Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  164 15647
Får ikke vegger og gulv til å pulsere ved å se på det programmet. Eneste at det henger litt igjen i 3-4 sek. etter på
Tias: takk for svar (Helt enig i signaturen din btw!)
jln: hm ok, for min del ser det ut som om veggen (eller andre ting) bobler/buler utover/innover og "vokser/krymper":P
Sist endret av viktor; 11. juli 2006 kl. 13:06.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Har vært fast på nff og lest i et år nå, så idag fant jeg ut at det var på tide å registrere meg.

Jeg og kjæresten min var ute i skogen og fant denne soppen idag, og det vi da lurer på er om soppen er av det "rette" slaget (spiss fleinsopp). Siden norshoom fortsatt er nede poster jeg disse bildene her.

Takk for svar.
så litt tykk ut dn siste dr mn..
Den første og siste er nokk spiss flein sopp. men er usikker på de andre. Og det er en liten en i det midterste bildet. Resten er nokk ikke det.
Noen av de i midten er nok ikke flein, ellers ser det veldig bra ut.
Takker for svar. Er temmelig sikker på at de store i midten også er av det rette slaget. De har nemlig også typiske tegn som for eksempel spissen på toppen (kommer ikke fram på bildet). Vet ikke om det har noe med saken å gjøre, men vi fant dem like ved siden av de andre små-soppene. Kan desverre ikke poste flere bilder av de nå, for de har gått i oppløsning av tørkingen.
Siden jeg ikke er helt sikker vurderer jeg å kaste dem. Bedre å være på den sikre siden. Men på den andre siden så er det synd å kaste de største soppene også... hehehe.
1 og 3 er flein. Men nr 2 spiser vertfall ikke jeg.
Ikke spis de store! nå er du iallefall advart. Det ligner ikke på flein.
1 og 3 ligner på flein.. men er litt usikker på den megastore :P ville ikke spist for mange av dem =)
de store er 100% feil sopp, vis de ikke er genemanipulert eller no da
hvor er det det vokser flein sopp?
Har kvittet meg med alle de store sånn for sikkerhets skyld, bare så det er sagt.
har vært på min første plukketur, og jeg klarer ikke å se forskjellen
Hadde vært supert om noen kunne ha valgt ut de som evt. er flein (om noen av de er det)
-takk-
Ser ut som om alle utenom 3 og 9. Disse kan også være den rette sorten, men jeg har ikke villet spist dem om jeg har vært usikker.
ok ok
takk for svar!
hva ser du etter? farge, spiss? har flere sopp liggendes her, men vil være sikker
flein har en brun ring nederst på hatten. fargen på soppen kan variere litt.
Du ser feks. nr 4 og 5, så ser du at det er forskjellig farge.
Men som du sikkert har lest så er det lurt å være sikker før de inntas.
ja ser det, men er jo ikke alle som har en brun ring på bildet
jeg er hvertfall ganske sikker på at alle er riktig.
Jokr : Man ser ikke bare på den brune ringen. Ser også på formen på hatten, fargen, stilken osv. For at jeg skal spise soppen så må alt stemme, noen ganger med unntak av skikkelig spiss.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Jeg hadde plukket og spist alle Jokr har bilde av, er fleinsopp alle. Funnet på samme plass alle soppene right?, er ikke det att alle ser 110% fleinsopp ut men fx om nr4 der hadde vert i klynge med 5 så hadde det vert flein. Det er en type sopp jeg har sett på samme markene som flein men ikke i samme klyngene, og er mere ulik en nr 4.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Jokr: Fulltreffer... Det er flein så gjør du må gjøre akkuratt hva du vil med dem..
Jeg orker ikke spekulere i om nr.3 ikke er flein osv.. Det er litt uklart bilde(mørkt), dessuten er det ikke krise om du spiser èn sopp som ikke er flein, så lenge du ikke plukker noe som overhodet ikke ligner på flein..
Jeg anbefaller deg å være 99% (helst 150%) sikker før du putter den i munnen. Men utifra bildet å bedømme er alt i alt flein.
Enjoy
Sist endret av spQ; 14. september 2006 kl. 09:56.
takk for svar!
var uten tvil fleinsopp
Sitat av error
flein har en brun ring nederst på hatten.
Vis hele sitatet...
Pøh! Jeg har sett bøttevis med flein som ikke har noen brun ring! ingen ring i det hele tatt faktisk.
hm.. kanskje det bare er vår flein hær oppe det.. heh ikke vet jeg, det var det jeg lærte når jeg skulle ut å plukke
Melder om et nytt funn i Trondheim strøket. Jeg og 4 andre dro til en plass som en av oss trodde det vokste flein. Allerede når vi kom ut av bila så begynte vi å se de små søte toppene som sto opp i fra det mellom høye gresset.

Alle var skikkelig gira å begynte å plukke. Etter en stund kom det en bil kjørende og vi kasta i fra oss posene og sprang til skogs. En av oss ble igjen å fant ut at det bare var en tur gåer. Jeg stakk ut på det store gjorder å begynte å lete mens de andre mekka seg noe å røyke på. Ble skikkelig lang i maska da jeg fant alle tuene fulle av sopp der ute. Jeg gikk tilbake for å hente de andre.

Jeg kan si det slik at de angrer ikke for at de dro ut på det store gjordet. For jeg og annen kompis plukket sammen og de 3 andre sammen. Jeg og min kompis fant tilsammen 379 sopper i forskjellige størrelse.

Her er et bilde som jeg tok med min mobil, tomiz på forumet kommer senere med bedre bilder

Bilde : http://s107.photobucket.com/albums/m...gAnch=imgAnch1


Jeg vil selv kalle dette for en vellykket sopp tur.
Sist endret av sonixx; 14. september 2006 kl. 23:13.
hmm.. flein på sørlandet ? .. er de .... . " svarte på toppen .. eller .. aka den svarte ringen nederst rundt bremmen..

for det er fullt av de som er gråe.. litt lysaktige.. liten stilk.. gjerne 10 cm stilk og ikke minst med en tupp som ligner utrolig på denne ja .. fleinen dere snakker om .. og merk mine ord. fleinen er ikke samme rundt om i norge.. Men kan noen gi meg et helt og fullt prakt eksemplar på en flein som er norsk. og det litt brennkvikt hehe.. ble sugen på å ut nå ... en ting til.. smaker flein syrlig .. eller smaker den .. sopp ... dere som har spist sopp vet hva jeg snakker om ..
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
eh.? Jeg skjønte overhodet ikke hva du mente med den posten..
Men spiss fleinsoppen smaker sopp. Som litt konsistens med vann!? Eller vann med konsistens?
CodeMode : Hva er det egentlig du snakker om ?
var på tur i dag og fant disse, er det spiss fleinsopp?
http://img97.imageshack.us/my.php?image=2109060401os1.jpg
http://img153.imageshack.us/my.php?image=2109060402yb4.jpg
http://img153.imageshack.us/my.php?image=2109060408vs9.jpg
http://img97.imageshack.us/my.php?im...9060410zj0.jpg

sorry for dårlig kvalitet men hadde bare mobil
er det ikke mulig å se bildene i forumet?
Sist endret av Sonic; 21. september 2006 kl. 04:48.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Vansklig å se ja.

Om det har regnet kan fleinen se slik ut, men om det ikke har regnet og vert sjikkelig vått så tror jeg ikke att det er flein.

Finn deg ett bedre kamera, muligens ett enda bedre mobil kamera så kan vi identifisere dem til deg.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Sitat av Sonic
var på tur i dag og fant disse, er det spiss fleinsopp?
http://img97.imageshack.us/my.php?image=2109060401os1.jpg
http://img153.imageshack.us/my.php?image=2109060402yb4.jpg
http://img153.imageshack.us/my.php?image=2109060408vs9.jpg
http://img97.imageshack.us/my.php?im...9060410zj0.jpg

sorry for dårlig kvalitet men hadde bare mobil
er det ikke mulig å se bildene i forumet?
Vis hele sitatet...
Det ser ut som fleinsopp ja. Litt vanskelig å se pga. bakrunnen og kvaliteten på bildet, men det ser absolutt ut som fuktige fleinsopp.
Plukket du dem når det regnet, eller rett etter at det hadde regnet? Fuktig i gresset?

Det er fullt mulig å legge bildene som vedlegg på forumet.
Du blar bare ned - forbi [Send svar] boksen og [Forhåndsvis innlegg] boksen.
Det vil da stå: Flere valg .
Du går ned til der det står legg ved filer og trykker [Behandle vedlegg].
Du kan maks ha 5 vedlegg pr. post og størrelesen på bildet kan ikke være mer enn maks 100 kb.
plukket de rett etter regn ja
skal prøve å få tatt noe nye bilder med bedre kamera i kveld
Sist endret av Sonic; 21. september 2006 kl. 13:19.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Er uansett veldig sikker på at dette spiss-fleinsopp!
Var ute å kikket etter mulige fleinsopp idag, og fant flere av denne typen.
Tenkte jeg ville høre med noen som kan litt, før jeg eventuelt prøver å spise en.
Sitat av fortknox
Var ute å kikket etter mulige fleinsopp idag, og fant flere av denne typen.
Tenkte jeg ville høre med noen som kan litt, før jeg eventuelt prøver å spise en.
Vis hele sitatet...
Dette er i allefall ikke spiss fleinsopp!!
Hør på Eivind fortknox; ikke spis de soppene der. Vet ikke hvilken type sopp det er, men fleinsopp er det iallefall ikke.
Fortknox: Det der er ikke spiss-fleinsopp nei.
Hei!

Mitt første innlegg her på forumet, har lest en del rundt, og fant ut at jeg måtte registrere meg nå som jeg skulle spørre dere fleinfolk om jeg fant noe flein i dag, eller om det bare er kjipe sopper..?

http://s8.photobucket.com/albums/a21...gAnch=imgAnch1

Håper dere klarer å se hva noe er.. På forhånd takk:)
silla: Det hadde gjort seg med litt mer close-up-bilder. Alle soppene på bildet ditt _kan_ være flein, de har fine tupper og grei form, men det kan også være en lookalike. Ta noen flere bilder før, du.

Velkommen til nFF!
silla: Jeg vil si det meste der er flein. Men kun med en sikkerhets skala på 85% ut i fra bildene. Velkommen til nFF, og tilbake med bedre bilder!
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Ser ut som du har 6 look alikes og så er reste flein. Men ja vi kunne gjærne fått ett litt mere cloesup bilde. De 3 som er grå aktige og hvite under er ikke flein.
silla: De to i midten på bilde det bildet du linker til øverts ser lookalike-like ut.
Det samme gjør de to nederst til venstre i det siste bildet. Det andre ser ut som spiss fleinsopp.
Når det er sagt, så er ikke min, eller noen andre på dette forumet, sin identifisering av disse soppene en garanti for at det faktisk er riktig sopp. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å forhøre deg med noen som har plukket flein før (neon du kan møte in person, som kan se på soppen din), før du spiser soppen.

Lykke til, be carefull!
Hva med disse? Etpar av de er litt most, men identifisering er vel likevel mulig. Dere ser sikkert at det er de samme soppene fra forskjellig vinkel
Vært ute på sopptur idag igjen, for å prøve å finne spiss fleinsopp. Så derfor spør jeg igjen, er dette flein?



Takk for tidligere svar btw!
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
tibati: nei det er desverre ikke flein.

fortknox: nei, det er desverre heller ikke noe flein.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Ligner ikke mye, som tidligere sagt, har du sett flein en gang (med egne øyne) så husker du de godt, den nr4 har alt for tykk stilk, gjellene er feil farge, og flein er oftest litt mindre i størrelse også
Ok ok....Takk igjen! Hehe


Gir ikke opp enda....Men er det noen spesielle områder, miljøer spiss flein trives bedre i enn andre`?

Altså...Har noen noen gode tips til hvor det er best å leite?
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Gressmarker. Beitemarker. Gress, gress, gress.