Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  46 13604
Hei folkens.
Jeg har leita overalt på nettet og finner ingenting om når fluesoppen blomstrer. er det noen her som har greie på når jeg kan lete? Var i skogen seinest i stad og det var ikke tegn til noe fluesopp, bare masse andre arter.
Setter stor pris på svar
Parkettetterligning
Hørte at det var i midten av august. Hàr lete i skoger jeg vet er soppbefengte både i starten, midten og slutten. Nesten ikke sopp i det heletatt.
har plukket ca 25 kg med fluesopp iår, bare ut og lete. Detter er i agder områdene.
Holder til i vestfold. Er mye ute i skogen, men ingenting å se.
September er ofte kjent som soppmåneden. Jeg bor i Rogaland og har lett litt uten å ha funnet noe, men kjenner noen som har sett fluesopp, så blir nok snart å trippe, mehe
Sitat av kanskje Vis innlegg
Holder til i vestfold. Er mye ute i skogen, men ingenting å se.
Vis hele sitatet...
Pussig. Jeg bor i Horten å har heller ikke sett fluesoppen ennå.
Sitat av combat38 Vis innlegg
Pussig. Jeg bor i Horten å har heller ikke sett fluesoppen ennå.
Vis hele sitatet...
Vært i både Hortensområdet og Tønsberg områder hvor jeg har gått endel lange turer.
(Ikke på soppjakt vel og merke )

Har sett hva jeg tror var en singel fleinsopp og endel røyksopper. Utenom det så virker det som det ikke finnes sopp her..
Sist endret av Bombasa; 2. september 2012 kl. 17:35.
Har også vært på lange turer i skogen både alene og med andre. Variert stedene veldig og bare 3 hvite fluesopp dessverre :-(
Bor på østlandet.
Jeg har heller ikke sett så mye til fluesoppen enda (selv om jeg bor i Agder som 46312724 som har funnet 25 kg med fluesopp).. Fluesopp sesongen varer til langt ute i oktober og man kan finne dem på våren også om man er heldig. Dem kommer nok. Soppsesongen tar seg bare oppover utover i september. Pass på å lete rundt stammer til furu, bjørk og gran.
Jeg så noen unge eksemplarer fluesopp i Bergen for senest 2 uker siden.
Jeg har heller ikke sett noe til fluesopp i Agder enda, bortsett fra det som så ut til være en inntørka panter for noen dager siden. Men jeg sjekker stedene mine ofte, og regner med de dukker opp snart. I fjor dukket de opp i starten av september.
Amanita Muscaria vokser som faen i skogen hvor jeg bor... har hatt det mye morro med den i høst
Artsobservasjoner.no har et registrert funn på Ringerike i dag, så
det er nok bare å hive seg ut i skogen. Den skal visst like bjørk
og gran best.
46312724 har sikkert plukka opp all soppen i agder områdene.
Jeg har ikke sett en eneste fluesopp i år. Har gått kilometervis gjennom skog (har hund som må luftes). Har bare sett noen få svarte og hvite ødelagte sopper. I fjor høst krydde det med røde fluesopper her. Tror de vokser mest tidlig på våren, senere i september og tidlig oktober (helst når det regner en del).

Edit: har også gått mest i gran og bjørkskog, fortsatt ingen fluesopp.
Sist endret av Azarat; 3. september 2012 kl. 18:17.
Sitat av kanskje Vis innlegg
Hei folkens.
Jeg har leita overalt på nettet og finner ingenting om når fluesoppen blomstrer. er det noen her som har greie på når jeg kan lete? Var i skogen seinest i stad og det var ikke tegn til noe fluesopp, bare masse andre arter.
Setter stor pris på svar
Vis hele sitatet...
Det er akkurat NÅ det er mest med fleinsopp. Plukk de når det er fint vær ellers er de ekle. Vær nøyaktig-slørsopp har blitt tatt for flein med dødlig utgang. Se i en soppbok. Tørk de før de spises. Da er mye av unødvendig dritt vekk fra fleinen. På stilken nederst på fleinen er det blåfarget-det må taes vekk.
Tørk de naturlig på avispapir. 30-50 gir en god tripp.

Sitat av kanskje Vis innlegg
Hei folkens.
Jeg har leita overalt på nettet og finner ingenting om når fluesoppen blomstrer. er det noen her som har greie på når jeg kan lete? Var i skogen seinest i stad og det var ikke tegn til noe fluesopp, bare masse andre arter.
Setter stor pris på svar
Vis hele sitatet...
Sesong for fluesopp er nå. Aldri tørk de og spis de. Du kan ødlegge nyrene, dø, og bli kronisk psykotisk.
Sitat av ksm61 Vis innlegg
Det er akkurat NÅ det er mest med fleinsopp. Plukk de når det er fint vær ellers er de ekle. Vær nøyaktig-slørsopp har blitt tatt for flein med dødlig utgang. Se i en soppbok. Tørk de før de spises. Da er mye av unødvendig dritt vekk fra fleinen. På stilken nederst på fleinen er det blåfarget-det må taes vekk.
Tørk de naturlig på avispapir. 30-50 gir en god tripp.



Sesong for fluesopp er nå. Aldri tørk de og spis de. Du kan ødlegge nyrene, dø, og bli kronisk psykotisk.
Vis hele sitatet...
fluesopp bør tørkes så raskt som mulig etter høsting.
En siste rens bør gjennomføres før tørking.

ADVARSEL:
Ikke konsumer (innta/drikk) øl, brus, etc før eller etter konsum av den tørkede fluesoppen.
Det ser ut til at Muskimol re-konverterer til Ibotensyre i tilstedeværelse av kullsyreholdige drikkevarer.

Dette reverserer effektene du prøver å oppnå ved å tørke den i første omgang, nemlig å konvertere Ibotensyre (fersk), ved å fjerne CO2 og H20 for å få det langt mindre farligere samt ti ganger mer potente stoffet Muskimol (tørket).

Resultatet vil derfor ligne et konsum av fersk Amanita Muscaria istedet.

Konsum av fersk Amanita Muscaria kan resultere i:

* Kvalme
* Oppkast
* Magekrampe
* Bedøvelsestilstand, sløvhet
* Komalignende søvn

....og ingen hallusinugerende effekt!
Sist endret av combat38; 6. september 2012 kl. 19:26.
Har sett dem, men disse har absolutt ikke vært full utvokst(modene).
Noen som kan si meg hvor mye man må røyke før man kjenner effekt?
Er det snakk om vanlig fluesopp? Kan man ta feil?

Blir det i urinen lenge?
Takk!
Sitat av Echodius Vis innlegg
Noen som kan si meg hvor mye man må røyke før man kjenner effekt?
Er det snakk om vanlig fluesopp? Kan man ta feil?

Blir det i urinen lenge?
Takk!
Vis hele sitatet...
Det er snakk om Rød Fluesopp, den må tørke til den blir kjekstørr.. tar vanligvis 1 dag. når det gjelder dosering tar jeg bare på øyemål men jo mere du tar jo fetere blir rusen

tviler på at dem tester for virkestoffene i rød fluesopp... uansett så er det lovlig så samma faen hvor lenge det er i urinen.
Anbefaler ingen å gjøre dette med tanke på bivirkninge (spise fersk altså), men se på denne fyren her da, skikkelig boss. haha
http://www.youtube.com/watch?v=nzpD1VsN9Ig
Sitat av Ravn111 Vis innlegg
Anbefaler ingen å gjøre dette med tanke på bivirkninge (spise fersk altså), men se på denne fyren her da, skikkelig boss. haha
http://www.youtube.com/watch?v=nzpD1VsN9Ig
Vis hele sitatet...
Han har jo knaska fluesopp daglig i et par tiår da.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Han har jo knaska fluesopp daglig i et par tiår da.
Vis hele sitatet...
Ja, vet det, men synest det er litt morsomt.
Sitat av Ravn111 Vis innlegg
Ja, vet det, men synest det er litt morsomt.
Vis hele sitatet...
Prøv å drikk deg full hver bidige dag 20 år i strekk.
Ser ikke helt boss ut da heller, hvis du fremdeles lever.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Prøv å drikk deg full hver bidige dag 20 år i strekk.
Ser ikke helt boss ut da heller, hvis du fremdeles lever.
Vis hele sitatet...
Mehe, ville heller spist fluesopp hver dag da.
Det er ingen Fluesopp å finne i Telemark heller, har vært på utkikk i 2 uker nå, både på jorder, skog og gressletter.
Finner ikke noen Fleinsopp heller.

Det eneste jeg finner er Kremle :-(

Jeg vet om faste plasser Fluesopp vokser her, så jeg får bare kikke helt til de starter sesongen sin her.
▼ ... over et år senere ... ▼
Er rimelig sikker på at dette er fluesopp, men trenger deres mening:
http://i1278.photobucket.com/albums/y506/dj6230/41B004BD-B83B-44DF-BB47-DBD76C03B42A-7086-000005FEEC142EE7_zpsc62175c5.jpg
http://i1278.photobucket.com/albums/y506/dj6230/06D4C402-BF77-40CE-9CEE-7E1F496C51B2-7086-000005FEE4E4B182_zps2b5f5089.jpg
Det er Rød fluesopp. Mesteparten av vortene har bare blitt skylt vekk av regnet.
Gikk tur i skogen rundt Kongsberg igår.
Så en hel haug med fluesopp.

Hvis det var noen som lurte på om sessongen fremdeles var igang.
Hva er de vortene til?
Er de for å jage vekk insekter som vil spise den?

Jeg så den var spist litt på.
http://freak.no/forum/showthread.php?t=159653

Når soppen kommer opp av jorden er den hvit og grynet og ser fra utsiden ut som en røyksopp. Men de kan fort skilles fra hverandre ved å skjære over soppen; mens røyksoppen er homogen og strukturløs på innsiden, har fluesoppen anlegg til stilk, hatt og skiver, samt et rødt lag under det hvite overflatelaget. Når den vokser, vil det hvite belegget spres til de hvite prikkene vi kjenner den med.
Vis hele sitatet...
Vortene er rester av et beskyttende slør som dekker soppene når de er små.
Stemmer det at den rød hinnen på lua inneholder mest av alkoidene og at det vil lønne seg å skrape av det før du tørker soppen ovnen på 50'C?
Har hørt snakk om det, men aldri fått det bekreftet med kilder. Kan være en myte for alt jeg vet, men så har jeg heller aldri vært interessert nok til å virkelig undersøke det. Det eneste jeg vet er at det røde fargestoffet er et derivat av ibotensyre. Jeg hadde ikke giddet å pirke noe ekstra med det. Du skal jo bruke hele soppen uansett.
Til dere som har spist en del fluesopp, og dere som har planer om å gjøre det; tripprapporter blir satt pris på!

Btw, på vestlandet så er det fortsatt flust med fluesopp. Så sikkert 7 stk bare i dag mens jeg gikk tur med bikkja.
Sist endret av Juliaan; 15. september 2013 kl. 21:48.
Jeg gikk en lang tur for et par dager siden og kikket litt etter sopp. Ikke en eneste rød fluesopp å se.
Den som bare er der
Noen som kan gi litt tips om hvordan man tørker den. Prøvde å tørke i ovnen på ca 50-60 grader i ca 2 timer. Var fortsatt klissete. Fikk litt effekt da. Fikk litt energi og slikt, kan vere at det var litt placebo og inni bildet dog.
Sitat av RavnX Vis innlegg
Noen som kan gi litt tips om hvordan man tørker den. Prøvde å tørke i ovnen på ca 50-60 grader i ca 2 timer. Var fortsatt klissete. Fikk litt effekt da. Fikk litt energi og slikt, kan vere at det var litt placebo og inni bildet dog.
Vis hele sitatet...
Du burde få ruseffekt samme pokker om den er tørket eller ikke.
Du omdanner bare giften ved opphetning og gjør lagring enklere ved tørking.

Etter hva jeg har forstått iallefall.
Legg soppen opp-ned på en rist i ovnen med varmluft på ca. 50'C i en time, med ovnsdøra på gløtt.
Slå av varmen i ovnen, men la vifta stå på i 2 dager.
Nå vil den være knusktørr, men for sikkerhets skyld putter vi soppen i en zip-lock pose med en liten silca pose og lar det stå i en uke.

Grunnen til at vi legger soppen opp-ned er for å fange all svetten som kommer under tørking.
Sist endret av TylerDurden; 15. september 2013 kl. 22:33.
Dagens fangst:
http://i1278.photobucket.com/albums/y506/dj6230/92653028-1209-4B21-8848-43BAA929BC39-2195-000001E109E21C1E_zps0bc6d432.jpg
Er disse to her rød fluesopp?
http://i.minus.com/idi4MQe55pvML.jpg
Sitat av steinove Vis innlegg
Er disse to her rød fluesopp?
http://i.minus.com/idi4MQe55pvML.jpg
Vis hele sitatet...
Ja, gratulerer.
Anbefaler deg å ta bilde av dem i sola eller før du plukker dem :-)
Takk for bekreftelsen, nå ligger de i ovnen med døren på gløtt. Vet om et par andre jeg skal ut og hente, så kan ta bilde da. Er det forresten mulig å bli påvirket av kun to sopp?
Ja, et gram er nok:
http://www.erowid.org/plants/amanita...tas_dose.shtml

Lær deg for all del så mye du kan om stoffer før du bruker dem, denne er en fin informasjons tråd:
http://freak.no/forum/showthread.php?t=114134

Les også litt på erowid eller shroomery.
Har ikke sett fluesopp på 2 år nå, selv i bjørkeskog og områder jeg har funnet det før. Wierd shit happening. Har hørt at fluesoppen ofte hopper over ett år før den kommer tilbake, men to år?
Sitat av Lacertosus Vis innlegg
Har ikke sett fluesopp på 2 år nå, selv i bjørkeskog og områder jeg har funnet det før. Wierd shit happening. Har hørt at fluesoppen ofte hopper over ett år før den kommer tilbake, men to år?
Vis hele sitatet...

Det var slik for meg også. Etter jeg begynte å interessere meg for sopp så har jeg ikke sett en eneste fluesopp før forrige uke. Endelig så brøyt jeg denne onde sirkelen og nå finner mange. Freaky!

Om du bor i Kristiansand så kan jeg hjelpe deg å bryte denne sirkelen :P
Sitat av TylerDurden Vis innlegg
Det var slik for meg også. Etter jeg begynte å interessere meg for sopp så har jeg ikke sett en eneste fluesopp før forrige uke. Endelig så brøyt jeg denne onde sirkelen og nå finner mange. Freaky!

Om du bor i Kristiansand så kan jeg hjelpe deg å bryte denne sirkelen :P
Vis hele sitatet...
Ja, det er ganske spesielt. Først ser man fluesopp rundt hver en sving, og i neste øyeblikk ser den ut til å være totalt utryddet. Skal også sies at jeg ofte går gjennom bjørkeskoger.

Takk for tilbudet, men jeg bor ett godt stykke unna Kristiansand. Er heller ikke på aktiv leting etter den for konsumering, synes det bare er rart at jeg aldri oppdager den mer.