Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 2649
Hva er egentlig det perfekte bilde? all bilder som blir lagt ut her kritiserer folk og syntes er dårlig. Jeg har lyst til å ta det perfekte bilde. så plix hjelp meg. Hvordan kan jeg få tatt det perfekte bilde.

Takk på forhånd
Gir deg noen stikkord.. Komposisjon, Belysning, Motiv, Grundig gjennomtenkt, utsnitt, proposjoner, kontraster... Les litt om alt det
Sist endret av Centurius; 26. august 2007 kl. 03:11.
FOlk legger ikke ut bilder bare for og få skryt, men KONSTRUKTIV KRITIKK.
Hvis du skal ta det perfekte bildet er det bare og ringe meg så kan vi avtale når og hvor jeg skal fotograferers.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
torsken, du er mild sagt en idiot, "Hvis du skal ta det perfekte bildet er det bare og ringe meg så kan vi avtale når og hvor jeg skal fotograferes."

Men perfekte bildet, må være et bilde med 0 utbrenthet (Det er viktig for meg). Og at bildet er naturlig og ikke utstilt. Bilder som blir tatt planlagt er ikke finti det hele tatt.
Hallo? Comi? Er du fortsatt på planeten? Selvfølgelig er bilder som er planlagt det som blir best, så du er nokså selvironisk... med at du sier at torsken er en idiot.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Planlagte bilder blir aldri fine ifra mitt syn, bilder som blir tatt randomly blir oftest finest.
Mitt syn.


Så det du sier er at du vil se bilder av folk som står i hitlerstilling istedenfor og se dem leke/ ha det gøy?
Sist endret av comi; 26. august 2007 kl. 03:19.
Sitat av torsken
FOlk legger ikke ut bilder bare for og få skryt, men KONSTRUKTIV KRITIKK.
Hvis du skal ta det perfekte bildet er det bare og ringe meg så kan vi avtale når og hvor jeg skal fotograferers.
Vis hele sitatet...
Håper det var kødd..
Trådstarter
38 0
takk.. Men nå snakker jeg om et bilde som jeg kan tjene penger på.. Som jeg kan selge. Oxo en ting til. Hva slags bilde er best? natur eller mennesker? Går media vgs og der sier lærern min at alt som er provoserende blir bra bilder. Stemmer det?
Kan forsåvidt stemme HvitLøve, siden provoserende ting vekker oppsikt. Er egentlig det samme om du tar bilder av Natur eller ei. Les bøkene du har kjøpt så forstår du litt mer. Og ja, det jeg har nevnt har med det å tjene penger på...
Trådstarter
38 0
har ikke kjøpt bøker ennå
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Sitat av HvitLøve
Jeg vil ha nummeret ditt. Glad i naken bilder eller?

Sitat av comi
Sitat av HvitLøve
Hva er nummeret ditt da? så skal jeg få tatt det perfekte bilde!
Vis hele sitatet...
Err. Misforstod jeg deg eller ville du ha nummeret mitt? i så fall er det hemmelig.
Vis hele sitatet...
Vis hele sitatet...
Er den personlige meldingen jeg fikk, det var unødig av deg HvitLøve.
Å si at "Dette er det perfekte bilde" blir som å si at "dette er den perfekte bil."

Bilder har, som biler, ulike egenskaper og kvaliteter som fenger. Det er dessuten ganske individuelt hva som oppfattes som et fint bilde eller en god bil. Noen liker lexus, andre liker Audi.

Jeg har det siste året sett mye på bilder, og jeg har fremdeles til overs å se et bilde som skikkelig er "perfekt". Det finnes noe sykt med pene, interessante eller nydelige bilder der ute, det finnes dog ingen som er perfekt.

Det beste tipset blir at du må kjenne kameraet. Når du kan bruke de ulike funksjonene kan du også få frem ganske amnge sterke virkemiddler. Deretter må du finne et utsnitt, og her er det nok lurt å lære seg litt som linjer og det gyldne snitt. Så må du finne den situasjonens om du synest er god til å lage et bilde som du opplever som perfekt.
Det være noe som viser fattigdom eller ett erotisk bilde.
Det finnes ikke noe fasitsvar på dette spørsmålet. Et bilde som er perfekt i en persons øyne er søppel i en annens øyne.

Centurius gir noen gode stikkord som man kan ta med seg om man vil ta gode foto. Engasjerte amatørfotografer og profesjonelle fotografer setter som regel pris på bilder så lenge det er godt utført teknisk og har et greit motiv. Foto som også har et sterkt estetisk element blir enda bedre mottatt.
Sist endret av maedhros; 26. august 2007 kl. 04:27.
Det perfekte bilde .. Den var ikke lett. Til dags dato finnes det ingen perfekte bilder, av grunnen som Maedhros påpekte. MEN, det perfekte bilde er ikke umulig! Det finnes ikke tvil i min sjel, om at det perfekte bilde en eller annen gang blir laget.

Kanskje blir du den som lager det ? Man vet aldri. Men husk at det perfekte bilde er helt fritt for feil. Noe tilogmed Golder ikke klarer å peke på en feil i. Og da er det perfekt da
Sitat av Lille Nikotin
Kanskje blir du den som lager det ? Man vet aldri. Men husk at det perfekte bilde er helt fritt for feil. Noe tilogmed Golder ikke klarer å peke på en feil i. Og da er det perfekt da
Vis hele sitatet...
Problemet er jo oppfatningen av hva som er perfekt og at forståelsen av et perfekt bilde er personlig.

Man kan si at en kule er en perfekt kule, fordi den ER. Man kan ikke si at et bilde er perfekt, fordi det blir oppfattet ulikt av hver person. Selvsagt, de fleste kan være enige i at det er et veldig pent bilde, et fåtall vil si det er perfekt.
19.........bokstaver
bavarai's Avatar
Som golder sier, noen kan få en annen oppfatning av bildet. Noen vil kalle det perfekt og noen ikke, men bare pass på en ting og det er det at.

Det kan bli litt for perfekt.
For meg er det perfekte bildet en blanding av alt som onanerer min smak.
Jeg må ha et perfekt motiv som får meg til å sikle. Motivet må være riktig plassert og det må være riktig belyst. Vinkelen må være nyskapende eller være rett og slett passende og genialt. Alt må stemme og bildet må ha ikke bare en betydning, men flere.
Jeg MÅ ha et bilde som gir meg flere forskjellige følelser og tanker.

Og uansett så er det perfekte bildet bare noe du selv kan synes og bestemme, og det er bare du som kan mene det, ettersom maedhros sier: at det ikke finnes et fasitsvar.
Det må da finnes noe, som alle mennesker har til felles. Jeg vet det er ett eller annet, men jeg vet ikke hva det er. Om man bare klarte å fotografere dette helt perfekt, vil man da ha laget det perfekte bilde.

Alle har jo en ting som de synes er perfekt. Flertallet har en eller annen ting til felles, som de synes er perfekt. Hvis man da avbildet dette så .. da er det gjort
Et bilde av Gud hadde nok gjort susen. Husk å sette på selvutløser, den som ser Gud får ikke leve etterpå (2.Mos. 33:20)...
Sist endret av maedhros; 26. august 2007 kl. 05:05. Grunn: No blasphemy intended :)
Nice one maedhros
Jeg mener det ikke fins et "perfekt" bilde, bilder blir alltid tolket subjektivt, og tenkende folk har jo som regel sin egen favoritt. Jeg klarer ikke å tro at et bilde kan bli generelt perfekt. For min del er et bra bilde, et bilde som er originalt!, og som kanskje har en god dose humor, eller iallefall et element som gjør at en får tankene i sving. Men hovedgreia er at det er noe nyskapende med det. Jeg liker godt eldre bilder med klassiske teknikker, men siden du snakker om hva som kan selge nå for tida, så tror jeg noe nyskapende ville gjort seg. En spesiell komposisjon, historie eller god bearbeiding i f.eks. Photoshop er alltid spennende å se.
http://g8.no/index.php?showimage=238 og
http://g8.no/index.php?showimage=224 er interresante bilder synes jeg.
Det jeg liker med de to er at de er veldig originale, og det at de ser mer ut som en form for maleri syns jeg er dritkult.
For å ta det perfekte bildet må man ta ufattelig mange dårlige, middels gode og gode bilder først.
Sitat av cappuman
Håper det var kødd..
Vis hele sitatet...
Nei, han mente det av hele sitt hjerte
Folk snakker mye om komposisjon og slikt når de nevner det perfekte bildet - men dette forsvinner helt hos meg. Dette er virkemidler, og blir ikke forstått uten budskapet. Historien setter jeg høyes, det journalistiske ved bildet. At bildet forteller oss noe, er alfa-omega. Et reklamebilde av en bil kan være kjempebra komponert, men det gir meg ikke noe ekstraordinært. "Tank Man" er f.eks. et bilde som som gir meg veldig mye. Det tekniske og estetiske ved bildet er ikke så bra, men for en historie! Etter dette blir alt subjektivt og relativt, og forskjellige bilder fungerer best til forskjellige saker. Man kan ikke finne det perfekte bildet, bare jobbe mot det.
OT:
Sitat av comi
torsken, du er mild sagt en idiot, "Hvis du skal ta det perfekte bildet er det bare og ringe meg så kan vi avtale når og hvor jeg skal fotograferes."

Men perfekte bildet, må være et bilde med 0 utbrenthet (Det er viktig for meg). Og at bildet er naturlig og ikke utstilt. Bilder som blir tatt planlagt er ikke finti det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Dette med utbrenthet... Er det ikke slik at sol og lamper og slikt godt kan være utbrent?
Forresten, så gav jeg deg et kvalitetspoeng for den posten ved en feiltakelse, da jeg bomma på quote knappen
Sist endret av dobbeltve; 26. august 2007 kl. 11:33.
ingen bilder er perfekte, det finnes alltid rom for forbedring.
Sitat av C.Hendrix085
Nei, han mente det av hele sitt hjerte
Vis hele sitatet...
Tja..
Sett en del poster hvor Torsken kviner om hvor pen han er, så begynner å tvile på om det faktisk var kødd ;P
Det perfekte bildet må jo være et bilde av en du elsker <3
Du kan ikke få se mitt ansikt,» sa han, «for det menneske som ser meg, kan ikke leve.»
Vis hele sitatet...
Ehm... er Gud stygg?

And btw... ingenting er det perfekte bildet, for alle har forskjellig smak.
Et bra bilde, er en helt annen sak.
Omg, må bare si at dette var en teit tråd. Det fins hundrevis av bøker med hundretalls sider om hvordan man skal ta fine bilder. Man kan ikke lage en tråd om hva som skal være det perfekte? Og som golder sier, så er dette som å si hva er en pen bil.
Sitat av max-mekka
Omg, må bare si at dette var en teit tråd. Det fins hundrevis av bøker med hundretalls sider om hvordan man skal ta fine bilder. Man kan ikke lage en tråd om hva som skal være det perfekte? Og som golder sier, så er dette som å si hva er en pen bil.
Vis hele sitatet...
La oss bare for enkalhets skyld legge ned hele forumet slik at folk slipper å få pekere og tips om emner fra A til Å. Eller kanskje holde forumet åpent og diskutere Black Hat og hacking for eksperter. Det er jo tross alt det nFF handler om.

Det er alltid rom for interessante diskusjoner rundt hva man ser på som et godt bilde. Mushy kom faktisk med et poeng som satt langt bake hos meg, så jeg kaller dette en konstruktiv diskusjon.
Sist endret av lefsegokk; 27. august 2007 kl. 15:00.
Her er noen fine bilder...(Disse har vunnet priser)
http://www.worldpressphoto.org/index...bandwidth=high
Det bildet på forsiden synes jeg er drit kult...
http://fotopia.no/fullnews.asp?newsid=1669
Disse fotografene drar jo dit det skjer da... de er jo profesjonelle fotografer.
Sist endret av solaas; 27. august 2007 kl. 16:07.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Multi-dysfunksjonell
somnium's Avatar
vel, hvis læreren din sa det har han ikke peiling på hva han prater om.
jeg er fotograf med eget firma, så jeg vet delvis hva jeg prater om tør jeg påstå.

et provoserende bilde er akkurat det. provoserende. ikke nødvendigvis bra.
Jeg har noe som heter facedetection på mitt kamera.
Det er et finepix f31 kamera. Det er noe av det jeg har vært mest fornøyd med.

Facedetection er et modus som sporer av hvor fjeset ditt er, så gjevner blittsen seg rundt den.
Det er utrolig bra til å få perfekte bilder!
Sitat av comi
torsken, du er mild sagt en idiot, "Hvis du skal ta det perfekte bildet er det bare og ringe meg så kan vi avtale når og hvor jeg skal fotograferes."
Vis hele sitatet...
Herregud, Har du over hodet ingen sans for humor?
Tror ikke det er det de mener Punti.

Men for meg er det perfekte bildet ett som har noe å fortelle. Helst mye stemning i bildet. Men det er jo mange type sjangere innen fotografering som alle har sine gode og dårlige bilder.

Synes http://g8.no/index.php?showimage=240 er utrolig bra.
og http://g8.no/index.php?showimage=224

Alle kan se forskjell på ett godt og ett dårlig bilde, men å kåre det mest perfekte må nesten være opp til hver enkelt person.