Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  96 15428
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ok, så bilen er betalt da? Med bilhold følger det jo kostnader. Vedlikehold, service, dekk, olje&filter, bremsedeler, drivstoff, bompenger&parkering, samt forsikring&årsavgift. Hvor mye sparer du per måned om du selger bilen og bruker sykkel, moped, kollektiv transport? Bil er kostbar moro.
Vis hele sitatet...
Nja, kan være enig med deg der, men bil kan også være avgjørende for å beholde arbeid. Etter hva jeg forstår kan ikke TS bo helt sentralt siden prisen var såpass grei Her kan det være at jeg tar skammelig feil..Men enig med deg hvis det er slik at en bor sentralt. Da kan det være bedre med ett månedskort på buss, trikk eller hva det enn måtte være.
Trådstarter
38 0
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ok, så bilen er betalt da? Med bilhold følger det jo kostnader. Vedlikehold, service, dekk, olje&filter, bremsedeler, drivstoff, bompenger&parkering, samt forsikring&årsavgift. Hvor mye sparer du per måned om du selger bilen og bruker sykkel, moped, kollektiv transport? Bil er kostbar moro.
Vis hele sitatet...
Bilen er nedbetalt. Bor i en by med 20k innbyggere, så slioper heldigvis bompenger. Går som regel i drivstoff og olje, har vært litt utgifter mtp service men ikke noe stort så langt og den er EU-godkjent 2 år nylig.
Kan en el-sykkel eller el-moped dekke transportbehovet? Tilnærmet gratis å bruke. Lave vedlikeholdskostnader. Selge bil og legge pengene i elsykel, eller el-moped?
Trådstarter
38 0
Sitat av random67489 Vis innlegg
Kan en el-sykkel eller el-moped dekke transportbehovet? Tilnærmet gratis å bruke. Lave vedlikeholdskostnader. Selge bil og legge pengene i elsykel, eller el-moped?
Vis hele sitatet...
Beholder bilen. Vi får se hva som skjer, ser at jeg har fått utbetalt bare 16k de månedene det ikke har vært helligdager. Da går jeg akkurat i null.

Faen, må vel kanskje selge. Jævli flaut mtp jeg har flekset at jeg har kjøpt leiligheten og regner med de utgiftene jeg har nevnt stemmer.
Merkelig å ikke vurdere selv hvor mye du har råd til å betale, før du kjøper.
Uansett tror jeg det vil gå bra, tatt ut ifra når jeg selv kjøpte bolig. Spar deg opp en buffer konto til uforutsette regninger som du kun bruker til det, den kan du jo stoppe sparingen på når du har oppnådd en fornuftig sum. Viss ferie er veldig viktig for deg har du en egen sparekonto for det også, men du bør prioritere å få penger inn på buffer først og du har nok ikke råd å reise hvert år.

Alternativ er at du kan leie den ut.


Ser nå etter at jeg postet, at du har 16k inn og ikke 21. Da er det verre

Du må også ta høyde for kommunale avgifter om ikke dette ligger i fellesutgiftene.
Sist endret av petter-s; 23. juni 2019 kl. 00:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
38 0
Sitat av petter-s Vis innlegg
Merkelig å ikke vurdere selv hvor mye du har råd til å betale, før du kjøper.
Uansett tror jeg det vil gå bra, tatt ut ifra når jeg selv kjøpte bolig. Spar deg opp en buffer konto til uforutsette regninger som du kun bruker til det, den kan du jo stoppe sparingen på når du har oppnådd en fornuftig sum. Viss ferie er veldig viktig for deg har du en egen sparekonto for det også, men du bør prioritere å få penger inn på buffer først og du har nok ikke råd å reise hvert år.

Alternativ er at du kan leie den ut.


Ser nå etter at jeg postet, at du har 16k inn og ikke 21. Da er det verre

Du må også ta høyde for kommunale avgifter om ikke dette ligger i fellesutgiftene.
Vis hele sitatet...
Ser ofte på luksusfellen og aldri forstått hvordan de får det til, nå er jeg faen meg i samme knipa når jeg så på vanlige utbetalinger jeg har hatt når det ikke har vært helligdager. Da går jeg i 0, uten sparing, kan ikke være med på noe og må sitte hjemme. Vurderer seriøst å ta mitt liv..
Haha nå må du faen gi deg. Blir jo bare bedre og bedre denne tråden. Uten sparing er ikke livet verdt å leve? Med boliglån kan man ikke regne med sparing, utenom en bufferkonto for uforutsette utgifter.
Trådstarter
38 0
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Haha nå må du faen gi deg. Blir jo bare bedre og bedre denne tråden. Uten sparing er ikke livet verdt å leve? Med boliglån kan man ikke regne med sparing, utenom en bufferkonto for uforutsette utgifter.
Vis hele sitatet...
Du må være forsiktig hva du sier over internett, du har ingen anelse hvem jeg er. Man må jo selvfølgelig kunne spare og hvordan skal jeg klare å få buffer? Har kun 50k låst på BSU. Kan ikke en gang dra på blwling med vennegjengen.
Sist endret av Bolig29292; 23. juni 2019 kl. 01:19.
For det første så vil ett boliglån med 30 års nedbetalingstid og 2.98% effektiv rente koste rett i underkant av 6000kr. Vipps, 500kr ekstra. Frisør kan du kutte kostnader på, 500 ekstra. Strøm er nok litt billigere enn 1300 i måneden , så der kan du hente noen kroner. Internett kan du ta ut via ett mobildataabonnement og bruke data, sparer noen kroner der og. Har du ett lån på 1425000 vil du ha 42000 i renteutgifter som vil gi deg ett skattefradrag årlig på 9300kr.

Selg leiligheten hvis du ønsker å leie og kaste penger ut vinduet eller behold leiligheten å betal ned på noe eget.
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Ser ofte på luksusfellen og aldri forstått hvordan de får det til, nå er jeg faen meg i samme knipa når jeg så på vanlige utbetalinger jeg har hatt når det ikke har vært helligdager. Da går jeg i 0, uten sparing, kan ikke være med på noe og må sitte hjemme. Vurderer seriøst å ta mitt liv..
Vis hele sitatet...
Det høres ut som om du har godt av å havne i denne situasjonen. På et tidspunkt i livet må man sprekke den oppfatningen om at å leve livet er det samme som å leve i et overflod av forbruk. Du har ikke økonomien til å svi av 20k på en uke i Amsterdam. Det er hva som får folk på Luksusfellen. De ser rundt seg og tror at å leve er synonymt med å bruke penger når man vil og på hva man vil. Sånn er det ikke.

Det at du har tatt opp gjeld og finansiert din første bolig er et viktig steg for din økonomiske bevisstgjørelse. Du må finne ut hva som betyr noe for deg, og du må gjøre valg. Hvor mye penger må du bruke før du kan oppleve glede?

Jeg har reist mye rundt om i verden og hver gang jeg gjør det, tenker jeg aktivt over hvordan jeg kan holde forbruket nede på et akseptabelt nivå uten at det går for mye utover velværet. For min del er jeg mest opptatt av god mat, så jeg bor heller på billigere og mindre luksuriøse steder for å kunne ta meg råd til den goden.

Du har definitivt økonomien til å betjene lånet, men du må gå inn i deg selv og reflektere over hva det er som virkelig betyr noe for deg. Velkommen til voksenverden!
Sist endret av pmprsrgr; 23. juni 2019 kl. 01:36.
Trådstarter
38 0
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
For det første så vil ett boliglån med 30 års nedbetalingstid og 2.98% effektiv rente koste rett i underkant av 6000kr. Vipps, 500kr ekstra. Frisør kan du kutte kostnader på, 500 ekstra. Strøm er nok litt billigere enn 1300 i måneden , så der kan du hente noen kroner. Internett kan du ta ut via ett mobildataabonnement og bruke data, sparer noen kroner der og. Har du ett lån på 1425000 vil du ha 42000 i renteutgifter som vil gi deg ett skattefradrag årlig på 9300kr.

Selg leiligheten hvis du ønsker å leie og kaste penger ut vinduet eller behold leiligheten å betal ned på noe eget.
Vis hele sitatet...
Problemet er jo at jeg ikke nesten har mulighet til å gjøre noe. Bli jo bare å jobbe og deretter bli hjemme. Null aktiviteter som f.eks å bowle med vennegjengen eller kjøpe en flaske sprit på polet og holde fest.

Har faen meg klart det nå.
Hva er det du snakker om? Du klarer da fint å både bowle og drikke deg drita på sprit flere ganger i måneden for 5000 kroner.
Trodde vi hadde klart å overbevise deg om at du har det økonomisk ganske greit nå.
Trådstarter
38 0
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Hva er det du snakker om? Du klarer da fint å både bowle og drikke deg drita på sprit flere ganger i måneden for 5000 kroner.
Trodde vi hadde klart å overbevise deg om at du har det økonomisk ganske greit nå.
Vis hele sitatet...
Ser at de siste to månedene har det vært en del helligdager, kommer til å ligge på 16-17k utbetalt. Hvor mange timer er det normalt i en 100% stilling på bensinstasjon i måneden? Lurer på om jeg i det hele tatt jobber det, for jeg blir satt opp veldig mye men plutselig kan jeg ha tre dager fri og så jobbe 7 dager i strekk deretter 2 dager fri.

Arbeidstiden min er fra 14:00 - 21:30. Ser jeg bruker å ligge på 140-155 timer og føler jeg jobber mye mer enn alle andre. Men kan være for jeg jobber ofte i helgene når mange har fri.. Tjener 150 kroner i timen.

Kort oppsumert; hvor mange timer er i 100% på bensinstasjon i måneden?
100% stilling er 162,5 timer i måneden (37,5 t/uke).

Følger dere tariff? Hvis du har flatt 150 kroner timen bør du reforhandle lønn med sjefen din, eller finne ny jobb. Hvis dere følger tariffen til Handel&Kontor, så starter du på omtrent 160 kr timen. Etter noen år har du 175 kr timen, og så 205 kr timen på neste trinn. I tillegg kommer en hel haug av tillegg for kvelds-, natt- og helgearbeid. Dette bør du nøste opp i, for dette utgjør store summer over tid.
Sist endret av Realist1; 23. juni 2019 kl. 03:59.
Jo mer jeg har lest i tråden jo mer umoden for alderen virker du ts. Du "føler" du jobber mye mer enn alle andre? Hvor mange timer per måned jobber du? Mange som kjøper bolig må ha 2 jobber for å få ting til å gå rundt. Kanskje du heller skulle tenkt på hvordan du kan øke inntektene fremfor å fokusere all energi på drikking, sprit, og dyre hobbyer.

Det er fult mulig å være sosial uten å gjøre ting som koster penger. Inviter venner hjem til deg, du har jo egen bolig så bruk den da. Fremfor å gå ut for å spise, hva med grilling i parken med venner? Ikke råd til bowling? Inviter venner med på skogstur.

Hva er egentlig inntekten din per måned? Nå sier du 16000 per måned i stad var det 21 000. Om du føler du har det for trangt økonomisk så kan du kanskje dele leiligheten med en venn? Eller leie ut via air bnb og flytte tilbake på gutterommet noen måneder mens du sparer opp en økonomisk buffer?

Og du klager over å være blakk men har 50 000 på sparekonto? Hvordan fikk du forresten boliglån uten å måtte stille BSU konto som EK?Ja ja samme det egentlig. Men du har jo alt 50 000 på sparekonto. Så det er jo ingen grunn til at du skal gå rundt å føle deg som en taper. Du EIER bolig. Det å eie bolig ER sparing. For det du betaler på lånet er mindre enn du måtte betalt i leie om du skulle leid tilsvarende bolig.

Sjekk om det er ekstra jobb feks i helsesektoren der du bor. Alt fra portør til pleiemedarbeider, assistent etc. De jobbene krever ikke utdannelse og når du først har en fot innenfor kan du nesten jobbe så mange timer du orker hver måned. Du er ung og sterk og tåler fint å stå i to jobber en stund fremover.

Ps ferieturer er ingen menneskerett. Og de aller fleste får ikke både i pose og sekk. Skal du ha gøy med venner hele året må du kanskje velge vekk ferie.
Trådstarter
38 0
Sitat av Realist1 Vis innlegg
100% stilling er 162,5 timer i måneden (37,5 t/uke).

Følger dere tariff? Hvis du har flatt 150 kroner timen bør du reforhandle lønn med sjefen din, eller finne ny jobb. Hvis dere følger tariffen til Handel&Kontor, så starter du på omtrent 160 kr timen. Etter noen år har du 175 kr timen, og så 205 kr timen på neste trinn. I tillegg kommer en hel haug av tillegg for kvelds-, natt- og helgearbeid. Dette bør du nøste opp i, for dette utgjør store summer over tid.
Vis hele sitatet...
Jobber nesten kun kveldsvakter så har vel litt ekstra, har vært ansatt nå i serviceyrket over 3 år burde ikke jeg da ha høyere grunnlønn også enn 150,-? Men ifjor kom jeg hjem fra folkehøyskole og ble ansatt i en annen bensinstasjon. Slenger med bilde fra lønnslippen, mulig jeg jobber mye mindre enn jeg selv tror da om det er 162,5 timer i måneden. Hva kan jeg da tjene om jeg får 100% (Troddd allerede jeg jobbet mer)

Er mulig å få 100% stilling fra August av kanskje.. Men trodde jeg allerede jobbet mer. Kanskje jeg kan klare gjelden, begynner å slite veldig med meg selv.. Skal jo være høydepunkt å skaffe bolig.

Forstår at hele denne tråden kan være latterlig for enkelte og setter veldig pris på at dere tar tid til å svare.

Sitat av random67489 Vis innlegg
Jo mer jeg har lest i tråden jo mer umoden for alderen virker du ts. Du "føler" du jobber mye mer enn alle andre? Hvor mange timer per måned jobber du? Mange som kjøper bolig må ha 2 jobber for å få ting til å gå rundt. Kanskje du heller skulle tenkt på hvordan du kan øke inntektene fremfor å fokusere all energi på drikking, sprit, og dyre hobbyer.

Det er fult mulig å være sosial uten å gjøre ting som koster penger. Inviter venner hjem til deg, du har jo egen bolig så bruk den da. Fremfor å gå ut for å spise, hva med grilling i parken med venner? Ikke råd til bowling? Inviter venner med på skogstur.

Hva er egentlig inntekten din per måned? Nå sier du 16000 per måned i stad var det 21 000. Om du føler du har det for trangt økonomisk så kan du kanskje dele leiligheten med en venn? Eller leie ut via air bnb og flytte tilbake på gutterommet noen måneder mens du sparer opp en økonomisk buffer?

Og du klager over å være blakk men har 50 000 på sparekonto? Hvordan fikk du forresten boliglån uten å måtte stille BSU konto som EK?Ja ja samme det egentlig. Men du har jo alt 50 000 på sparekonto. Så det er jo ingen grunn til at du skal gå rundt å føle deg som en taper. Du EIER bolig. Det å eie bolig ER sparing. For det du betaler på lånet er mindre enn du måtte betalt i leie om du skulle leid tilsvarende bolig.

Sjekk om det er ekstra jobb feks i helsesektoren der du bor. Alt fra portør til pleiemedarbeider, assistent etc. De jobbene krever ikke utdannelse og når du først har en fot innenfor kan du nesten jobbe så mange timer du orker hver måned. Du er ung og sterk og tåler fint å stå i to jobber en stund fremover.

Ps ferieturer er ingen menneskerett. Og de aller fleste får ikke både i pose og sekk. Skal du ha gøy med venner hele året må du kanskje velge vekk ferie.
Vis hele sitatet...
Kan jo ikke bruke pengene på BSU, de er låst. Han som innvilget lånet sa jeg burde spare på BSU. Men jeg støtter deg at jeg ikke er moden, har vist denne tråden til foresatte og de er litt beskymret og følger med. Men pappa mener det skal gå fint men mamma er forskrekket.

Hva er forresten vanlig å betale i strøm på en 50m2 leilighet?
Sist endret av Bolig29292; 23. juni 2019 kl. 04:24. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
God dag mann økseskaft og velkommen til den voksne verden..

Jeg er sikker på at dette kommer til å gå rundt, men du må nok muligens endre litt på livsstilen din, være mer økonomisk. Du kan jo eventuelt prøve å ta litt småjobber her og der vedsiden av jobb?

Slik som nevnt over av Random67 så er det ingen dårlig idè og være sosial uten at det skal brukes penger..

Det er nok røft i starten men du vil nok se etterhvert at det er fullt håndterelig..


Det er min mening ivertfall..
Sitat av Bolig29292
Hva er forresten vanlig å betale i strøm på en 50m2 leilighet?
Vis hele sitatet...
Rundt 6-700 kr i sommer sesongen og ca det dobbelte på vinteren.
Trådstarter
38 0
Dette er vel hva jeg kan forvente å få utbetalt om jeg får 100% da? Dette er første lønning fra da jeg startet 13. August i fjor. Mener å huske det var to lønninger elns, men det spiller liten rolle.
Ja, bare at du fort kommer til å få enda mer lørdags- og søndagstillegg når du jobber helg, og dermed også enda mer utbetalt.
Trådstarter
38 0
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Ja, bare at du fort kommer til å få enda mer lørdags- og søndagstillegg når du jobber helg, og dermed også enda mer utbetalt.
Vis hele sitatet...
Da er det håp i hvert fall.
Men som sagt, sjekk opp dette med tariff og timelønn. Du burde få mer enn 150 kr timen.
Hvis meningen din er å gå på byen hver helg og drikke deg kanon på drinker, da har du prioritert feil. Da burde du leie eller bo i kollektiv for å ha råd til festing. Egen bolig er en investering som koster penger, det har du jo nå funnet ut. Det kjøper du etter at du har rast fra deg og ikke går på byen så mye lenger. Selv går jeg på byen ca 2 ganger i mnd, og det synes jeg er greit. En måte å spare penger på er å drikke øl istedenfor drinker. Med mindre du bælmer øllen, varer den lenger. Og ikke spandér på alle rundt deg, det har du ikke råd til lenger.

Fest hjemme er igrunn en god idé. Da sparer du penger. Du får en flaske sprit på polet for ca 200 kr. Med mindre du har helaften med 40-50 besøkende holder en flaske (eller 2) lenge. Tips vennene dine om at medbrakt er tillat. Med egen leilighet har du ikke råd til å flotte deg med dyre cocktails.

De 3-4 første månedene bør du faktisk bare holde deg hjemme og få kontroll på økonomien og finne ut hvordan det fungerer og se hva du kan spare. Jeg er overrasket over de lave fellerkostnadene dine. Selv betaler jeg 5200,- i mnd til OBOS og ca 1700,- på lånet. Med en inntekt på 20300,- netto sitter jeg igjen med ca 8000,- de fleste månedene.

Dyre ferieturer kan du også glemme (en stund). Du har ikke råd lenger.

Også bør du kanskje vurdere om du kan få en bedre betalt jobb?

Du har fått veldig mange gode råd her i tråden. Ta det til deg og vurdér dem seriøst.

Lykke til!
Hvor mye forventer du å sitte igjen med til aktiviteter? Ved en lønn på 19k så sitter du igjen med 3-4k om du følger budsjettet. Tjener du 24k så har du 8-9k. Du har mer enn nok penger til bowling 4 ganger i måneden og 2 flasker sprit hver helg om du vil.
Sist endret av bullshit..; 23. juni 2019 kl. 11:24.
Sitat av bullshit.. Vis innlegg
Hvor mye forventer du å sitte igjen med til aktiviteter? Ved en lønn på 19k så sitter du igjen med 3-4k om du følger budsjettet. Tjener du 24k så har du 8-9k. Du har mer enn nok penger til bowling 4 ganger i måneden og 2 flasker sprit hver helg om du vil.
Vis hele sitatet...
På en annen side, hvis standarden er ca 15 000 kr utbetalt pr.mnd, og en aldri vet hvor mye en får fra måned til måned, så skal en har ganske store baller hvis en vurderer å låne på det grunnlaget hvis en samtidig ikke gjør noe for å forbedre situasjonen.

I følge utregningen din gjort over her så er han jo nesten allerede i minus hvis lønnen ligger på 15 500 kr 10 av 12 måneder, men dette er det jo ingen her som vet, virker heller ikke som at TS vet dette selv heller.

Jeg er på ingen måte rette ræven til å snakke for jeg har vært en idiot med økonomi tidligere, men vil si jeg lærte såpass mye av dette at jeg vil si det er dumt å ta opp lån som baserer seg på kanskje og lykke & fromme.

Nå er det vel også flere poster i TS sin oversikt som mangler? Blant annet såpe, dasspapir og alt det der. Klær, tannlege, vedlikehold av bil. Så er det vel bare ringe utgiftene han har tatt med pr måned når det kommer til mobil? Budsjett for ny mobil må også inn i budsjettet.

Nå skal ikke jeg være så jævel at jeg skal si at dette går bra, uansett hva som skjer og hvilken inntekt en har. Her må det jobbes for å forsøke å komme seg i en stabil inntekt, slik at en vet at en har råd til å betale lånet neste måned. Det er også en stor nødvendighet at lønnen øker pr mnd med ett par tusen (går da ut i fra en lønn i snitt på under 16 000 kr utbetalt).

Med en slik ustabil inntekt er en nesten nødt til å droppe byturer, og alt unødvendigheter som koster penger. Bowle må en nesten drite i. En har ikke råd til å svi av penger den måneden en får greit utbetalt (noe annet er det jo om en har lagt av penger fra tidligere). Jo, en må spare og legge av penger når situasjonen er slik den er. Til en har en sikker og stabil inntektskilde. Mener rett og slett noe annet ikke ville vært godt for sjelen.

Men TS, du har en sikkerhet her i BSU midlene. Disse kan du bruke til nedbetaling av boliglån. Her kan du velge å sette den som trekk konto for boliglån og renter. Der her du bufferen din, over 7.5 mnd på lånet utgjør dette. Ingen tvil om hva jeg ville gjort i din situasjon. Jeg hadde satt opp BSU som trekk konto for boliglånet, men likevel satt 6500 kr hver måned på sparekonto. Dette hadde gjort slik at en byrde fra skuldrene hadde sluppet.
Sist endret av Jens1; 23. juni 2019 kl. 14:49.
Trådstarter
38 0
Sitat av Jens1 Vis innlegg
På en annen side, hvis standarden er ca 15 000 kr utbetalt pr.mnd, og en aldri vet hvor mye en får fra måned til måned, så skal en har ganske store baller hvis en vurderer å låne på det grunnlaget hvis en samtidig ikke gjør noe for å forbedre situasjonen.

I følge utregningen din gjort over her så er han jo nesten allerede i minus hvis lønnen ligger på 15 500 kr 10 av 12 måneder, men dette er det jo ingen her som vet, virker heller ikke som at TS vet dette selv heller.

Jeg er på ingen måte rette ræven til å snakke for jeg har vært en idiot med økonomi tidligere, men vil si jeg lærte såpass mye av dette at jeg vil si det er dumt å ta opp lån som baserer seg på kanskje og lykke & fromme.

Nå er det vel også flere poster i TS sin oversikt som mangler? Blant annet såpe, dasspapir og alt det der. Klær, tannlege, vedlikehold av bil. Så er det vel bare ringe utgiftene han har tatt med pr måned når det kommer til mobil? Budsjett for ny mobil må også inn i budsjettet.

Nå skal ikke jeg være så jævel at jeg skal si at dette går bra, uansett hva som skjer og hvilken inntekt en har. Her må det jobbes for å forsøke å komme seg i en stabil inntekt, slik at en vet at en har råd til å betale lånet neste måned. Det er også en stor nødvendighet at lønnen øker pr mnd med ett par tusen (går da ut i fra en lønn i snitt på under 16 000 kr utbetalt).

Med en slik ustabil inntekt er en nesten nødt til å droppe byturer, og alt unødvendigheter som koster penger. Bowle må en nesten drite i. En har ikke råd til å svi av penger den måneden en får greit utbetalt (noe annet er det jo om en har lagt av penger fra tidligere). Jo, en må spare og legge av penger når situasjonen er slik den er. Til en har en sikker og stabil inntektskilde. Mener rett og slett noe annet ikke ville vært godt for sjelen.

Men TS, du har en sikkerhet her i BSU midlene. Disse kan du bruke til nedbetaling av boliglån. Her kan du velge å sette den som trekk konto for boliglån og renter. Der her du bufferen din, over 7.5 mnd på lånet utgjør dette. Ingen tvil om hva jeg ville gjort i din situasjon. Jeg hadde satt opp BSU som trekk konto for boliglånet, men likevel satt 6500 kr hver måned på sparekonto. Dette hadde gjort slik at en byrde fra skuldrene hadde sluppet.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Må finne meg ny jobb med stabil inntekt, hva om jeg bare ofrer hele BSU med en gang hvor mye mindrw blir lånebeløpet da?
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Helt enig. Må finne meg ny jobb med stabil inntekt, hva om jeg bare ofrer hele BSU med en gang hvor mye mindrw blir lånebeløpet da?
Vis hele sitatet...
Det utgjør så lite pr. mnd fordelt på alle årene at det vil ikke utgjøre det store for deg nå. Slik jeg ser det vil det heller være gunstig for deg å ha en buffer nå, slik situasjonen din er i dag. Det viktige nå er at du klarer å betale på lånet ditt hver måned. Hjelper ikke deg så mye at du slipper 200 kr f.eks på boliglånet pr mnd nå hvis du like vel ikke skulle klare å betale hele beløpet. Ofre hele bufferen ser jeg ikke på som ett sjakktrekk.
Trådstarter
38 0
Sitat av Jens1 Vis innlegg
Det utgjør så lite pr. mnd fordelt på alle årene at det vil ikke utgjøre det store for deg nå. Slik jeg ser det vil det heller være gunstig for deg å ha en buffer nå, slik situasjonen din er i dag. Det viktige nå er at du klarer å betale på lånet ditt hver måned. Hjelper ikke deg så mye at du slipper 200 kr f.eks på boliglånet pr mnd nå hvis du like vel ikke skulle klare å betale hele beløpet. Ofre hele bufferen ser jeg ikke på som ett sjakktrekk.
Vis hele sitatet...
Forstår ikke hvorfor de ga meg dette lånet, men får bare gjøre det beste ut av situasjonen. Ordner seg vel til slutt, hørt rykter at Rusta sin lønn ligger på 200,- og de søker 80% og 100% her i byen.
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor de ga meg dette lånet, men får bare gjøre det beste ut av situasjonen. Ordner seg vel til slutt, hørt rykter at Rusta sin lønn ligger på 200,- og de søker 80% og 100% her i byen.
Vis hele sitatet...
Nei, du får heller prøve å snu det til noe positivt i stedet Det her går greit det. Se der ja, lever inn en søknad der Kommer til å bli mye bedre for deg hvis du får noe slikt.

Men med 50 000 kr i buffer og hvis du ligger på over 17 000 i snitt utbetalt nå så er det jo ingen krise. Det er ikke så god inntekt men det er ikke slik at en trenger å se alt i svart Bare prøv å gjør ditt beste for å forbedre situasjonen litt, og ikke glem å se lyst på livet, smil og vær glad. Du gjør det jo ikke så gale her i livet. Du har arbeid og eier ditt eget bopel.

Var selv skeptisk når jeg tok opp boliglån og kjenner igjen den usikkerheten en får i begynnelsen, men denne avtar etterhvert heldigvis.
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Helt enig. Må finne meg ny jobb med stabil inntekt, hva om jeg bare ofrer hele BSU med en gang hvor mye mindrw blir lånebeløpet da?
Vis hele sitatet...
Nei ikke ofte BSU, de 50.000 er jo krisebufferen din. Det er den som er sikkerhetsnettet om noe uforutsett skulle skje. La den stå men fortsett å spare. God ide å finne en bedre betalt jobb. Om du får den på Rusta så forsøk å slutte på bensinstasjonen på best mulig måte, slik at du feks kan ha fast jobb på Rusta og ekstrajobb på bensinstasjonen. Da tjener du bra med spenn og kan samtidig spare til ferier, forbruk og kanskje også betale ned ekstra på lånet.

En annen fordel med å ha ekstrajobb er at det jo spiser tid, dvs du får mindre tid til å sitte hjemme å kjede deg. Mindre tid til å skulle ønske du var ute på byen med venner, bowling etc. Og da kan du heller fokusere på gjøre noe gratis men hyggelig med vennene dine når du har fri. At du ikke stiller på fest fordi du å jobbe skjønner alle, og da blir sikkert de også å prioritere å komme på fest til deg når du faktisk har tid.

Dette kommer til å løse seg ts, du finner ut av det og om et år så har du lært en hel masse, har spart endel og har sikkert råd til både festival og ferie. Men ta først de smarte valga nå. Det er fremtiden din du bygger nå. Lykke til.
Sist endret av random67489; 23. juni 2019 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
38 0
Sitat av random67489 Vis innlegg
Nei ikke ofte BSU, de 50.000 er jo krisebufferen din. Det er den som er sikkerhetsnettet om noe uforutsett skulle skje. La den stå men fortsett å spare. God ide å finne en bedre betalt jobb. Om du får den på Rusta så forsøk å slutte på bensinstasjonen på best mulig måte, slik at du feks kan ha fast jobb på Rusta og ekstrajobb på bensinstasjonen. Da tjener du bra med spenn og kan samtidig spare til ferier, forbruk og kanskje også betale ned ekstra på lånet.

En annen fordel med å ha ekstrajobb er at det jo spiser tid, dvs du får mindre tid til å sitte hjemme å kjede deg. Mindre tid til å skulle ønske du var ute på byen med venner, bowling etc. Og da kan du heller fokusere på gjøre noe gratis men hyggelig med vennene dine når du har fri. At du ikke stiller på fest fordi du å jobbe skjønner alle, og da blir sikkert de også å prioritere å komme på fest til deg når du faktisk har tid.

Dette kommer til å løse seg ts, du finner ut av det og om et år så har du lært en hel masse, har spart endel og har sikkert råd til både festival og ferie. Men ta først de smarte valga nå. Det er fremtiden din du bygger nå. Lykke til.
Vis hele sitatet...
Kan heldigvis være avløser som ekstrajobb og eventuelt hjelpe til på gården som pappa driver om ting skal gå til helvete og renta blir for høy. Noe jeg leste nylig vil mest sannsynlig bli satt opp. Men er heldigvis ikke mer nedfor og finner vel ut noe.

Takk til dere alle for innspill og IKKE søk om boliglån som du akkurat klarer å nedbetale med alt annet av utgifter selv om du får det innvilget. Buffer er viktig å få satt av.
Anbefaler deg å søke skattelette dersom du ikke allerede har gjort det i år. Da kan du få mye igjen av det du betalte i skatt forrige året.

For å svare på spørsmålet ditt så går det dessverre ikke ann å heve et boligkjøp så vidt jeg vet iallefall.
Trådstarter
38 0
Sitat av Mia123 Vis innlegg
Anbefaler deg å søke skattelette dersom du ikke allerede har gjort det i år. Da kan du få mye igjen av det du betalte i skatt forrige året.

For å svare på spørsmålet ditt så går det dessverre ikke ann å heve et boligkjøp så vidt jeg vet iallefall.
Vis hele sitatet...
Hvordan går jeg frem for å få til dette og hvorfor skal jeg få skattelette?

Tar over leiligheten den 15. August.
Vil påstå at det sier en del om boligmarkedet vårt og den økonomiske tilstanden når det er mulig å pådra seg tredve års gjeld med samme økonomiske forståelse som en gjennomsnittlig niendeklassing. Dette stinker av heliopterforeldre.
Trådstarter
38 0
Burde jeg eventuelt binde renta nå siden jeg ikke vil klare å betale ned lånet om den blir 2-3% mer?
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Jo, 2-3k dyrere for min del. Må jo ut me så mye avgifter, som regel er alt inkludert når de leier ut.
Vis hele sitatet...
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Burde jeg eventuelt binde renta nå siden jeg ikke vil klare å betale ned lånet om den blir 2-3% mer?
Vis hele sitatet...
Det du burde gjøre nå er å ta det veldig rolig og ikke gjøre noe mer impulsivt enn det du allerede har gjort. Binde renta er dyrt, det er ikke noe banken gjør gratis. Se på det som å «kjøpe» en forsikring mot at du ikke får høyere rente. Selvfølgelig noe du kan vurdere på sikt men ikke løp til banken og gjør det fordi det høres lurt ut eller fordi noen sa det på internett.

Du har fått et renn med tips i tråden her med hvordan du skal fokusere på hverdagsøkonomi., fortsett med det.
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Forstår ikke hvorfor de ga meg dette lånet, men får bare gjøre det beste ut av situasjonen. Ordner seg vel til slutt, hørt rykter at Rusta sin lønn ligger på 200,- og de søker 80% og 100% her i byen.
Vis hele sitatet...
Jeg er forsåvidt enig med deg i at det virker veldig rart at du har fått dette lånet.

Men kjære vene, du må jo ha forstått hva du søkte etter? Du sjekket ikke hvor mye du tjener opp mot hvor store utgiftene kom til å bli? Hadde du lånt 6 millioner hvis banken hadde innvilget det også?

Greit nok, du er sikkert veldig ung og dette er kanskje din første store økonomiske forpliktelse. Men du har jo noen som står oppført som kausjonister på dette lånet. Var kausjonisten like uinteressert i å vite om du var i stand til å betjene lånet..? Merksnodige greier, dette her.

Uansett, hvis du har 50 000 på BSU har du jo allerede en buffer. Det at pengene er "låst" betyr bare at hvis du tar de ut, kan du ikke spare i BSU på nytt. Det er jo uansett dine penger, og banken kan ikke "låse" pengene dine helt uten videre.
Dette skal du kunne klare helt fint... Jeg har en hundrings mindre enn deg i boligutgifter og får fire tusen mindre utbetalt. Ting går rundt for min del. Les deg opp på hvordan du kan spare mer og bruke mindre osv. Du er jo så heldig at det står en masse om dette over alt på nettet. Også burde du kanskje gå litt mer sjeldnere til frisør, haha. Hvis du absolutt må så kan du jo klippe deg hos en lærling... Se, så lett er det å halvere en utgift
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Boliglån: 6500,-
Fellesutgift: 650,-
Strøm: 1300,- ish (?)
Kommunale avgift: 1000,-
Internett: 689,-
Bil: 1200,-
Mat: 2000,-
Lånekassen: 1176,-
Innboforsikring: 54,-
Mobil: 350,-
Frisør: 500,-
Linser: 400,-

= 15815,-
Vis hele sitatet...
På boliglånet betaler du renter. Reguler skatten din etter det, kanskje du får noen hundrelapper ekstra her?
Internett: her finner du nok et rimeligere abonnement.
Strøm: sjekk om du finner rimeligere. Det gjør du nok sikkert.
Mobil: her finner du garantert et rimeligere abonnement.
Frisør: finn ut hvordan du klipper deg selv på YouTube, finn en rimeligere frisyre, eller klipp deg hos lærling.

Stå over ferie de neste 2 årene og sett feriepengene på en bufferkonto.

Gå over disse postene først, og deretter innse at du sitter ganske greit i det.
Jobb i butikk betaler bedre. Både i vanlig timelønn og UB tillegg. Kanskje vanskelig å få fulltid. Jeg jobber selv i butikk og betaler ekstra ned på boliglånet hver mnd. Har 27K etter skatt i snitt. Betalte 120 000 ekstra ned i fjor. Boliglånet koster 5400. I tillegg kommer fellesutgifter på 3700 og ca 600 i strøm. Eier ikke bil, da busstilbudet er bra hvor jeg bor. Jeg har råd til å dra på ferie og har i tillegg en bufferkonto. Jeg sparer også 25k i bsu hvert år.
Mitt tips til deg er få en bedre betalt jobb!
Sist endret av olebull; 18. juli 2019 kl. 22:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av olebull Vis innlegg
Jobb i butikk betaler bedre. Både i vanlig timelønn og UB tillegg. Kanskje vanskelig å få fulltid. Jeg jobber selv i butikk og betaler ekstra ned på boliglånet hver mnd. Har 27K etter skatt i snitt. Betalte 120 000 ekstra ned i fjor. Boliglånet koster 5400. I tillegg kommer fellesutgifter på 3700 og ca 600 i strøm. Eier ikke bil, da busstilbudet er bra hvor jeg bor. Jeg har råd til å dra på ferie og har i tillegg en bufferkonto. Jeg sparer også 25k i bsu hvert år.
Mitt tips til deg er få en bedre betalt jobb!
Vis hele sitatet...
Å betale ned ekstra på lånet er ikke den gunstigste formen for sparing, bare for å si ifra.. Ihvertfall ikke med dagens rente.
Sitat av plexern Vis innlegg
Å betale ned ekstra på lånet er ikke den gunstigste formen for sparing, bare for å si ifra.. Ihvertfall ikke med dagens rente.
Vis hele sitatet...
Jeg er ferdig med boliglånet om 18mnd uansett
Sitat av plexern Vis innlegg
Å betale ned ekstra på lånet er ikke den gunstigste formen for sparing, bare for å si ifra.. Ihvertfall ikke med dagens rente.
Vis hele sitatet...
Ikke mest gunstige måten nei, men følelsen av å ikke ha gjeld og ikke være eksponert for svingninger i økonomien generelt veier også litt.
χρωματικός
Chromatics's Avatar
Anbefaler at du leser denne tråden her med økonomiske tips og triks

https://freak.no/forum/showthread.php?t=310437
Alternativ 1:
Ikke bo der selv. Lei ut boligen til noen andre som dekker kostnadene og kanskje litt mer. Du leier billig / fortsetter som før - profit!

Alternativ 2:
Om du har et ekstra rom, lei it rommet via airbnb for å tjene en liten slant med cash ekstra pr mnd... aldri gjort dette selv, men har inntrykk av at det kan være ganske stress.
5000 er ikke så mye nei, men med 21k så får du ikke noe liv i luksus. Skjønner ikke hvordan du er fucked. Du må jo bo et sted og du finner vel ikke noe særlig billigere med mindre du vil bo i finnmark.
IT-Konsulent
Sitat av Bolig29292 Vis innlegg
Hei.

Kjøpte i dag en leilighet som kom på 1.433.010,- med omkostninger. Angrer veldig på kjøpet nå i ettertid og forstår ikke hvordan det er mulig jeg fikk dette lånet innviglet med kausjonist siden jeg får utbetalt rundt 21k hver måned etter skatt. Ser ut som boliglånet kommer på 6500,- og har fellesgjeld på 650,- hver måned.

Vil også få strøm og mye andre faste utgifter, så kom frem til at det vil koste meg 16k nesten i faste utgifter uten at jeg har tatt med aktiviteter som f.eks en kveld på byen. Det vil si at jeg sitter igjen med 5k for å bruke på ulike aktiviter og da blir det vanskelig å spare..

Håper noen kan komme med innspill. Føler meg ganske fucked.
Vis hele sitatet...
Har du muligheter for å jobbe mer eller bytte jobb for å få høyere lønn? 21000 i måneden, gjetter at du da har ca 30 000,- brutto. Husk at nå siden du har huslån, så vil du få lavere skatt ifbm. Renter på lånet. Selvsagt må du ha en buffer, men beregn renter på lånet og få lavere skatt. Eller få mer igjen på skatten. Husk at å betale på huslån er i praksis sparing i fremtiden.