Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1489
Jeg er en mann i 30 og bruker å ta meg en 250ml smirnoff Ice på kvelden før jeg skal legge meg. Når jeg skal ut å kjøre bil , dagen etter så er det litt utpå formmidagen. alkoblåseren jeg bruker har aldri slått ut på alkohol. Er jeg edruelig nok til å ha vanlig førerkort klasse be??
12 timer er regelen
12 timers- regelen er egentlig en veldig rar regel. Dersom du veier 70kg og drikker èn smirfnoff ice 250ml 4% så er det ikke sikkert du vil nå promillegrensen engang. Du er utvilsomt kjørbar etter 3 timer. Dersom du drar på fylla og oppnår en promille på 1,8 tar det gjerne ca. 12 timer før du har lav nok promille igjen. Men om du virkelig blir på trynet og promillen havner på 2,2 vil du fremdeles kunne ha 0,4-0,8 i promille etter 12 timer. Da er det lurt å vente enda en god del lengre.

Konklusjon: du kan fint kjøre dagen etter èn smirnoff, og 12 timersregelen er dum.
Men burde jeg la vær å si til lege
Sitat av doorfox Vis innlegg
Men burde jeg la vær å si til lege
Vis hele sitatet...
Dersom forbruket øker utenfor din kontroll, så kan det være lurt å si ifra til lege. Dersom du liker å ta deg en smirnoff hver kveld så vil ikke dette påvirke din evne til å kjøre bil. Er du uheldig vil da legen oppfatte det at du kommer dit som et tegn på at du sliter med alkohol og han vil melde ifra til fylkesmannen om at han anseer deg som uegnet til å inneha førerkort på grunn av manglende edruelighet. Dersom du ikke drikker særlig mye mer enn du gjør nå, så ville ihvertfall ikke jeg hatt noe som helst behov for å dra til legen og få tvangsmessig innskrenket mine privilegier.

Hvorfor ønsker du egentlig å ta dette til legen? Føler du selv at du ikke evner å slutte å drikke i en periode? I så fall kan jo lege-tur være å anbefale.
Sist endret av Relevant; 14. september 2018 kl. 14:33.
nei bare fikk spørsmål om hvordan drikkevanene mine var og jeg svarte at jeg aldri drakk, tenkte kanskje om jeg hadde sagt en smirnoff hver kveld, ville hun kanskje ansett meg som ikke edruelig. Tenkte også om det kanskje kunne hatt noe med hva jeg blir undersøkt for. Men med googling finner jeg det lite trolig kan ha noe å gjøre med det jeg utdredes for. Men takk for innspill
Jeg betviler at et glass rusbrus vil frata deg førerkortet, men ideelt sett er det vel det tryggeste å slutte.
Ville vært ærlig med legen, det lønner seg alltid etter min erfaring (man kan tross alt kjøre bil med morfin innabords, jeg tror ikke han vil ta fra deg førerkortet så lenge du ikke kjører i påvirket tilstand).