Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  164 15636
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det er ikke flein, hattene har litt feil fasong og de er for bleke.

tolferutt: jeg ser heller at du lar være å svare om du ikke kan å identifisere, at de 'ligner veldig' har relativt lite å si, det er først om du har fått sett/holde en med egne øyne/hender at du får sett så nærme på de at du kan begynne å identifisere skikkelig.
Etterhvert som man plukker mer og mer blir man flinkere og flinkere til å identifisere.
Sist endret av Dodecha; 25. oktober 2006 kl. 19:45.
På et internettforum kan vi ikke se/holde soppen med egne øyne/hender.. jeg bare sammenligna bildene og det er ikke noe å si på likskapen der.. Så får det være opp til alle og enhver å si seg enig i og med at jeg tok med bildet jeg sammenlignet det med, verre er det ikke. Du kunne f.eks si hva som skiller bildet på wikipedia og bildet freakyman har, noe som sikkert flere er interessert i å høre.
Sist endret av tolferutt; 25. oktober 2006 kl. 21:22.
Problemet er at MANGE sopper "ligner veldig" på flein. Forskjellene er ofte små, og her bør man høre litt på de som har erfaring, ikke de som "syns et bilde ligner".

Det er faktisk mye å si på likheten, for de som har erfaring nok (jeg har ikke det, men til og med jeg kan se at disse ikke er spissflein).
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Jeg skrev det litt uklart, my bad.
Det jeg mente var for en som ikke har identifisert/plukket sopp så er det flere arter som ser prikk lik ut på bilder. Det er først når man er vant til å se alle de forskjellige soppene, at man får et øye for detaljene og dermed kan identifisere hva som er og ikke er flein.

Og nettop derfor så er det noe å si på likheten: Bunnen av hattene bøyer seg ikke innover mot stilken som flein oftest gjør i tillegg til de andre detaljene jeg nevnte i forrige post.
Ok, takk for godt svar. Kan si meg enig i at posten min slettes ikke var et godt svar, men det kom noe godt ut av det
Takk for fine og nyttige tilbakemeldinger!



Soppen nedenfor er iallefall fin å SE PÅ!

En god kveld ønskes!
He he. rød fluesopp?
freakyman: Se der, ja! Du fant sopp du kan spise allikevel!
kan fleinsoppen ha regna bort i år??
Ikke si slikt hedensk pjatt!
Vet at jeg selv var glad da det kom endel regn, men nå kan vi spekulere i at det ble for mye
Uansett, jeg har tatt flere turer ut i norsk natur og ikke funnet noe, mens andre kamerater av meg har kommet hjem med sekker og bagger, så....
One word.
Location.
Kommer helt ann på hvor du bor selvfølgelig

La håpet leve!



R.
På en god dag så hadde alle glidd ned.
For et par dager siden var jeg ute og fant noen jeg er VELDIG i tvil om. De hadde tilsynelatende den samme hatten, men stilken var i stedet for ujevn og matt helt rett og glatt. Det var frost da jeg plukka de(to dager etter første natta) og de var gjennom frosne. Hjelp?
John fjon: Kast dem.

Til neste gang: post noen bilder, hvis ikke kan ingen vite om det er riktig eller gal sopptype.
Ja, jeg skjønner at jeg ikke skal spise noen jeg ikke er helt sikre på. Det jeg lurer på er vel egentlig om stilken KAN være rett og glatt på fleinsopp. Hadde desværre ikke noe kamera tilgjengelig.