjerner de på. Deretter vil inkassoselskapet kunne kreve inn på norske vilkår. Da vil jeg vel tro at de må klare å identifisere vedkommede først, før et evt. norsk selskap vil kjøpe gjelden. Personlig tror jeg dette med høy sannsynlighet kan/ vil skje innenfor rammen på 10 år. Beløpet er såpass stort at noen vil være intressert i å få de tilbake. Dette er jo dette banker livnærer seg på, renter.
Slik jeg har forsått han så vet ikke engang banken om han er norsk eller ei, da det ikke fremkom på førerkortet. Det høres rart ut, men jeg vet ikke hva slags førerkort de har i Australia. Han hadde og kun papirer på en midlertidig adresse hos en venn.
Ja, jeg skjønner det. Men som jeg også skrev så skal det ikke mer til enn å google navnet hans dersom de har det virkelige navnet. De må jo ha sett ett pass nr, eller annen form for sikkerhetsinformasjon (person nr, pass nr) De låner ikke ut penger til utlendinger uten dette.

10 års regelen må du bare se bort ifra egentlig, vet ikke hvor lang foreldesfristen er i Australia men kan godt være 20 år der, dersom ett norsk selskap kjøper opp gjelden så vil de 10 årene begynne fra den dagen de har kjøpt den.
Hvis det er 3% rente per måned så har lånet steget til 50,000*1.03^(5år*12mnd)=294,000kr...
Sitat av UncleAndy Vis innlegg
Iselin hadde ikke klart å lage acc her inne, så hu er det ikke
Vis hele sitatet...
Om hun hadde klart det hadde hver eneste post hatt rundt sytten-atten "liksom" i seg.
3% rente er vel veeeldig lavt?

Her må man nesten regne med at lånet har gått til inkasso for 4 år siden, og her kan renter å gebyr være veldig høye.
Sitat av EnPoseBananer Vis innlegg
Undersøkte litt rundt det å kreve inn gjeld fra folk som oppholder seg i utlandet, og fikk bare til svar at det er veldig vanskelig. Snakket med flere inkassoselskaper. Det gjaldt da å kreve inn fra nordmenn som oppholder seg i utlandet, men regner med det gjelder andre veien også.
Vis hele sitatet...
Det var vanskeligere før å inndrive gjeld fra nordmenn i utlandet. Det kom en regelendring for et par år siden.
Tidligere måtte kravet forkynnes til namsmann i det landet vedkomne oppholdt seg og om det ikke ble gjort innen 5 år så var ikke kravet lengre gyldig. Husker ikke akkurat hva endringer som ble gjort men kravet trenger ikke lenger rettes via namsmann i landet gjeldsslaven oppholder seg og det er også noen endringer mtp på foreldelsesfrist. Lurer på om kravet kan fornyes via namsmann i Norge nå, slik at det blir en enkel sak for feks banker å sørge for at kravene er gyldige i nye 5 år.

Resultatet av endringene ble at kravene ikke foreldes like lett og at kreditor ikke trenger lete rundt hele kloden for å finne den som forsøker å stikke av fra sin gjeld.

Uansett det
Var noen andre som foreslo renten, jeg ville i grunn bare påpeke regnefeilen. 3% er ganske mye i grunn, siden det er per måned.
Sitat av Dasset Vis innlegg
3% rente er vel veeeldig lavt?
Vis hele sitatet...
3%/mnd = 1.03^12=42,6%/år
Altså veeldig høyt.
Ifølge dette er gjelden foreldet etter 6 år så om han klarer å gjemme seg i et år til slipper han vel unna
Trådstarter
11 0
Hvor fant du det der BaconWeed?Interessant. Jeg vet ikke om jeg bør vise han det der dog...
Det beste er vel å oppmuntre til å betale. Men om gjelden er over 300.000, jeg vet ikke. Jeg må innrømme jeg blir usikker.
Vel fyren har gjort en skikkelig bommert og han har blitt så voksen at det plager ham.
Men 300.000 i inkassogjeld kan være drøyt å betale tilbake. For han ender fort opp med en rente på 20-30%.
Kanskje fyren bare burde forsøke å gå stille i dørene et år til, og sørge for at han tar lærdom av sitt feiltrinn slik at han ikke gjør slikt flere ganger?

Det er jo ikke slik at jeg bifaller kriminalitet. Men det er enklere for banken i Australia å ta et tap på 50K som jo er beløpet han lånte. Bankene er tross alt profesjonelle og burde ha hatt bedre rutiner mtp på pass som ID. Inkassosatsene er nesten umenneskelige og legger så mye stein til byrden at det hvert år er flere selvmord pågrunn av gjeldsofre som ikke klarer å se en ende på inkassokravene.

Han gjorde en skikkelig idiotisk ting men om han holder seg litt i bakgrunnen et år til så slipper han jo unna årevis med nedbetaling av kjempedyr inkassogjeld.
Hva slags bank låner ut 50.000kr i kontanter til en utlending som bare har med seg et førerkort? Tror jeg må ta en tur innom Australia.
Sitat av BaconWeed Vis innlegg
Ifølge dette er gjelden foreldet etter 6 år så om han klarer å gjemme seg i et år til slipper han vel unna
Vis hele sitatet...
Dette er en generell rapport som gjelder innad i Australia.
Ja og gjelden har han pådratt seg i Australia
Les i rapporten og se om du finner noe om utenlandske borgere "over seas" dette er for australske statsborgere
Slask. Vet ikke. Har ikke hørt om like. Men det er gjerne mulig de kommer etter. Er jo ett litt høyere beløp enn noen hundrelapper eller tusenlapper. Ikke lett å si. Håper de kommer etter :P
Sitat av Dasset Vis innlegg
Les i rapporten og se om du finner noe om utenlandske borgere "over seas" dette er for australske statsborgere
Vis hele sitatet...
Lager man forskjellige lover for utlendinger nå? Kan du komme med en kilde for at det kun gjelder australske statsborgere?
Hvis han er villig til å betale tilbake, så kan han forhandle med banken i Australia om å tilbake betale lånet. Banken vil gjerne ha tilbake f.eks. 40.000 enn å "selge" lånet til ett inkasso selskap i Norge for 20.000
Tja, gitt at det er har gått lang nok tid til at straffegebyrer, renter etc har gjort lånet helt jævlig, og at de ikke har passnummer eller noe annen skikkelig identifikasjon er min anbefaling å holde kjeft og håpe på det beste. Det kommer ingenting godt ut av ta kontakt med dem eller på andre måter vise iniativ.

Jeg tror nok at hadde de visst hvem han var, så ville de krevd inn i pengene for lenge siden.
Sitat av Madusius Vis innlegg
Var noen andre som foreslo renten, jeg ville i grunn bare påpeke regnefeilen. 3% er ganske mye i grunn, siden det er per måned.
Vis hele sitatet...
3% av 50 000 er 1500. 1500 x 12mnd = 18 000\år. 18 000 x 5år = 90 000.

1% av 50 000 = 500. Veldig enkelt å regne ut det her, trenger ingen avansert formula.

Jeg vet det sikkert er helt feil i forhold til økte renter, men regnestykket mitt er ikke feil.

Edit: Aj aj, hvis man regner med rentene som blir lagt til løpende, ja da blir det annerledes ..... det tenkte jeg ikke pååå
Sist endret av Taurean; 8. juni 2012 kl. 02:52.
Trådstarter
11 0
Selv tror jeg at gjelden kan være over 300.000kr. Det er om det alt er inkasso, da har det blitt et umenneskelig beløp. Selv jeg som er moralsk av meg, råder han nå til å holde seg unna det lånet etter å ha undersøkt litt, samt pratet litt her. Han vet ikke beløpet, han kan få seg en saftig overraskelse. Og da er det kanskje bedre å sitte med litt vondt i magen å håpe på det beste. Et vanskelig valg er det iallefall.Jeg leser denne rapporten som omhandler at etter 6 år så er gjeld foreldet. Men det vil sikkert være unntak. Lovverk er fullt av gråsoner, det er sjelden sort/hvitt. Men noe annet intressant jeg leste i rapporten var et eksempel: en kvinne kjøpte en bil, stakk fra lånet. Kreditorer tok kontakt etter 9 år, hun betalte der og da med kredittkort. Dagen etter tok hun kontakt med en advokat eller liknende som sa til henne at saken var foreldet, at de ikke hadde lovens rett å kreve inn pengene på noen som helst måte. HUn ble altså lurt til å betale. Hun kunne oversett kravene, uten at de kunne gjort noe. Men inkassoselskaper følger ofte ikke loven heter det seg i rapporten, de informerer deg ikke om dine rettigheter, men de prøver seg, de går rundt loven for å innkassere pengene sine. Dette lyder meget sannsynlig. Men kjøper et norsk selskap opp gjelden hans så har han nok et problem. Som noen sier blir da saken fornyet. Men dette finner jeg faktisk ikke noe konkret bekreftet noe sted i noen rapporter. Er det noen som kan vise til en link eller rapport over det?
Sitat av dggr Vis innlegg
I Norge er det 10 års foreldelsesfrist på gjeld, så med mindre han hører noe de neste 5 fem år så er gjelden foreldet her.
Vis hele sitatet...
Gratulerer med postens første seriøse svar!
Trådstarter
11 0
Dette er norsk lovverk, men sikkert et greit utgangspunkt. Her er det dog 10år på pengelån.

http://www.inkassoguiden.no/index.ph...smal&Itemid=41
Nå har jo den australske dollaren styrket seg ganske kraftig de siste 5 årene. Det utgjør sikkert fort en hundretusen eller mer på toppen av de 300'
Vet at ikke trådstarter vil høre dette, men må bare si at dette er respektløs svindel som fortjener en reaksjon. Håper vedkommende "nære venn" må betale rentene av sin neglisjerte svindel en vakker dag.
Sitat av Meteor Freak Vis innlegg
Gratulerer med postens første seriøse svar!
Vis hele sitatet...
Gratulerer med trådens mest ubetydelige svar.....
Trådstarter
11 0
Det er helt akseptabelt av deg Serpentor å mene det. Absolutt.
At du kaster bort min tid er en annen sak, det vil vel ikke du heller høre.
Hold deg til tråden slik vi andre forsøker.
Det som skjer er at kravet blir solgt til inkassoselskap i Norge som har filialer i Norge og Australia. Slike krav kan flyttes uproblematisk over landegrenser. Om du tror at foreldelsesfristen hjelper deg tar du kraftig feil. Kravet kan forlenges i det uendelige (dog 10 år om gangen) om de stevner det inn for forliksrådet. Så du vil nok gå på en smell her om ikke så alt for lenge!
Sist endret av esl; 9. juni 2012 kl. 15:42.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
Vil nok tro at gjelden er på godt over 300.000 kroner, da den sikkert er lagt i inkasso, og at den Australske dollar er styrket en del de siste åra. En norsk krone tilsvarer 6 AUD. Når det er sagt er det ikke mange som betaler tilbake når summen er blitt så stor, derfor vil det lønne seg å ta kontakt og starte forhandlinger.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Med tanke på at han har fått penger kontant og bare med et førerkort og
en ¨midlertidig adresse¨, kan ikke han bare påstå at det førerkortet ble
stjålet når han var i Australia, og han aldri har lånt noen penger ?

Bare en useriøs tanke