Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 14564
Jeg har et spørsmål til tidligere RUSS som har tatt del i russebuss. Er det verdt pengene? Har mulighet til å være med på en buss for 20 000 spenn, men vet ikke helt om jeg er keen på å bruke så mye penger. Allikevel er jeg heller ikke keen på gå glipp av en sjanse på å være med på syk russe feiring. Er rulling så fett som folk skal ha det til? WHAT TO DO?
Jeg hadde det iallfall fett nok uten buss, men så var jeg ikke akkurat fullblown russ heller. Men hvis du har lyst til å feste hver dag i en måned før eksamen så er det bare å kjøre på. Sikkert gøy for de som liker sånt. Kommer nok mest an på hva du liker.
Er som Wilibald sier, kommer veldig ann på hva du har lyst til i russetiden. Samtidig er vel litt av det viktigste hva dine nærmeste gjør (foruten det du selv vil). Fetere å være på van med sine beste kompiser, enn å være på en russebuss med masse 'randoms'.

Angående disse 20 000, vil du få tilbake noen av pengene etter russetiden? Husk også at 20 000 er bare til buss, alt det andre kommer i tillegg. Så kommer veldig ann på hva du har økonomi til.
Spørs hvor du bor også bor du midt i en storby der alt skjer, så ser jeg ikke vitsen i å kjøpe en russebuss! Er du bonde derimot, så kan det være greit
Sitat av Parkett Vis innlegg
Angående disse 20 000, vil du få tilbake noen av pengene etter russetiden? Husk også at 20 000 er bare til buss, alt det andre kommer i tillegg. Så kommer veldig ann på hva du har økonomi til.
Vis hele sitatet...
Ingen ekstra utgifter. Jakke og alt i prisen på 20 000.
Du må nesten vurdere om russetiden er verdt 20 000 bare for bussen. Jeg er også russ i år, men det blir ikke noen buss i småbyen jeg kommer ifra. Som nevnt av Wilibald så er det sikkert gøy hvis du vil feste () hver dag i en måned før eksamen. Det kommer an på hva du prioriterer.
Eg ville nok heller bruka pengane på å vera ekstra barsk — med meir snus, øl, hardare festing og kanskje ei liti reis åt Tyskland i sommarferien.
Kort svar: NEI.
Langt svar: Nei, det finnes bedre ting å bruke penger på.
Does not forgive
Buddapower's Avatar
Jeg er på en buss selv nå, som koster meg 30 000. Tror jeg at det er verdt det? Nei. Er alle kompisene mine helt 100% overbevist om at det er verdt det, og skjønner ikke at noen i det hele tatt kan tvile på om de vil være med på en buss og bruke 30 000? Ja.

Jeg er ganske overbevist over at mange av disse kommer til å se tilbake på russetiden en dag og skjønne at det kansje ikke var verdt det. But who am I to speak? Jeg payer 30k for noe jeg tror kommer til å bli mediocre.
Er russ selv i år og er på van. Greia er at jeg heller kan rulle med andre busser i distriktet hvis jeg har lyst! BAM! Der sparte jeg de pengene.
Buss er ikke noe must du kan ha det ekstremt gøy uten.
Altså, du trenger ikkje og ha russebuss for og ha det sykt morsomt, men du trenger heller ikkje og være russ for og ha det morsomt, det blir aldri bedre enn hva du gjør det til selv.

Gjør det du føler for, inpulshandlinger, det er tingen! Gøy i starten, også angrer du når den mnd med russetid er over.
Er 20k virkelig verdt 1 månde med transport? for 20k så kan du jo dra på 5 hardcore sydenturer istedenfor.
Sitat av Pyromanic Vis innlegg
Er 20k virkelig verdt 1 månde med transport? for 20k så kan du jo dra på 5 hardcore sydenturer istedenfor.
Vis hele sitatet...
Sydenturer kan du reise på hver gang du har muligheten. Russetiden er noe du opplever en gang i livet.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Sydenturer kan du reise på hver gang du har muligheten. Russetiden er noe du opplever en gang i livet.
Vis hele sitatet...
Sant det, men mister du mye av russetiden hvis du ikke er med på en buss for 20k?

er også russ i år, og jeg og noen venner spleisa på en billig bil. men 20k for en buss, for mye for min smak. Kommer helt ann på økonomien til personen da selvsagt
Sist endret av olli408; 24. mars 2011 kl. 23:53.
Var på van i russetiden min, for min del var det verdt pengene. Var dog ikke snakk om mer enn 6k i utgifter for bilen (reg for 9) og pimpingen av den som vi brukte tilsammen flere hundre timer på.
Det var jævlig kjekt, vi fikk utrolig mye oppmerksomhet i byen og distriktet hele mai! Vi var 4stk. som var "hardcore" og drev med bilen i laang tid før russetiden, og jeg var mer i/på taket av denne bilen ila. russetiden enn jeg var hjemme.
Jeg vil anbefale å være på et kjøretøy i russetiden, gir hele perioden det "lille" ekstra!
Sist endret av Rayes; 24. mars 2011 kl. 23:59.
NEI! Du får mus uansett!
Sitat av Super Awesome Vis innlegg
Ingen ekstra utgifter. Jakke og alt i prisen på 20 000.
Vis hele sitatet...
20 000 for selve bussen så kommer billett til tryvann, kongeparken/lillehammer evt andre russetreff samt drikke og mat (dyrt hvis du kjøper på russetreffene)

Så før du velger om du skal være med på en buss eller ikke så må du sjekke hva disse 20 000 inkluderer, og se over at budsjettet er realistisk ellers kan dere gå en en real smell.

Husk at på en russebuss så kan det dukke opp store ekstra utgifter for eks reparasjon(lyd/lysanlegg og selve bussen), tauing(pga avskilting/havari) så det er greit å sette av hvertfall 10 000 til uforutsette utgifter(som dere kan svi av siste dag hvis de ikke er brukt).

Og husk at hvem du ruller med har mye å si, å bare slenge seg på en buss du ikke kjenner folk så godt på vil ikke være like fett som å rulle med dine bestekompiser.

Jeg var selv med på en buss i 07 betalte 10 000 for bussen pluss bensin penger når jeg var med å rulle og brukte vel 5 000 på billetter, drikke(smugleøl) og mat.
For min del så følte jeg at det var verdt hver eneste krone etter russetiden.
Vi hadde van, og vi ga 20000,- (tilsammen) for den MED annlegg og hele pakka. Like greit å gå sammen 5 stykker og rigge seg en feit van.
Vi kjøpte en russebuss i 2008 for ca 40.000 delt på 7 stk. Og når jeg tenker tilbake så var den verd alle pengene. Når du tenker slik så er det bedre å investere i en buss som kommer til å holde gjennom hele russetiden, enn å kjøpe en dårlig buss som du må ligge å mekke på.
Tenk på hva du kan bruke pångene på istedenfor senere, russetiden kommer uansett,
For 40000 får du 3 uker i LA pluss helt sinnsyke mengder lommepenger.
Kjøp et kamera og dra på fotosafari til death valley, se venice beach/hermosa beach, spis på Rainbow bar and Grill.

Russetiden kommer jo automatisk, buss er bare penisforlenger, og dét trengs skjeldent..
Tenk over det litt mer nøye. Vanlie folk bruker kanskje 10-15 000 på en sydenreise i 14 dager, du har denne i en måned i tillegg til at dere selger den etterpå å du får penger tilbake. I bussen har du garantert spiseplass, soveplass, partyplass o.l. Om 10 år ser du kanskje tilbake å tenker "tenk at jeg brukte 20 000", men du blir å ha helt sykt gode minner, å du er trossalt bare russ en gang. Du vet hva de sier, bedre å angre på noe du har gjort, enn noe du aldri har gjort.

Om du fortsatt er i tvil kan du alltids skrive fordeler og ulemper, så lar du de avgjøre det.
Er på en russebuss nå med budsjett på 500 000 - 600 000. Vi betaler 10 000 selv, og jeg har selv vært med å organisere gutta gjennom 4500 arbeidstimer, som har resultert i da rundt 300-400 tusen i inntekter. Tips: Jobb mye!

Er det verdt det? Nei. Alt med russebuss er dyrt, og hvis du ikke har 20k så er det ikke verdt det. Har du derimot litt penger til overs så er det absolutt en god idé. Husk også på at det er MYE jobb. Det er også FÅ personer som må gjøre alt. Jeg er selv en av de få som må gjøre alt og hvis du skal være på buss så husk på å bidra litt.

Det er også viktig å tenke på hvilken buss man er på. Det er IKKE kult å være på en buss med randoms, du kan lett bli holdt utenfor hvis du ikke er med i kjernen. Vi er en buss med 21 gutter som har kjent hverandre i veldig mange år, så det blir noe annet.

Ja, det er en forskjell. Å få mus på Tryvann er greit nok, men med buss er det snakk om mus _hver_ dag i russetiden. Det er dessuten lettere å skaffe mus med buss.

Hele greia med buss: planlegging, jobbing, organisering, dekknavn, logo, sang, fester og da selve rullingen er noe spesielt. Jeg vil anta at det er en litt annen opplevelse enn å bare være t-baneruss.

Regner med at du bor i Oslo, vet ikke hvordan det er med buss i andre byer. Uansett, lykke til med russetiden! Hvis noen vil kjøpe en OK buss i GOD stand med bra anlegg, lys og alt inkludert for 200k, så si fra

EDIT: Du får jo tilbake noe av pengene, dersom dere selger bussen. Hvis dere ikke er satsebuss, ikke sats på å få mer enn 100k-200k for bussen. Ikke lett å selge bussen for 3-4-5 hundre k uten rykte.
Sist endret av Chronic420; 25. mars 2011 kl. 01:16. Grunn: tillegg
Om du har masse gode kompiser på bussen, digger logoen, digger sangen og konseptet osv - så kan det være verdt 20 000 for den riktige personen. Om du digger å feste og liker russetiden, så kjør på.

Brukte selv 75 000 kroner på russetiden totalt, noe som ikke helt var verdt det, men allikevel litt siden vi var en satsebuss - og vant hele dritten.
Kommer an på hva man velger å prioritere pengene sine på, men 20 000 høres veldig rimelig ut om du får med jakke og alt sånt i den prisen. Lykke til!
jeg er selv russ i år. Jeg fikk flere tilbud om å bli med i russebil, men takket nei pga jeg ikke hadde penger. Har i ettertid lurt på om det var et bra valg av meg eller ikke. Jeg har ofte tenkt på hvilke "fordeler" de med russebil får. Det vet jeg ikke så mye om, men jeg tror jeg kommer til å få det gøy for det om
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Har aldri skjønt de russebuss greiene!

Nå jeg var russ hadde vi en gammel kassabil. Vi betalte 1500,- for den, fylte den med anlegg, sveisa inn noen fler stoler, og drakk oss fulle. Etter russetida solgte vi den for 2000,-

Hadde det jævla morro! Kan ikke skjønne hvorfor vi skulle hatt det mer morro i en buss til 100.000,- eller mer!
▼ ... over et år senere ... ▼
Var russ i 06, og mitt svar er nei. Det er ikke verdt pengene!
Skjønner ikke hvorfor "alle" har fått for seg at mann skal bruke så mye penger på russetida, akkurat som om dette er den eneste i sjangsen du får livet til å feste vilt. Ville heller spart de 20k og tatt turen til Ibiza eller lignende og festa ORDENTLIG. Sove på hotell, nattklubber, billig drikke og damer fra verden rundt er mer fristende enn grøftefylla i regnværet på Tryvann. Spørr du meg.
Ikke glem at bussen trenger drivstoff også, så det blir garantert mer enn 20k. En full tank på en buss ligger på rundt 4-500liter og bruker ca 3. liter mila. Da flyger pengene! Var ikke med på buss, men kjører buss daglig nå :P
Sitat av Chronic420 Vis innlegg
Ja, det er en forskjell. Å få mus på Tryvann er greit nok, men med buss er det snakk om mus _hver_ dag i russetiden. Det er dessuten lettere å skaffe mus med buss.
Vis hele sitatet...
Er du sikker?
____________________
Sitat av Spirituell Vis innlegg
Er du sikker?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig er ikke vedkommende sikker. Det er noe bare han tror.
Sitat av Neutralizer Vis innlegg
Sydenturer kan du reise på hver gang du har muligheten. Russetiden er noe du opplever en gang i livet.
Vis hele sitatet...
Russetiden er heller ikke så awsome som folk som er russ vil ha det til. Fadderuka på universitetet er minst like gøy, og den kan du oppleve hvert år så lenge du er student. Så vil ikke si at russetiden er en stor opplevelse som du aldri vil oppleve noe lignende igjen.
BAD MOTHERFUCKER
Tomacco's Avatar
Det som virkelig er tragisk er når folk bare tenker på russetida, begynner å spare i 1. kl VGS, også klarer de ikke eksamen og ikke får studiekompetanse. DA er det virkelig bortkastet + at man sitter med gjeld herfra til banken.
Om man tror buss drar damer er det jo bare å tenke omvendt og så oppsøke jentebussene, som da i denne helt logiske forstand, søker etter kjepp.
Hvis man ikke får seg noe på russetreff uten buss hadde det nok ikke hatt så mye å si om man var på buss. Jenter på russetreff er så løse at det nesten ikke er gøy en gang.
Om dere gjør en del arbeid selv, fremfor å kjøpe en fiks ferdig buss som er klar til å brukes som russebuss, kan det faktisk lønne seg. Gjør dere et bra arbeid, og behandler den relativt greit i russetiden, kan dere selge den med fortjeneste.
Er selv russ i år, og har venner og bekjente som har brukt alt fra 10K-70k på bussene sine. De mener at det er verdt det grunnet den allmektige argumentet "Fordi du kun er russ 1 gang i livet".

Personlig gir jeg litt beng i hvor mye penger folka bruker, ettersom jeg får "Rulla" med disse uansett, noen ganger gratis, og noen ganger for en liten avgift! Så for min del har jeg spart masse penger, tid og stress

Og når vi først prater om mus: 90% av alle jentene på alle russe arrangmenter er kåte som kaniner (personlig erfaring), så det er absolutt ikke et problem, uavhengig om man er singel-russ eller med på buss.
Jeg var russ i fjor, vi hadde ikke russebil eller russebuss. Vi hadde nemmelig campingvogn! Kjøpte vogna billig, fiksa den opp til den party bula. Syykt god stemning!
det er det man selv gjør det til. man kan fint kose seg i en liten personbil uten anlegg eller alkohol også, det er helt opp til enhver hva man vil i russetia
Sitat av drittunge Vis innlegg
Hvis man ikke får seg noe på russetreff uten buss hadde det nok ikke hatt så mye å si om man var på buss. Jenter på russetreff er så løse at det nesten ikke er gøy en gang.
Vis hele sitatet...
Som om det samme ikke går for gutter som er russ.
Vi kjøpte van, og den var verdt pengene! Vi betalte 20k for en diger Mercedes-van, med bord og sofa bak. Shabby greier, men mye billigere og enklere enn en buss.
Jeg er ganske sikker på at ingen her inne kan svare på om det vil være verdt pengene for deg. Folk er forskjellige og folk har forskjellige verdier.
Spør du meg var hele russetiden bortkasta penger og helse men som sagt, noen synes kanskje det er verdt det.
som det allerede har blitt sagt her, sett av litt ekstra cash til russefeiringa, drit i bussen å ta deg en heftig ferie med kompisene i steden
Jeg var på russebuss og brukte 20 000kr på buss, sånn som du planlegger. Mtp på stedet jeg bodde så var det veldig naturlig å være på buss og jeg er helt sikker på at russefeiringa hadde vært utrolig mye kjipere uten buss i hvertfall når så og si samtlige i omgangskretsen var på buss. MEN, når det er sagt så hadde jeg det feks fetere med under halvparten på Roskilde begge årene jeg var der. Men nå var jeg aldri russefest typen så det har jo kanskje litt og si.

Hvor i landet bor du, ser at noen sier at bor du i storbyen så trenger du ikke buss. Jeg vil si det motsatte. I områder der alle er på buss så skjer det kule der bussen møtes, type Maridalen, Songsvann osv!
Sitat av olaPola Vis innlegg
Som om det samme ikke går for gutter som er russ.
Vis hele sitatet...
For gutter gjelder det uansett, enten de er russ eller ikke.
Sitat av Ingens gate Vis innlegg
For gutter gjelder det uansett, enten de er russ eller ikke.
Vis hele sitatet...
Det gjelder vel i hovedsak jenter og i cirka samme grad. Man bare observerer det bare ikke like tydelig - da det som oftest er gutten som legger ann på jenta. Men av generell erfaring få føler jeg at jenter har like mange, eller fler sexpartnere enn gutter.

Og om man skal tro på en undersøkelse gjort av studentavisen unversitas kan man se på følgende: http://static.universitas.no/bilder/...grafikk2-1.jpg

Her ser man at det ikke er så stor forskjell mellom gutter og jenter, alder og politisk ståsted viser seg å være av mye større betydning enn hvilket kjønn de er.

Nå skal det sies at antall sexpartnere ikke kan tolkes direkte om til hvor billig man er, men man kan se her at fler jenter enn gutter hadde > 5 sexpartnere siste året av utdanningen sin. Det kan jo være en pekepinne.
Jeg er russ i år, og har hittil brukt ca 60.000. Dere som ikke forstår at noen vil bruke så mye penger på en månede festing har sannsynligvis ikke vært på en ordentlig buss selv. Dersom du er med på en buss er det sinnsyk festing hver eneste dag, det tar på og du blir sliten de første dagene, men etterhvert kommer du inn i rytmen og det går greit på skolen. For meg er det helt klart verdt det, jeg har det utrolig gøy hver eneste natt jeg er ute. Sydenferier kan jeg dra på hele livet, russetiden er en gang. Man kan helt sikkert ha det gøy uten å bruke mye penger, men jeg kommer aldri til å angre på de pengene jeg har brukt på russetiden. Tenk på alle pengene du sløser bort på andre ting.

PS Er du på buss får du så mange damer du vil ha på Tryvann.
Sitat av satanpåski Vis innlegg
Jeg er russ i år, og har hittil brukt ca 60.000. Dere som ikke forstår at noen vil bruke så mye penger på en månede festing har sannsynligvis ikke vært på en ordentlig buss selv. Dersom du er med på en buss er det sinnsyk festing hver eneste dag, det tar på og du blir sliten de første dagene, men etterhvert kommer du inn i rytmen og det går greit på skolen. For meg er det helt klart verdt det, jeg har det utrolig gøy hver eneste natt jeg er ute. Sydenferier kan jeg dra på hele livet, russetiden er en gang. Man kan helt sikkert ha det gøy uten å bruke mye penger, men jeg kommer aldri til å angre på de pengene jeg har brukt på russetiden. Tenk på alle pengene du sløser bort på andre ting.

PS Er du på buss får du så mange damer du vil ha på Tryvann.
Vis hele sitatet...
Gode fester hver dag i 2-3 uker høres ikke så veldig spesielt ut. Trenger ikke bruke 60.000 på en buss for å få til det.
Har du gode venner og greie folk som skal være på bussen kan du jo gå for det. Selv har jeg hittil fått mye ut av en enkel og billig bil som tar meg og noen av mine nærmeste venner dit vi skal så det funker veldig bra.

Jeg er likevel ikke en av de personene som tar russetid så høytidlig som de fleste andre som rævkjører kontoen sin til å få skaffet en buss. Hvis du er en av de så kos deg med buss
Da jeg var russ hadde jeg i forveien kjøpt 10-12 kasser øl i tyskland + noen spritflasker.
Videre brukte jeg vel i underkant av 10 000kr fra 1 - 17 mai, og fikk blant annet klamydia og smitta vel noen i samme slengen, ettersom det var en ny dame annen hver dag. (Call me a slut) - Var ikke på buss, men benyttet meg av annledningen når jeg kunne og rulla med venninner istede som hadde brukt haugevis av penger bare for å kunne rulle.
Festa hver dag jeg, man trenger ingen buss for sånt.