Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  25 3482
Heisann, fantet par "English Wiskey" Flasker på loftet i det nye huset vårt.
Man ser tydlig at det det ligger smuldra kork i bunen, men ellers så ser korken helt intakt.
Jeg er ikke hjemme nå, men jeg tror den var fra 1985 eller 1995.

Tror dere denne er grei og drikke?
I den grad engelsk Wiskey kan sies å være "grei å drikke", ja.
Takker, har ikke lyst til ende opp på akutten.
Så dere tror ikke det er noen sjangs for at den er farlig og drikke?
Og får den noen andre virkninger siden den er så gammel, større hangover osv

Tusen, tusen takk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Farlig er den ikkje, ettersom svært få skadelige parasitter o.l trivst ved 40-50%, men om den er spesielt god å drikke er noko heilt anna... det tviler eg litt på, dersom det er smuldra kork.
Er da bare å sile den over på en anna flaske så man blir kvitt korkrestene, dette er jo årgang. jo eldre jo bedre (spørs litt hvilken whiskey det er da )
Blir ikke whiskey lagret før den kommer i salg? Isåfall er den sikkert bedre nå
Tusen tusen tusen takk!
Mine erfaringer tilsier at jo lengre den ligger, jo særere smaker den. Slik at kjennere kan late som om de liker den særpregne smaken.

Går nok bare godt å drikke den, men jeg hadde silt den først for å unngå en heller lei kork-cotail. Litt stas med 20 år gammel whiskey, kork eller ei!

Good Luck
Hehe, thanks.
Det står the finest whiskey.

Kansje den er verdt noe, hmm. må sjekke årgang og sånt.
Har du muligheter til å ta bilde av etiketten/flaska?
Og drikken har ligget på flaske i 2 mnd eller 10 år spiller ingen trille. Det er på tønner lagringen foregår og gir evt smak til brennevinet. Overhode ikke fra glassflasken.
Merk at det hender at væsken reagerer med korken, og man får da en avsmak.
Da hjelper det lite å sile bort korken...
Det at korken har smuldra opp er vel grunnen til at man gjerne lagrer flasker liggende, ifallfall i perioder, for å unngå at korken tørker.
jeg drakk for noen år siden en wiskey fra 1983 som før det igjen hadde blitt lagra i 21 år, så når jeg drakk den var den tilsammen 42år gammel, det var noe av det beste jeg har smakt faktisk, det skal vel sies at den var på kerramikk krukke som kan ha noen innvirkining, men jeg tror du er inne for en god opplevelse her....
Sitat av phaquer
jeg drakk for noen år siden en wiskey fra 1983 som før det igjen hadde blitt lagra i 21 år, så når jeg drakk den var den tilsammen 42år gammel, det var noe av det beste jeg har smakt faktisk, det skal vel sies at den var på kerramikk krukke som kan ha noen innvirkining, men jeg tror du er inne for en god opplevelse her....
Vis hele sitatet...

Kerramikk? Hadde ikke den begynnt og lekket etter så mange år?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Whisky tar garantert ikkje skade av lagringa, men du kan ha fått korksmak fordi korken har rotna. Smaker ræv, men er totalt ufarlig å drikke.
Må bare spørre: Engelsk Whisky?? du mener vel skotsk eller irsk? Kun de to og usa, japan og canada som produserer whisky
det går bra forsåvidt det virkelig wiskey^^
Sitat av MysterialPhysco
Må bare spørre: Engelsk Whisky?? du mener vel skotsk eller irsk? Kun de to og usa, japan og canada som produserer whisky
Vis hele sitatet...

Merk at trådstarter skriver whiskey. Det er ikke det samme som whisky. Og det der stemmer forresten heller ikke. Irland produserer whiskey, og det er flere land som produserer whisky som feks. Sør-Afrika og India

litt ontopic: Jeg fant en flaske "Golden Cock gin" fra 1964 hjemme en gang, den smaker stort sett det samme som golden cock man får på polet i dag.
forskjellen på whisky og whiskey er bare skrive måten og opprinnelsen til landet den whiskyen kommer fra. har ikke no med smak å gjøre. Whisky= skottlan og irland mens whiskey er usa og canada..Whisky fra india og sør- afrika skulle jeg gjerne sett link til før jeg ble overbevisst...
Sitat av MysterialPhysco
Whisky fra india og sør- afrika skulle jeg gjerne sett link til før jeg ble overbevisst...
Vis hele sitatet...
Done and done.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Smaken på whisky og whiskey er vidt forskjellig, som funksjon av plassen det kjem fra. Det er akseptert at whisky er skotsk, og at whiskey er amerikansk sutlevatn...
Vil da mene at en rotten kork har ingen betydning, jeg regner vell med at den smaker helt nydelig viss den er 42 år.. men som sakt Scotland er det eneste stedet der det er god whisky resten er bare noe dritt i forhold. skal jeg annbefale en GOD whisky selv må det være en Ben Bracken 12 years Higlander Speyside Singel malt.. men den får man bare innportert eller kjøpt i Scotland.
Jeg synes det er søtt med alle forståsegpåerene her som tror de vet noe om sprit. Det er ingen automatikk i at gammel sprit=god sprit. Hvis denne "whiskyen" var dritt da den ble laga, er den fremdeles dritt etter 20 år på ei flaske, spesielt hvis korken er råtten. Det som gjør at jeg er ekstra tvilsom til dette, er at trådstarter skriver at det står "English Wiskey" på flaska. Jeg tror dette er hjemmebrent med sukkerkulør påført etiketter kjøpt på Nille. Det er derfor jeg vill se bilder av flaska.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DonTomaso
Jeg synes det er søtt med alle forståsegpåerene her som tror de vet noe om sprit. Det er ingen automatikk i at gammel sprit=god sprit. Hvis denne "whiskyen" var dritt da den ble laga, er den fremdeles dritt etter 20 år på ei flaske, spesielt hvis korken er råtten. Det som gjør at jeg er ekstra tvilsom til dette, er at trådstarter skriver at det står "English Wiskey" på flaska. Jeg tror dette er hjemmebrent med sukkerkulør påført etiketter kjøpt på Nille. Det er derfor jeg vill se bilder av flaska.
Vis hele sitatet...
Agreed. Dessuten blir ikkje whisky eldre på flaske. Det er tida på fat som teller, og den tida den tilbringer på flaske har nada å sei for smaken sin del, ettersom glass ikkje reagerer med innholdet i whiskyen, noko tre gjer. For eksempel bør du smake på hhv. Laphroaig quarter cask, og Laphroaig 10yo. Samme whisky, ulik lagring...

Dersom det bare står english whiskey eller lignende, og ikkje stedsnavn, detaljer om whiskyen, produksjonsår o.l, så er det garantert sutlevatn, og kan med fordel brukast i spylervæske på bilen, istaden for til fyllakule...
ikke for at jeg er noen kjenner ellerno, men whisky liker jeg. Drikker helst jameson til 300 kr fra polet. denne er den jeg synes er best av de som kan kjøpes uten å trenge import osv. Tror den er 12 år gammel hvis jeg ikke husker feil.

og som de over meg har sagt så har det ikkeno og si for eldringen når det lagres på flaske.