Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1593
Jeg har en Canon EOS 600D med en "standar" 18-55 mm objektiv. Den har fungert kjempe bra tidligere og aldri hatt noe problem med det.

Helt til jeg skulle feste en 50mm wide angel objektiv utenfor dette. Var det en dum idè??? ja men jeg fikk beskjed at dette kunne vært bra og at jeg måtte bare prøve.

Men etter dette vil ikke mitt "standar" objektiv fokusere lengre.
Noen som har opplevet dette før?
Forklar nermere.....

Skjønner ikke helt hvordan du kan få et objektiv, utenpå et annet et.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Forklar nermere.....

Skjønner ikke helt hvordan du kan få et objektiv, utenpå et annet et.
Vis hele sitatet...
Tror han mener en slik en.
http://2.bp.blogspot.com/-zJkgZN7GOXE/UVeJ8Mche9I/AAAAAAAABCY/gJpe9b4OLyY/s320/Nikon+P7100+and+P7000+wide-angle+and+macro+kit+lens+adapter+-+Copyright+Joaquim+Abreu+-+The+Nautical+Photographer-6748.jpg

Anyways, kit objektivet ditt har jo en roterende fokusring, aka autofokusmotoren må slepe på vidvinkeltingen i tilleg. Det KAN være at den rett og slett ikke er sterk nok til det.
(Du har autofokus PÅ?)
Sitat av Echuz Vis innlegg
Tror han mener en slik en.
http://2.bp.blogspot.com/-zJkgZN7GOXE/UVeJ8Mche9I/AAAAAAAABCY/gJpe9b4OLyY/s320/Nikon+P7100+and+P7000+wide-angle+and+macro+kit+lens+adapter+-+Copyright+Joaquim+Abreu+-+The+Nautical+Photographer-6748.jpg

Anyways, kit objektivet ditt har jo en roterende fokusring, aka autofokusmotoren må slepe på vidvinkeltingen i tilleg. Det KAN være at den rett og slett ikke er sterk nok til det.
(Du har autofokus PÅ?)
Vis hele sitatet...
Jepp! :-) en slik en!
Å jeg er en hun

Ja autofokusen er på
Sist endret av mewkid; 7. september 2013 kl. 23:30.
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av mewkid Vis innlegg
Jepp! :-) en slik en!
Å jeg er en hun

Ja autofokusen er på
Vis hele sitatet...
hmm, fungerer AF uten den greia på da? Og autofokusknappen er trykka ned? På mitt kamera har jeg nemlig bytta til AF-ON knappen ved siden av + og minus bakpå istedet for å dytte utløsern halvveis ned. Kanskje du har gjort det samme ved et uhell?
Sitat av mewkid Vis innlegg
Jepp! :-) en slik en!
Å jeg er en hun

Ja autofokusen er på
Vis hele sitatet...
Har ingen løsning til deg, men hvor fikk du kjøpt en sånn en? skulle hatt noe jeg kunne festet på min 58mm, så jeg kan fokusere nermere
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Har ingen løsning til deg, men hvor fikk du kjøpt en sånn en? skulle hatt noe jeg kunne festet på min 58mm, så jeg kan fokusere nermere
Vis hele sitatet...
Tenker du på en Macro Extension Tube? (Du kan også snu objektivet, men det blir gjerne litt vel ekstremt nerme)

Til TS; den fungerer på manuell fokus??
Sist endret av Echuz; 7. september 2013 kl. 23:37.
Sitat av Echuz Vis innlegg
Tenker du på en Macro Extension Tube? (Du kan også snu objektivet, men det blir gjerne litt vel ekstremt nerme)
Vis hele sitatet...
Ja! tenker på en slik en, men finner ingen på ebay?
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Ja! tenker på en slik en, men finner ingen på ebay?
Vis hele sitatet...
DealExtreme, min venn! Billig og bra! Gratis frakt er det også

edit: Fant forøvrig masse på ebay
Sist endret av Echuz; 7. september 2013 kl. 23:40.
Sitat av Echuz Vis innlegg
hmm, fungerer AF uten den greia på da? Og autofokusknappen er trykka ned? På mitt kamera har jeg nemlig bytta til AF-ON knappen ved siden av + og minus bakpå istedet for å dytte utløsern halvveis ned. Kanskje du har gjort det samme ved et uhell?
Vis hele sitatet...
Både ja og ja.... Jeg vil jo nødvendigvis ikke ha på den 50mm hele tiden men ser slikt ut at jeg må det.

Sitat av PopeSweetJesus Vis innlegg
Ja! tenker på en slik en, men finner ingen på ebay?
Vis hele sitatet...


Jeg fant mitt på ebay! :-) nå finner jeg ikke siden igjen men
Sang en sang en gang
Echuz's Avatar
Sitat av mewkid Vis innlegg
Både ja og ja.... Jeg vil jo nødvendigvis ikke ha på den 50mm hele tiden men ser slikt ut at jeg må det.
Vis hele sitatet...
Du får lære deg manuell fokus da Veldig nyttig å kunne fokusere manuellt hvis du skulle komme dit at autofokusen ikke gjør det du vil.