Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3883
Siden det er kaldt ute går det endel strøm til oppvarming. Om en har på 2kW døgnet rundt i stua en måned blir det 2*24*30=1440kr.

Men jeg ser for meg følgende patent:

En bitcoin rigg som trekker 2kW er plassert i kjelleren i et skap. Fra skapet er det en vifte og duct som fører varmen opp i stua.

Altså en elektrisk varmeovn. Ville dette da gått i 0, altså jeg hadde fått gratis varme etterhvert?

Problemet er vel at en miner på 2kW er veldig dyr i innkjøp...?
Jeg har null peiling på bitcoin minere, men selv om mineren trekker 2kW vil det vel ikke si at den leverer 2kW i varmeenergi?
Vet at minere kan bli veldig varme, men ville tro at kun en viss prosentandel av disse 2kW mineren trekker bidrar til oppvarming.
Jeg har også tenkt denne tanken, men ikke nødvendigvis bare med cryptocurrency, men f.eks. folding@home eller annen nyttig bruk av strømmen. Å sende den rett gjennom motstander for varme er ganske sløsete, men slike ovner er selvsagt ganske billig å produsere og teste.

Ulempene er følgende:
- Konsumer-GPU/CPUer er svært dyre, og produserer relativt lav effekt per node. For å komme opp på 2kW trenger du >10 moderne GPUer. Hvis selskapene selv går ut og lager mer sultne brikker spesifikt til disse ovnene, så kan dette reduseres noe, men for at det skal skje må markedet være stort.
- De færreste komponenter er ratet for svært høy varme over lang tid, siden det krever ytterligere sertifiseringer og spesielle deler som tåler varmen. Kjipt om loddetinnet renner unna og lager kortslutninger, eller komponenter får feil styrke pga. varme. Dette fører til redusert levetid eller dyrere komponenter.
- Kraften til hardwaren er håpløst utdatert etter bare et par år. Ovnen vil fremdeles fungere, men den gjør ikke noe særlig nyttig lengre. Penger får du i alle fall ikke.
- Ovnen må tilknyttes Internett. Ikke verdens vanskeligste problem å løse, men det begrenser nytten til ovnen i kjellere og steder med dårlig WiFi.

En hybridløsning med litt tradisjonell ovn og litt "smart"-ovn er nok en bedre løsning.

Edit:
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Jeg har null peiling på bitcoin minere, men selv om mineren trekker 2kW vil det vel ikke si at den leverer 2kW i varmeenergi?
Vet at minere kan bli veldig varme, men ville tro at kun en viss prosentandel av disse 2kW mineren trekker bidrar til oppvarming.
Vis hele sitatet...
1W brukt blir til 1W varme. Forskjellen er hvor lang tid det tar. Energi kan ikke oppstå eller forsvinne.
Sist endret av Dyret; 2. mars 2018 kl. 22:29.
Jeg vet at energi ikke kan forsvinne eller oppstå, den må omformes. Men la meg ta et eksempel:

Hvis du har en dedikert varmeovn på 2kW og en motor på 2kW stående i hvert sitt rom, vil begge rommene bli like varme?
Trodde motoren ville bruke det meste av de 2kW på bevegelsesenergi, mens en viss prosentandel av tilført effekt blir "tap" i form av varme.
Varmeovnen er derimot en rent resistiv last, og vil derfor kun omforme tilført effekt til varmeenergi.
Eller er jeg helt ute og sykler?
Sist endret av trikker95; 2. mars 2018 kl. 22:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av trikker95 Vis innlegg
Hvis du har en dedikert varmeovn på 2kW og en motor på 2kW stående i hvert sitt rom, vil begge rommene bli like varme?
Trodde motoren ville bruke det meste av de 2kW på bevegelsesenergi, mens en viss prosentandel av tilført effekt blir "tap" i form av varme.
Varmeovnen er derimot en rent resistiv last, og vil derfor kun omforme tilført effekt til varmeenergi.
Eller er jeg helt ute og sykler?
Vis hele sitatet...
Alt vil bli til varme. Bevegelsesenergi går stortsett tapt i friksjon, som lager varme. Generell regel er at med mindre du har væske, gass e.l. som forsvinner ut av rommet vil all forbrukt effekt bli til varme i det rommet.

Har du derimot f.eks. ei pumpe på motoren, som pumper væske ut av rommet kan delar av energien forsvinne som varme utanfor rommet, men den vil ende opp som varme. Alltid.
Sist endret av vidarlo; 3. mars 2018 kl. 12:15.
Problemet med mining er jo om kortene eller prosessorne risikerer å teknisk avlengs etter et par år, det tenkte jeg ikke på. Altså bør riggen være nedebetalt etter 1-2 år.

Hvis hver grafikkort trekker si 180W trenger en ca. 11 slike grafikk kort. Om de koster 2800pr. stk.
trenger en da 30.800kr for å lage varmeovnen på 2kW. I tilegg kommer strømforsyninger etc.

Strøm kostnaden blir ca. 15.000kr i året.

Men hva er inntjeningen for 11 slike kort?
Inntjening på slikt er umulig å si noe om, da kryptovaluta er et relativt nytt fenomen.
Ingen vet om kursene vil stige, eller falle drastisk med tiden.

Kan jo gjøres, men ikke bruk penger du ikke er villig til å tape.
Sist endret av SkammeligNykter; 2. mars 2018 kl. 23:59.
Jeg har en vifte som trekker kald luft fra utsiden inn på serverrommet (gjennom et filter) og hull i døren ut fra rommet slik at jeg får oppvarmet frisk luft inn i leiligheten. Det er ingen varmekilder på serverrommet utover maskiner og nettverksutstyr. Rent praktisk sett er det nok harddiskene som lager mest varme der. Er på ~200-300W, og varmer opp luften til 25ish grader over utetemp.
Jeg har en pc på stua/kjøkkenet/kontoret som jeg har minet crypto med en stund nå. Kjører kun på cpu.

Den klarer å holde temperaturen i rommet på 15 grader, så jeg kunne slå av panelovnen. Bruker vedfyring for å komme opp i 20 grader
Sist endret av GreenRay; 3. mars 2018 kl. 19:52.