Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  258 52795
Sitat av Pledrik Vis innlegg
Du vet forsåvidt lite om hvor smart han er. Forøvrig er ikke befal i det norske forsvaret spesielt intelligente (ja, jeg har møtt mange), men de er like fullt i stand til å delta i krig og utføre skarpe oppdrag. Intelligens spiller liten rolle så lenge man får opplæring og trening. De beste soldatene er de som ikke tenker selv, men som kun gjør det de blir bedt om. Å gjennomføre et oppdrag ala Brevik er ikke nødvendigvis så veldig komplisert, men de aller færreste har heldigvis mentaliteten som trengs.
Vis hele sitatet...

Du sammenligner en terrorist som massakrerte 69 ungdommer med det norske forsvaret sier litt om ditt intelligens nivå.

Han har viet gud vet hvor mange år av livet sitt til å studere historiske begivenheter innenfor politikken i Norge, krigføringen mot muslimene osv osv. Likevel har han så mye fakta feil og bruker begreper innenfor psykologi for eksempel helt feil. Jeg tør å påstå at han ikke er over gjennomsnittet smart men du vet vel intelligensnivået hans siden du har møtt så mange befal i det norske forsvaret...
Sist endret av ParadiseCity; 20. april 2012 kl. 01:20.
Jeg må bare si en ting og det er at det må bombe med tanker i hodet når slike ting skjer. Jeg reagerer ikke på hvordan Eskil oppførte seg der og da, det viser kanskje litt at han ikke har baller men allikevel, "han gjorde ikke noe som var gale" i situasjonen. Når man har en panser båt og man kan høre hvor skuddene kommer ifra så ville jeg kjørt rolig tilbake og lagt lavt i båten, de hadde ikke nødvendigvis vært nødt til å ligge til kai. Sjansene ville vært minimale for å bli skadet. Tenk litt rasjonelt; hadde du vært ABB, ville du løpt/svømt ut til båten som er ganske krevende tid-/energikrevende eller løpt rundt etter alle de åpne målene?

At Eskil var et mål synes jeg er et hodeløst argument. Dette kom fram i ettertid og det forandrer ikke deres situasjon når dette intraff. Hadde jeg vært ham hadde jeg lagt meg PADDEFLAT i etterkant og sagt jeg hadde dritt meg ut og angret på det sterkeste at jeg ihvertfall ikke prøvde. "Jeg var rett og slett for redd for mitt eget liv". Istedenfor sitter han i etterkant og roper at han skal ta tilbake Utøya. Jævlig tøff i trynet, men han var jo ikke der da det skjedde. Han prøver å ro seg i land med argumenter som: "jeg trodde landet var under angrep" osv osv. Det er han som har tatt den store delen av media angående de pårørende. Han melker kuen til den siste tørre dråpe for å komme. Han er rett og slett en attention whore, slik man leser om i Se og Hør.
Sist endret av pumkin22; 20. april 2012 kl. 01:24.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Når man har en panser båt og man kan høre hvor skuddene kommer ifra så ville jeg kjørt rolig tilbake og lagt lavt i båten,
Vis hele sitatet...
Er du i stand til, i panikk og med kort tid på deg, å vurdere platetjukkelse, stålkvalitet, kaliber og våpen som er i bruk - gjerne på avstand? Og deretter referere den mentale tabellen din over innslagskrafta til kuler på eit gitt hold og komme til at ein gitt platetjukkelse er trygg?

Viss svaret er nei bør du holde kjeft. Om svaret er ja så vil eg anbefale deg å bli ingeniør.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Er du i stand til, i panikk og med kort tid på deg, å vurdere platetjukkelse, stålkvalitet, kaliber og våpen som er i bruk - gjerne på avstand? Og deretter referere den mentale tabellen din over innslagskrafta til kuler på eit gitt hold og komme til at ein gitt platetjukkelse er trygg?

Viss svaret er nei bør du holde kjeft. Om svaret er ja så vil eg anbefale deg å bli ingeniør.
Vis hele sitatet...
Prøv å snu litt om på det. Du ser Breivik og legger deg ned i båten. Breivik bruker lang tid på å penetrere 100 skudd igjennom stålet som han er veldig lite sikker på vil gjøre noe omfattende skade. Han har heller ikke peiling på om han treffer noen eller ikke. Han har også sett at det er relativt lite folk i båten. Er dette noe du vil seg for deg intreffe?

*Jeg har planer om å bli sivil ingeniør forresten*
Sist endret av pumkin22; 20. april 2012 kl. 02:02.
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Dere kan ikke si at ABB IKKE er over gjennomsnittet intellegent!
Vis hele sitatet...
Er det noe som tilsier at han ér over gjennomsnittlig intelligent, da? I så fall presis hva?

Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
En ting er at han har greid å planlegge, smugle inn alt han trengte og så sette sammen en svær operasjon som han lyktes med.
Vis hele sitatet...
Han innrømmer selv å ha mislyktes med flere av målene han hadde, og store deler av "operasjonen" ble forsinket nettopp på grunn av dårlig planlegging fra Breviks side - både 22. juli, såvel som muligheten for å utføre terroraksjonen tidligere. Denne "svære operasjonen" som da fant sted, dreier seg hovedsakelig om en forholdsvis simpel bombe og en båttur over til en øy hvor han skjøt forsvarsløse ungdommer. Beklager, men dette lukter ikke av en kriminell mesterhjerne.

Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Men om man leste de 13 lange sidene han hadde forberedt så skjønner man at han vet rettighetene sine, og vet hvordan han skal takle situasjonen.
Vis hele sitatet...
13 sider som var fullt av feil og usammenhengende argumenter, i likhet med det 1800 sider lange manifestet hans. Både denne monologen og kompendiet er også fullspekket av feil og logiske brister, og ABB bruker helt klart et språk han verken er komfortabel med eller som kommer naturlig for han, pakket med "episke" metaforer og fremmedord han tidvis ikke ser ut til å kjenne betydningen av. Dette gir meg heller inntrykket av en person som forsøker veldig hardt å fremstå som noe han ikke er.

Så igjen - hva er det som får Breivik til å fremstå som noe annet enn gjennomsnittlig? Jeg finner ærlig talt denne glorifiseringen av massemorderen heller forstyrrende.
Sist endret av sqrt; 20. april 2012 kl. 02:14.
http://www.budstikka.no/nyheter/hako...nnen-1.6380693

Her har dere litt info fra en som tok båten over fra kaia til Utøya med Breivik ombord! Håkon som faktisk kom seg helt opp til kiosk området før han hørte skudd. Det vil jo si at Breivik har jo ikke begynt og plaffre løs med engang han kom opp til Hovedhuset. Så tar det jo litt tid før man reagerer og skjønner hva som skjer..

Jeg klandrer ikke Eskil for at han kom seg på den båten og vekk!
Sitat av downing Vis innlegg

Det kan godt være at man kan spørre seg hvorvidt båten MS-Torbjørn kunne vært disponert annerledes under terroraksjonen. Det er uansett ikke relevant hvorvidt det var ledere eller medlemmer blant de som var på båten. Eskil Pederesen har rett og slett ikke mandat eller innflytelse som leder nok til å diktere i en sånn situasjon. Hvilken beslutning som ble tatt på båten tilfaller mannskap og passasjerer kollektivt.
.
Vis hele sitatet...
Er enig med deg på alt annet jeg ikke har sitert.
Fra mitt ståsted klarer jeg ikke å argumentere for hvorfor MS Torbjørn ikke ble brukt. Mener det er feigt (helt greit, tror ikke jeg ville ha vært mindre feig selv) og totalt uansvarlig å ikke disponere MS Tørbjørn på en annen måte. Det at MS Torbjørn forlot så mange ungdommer, etterlatt til døden, er for meg direkte sårende å tenke på.

I den optimale situasjonen kunne de ha gått rundt øya opptil flere ganger, med grei avstand fra øya og plukket opp ungdommer. Jeg tror med sikkerhet at avgjørelsen om å svømme til ferga ville ha slått undommene mye tidligere kontra å svømme til fastlandet. Så ja, jeg er sikker å min sak at mange liv kunne vært reddet.

På BBC dokumentaren sier Eskil Pedersen at han ikke husker diskusjonen som foregikk på båten. Jeg respekterer dette men slår tvil rundt det.
Jeg er ikke nødvendigvis enig i hvilken måte båten ble brukt på jeg heller, derfor jeg skrev litt rundt det. Poenget mitt var først og fremst at det ikke var noe diktator-Eskil som beordra den båten langt unna alt og alle for å komme seg i sikkerhet. Så mye makt har han ikke over kaptein og andre ombord. Vi snakker en tradisjonelt kortvarig lederposisjon i en ungdomsorganisasjon, ikke en statsleder.

Han hadde etter sigende derimot direkte kontakt med statsledelsen, og hva som kom ut av dette av råd og instrukser er en annen sak, og eventuelt ansvar må i så fall minst deles på disse aktørene.

Hvordan de kunne/burde/skulle ha brukt båten, og hva det kunne ha ført til, er en litt annen diskusjon som jeg ikke har tenkt til å bruke spesielt mye tid på, det blir bare vonde tanker, som du er inne på selv.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
vel forklar hvorfor han ikke er inteligent ?
Vis hele sitatet...
Det blir vanskelig å velge hvor man skal starte, men siden du velger å feilstave "intelligent" så kan vi jo begynne ved språket. ABB tror "pompøst" er et annet ord for "løgn".

Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Smart og intelligent er to forskjellige ting. Og jo, jeg ville sagt han er det, med tanke på hvor omfattende alle forberedelsene hans var.
Vis hele sitatet...
Ekorn lagrer nøtter på intrikate vis før vinteren setter inn.

(Hvis du har en definisjon av "smart" som er stikk i strid med allmenn oppfatning så må du gjerne dele den med fellesskapet.)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av pumkin22 Vis innlegg
Er dette noe du vil seg for deg intreffe?
Vis hele sitatet...
Når du har panikk handler du ikkje rasjonelt. Du tar ikkje rasjonelle beslutninger. Du går på autopilot i stor grad.
Hele flukten til eskild og hand "rådgivere" viser tydelig at han ikke er skikket til å være en leder. Håper ikke han får ledende verv i dette landet i fremtiden.

Ikke missforstå meg, situasjonen var ekstrem. Men det finnes to typer mennesker, de som løper inn i brennende hus for å redde noen og de som venter på brannvesenet. Hvem ville du hatt som leder?

Kapteinen var nok klar over at båten var pansret, sannsynligvis de andre også. Det eneste rette å gjøre i den situasjonen hadde vært å ligge ett stykke fra øya å plukke opp overlevende. I stedenfor stakk de av med den størrste og sikkreste båten og lot resten være igjen på øya. Det er det som er fakta uansett hvordan du vrir på det.
Sitat av luni Vis innlegg
Det blir vanskelig å velge hvor man skal starte, men siden du velger å feilstave "intelligent" så kan vi jo begynne ved språket. ABB tror "pompøst" er et annet ord for "løgn".



Ekorn lagrer nøtter på intrikate vis før vinteren setter inn.

(Hvis du har en definisjon av "smart" som er stikk i strid med allmenn oppfatning så må du gjerne dele den med fellesskapet.)
Vis hele sitatet...
Jeg ser på smart som all den kunnskapen man har. Vet man mye, så er man smart, ikke intelligent. Flink ekorn da.
Når dere diskuterer hva som skjedde på MS Thorbjørn, husker dere kommentaren Breivik kom med i rettsalen`? Han vet tydeligvis om noe som skjedde ombord på båten, og dette må åpenbart ha skjedd mens han var der, siden jeg ikke kn se nen grunn om at han er opplyst om hva som skjedde under flukten. Med andre ord tror jeg det ha snakker om handler om hva som skjedde ombord FØR han kom til øya, virker ikke dette rimelig?
Sitat av kazmaier Vis innlegg
Jeg ble også nysgjerrig etter Breiviks uttalelser om MS Thorbjørn. MS Thorbjørn som opprinnelig var ment brukt til i landsetting av mannskap i stridssituasjoner var en ideell farkost i denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg har faktisk sittet på med MS Torbjørn ved en tidligere anledning, og jeg kan ihvertfall ikke forstå hvordan den båten skal kunne brukes til noe som helst i stridssituasjoner.. Vil anslå at topphastigheten er 5 knop og styrehuset er såvidt jeg husker av treverk.

Det er fryktelig lett å pønske ut hollywood inspirerte og heroiske handlinger i ettertid, gjerne mens man sitter trygt bak tastaturet, men når ting pågår og man ikke vet hva som skjer er det ikke like lett.

Jeg hadde ihvertfall aldri i verden turt å legge på svøm mot en så treig båt ute på vannet mens noen sto oppe på en klippe inne på land og skjøt ned på meg.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Når dere diskuterer hva som skjedde på MS Thorbjørn, husker dere kommentaren Breivik kom med i rettsalen`? Han vet tydeligvis om noe som skjedde ombord på båten, og dette må åpenbart ha skjedd mens han var der, siden jeg ikke kn se nen grunn om at han er opplyst om hva som skjedde under flukten. Med andre ord tror jeg det ha snakker om handler om hva som skjedde ombord FØR han kom til øya, virker ikke dette rimelig?
Vis hele sitatet...
Uten å ville spekulere for mye i dette, vil jeg anta at det har vært
en ordveksling mellom kapteinen og Breivik - som muligens kan ha
handlet om hans påståtte rolle som politimann og "beskytter".
Dette vil vel muligens komme frem når kapteinen skal vitne - noe jeg
regner med han skal.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Jeg ser på smart som all den kunnskapen man har. Vet man mye, så er man smart, ikke intelligent. Flink ekorn da.
Vis hele sitatet...
Mengder av unyttig kunnskap og (feil)nformasjon gjør da ikke en person smart? Breivik har i 10 år forsøkt å få sterke meninger på trykk, uten å lykkes. Selv har jeg hatt flere leserinnlegg på trykk i papiravis, samtlige kritiske til myndighetene. Jeg befinner meg ikke over gjennomsnittet hva smarthet angår, men du er stokk dum om du ikke klarer å få meningene dine på trykk i norsk presse, om de er aldri så hinsides.

Om jeg hadde trodd at det var gunstig for menneskeheten å drepe en masse uskyldige mennesker kunne jeg gjort research og skaffet til veie materiell langt raskere enn det Breivik gjorde. Det er forholdsvis lett å gjennomføre slike aksjoner om man opererer alene og, som Breivik selv sier, ikke er flagget fra før. Jeg er uenig i at å lykkes i å drepe en masse mennesker tilsier at drapsmannen er inteligent eller "smart".
Sist endret av felix_poker; 20. april 2012 kl. 13:06.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Når dere diskuterer hva som skjedde på MS Thorbjørn, husker dere kommentaren Breivik kom med i rettsalen`? Han vet tydeligvis om noe som skjedde ombord på båten, og dette må åpenbart ha skjedd mens han var der, siden jeg ikke kn se nen grunn om at han er opplyst om hva som skjedde under flukten. Med andre ord tror jeg det ha snakker om handler om hva som skjedde ombord FØR han kom til øya, virker ikke dette rimelig?
Vis hele sitatet...
ABB tror han vet veldig mye rart som ikke stemmer med verden i det hele tatt, "vrangforestillinger" pleier man å kalle sånt, ikke "kunnskap".

Forøvrig er det så mye pisspreik og bullshit i den tråden her at det er til å grine av.

Hvis du NOENSINNE har vært i en litt hårete situasjon, så vet du at det er IDIOTI å sitte og holde på som folk her gjør.

Saken er at alt dette skjer DER OG DA. Det dreier seg om sekunder, og du kan ikke lagre og prøve på nytt. Er det en situasjon du har trent på? Ja, da har du flaks, det er det trening er til for. Eskil Pedersen har sannsynligvis NULL relevant trening for den situasjonen som var på Utøya - den eneste som hadde det var politimannen som ble drept som den aller første.

Hadde Eskil Pedersen gjort som folk her foreslår, trygt hjemme bak tastaturet, hadde det sannsynligvis blitt drept FLER den dagen. Skulle de vente lenger? Ok, hva hvis de hadde hatt en full-lasta MS Thorbjørn, og bare hadde kommet seg 10 meter ut fra land og ABB plutselig kom tilbake? Eller kanskje brygga hadde vært pakka full med folk som IKKE hadde kommet seg ombord? DA hadde ABB fått MANGE enkle mål.

De tok med seg alle som var i nærheten, og kom seg unna, det var en helt grei avgjørelse til å ha blitt tatt under press. Kanskje de burde ha blitt liggende litt lenger ute, men selv 2-300 meter er ganske enkelt skuddhold med en god rifle og kikkertsikte hvis man vet hva man gjør.

Noen ganger er ikke det viktigste å ta den perfekte avgjørelsen, bare å ta en avgjørelse KJAPT, for alt er bedre enn ingenting. Og synsing gjort trygt hjemme i sofaen bak tastaturet i etterkant, er null verdt.
Hva ABBs intelligens angår mener jeg at han ikke er over gjennomsnittet smart. Jeg tror han er en gjennomsnittlig intelligent fyr som har vært FOKUSERT. Fokusert på oppgaven sin, som var å drepe disse menneskene. Alle kan, med nok terping og trening og research og repetisjon klare å gjøre noe, med visse unntak. Han har øvd og herdet seg for noe lenge, og til en viss grad utført det han satte som mål. Det gjør ham ikke noe mer eller mindre intelligent enn en som grinder seg opp i level i et MMORPG eller spiller fotball tre timer hver dag for å bli god.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si til Eskils rømning fra øya. På én side er jeg realistisk nok til å vite at jeg ikke ville vært Rambo om jeg selv havnet i den situasjonen. På den annen side er det veldig vanskelig for meg å unngå å føle en viss irritasjon eller bitterhet - vet ikke hva jeg skal kalle det - mot Eskil for at han og de andre nektet å hjelpe AUFerne i vannet, og det at han i etterkant lyver om sin egen rolle og adferd under det hele.

Jeg holder inget nag mot ham for at han prøvde å redde seg selv, men jeg liker ikke det at han til en viss grad har løyet om hendelsesforløpet og vært med på å utnytte 22/7 til APs fordel.

Men de som så stålfast konstaterer at dere ville opptrådt så og så, dere kan legge dere. Ingen av oss vet hvordanvi ville reagert før vi faktisk havner i situasjonen. Så slutt å komme med fjortis-wannabe-uttalelser om motangrep mot Breivik og ditten og datten...
Utifra forklaringen til Breivik i dag kan jeg ikke helt se at det har skjedd noe veldig spesielt på turen over? Annet enn at han evt. har virkelig gjort noe forferdelig mot en av de han drepte før eller etter drapet?
On topic: Jeg fulgte med på forklaringen i dag. Ifølge Breivik skjedde det ingenting spesielt på turen over. Han pratet med mannskapet ombord og mor utøya. Disse fortalte Breivik at det var en ubevæpnet politimann i sivil på øya. Breivik ba da om at vaktmannskapet skulle samles for en brifing ved ankomst. Breivik var nærvøs for å bli avslørt, og ved ankomst på øya ble han møtt av politimannen. Politimannen fattet mistanke til Breivik, ifølge Breivik selv. Han spurte han ut om blant annet hvilke distrikt han hørte til. Politimannen hadde selvsagt flere spørsmål, det er åpenbart at politimannen ante ugler i mosen. Uniformen og stridsvesten stappet med magasiner kunne lure vaktene og båtmannskapet, men for en fagmann må han ha vekt umiddelbar mistanke.
Breivik svarte politimannen at de kunne ta en brifing i hovedhuset. Politimannen og mor utøya gikk først og Breivik skjøt da de to i ryggen. Aldri vend ryggen til noen man tror kan forvolde deg skade!

Videre i forklaringen sa Breivik at han ville holde MS Thorbjørn på øya for å forhindre at Delta brukte den og for at ingen skulle flykte i båten. Når han gikk til båten så han at båten gikk for fult i revers fra brygga.

Etter disse forklaringene tror jeg vi trygt kan konkludere med at det ikke skjedde noe betydningsfullt på vei til øya. Breivik fikk riktignok all den informasjonen han trengte om vaktene om bord på øya, og fikk sågar disse servert på sølvfat.

Jeg antar med dette at det han sa om å være ondskapsfull relatert til MS Thorbjørn dreier seg om de om bord sin flukt fra øya og at båten ikke ble brukt til redningsarbeid eller stilt til disposisjon for Delta. Høres ut som et sleive spark spesielt rettet mot Eskil som han har uttalt han hadde som et hovedmål.

Off topic: Atomet 2-300m er greit skuddhold med en god rifle og en trent skytter med anlegg. Breivik var utstyrt med en relativt upresis rifle og skjøt stående. At han skulle klare å treffe noen i en båt på den avstanden hadde krevd endel flaks. Når det er sagt, jeg hadde ikke stukket hodet over ripa for å teste. Det de sivile i båtene gjorde er beundringsverdig. Det krever rett og slett baller å gjøre det de gjorde under ild!
Sitat av kazmaier Vis innlegg
Etter disse forklaringene tror jeg vi trygt kan konkludere med at det ikke skjedde noe betydningsfullt på vei til øya.
Vis hele sitatet...
Hvis det skjedde noe som media av en eller annen grunn dysser ned er det lite trolig at han bare ville fortelle det i retten. Hvem sier at alt han sier der er sannheten?
Sitat av Mandokir Vis innlegg
Hvis det skjedde noe som media av en eller annen grunn dysser ned er det lite trolig at han bare ville fortelle det i retten. Hvem sier at alt han sier der er sannheten?
Vis hele sitatet...
Sant sant.. Kilden her er rimelig tvilsom. Men forklaringene i aftenposten og da altså fra Kapteinen på båten stemmer greit overens med forklaringen idag. Og hvis mannskapet eller kapteinen hadde mistanker, ville de da hjulpet til med å transportere utstyret til Breivik? Og ville han la sin samboer rusle avgårde med denne mannen mens han sjaua utstyr? Jeg tror ingen ombord mistenkte Breivik, mye pga det jeg nevnte ovenfor men også fordi de informerte han på turen over om hva slags vaktmannskap man hadde på øya.
Sitat av kazmaier Vis innlegg
Sant sant.. Kilden her er rimelig tvilsom. Men forklaringene i aftenposten og da altså fra Kapteinen på båten stemmer greit overens med forklaringen idag. Og hvis mannskapet eller kapteinen hadde mistanker, ville de da hjulpet til med å transportere utstyret til Breivik? Og ville han la sin samboer rusle avgårde med denne mannen mens han sjaua utstyr? Jeg tror ingen ombord mistenkte Breivik, mye pga det jeg nevnte ovenfor men også fordi de informerte han på turen over om hva slags vaktmannskap man hadde på øya.
Vis hele sitatet...
Men er et ikke ganske ufattelig at de ikke fattet mistnke da en så tungt bævpnet politmann kom alene i en Fiat Duplo av alle biler, og i tillegg måtte ha hjelp til å bære utstyret? Når man tenker på det er det jo nesten helt absurd, men selvfølgelig lett for meg å si nå...politiet hadde jo aldri i verden gjort det på denne måten
Sist endret av williams123; 20. april 2012 kl. 22:49.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Smart og intelligent er to forskjellige ting. Og jo, jeg ville sagt han er det, med tanke på hvor omfattende alle forberedelsene hans var.
Vis hele sitatet...
At forberedelsene var omfattende henspeiler ikke nødvendigvis at Breivik er spesielt intelligent.
Det betyr heller det at han har lagt mye arbeid i forberedelsene.
Etter å ha lest hans egen forklaring fra rettsaken er det veldig mange elementer som peker i retning av at han ikke har hatt veldig god kontroll på saker og ting, dette gjelder både under forberedelsene og utførelsen av terroren.
Mye av lesestoffet er faktisk såpass latterlig at jeg ikke kan begripe hvordan en voksen mann kan sitte og lire av seg denslags piss i en av de mest viktige rettsakene i nyere historie.

Kan dessuten nevne flere ting som virker temmelig amatørmessig:

1.) Han hadde med seg diesel til Utøya for å brenne ned bygninger hvor eventuelle "forrædere" måtte finne på å forskanse seg, men hadde han med seg lighter eller tennmidler av noe slag?
Ikke nok med at han hadde glemt å ta med seg lighter, men i tillegg presterte han å drasse med seg x antall liter med diesel, en væske som man ikke en gang klarer å få skikkelig fyr på.
Jeg har en mistanke om at idioten har blitt nødt til å handle inn avgiftsfri diesel istedenfor bensin som følge av at kredittgrensen hans nærmet seg med stormskritt.
Han har selv forklart at han hadde brukt opp de oppsparte midlene sine for å finansiere terroraksjonen.

2.) Kameraet han hadde med seg for å dokumentere terroren var midlertidig utladet....

3.) Han har brukt 90 000 på bombeproduksjon, noe som kunne ha kostet maksimum 10 000 kroner om han hadde hatt litt peiling.

4.) Han beskriver bombeproduksjonen som en veldig krevende prosess og derfor ble det ikke noe av den opprinnelige planen hans som involverte to bomber på ett tonn hver, samt en mindre bombe på 500 kg.

Hva er så vanskelig med dette?
En helt enkel nitrering og blanding av gjødsel og brennstoff... Jeg ser ikke helt problemet.
For å lette på arbeidet med å blande ut all kunstgjødselen kunne han bare ha benyttet seg av en sementblander.
I følge han selv hadde han nok av tid å forberede seg på, men så klarer han ikke bedre enn dette?
Det finner jeg en smule forunderlig om han skal være så voldsomt intelligent.

Og til slutt; hvor vanskelig er det egentlig å parkere en bil med en bombe utenfor en bygning med mangelfullt vakthold?
Og hvor intelligent behøver man å være for å skyte en hel haug med ungdommer på politisk sommerleir?

Jeg mener at dette ikke har veldig mye med intelligens å gjøre i det hele tatt i dette tilfellet.
For min del virker det som om at det man trenger for å utføre en terroraksjon er et motiv og et mål.
Deretter kan man sette seg ned å planlegge for så å slå til i det øyeblikket det passer best.
Og for Breivik sin del var selvfølgelig Utøya et naturlig mål mtp. på hva slags politiske synspunkter og motiver han mente han hadde for å gå såpass drastisk til verks.
Hva har dette med denne tråden å gjøre?
Sitat av El Capitan Vis innlegg
Hva har dette med denne tråden å gjøre?
Vis hele sitatet...
Les hva jeg siterer og legg litt godvilje til så er det mulig du klarer å forstå det en vakker dag når solen skinner klarere enn aldri før.
Tysk dvergpornograf
Appelsinhud's Avatar
Sitat av williams123 Vis innlegg
Men er et ikke ganske ufattelig at de ikke fattet mistnke da en så tungt bævpnet politmann kom alene i en Fiat Duplo av alle biler, og i tillegg måtte ha hjelp til å bære utstyret? Når man tenker på det er det jo nesten helt absurd, men selvfølgelig lett for meg å si nå...politiet hadde jo aldri i verden gjort det på denne måten
Vis hele sitatet...

Dessverre er det slik i Norge at veldig få faktisk stiller spørsmål til autoriteter. Ser man en i politiuniform så spør man ikke engang om h*n kan legitimere seg ordentlig. Det er nettopp dette som gir politiet så mye makt her i Norge i forhold til f.eks USA.

Dette visste nok Breivik og derfor vil jeg si dette var det eneste "smarte" han gjorde denne dagen.
Sitat av williams123 Vis innlegg
Men er et ikke ganske ufattelig at de ikke fattet mistnke da en så tungt bævpnet politmann kom alene i en Fiat Duplo av alle biler, og i tillegg måtte ha hjelp til å bære utstyret? Når man tenker på det er det jo nesten helt absurd, men selvfølgelig lett for meg å si nå...politiet hadde jo aldri i verden gjort det på denne måten
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i at det er absurd. Personene som møtte Breivik hadde vel bare ikke forutsetninger for å tvile på om han var en ekte politimann. Jeg som er litt over middels våpenglad kjente umiddelbart rifla igjen når jeg fant kompediet med bildet av Breivik og rifla. Jeg og mange andre med interesse for jakt og skyting ville skjønt at dette ikke var en tjenestemann bare fra å se rifla. Men vet man ikke så vet man ikke..

Sitat av Appelsinhud Vis innlegg
Dessverre er det slik i Norge at veldig få faktisk stiller spørsmål til autoriteter. Ser man en i politiuniform så spør man ikke engang om h*n kan legitimere seg ordentlig. Det er nettopp dette som gir politiet så mye makt her i Norge i forhold til f.eks USA.

Dette visste nok Breivik og derfor vil jeg si dette var det eneste "smarte" han gjorde denne dagen.
Vis hele sitatet...
Kjempe poeng! For en tid tilbake var det biltyver som stjal biler rett under nesa på folk ved å si de var fra politiet. De stoppet folk med biler de ville ha. Flashet et kort de hadde hengende over nakken ba de komme ut av bilen. Så var det bare å sette seg inn å så kjørte begge bilene avgårde.
Sitat av kazmaier Vis innlegg
Jeg er enig i at det er absurd. Personene som møtte Breivik hadde vel bare ikke forutsetninger for å tvile på om han var en ekte politimann. Jeg som er litt over middels våpenglad kjente umiddelbart rifla igjen når jeg fant kompediet med bildet av Breivik og rifla. Jeg og mange andre med interesse for jakt og skyting ville skjønt at dette ikke var en tjenestemann bare fra å se rifla. Men vet man ikke så vet man ikke..
Vis hele sitatet...
Hvis dere leser litt så får dere vite at Breivik bar rifla i hånda ned til båten før de skulle reise over til utøya. Monica Bøsei sa til han at han kom til å skremme folk når han bar rifla helt åpenlyst. Derfor gikk han tilbake til bilen og pakket inn rifla i en søppelsekk.

Så det var nok ikke mange som så rifla før han startet å bruke den.

Noe av det mest sjokkerende med beredskapen var at det ikke ble satt opp veisperringer på de større veiene inn og ut av Oslo etter bomben smalt.
Ufattelig med tanke på at regjeringskvartalet ville være et av de mest prioriterte målene i et terrorangrep. Det er selvfølgelig lett å være etterpåklok. Men kan det virkelig tilgis at man ikke ikke prøvde å isolere inn- og utfarten i Oslo etter en bombe har gått av i regjeringskvartalet ?
Helt UFATTELIG da bygget har vel stått der siden 70-tallet.

Er jeg bedre skikket til å planlegge terrorberedskap uten relevant utdannelse enn de som faktisk har ansvaret ? Skulle tro at veisperringer er noe av det mest åpenbare som burde ha blitt gjort.
Det er vel begrenset hvor lenge du kan isolere en hel by med mennesker? I en by med nesten en million mennesker er det vel lettere å gjemme seg i byen...?

Bare synsing, jeg har ikke noe mer peiling enn andre
Flere her har vært innepå det tidligere, så blir litt gjentakelse her, mitt syn på hele "båt saken". Eskil er på ingen måte ansvarlig for hva Breivik gjorde, og jeg "klandrer" han ikke for å stikke av, selv om jeg synes det er småfeigt.

Hva jeg synes er ganske dumt/tragisk dog, er at de satt midtfjords for å så stikke til Hønefoss(og dermed gjøre seg totalt uaktuell i eventuell redningsoperasjon for delta/eller plukke opp overlevende midtfjords)
Blir litt som de første livbåtene på titanic som stikker av 1/4 fulle. Forlanger ikke at Eskil skulle ha stormet tilbake til utøya og storma Breivik med stokk og stein.
Men et viss ansvar/medfølelse for de 600 ungdommene man tross alt hadde "moralsk" ansvar for. Og i ettertid blir det litt sånn trist at han ikke legger seg litt mer flat, og tar "støyten",istedet for å ta den agressive: ikke kritiser meg, da er du på breiviks side! Vet det ikke er hans skyld at ABB gjorde det han gjorde...men å stikke av med stålferga til hønefoss og la delta prøve å storme øya i en plastikkjolle? Andre folk plukka opp ungdom i glassfiber båter liksom.

Vet at Eskil og co, gikk totaly noia og trudde det var statskupp osv og at alle politimenn var etter dem. En ting er å få panikk der og da...men 1.5time alene på sjøen burde ha fått dem på andre tanker.

Mener dette er mer en pekepinne på hva som forgår der i gården enn noe annet.

For å dra den litt langt, hva om Eskil blir statsminister og er like "skvetten" av seg om Norge noen gang skulle havne i krig/ha en stor miljøkatastrofe.
Sist endret av MrBlåtann; 21. april 2012 kl. 01:03.
At de som kunne flyktet fra Utøya er helt naturlig og forståelig-Med untak av en eneste mann der ute hadde ingen noen som helst trening til å kunne takle en slik situasjon. Det er bare et menneske som har skyld her-ABB.

Om Eskild Pederesen; gi han noen år så er nok historien blitt slik han ønsker; hans moderparti er veldig gode på dette med "historietilpassning". Dere kan jo feks sjekke hva Gerhardsen, APs kjære "landsfader" drev med og skrev i 1940-41
Sitat av Wolfe707 Vis innlegg
Det er vel begrenset hvor lenge du kan isolere en hel by med mennesker? I en by med nesten en million mennesker er det vel lettere å gjemme seg i byen...?

Bare synsing, jeg har ikke noe mer peiling enn andre
Vis hele sitatet...
Det var ikke det jeg mente. Isolere VEIENE inn og ut av byen, så man ihvertfall kan prøve å konsentrere seg om å finne gjerningsmennene inne i byen. Så man slipper å lure på om det eventuelt er flere som prøver å komme seg inn i byen eller om de i det hele tatt fortsatt befinner seg inne i byen.

Stanse bil, tog og flytraffikken når en bombe har gått av i Oslo. Hvis det er mer forståelig.
Sist endret av St.Vitus; 21. april 2012 kl. 01:02.
Skjønner at folk kanskje har hardt for å innse og kanskje innrømme det, men ABB er veldig smart.
Ja, han drepte mange mennesker som en operasjon mot islamisering i Norge som for oss "normale" mennesker er en tragisk historie, men mannen hadde planene i orden og er flink til å snakke for seg i retten etc. Ser ikke noe annet enn høyreekstremisme av værste sort i denne karen.

Nei, er ingen tilhenger og langt der i fra, men det er faktisk ikke umulig å skjønne hvordan mannen tenker.
Sist endret av tgod; 21. april 2012 kl. 01:08.
Som sagt, lett å være etterpåklok. Men når man har hatt flere titalls år på seg på å forberede seg på noe av det som må være et av de mest åpenbare hypotetiske terrorangrepene og ikke en gang klarer å effektivt sperre veiene synes jeg dette vitner om ENORM inkompetanse.
Sitat av tgod Vis innlegg
Skjønner at folk kanskje har hardt for å innse og kanskje innrømme det, men ABB er veldig smart.
Vis hele sitatet...
Når du først kommer med en slik bastant påstand burde du være kar nok til å backe opp påstanden med gode argumenter også.
Så hva slags argumenter har du for å underbygge påstanden din?

Hva er det som gjør han så veldig smart?
Sitat av Knask Vis innlegg
Når du først kommer med en slik bastant påstand burde du være kar nok til å backe opp påstanden med gode argumenter også.
Så hva slags argumenter har du for å underbygge påstanden din?

Hva er det som gjør han så veldig smart?
Vis hele sitatet...
Har fulgt nøye med på rettssaken, og synes mannen er ekstremt god til å snakke for seg, og fremstår ikke som noen hvem som helst. Alt det han utførte 22. juli er heller ikke noe man bare kommer på å gjøre, det krever planlegging. Har man lest manifestet og hørt litt om alle planleggingen hans så skjønner man at det her var tenkt nøye gjennom.

Sikkert mange som ikke er enig med meg, men det er hvertfall min mening.
Sist endret av tgod; 21. april 2012 kl. 01:27.
Sitat av St.Vitus Vis innlegg
Stanse bil, tog og flytraffikken når en bombe har gått av i Oslo. Hvis det er mer forståelig.
Vis hele sitatet...
Jeg og noen kompiser landet med fly på Gardermoen rett etter at bomben hadde gått av, hev oss i bilen, og satte kursen mot Sverige. 30 min etterpå ble visstnok alle bilene stoppet. Etter at vi hadde gjort fra oss harryhandelen, og var på vei over til Norge, stod både norsk og svensk politi og stoppet biler som var på vei ut av Norge. Ble også oppfordret på radioen om å unngå Gardermoen pga kø. Så måtte kjøre en bondevei fra Kongsvinger og oppover.

Så litt stopping har det da vært.
intelligens har vel ingenting med total mangel på empati å gjøre....så ser ikke helt agrumentet for å si at han dermed er dum(for å ikke skjønne konsikkvensen av hva han gjorde).
Media har vært temmerlig "flinke" til å overdrive på det han sier feil og påstå/ta noen snarveier for å vinkle ting som får han til å høres mer dum ut enn han egentlig kanskje er.
De forenkler en hel del, i sin favør("høyre ekstrem hilsen", at han ikke tjente "en million"(han solgte falske diplomer osv)+en god del ting jeg ikke orker å lese opp igjen akkuratt nå, siden jeg er temmerlig trøtt). Bare bet meg i merke når jeg leste nettavisene til tider.

Men når sant skal sies, så er jeg halvveis enig psyokologen som sa "Breivik er veldig halvbelest, nei vent, kvartbelest" om mye, alså han har lest masse og husker masse, men mye forstår han ikke nødvendigvis så veldig mye av. Blir litt som noen som har pugget kjemi og husker formlene uten å skjønne hvorfor reaksjonene faktisk skjer.
Så vil ikke gi han mye mer kreditt enn at han har bra hukommelse/ståpå vilje/ressusjsterk person..

På en måte kan man si med litt enkere ord kanskje, at fyren var belest teoretiker/bokorm som leste seg fram til kunnskapen som trengtes, som mangla "sunt bondevett"(og empati) og er på ingensom helst måte noen proffesjonell/ekspert på noen av feltene.
Sist endret av MrBlåtann; 21. april 2012 kl. 01:46.
Sitat av tgod Vis innlegg
Har fulgt nøye med på rettssaken, og synes mannen er ekstremt god til å snakke for seg, og fremstår ikke som noen hvem som helst. Alt det han utførte 22. juli er heller ikke noe man bare kommer på å gjøre, det krever planlegging. Har man lest manifestet og hørt litt om alle planleggingen hans så skjønner man at det her var tenkt nøye gjennom.

Sikkert mange som ikke er enig med meg, men det er hvertfall min mening.
Vis hele sitatet...
Jeg leser stadig om folk som mener Breivik er et høyreekstremt geni og at han er smart. Fortell meg gjerne hva som var så brilliant med planen hans, for det lurer jeg nemlig veldig på.

Spør du meg er han langt i fra smart. Han er derimot dedikert til en ekstremt forstyrrende ideologi, og det er bare han og ideologien som står i fokus. Det skal ikke et geni til for å kunne lage en bombe (bare se på noen av brukerne på forumet), og det skal ikke noe geni til for å kunne kjøre fra Oslo til Utøya for å drepe uskyldige, ubevæpnede barn som aner fred og ingen fare. Det er på tide at vi avmystifiserer denne mannen og innser at han er en stakkarslig narsissist, totalt på jordet og helt i sin egne lille ideologiske verden.

Mannen er langt i fra smart. Han har bare klart å planlegge litt lenger enn en gjennomsnittlig høyreekstremist.
> implying
sqrt's Avatar
Sitat av tgod Vis innlegg
Skjønner at folk kanskje har hardt for å innse og kanskje innrømme det, men ABB er veldig smart.
Vis hele sitatet...
Det er veldig vanskelig å innse at han er veldig smart ja, fordi det er ingenting han har gjort eller sagt som gir uttrykk for at han er veldig smart. Derfor ser det også ut til å være vanskelig for de som hevder at han er det å komme med konkrete eksempler på ting Breivik har ment eller sagt som ikke bare er det samme rehasha søppelet du finner på ditt gjennomsnittlige høyreekstreme forum.

Sitat av tgod Vis innlegg
men mannen hadde planene i orden og er flink til å snakke for seg i retten etc.
Vis hele sitatet...
Planer som i stor grad gikk i dass.

Sitat av tgod Vis innlegg
Har fulgt nøye med på rettssaken, og synes mannen er ekstremt god til å snakke for seg, og fremstår ikke som noen hvem som helst.
Vis hele sitatet...
Kan du komme med et eksempel eller to hvor han har påstander eller meninger han backer opp med særskilt innsiktsfulle argumenter, e.l? Når du ser på hva han sier og hva sakkyndige svarer på mange av påstandene hans, hva er det som slår deg som veldig intelligent?

Sitat av tgod Vis innlegg
Alt det han utførte 22. juli er heller ikke noe man bare kommer på å gjøre, det krever planlegging.
Vis hele sitatet...
For det første er han ikke den første terroristen, og vil ikke bli den siste. Det å utføre en terroraksjon for å fremme budskapet sitt, som han påstår å ha gjort, er noe man gjør fordi man enten ikke klarer å se alternativer eller velger å å fokusere på en voldelig aksjon overfor noe rasjonelt som står i samsvar med virkeligheten vi lever i på noen som helst måte.

For det andre er det to vidt forskjellige ting å være intelligent/smart og det å dedikere en årevis av livet sitt til et prosjekt.

Sitat av tgod Vis innlegg
Har man lest manifestet og hørt litt om alle planleggingen hans så skjønner man at det her var tenkt nøye gjennom.
Vis hele sitatet...
Jaha? At han hadde brukt mye tid på manifestet er slettes ikke det samme som at det er tid han har brukt nevneverdig effektivt. De delene av manifestet jeg har lest, som er skrevet av Brevik, gir ikke meg noe annet inntrykk enn av en som har en forferdelig historisk forståelse, dårlig språk og vrangforestillinger. Makkverk.

Jeg sier ikke at Breivik nødvendigvis er dum, men jeg forstår fortsatt ikke hvorfor noen påstår at han er så forferdelig smart at det gjør noe.
Sitat av bendiks Vis innlegg
Jeg leser stadig om folk som mener Breivik er et høyreekstremt geni og at han er smart. Fortell meg gjerne hva som var så brilliant med planen hans, for det lurer jeg nemlig veldig på.

Spør du meg er han langt i fra smart. Han er derimot dedikert til en ekstremt forstyrrende ideologi, og det er bare han og ideologien som står i fokus. Det skal ikke et geni til for å kunne lage en bombe (bare se på noen av brukerne på forumet), og det skal ikke noe geni til for å kunne kjøre fra Oslo til Utøya for å drepe uskyldige, ubevæpnede barn som aner fred og ingen fare. Det er på tide at vi avmystifiserer denne mannen og innser at han er en stakkarslig narsissist, totalt på jordet og helt i sin egne lille ideologiske verden.

Mannen er langt i fra smart. Han har bare klart å planlegge litt lenger enn en gjennomsnittlig høyreekstremist.
Vis hele sitatet...
Setter også mine kort på at han er utrolig dedikert "til saken".

Tror de færreste av oss er kvalifiserte til å si noe særlig om han er veldig smart eller dum. Man finner folk på alle slags nivåer innenfor nevnte skala med alle slags ideologier. Det er en grunn til at fengslene er fulle og wanted-listene er lange.
Sitat av FreakyJohn Vis innlegg
Jeg og noen kompiser landet med fly på Gardermoen rett etter at bomben hadde gått av, hev oss i bilen, og satte kursen mot Sverige. 30 min etterpå ble visstnok alle bilene stoppet. Etter at vi hadde gjort fra oss harryhandelen, og var på vei over til Norge, stod både norsk og svensk politi og stoppet biler som var på vei ut av Norge. Ble også oppfordret på radioen om å unngå Gardermoen pga kø. Så måtte kjøre en bondevei fra Kongsvinger og oppover.

Så litt stopping har det da vært.
Vis hele sitatet...
Ved et terrorangrep, altså bombingen av Regjeringskvartalet, er prosedyren at det skal slås riksalarm. Prosedyren innebærer blant annet at politisperring ved Sollihøgda, som er rett før Utøya. Breivik passerte en fotoboks like ved Sollihøgda kl 16:22.

Det tok 77 minutter fra bomben gikk av til Kripos sendte ut riksalarm. Politiet i Asker og Bærum ble tipset om bilen Breivik kjørte enten kl 15:54 eller kl 16:08 (forskjellige uttalelser fra politiet), men avbrøt ikke oppdragene sine for å lete etter denne bilen.

Systemet for riksalarm fungerte heller ikke, og blant annet Asker og Bærum politidistrikt mottok først meldingen om riksalarm kl 23.16 på kvelden. Et nytt system for nasjonal varsling ble forøvrig implementert så seint som høsten 2010.

Det ble beordret grensekontroll først to timer og 36 minutter etter av bomben gikk av.

Kilder:
vg.no
tv2.no
vg.no

Såvidt jeg kan forstå så ville Breivik aldri nådd frem til Utøya hvis veisperringene ved Sollihøgda hadde blitt satt opp i løpet av 40 minutter etter at bomben gikk av.

Så får andre konkludere med hva som er akseptabel responstid for å utføre de prosedyrer som skal utføres når landets regjeringsbygg blir bombet.
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Smart og intelligent er to forskjellige ting. Og jo, jeg ville sagt han er det, med tanke på hvor omfattende alle forberedelsene hans var.
Vis hele sitatet...
Lite imponerende spør du meg. Hadde jeg hatt 10 år på meg å virkelig brant for en slik "sak" skulle jeg lett ha klart å gjøre en "bedre" jobb.

Man kan jo spørre seg hvor mye kreativitet det skal til for å kunne ha en legal grunn til å skulle kunne parkere feks en stor lastebil med 10 ganger så stor bombe på samme sted når IKKE 3/4 deler av regjeringa har ferie.

Videre, hvor vrient ville det vært å kunne arangere en stort auf møte i en eller annen stor sal som man kunne leid en periode i forveien å plassert ut bomber slik at alle som var i lokalet hadde omkommet?

Dette er ideer jeg kommer på i løpet av 10 min, hadde jeg hatt 2 mnd med inntens grubling skulle jeg ha funnet ut hvordan det kunne gjøres.

Jeg er ikke noe geni å det er ihvertfall ikke breivik

Sitat av ViceR Vis innlegg
Vel, du kunne ikke tatt mer feil. Jeg kjenner kapteinen, og vet at han hadde både samboer og datter på øya, og jeg vet at ingen far vil sette sitt eget liv foran sine to kjæreste. Samboeren hans hadde nok derimot oppfattet mistanke, og det var vel det som gjorde at hun ble skutt relativt tidlig, foran øynene på kapteinen.

Og for dere som reagerer og kritiserer måten MS Thorbjørn dro fra øya, vil jeg gjerne høre deres argumenter. Jeg kan forstå at det høres rart ut for mange, men Eskil Pedersen var ikke trent for terror.
Vis hele sitatet...
Trent for terror var heller ikke de mange campingturistene som i åpne plastjoller plukket opp de svømmende barna,med vinende kuler rundt ørene.

Tanken burde streife en oppegående mann som man faktisk på regne pedersen som, at man kan ligge trygt ute feks 100meter ute å plukke opp folk.når man faktisk ligger i en båt med tykke stålplater på alle kanter

Den bør iallefall streife han på et tidspunkt i løpet av den 45 min lange turen han hadde til hønefoss..
Sitat av TheGloryHole Vis innlegg
Jeg ser på smart som all den kunnskapen man har. Vet man mye, så er man smart, ikke intelligent. Flink ekorn da.
Vis hele sitatet...
Siden den norske ordboken sirkeldefinerer smart som lur og lur som smart, kan vi jo se hva Oxford Dictionary har å si om saken:

smart: having or showing a quick-witted intelligence

Å være kunnskapsrik er altså ikke det samme som å være smart eller intelligent.

Sitat av tgod Vis innlegg
Har fulgt nøye med på rettssaken, og synes mannen er ekstremt god til å snakke for seg, og fremstår ikke som noen hvem som helst.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å være spesielt intelligent fordi man har et oppegående ordforråd. Du trenger en ordbok og litt øvelse.

Sitat av tgod Vis innlegg
Alt det han utførte 22. juli er heller ikke noe man bare kommer på å gjøre, det krever planlegging.
Vis hele sitatet...
Man trenger ikke å være spesielt intelligent fordi man evner å planlegge noe. Spesielt ikke når planleggingen viser seg å være elendig – mange eksempler har vært nevnt i denne tråden.

Sitat av grøsaksblanding Vis innlegg
Trent for terror var heller ikke de mange campingturistene som i åpne plastjoller plukket opp de svømmende barna,med vinende kuler rundt ørene
Vis hele sitatet...
Er det campingturistene som var helter, eller de som ikke turte å hjelpe til som var "feige kyllinger"? Du kan ikke få både i pose og sekk.
Sist endret av Provo; 21. april 2012 kl. 11:34.
Han er intelligent/smart på den måten han har fått oppmerksomhet rundt sin sak/mening (han har nok sanket noen fans og "etterfölgere", samt skrevet seg inn i historiebökene), det er jo dette Breivik ville og det har han fått.
Er enig med det som er nevnt tidligere her, at kritikken mot Eskil Pedersen er preget av Hollywood-tenking og actionfilmretorikk! Håpløst...
Sitat av Cityofdreams Vis innlegg
Er enig med det som er nevnt tidligere her, at kritikken mot Eskil Pedersen er preget av Hollywood-tenking og actionfilmretorikk! Håpløst...
Vis hele sitatet...
Etter Estoniaulykken ble det foretatt en stor kartlegging over hvem som hadde gjort hva.
Der fant de ut at ca 10% handlet meget rasjonelt resten virret rundt i panikk.

Noe av det samme ser ut til å ha skjedd på utøya, noen av tenåringene der la igjen en imponerende innsats for å redde skadde kamerater mens resten hadde panikk, inkludert Eskil Pedersen som tross alt aldri var under direkte trussel.

Jeg vil ha en av de 10% som leder, en som har bevist at h*n duger og ikke en som det må lyves om.

Det er ikke mange i denne tråden som har sett seg selv som hollywoodactionhelt, men stilt spørsmål om hvorfor ikke fergen ble brukt til livredning.
De ombord på den båten var i sikkerhet etter noen hundre meter med flukt og kunne fint tenkt seg om og roet panikken, tatt grep og oppført seg rasjonelt.
Sitat av tgod Vis innlegg
Har fulgt nøye med på rettssaken, og synes mannen er ekstremt god til å snakke for seg, og fremstår ikke som noen hvem som helst.
Vis hele sitatet...
Han fremstår ikke som noen hvem som helst, men som en pompøs og selvgod tulling som prøver å opphøye seg selv ved å ta i bruk fine ord, noe han ikke er spesielt dyktig på.
Jeg syns det virker temmelig hodeløst av denne jålete terrortufsen å komponere setninger som består av både flotte fremmedord og engelske "gameruttrykk" når han selv er ultrakonservativ hva norske verdier og kultur angår.

Sitat av tgod Vis innlegg
Alt det han utførte 22. juli er heller ikke noe man bare kommer på å gjøre, det krever planlegging.
Vis hele sitatet...
Det å planlegge en terroraksjon er ikke noe man bare kommer på å gjøre, nei.
Normale mennesker tenker ikke i disse banene, men gi gjennomsnittsmannen et motiv basert på brennende hat samt et mål så tror jeg fort at ødeleggelsespotensialet vil bli enormt.

Har man lest manifestet og hørt litt om alle planleggingen hans så skjønner man at det her var tenkt nøye gjennom.
Vis hele sitatet...
Tenker du på dette manifestet som stort sett er basert på brudd på åndsverkloven?
Veldig enig med knask.
Breivik har et kunstig oppblåst selvbilde, det har han sikkert hatt mesteparten av livet.
Han har vokst opp med landets rikeste, folk som får kliss ny bil til 18årsdagen. Selv bodde han i et veikryss med enslig mor.

Når han ikke greide mere skole innbilte han seg selv og andre at han istedet skulle starte bedrift og bli rik.
Vel hjemme på promperommet hos mor spilte han wow på steroider og ble i sitt eget hode en tempelridderhelt. Virkeligheten fløt sammen med den innbilte.

Når Breivik sier at han har brukt 9 år på å forbrede og planlegge sin aksjon så er det i det samme mønsteret. Han har ikke misslyktes med noe, nei han har planlagt store handlinger.

Tidspresset han snakker om er rett og slett den tiden han hadde igjen før alle kreditter var oppbrukt og han stod igjen som en taper.

Når gevinsten er masse drepte barn og resten av livet i fengsel, landets mest forhatte mann. Det beviser for meg at det Breivik har veldig lite av det som kalles intelligens.