Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 3549
Kan noen her fortelle meg hvorfor i svarte faen Morgan Andersen (viss han blir dømt) får mer straff enn det en gjennomsnittsvoldtekstmann får?

Eller hvorfor Toska får 19 års fengsel, mens voldtektsforbrytere bare får to-tre?
Av samme grunn som at man får like mye straff for å røyke en joint og å true noen med kniv.
Sitat av dexter
Av samme grunn som at man får like mye straff for å røyke en joint og å true noen med kniv.
Vis hele sitatet...
Ja, og grunnen er?
Sitat av mrniceguy
Ja, og grunnen er?
Vis hele sitatet...
Det stive og ofte tåpelige lovverket. I mange tilfeller kan det føles som om visse lover er "designet" etter ønske om å bli fort ferdig med arbeidsdagen.
Sist endret av Ralith; 5. juli 2007 kl. 04:08.
eller samme grunn som at man får ca lik straff for og kaste kake på en minister som å drepe en person
Lovverket i norge er teit. rett å slett. Finnest ingen andre svar på det.
Synest mye burde bli skrivd på nytt!
Sist endret av oom; 5. juli 2007 kl. 04:36.
Sitat av OoM
Lovverket i norge er teit. rett å slett. Finnest ingen andre svar på det.
Synest mye burde bli skrivd på nytt!
Vis hele sitatet...
I do so agree!
Er rett og slett helt idiotisk! Stem for meg som statsminister så skal jeg prøve å endre det.
vær glad for den vi har, kunne vært 1000 ganger værre :-) *host*usaogdivlandiøsten*host *
Jeg ser det bare ikke helt? Er ikke dette en sak som stadig er oppe i media? Er ikke dette noe som alle politiske parti reklamerer med at de har på agendaen? Er ikke dette en sak hvor samtlige nordmenn er enige? Hvor vanskelig kan det være å gjøre noe med norsk lov og straff?
Sitat av OoM
Lovverket i norge er teit. rett å slett. Finnest ingen andre svar på det.
Synest mye burde bli skrivd på nytt!
Vis hele sitatet...
Man burde iallfall omskrevet det. Dagens lovverk inneholder lover som er skrevet på vekselvis "gammelnorsk", nynorsk og bokmål. Særlig "gammelnorsken" og nynorsken gir et relativt stort tolkningsrom, da mange ord ikke er konkrete. Et lovverk _bør_ være så direkte som mulig, hvis ikke blir den lovgivende makt hos domstolen som tolker dokumentet, og ikke Stortinget der den skal være.

Når det gjelder strafferammer er jeg helt enig i at disse er idiotiske. Personlig mener jeg at man burde lagt inn skille for hvorvidt fysiske personer er utsatt. Riktignok er hvitsnippforbrytelser alvorlige, men det er da vitterlig langt verre at et stakkars barn får livet sitt ødelagt etter å ha blitt voldtatt, enn at en slesking prøver å trikse litt med noe så banalt som en fotballspillerovergang.
Et annet eksmempel er jo at man i teorien ikke kan ta seg en øl til middag og etterpå klippe plen med en motorisert gressklipper. Dtet blir da det samme som å kjøre i promille
Når begynte man og fengsle folk i norge for og straffe dem? De skal rehabiliteres, ikke dømmes på grunnlag av at folk skal "ta igjen" eller "straffe". Er enig at enkelte ting kan virke sykt, og noe er det. Men prøv og sett dere inn i saken, og ikke les overskrifta på VG og klag. Dere misforstår meningen med fengsel. Dette minner meg litt om saken rundt Saddam Hussein.
Sist endret av SnippeX; 5. juli 2007 kl. 11:31.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Risikerer vs. får. Det er forskjell på strafferamme, og faktisk dom.

På dokumentfalsk er strafferamma 2 år med mindre det er snakk som forbrytelsar mot rikets sikkerhet, iså fall er den 21 år.

På voldtekt mot mindreårige er strafferamma 21 år, og typisk straff 5-12 år om ein blir dømt.

Problemet er jo her at du sammenligner idømte straffer med strafferamme.
Sitat av SnippeX
Når begynte man og fengsle folk i norge for og straffe dem?
Vis hele sitatet...
Det har vi alltid gjort! Det blir for dumt å si at fengsel ikke er en for å straffe individet! At soningen skal fungere rehabliterende er en annen ting, men det er tvilsomt at Andersen trenger noen rehabelitering!

Så er det viktig som en her sier at det er strafferammen som er to år, straffen utnevnes ikke før han faktisk blir dømt. Og strafferammene på voldtekt er faktisk ganske høye, det er bare det at rettsvesenet har en praksis med å begrunne dommene sine med å vise til andre lignende dommer. Derfor blir ikke strafferammene brukt fullt ut. Så å endre lovverket i den sammenheng er ganske meningsløst.

Da må dere heller bli høyesterettsdommere og sørge for ny og mer fornuftig rettspraksis!
hva er det vi nøyer oss med. For det er kun for vår skyld at folk blir fengslet. For at vi skal få det bedre og føle at han som har gjort samfunnet vondt, har dte vondt, men det betyr ikke at man er helt frisk igjen. Man trenger noe/noen å skylde på og da er det mange alternativer, men de har ofte komt til skade for andre. I amerika er de flink til å skylde på andre å la problemene sine gå ut over andre.

I Norge får man ikke mye straff uansett hva man gjør. Mange stater og myndigheter har prøvd å å skremme forbrytere med straffer men det ser ikke ut til å ha funket. Når folk har gjort noen galt har de gjort det på grunn av situasjonen de er i og av natur.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av C.Hendrix085
Et annet eksmempel er jo at man i teorien ikke kan ta seg en øl til middag og etterpå klippe plen med en motorisert gressklipper. Dtet blir da det samme som å kjøre i promille
Vis hele sitatet...
Sidan når var plenklipper definert som motorvogn? Ergo, du tar feil.
Sitat av vidarlo
Sidan når var plenklipper definert som motorvogn? Ergo, du tar feil.
Vis hele sitatet...
Det beror vel på klipperen?
Det finnes jo gressklippere som er motoriserte kjøretøy.
Nesten som en minitraktor.

ala denne:
http://img.alibaba.com/photo/5066633...ower__New_.jpg

Edit: Forøvrig er jeg helt enig i at man ikke bør kjøre slike under påvirkning av alkohol.
Sist endret av miles; 5. juli 2007 kl. 12:41.
Sitat av Marken
Man burde iallfall omskrevet det. Dagens lovverk inneholder lover som er skrevet på vekselvis "gammelnorsk", nynorsk og bokmål. Særlig "gammelnorsken" og nynorsken gir et relativt stort tolkningsrom, da mange ord ikke er konkrete. Et lovverk _bør_ være så direkte som mulig, hvis ikke blir den lovgivende makt hos domstolen som tolker dokumentet, og ikke Stortinget der den skal være.

Når det gjelder strafferammer er jeg helt enig i at disse er idiotiske. Personlig mener jeg at man burde lagt inn skille for hvorvidt fysiske personer er utsatt. Riktignok er hvitsnippforbrytelser alvorlige, men det er da vitterlig langt verre at et stakkars barn får livet sitt ødelagt etter å ha blitt voldtatt, enn at en slesking prøver å trikse litt med noe så banalt som en fotballspillerovergang.
Vis hele sitatet...
Ny straffelov med vesentlige endringer og moderne språk er laget og skal opp i Stortinget i løpet av kort tid.
Eg er klar over strafferamma rundt slike saker, men eg synest det er totalt forkasteleg at dei bere har slike "liksom-dommar" å leggje lista etter. Det er ingen grunn til at valdtektsfolk ikkje skal få 21 år i fengsel, som rehabilitering, og deretter 21 år til, som straff. Forbanna drittfolk.

Dei burde gjere slik som høgsteretten gjorde med David Toska, tyne straffa så langt opp mot strafferamma som mogeleg, og dermed statuere eit eksempel.

Det er ikkje dermed sagt at alle slike forferdelege handlingar stansar, med eg synest det er verdt eit forsøk, og det kan se ut som at høgsteretten tykkjer det same, men denne gongen når det gjelder ran.
Sist endret av mrniceguy; 5. juli 2007 kl. 12:59.
Straffetider og slikt i Norge er helt merkelig, syns jeg!
Og i USA syns jeg det er alt for strengt!

Livstid i Norge er vel 20år?!?
Og man slipper ut mye tidligere dersom man oppfører seg pent ol.
Dersom man har drept noen, og dette ikke blir oppdaget før 30år etter, så kan man ikke straffes.
Wtf?!?!?

"Nei, nå er det 30år siden du drepte den fyren der! Så du er nok en mye bedre person nå!"
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det med forelding er ein del av rettssikkerheita. Det har uansett svært begrensa praktisk betydning, etter som veldig få drap forblir uoppklara, og dei som ikkje vert løyste vil neppe bli løyst etter tredve år heller... Unntak finst, men dei er få.

Og når det gjeld straff, så er straff i hovudsak ein reaksjon for å vise at det er uøynskt, og beskytte samfunnet. Den pedagogiske effekten bør altså vere størst mogeleg.

Og statistikken frå USA viser jo jævlig tydleg at streng straff != mindre kriminalitet. Noreg har langt mindre kriminalitet enn USA, sjølv om vi ikkje har dødsstraff eller lange fengselsstraffer...
Sitat av vidarlo
Sidan når var plenklipper definert som motorvogn? Ergo, du tar feil.
Vis hele sitatet...
Meget mulig jeg gjør det. Men jeg har hørt det en gang. Beklager at jeg ikke skjekket kildene bedre.
Sitat av GothQueen
Straffetider og slikt i Norge er helt merkelig, syns jeg!
Og i USA syns jeg det er alt for strengt!

Livstid i Norge er vel 20år?!?
Og man slipper ut mye tidligere dersom man oppfører seg pent ol.
Dersom man har drept noen, og dette ikke blir oppdaget før 30år etter, så kan man ikke straffes.
Wtf?!?!?

"Nei, nå er det 30år siden du drepte den fyren der! Så du er nok en mye bedre person nå!"
Vis hele sitatet...
"Det Vidarlo sa!"

men jeg kan jo rette litt og legge på noe ekstra info i forhold til det du skriver...

Livstid i Norge er 21 år, men nå kan man også idømmes sikring med mulighet for fornyelse. Det vil si at mennesker som etter å ha gjennomført en 21 års sikringsdom fortsatt utgjør en omfattende fare for samfunnet kan holde innesperret videre (sikringsdommer idømmes vel som regel med en minimumstid tror jeg, men uten en maksimum)

Alle som oppfører seg noenlunde i norske fengsler kan slippe ut etter 2/3 tid, og i spesielle tilfeller kan man slippe ut etter halv tid (ved skrantende helse og den slags). I tillegg er vel et fengselsår ti måneder (rett meg om jeg tar feil her) så effekten av en 21 års dom er ikke 21 år bak murene, heldigvis.

Det som er typisk i slike diskusjoner er at mange bruker hevnmotivet som begrunnelse for fengselsstraff, men hevnmotivet finnes ikke i norsk rettsvesen (ideelt sett i alle fall)
------------

For å aktualisere debatten kan man også ta for seg den prosessen justisminister Knut Storberget har satt i gang for å fjerne soningskøene som innebærer at "alle" slipper tidligere enn de skal (fra noen dager til noen uker) og at langt flere får prøvetid (slipper ut etter 2/3 endt soning) enn tidligere.

Men det er muligens noe utenfor hva trådstarter hadde tenkt seg av utvikling på denne tråden...
Sist endret av Cikey; 5. juli 2007 kl. 15:38.
Er helt enig at det er et idiotisk lovverk.
En dag jeg var på vg, så så jeg 2 saker som handlet om 2 forskjellige personer som hadde blitt fått samme straff.
Han ene (Zahid Ali) hadde kastet et glass i hodet på en mann, han andre som fikk samme straff hadde drept 2 personer. (Det var 3 eller 6 måneder, husker ikke helt)
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Grantax
Er helt enig at det er et idiotisk lovverk.
En dag jeg var på vg, så så jeg 2 saker som handlet om 2 forskjellige personer som hadde blitt fått samme straff.
Han ene (Zahid Ali) hadde kastet et glass i hodet på en mann, han andre som fikk samme straff hadde drept 2 personer. (Det var 3 eller 6 måneder, husker ikke helt)
Vis hele sitatet...
Drap? 6 måneder? 2 personer? I så fall er det svært formildande omstendigheter.

Dersom du kaster en glass i hovudet på ein person, så er det somregel med forsett, og ønske om å skade, samt at det faktisk kan gjere alvorleg skade. Då er 3-6 månader fengsel rimelig straff.

For drap er det sjelden straffa er under 2 år. Og det er ein viss skjelnad.

Ja, du vil alltid finne ekstremtilfeller. Det er drap som berre har blitt straffa med bøter under henvisning til nødverge o.l., men det er ekstremtilfelle. Du kan ikkje sammenligne to ekstremtilfelle med kvarandre, og du kan ikkje sammenligne ekstremtilfelle og vanlig tilfelle av kriminalitet.
Sitat av Cikey

I tillegg er vel et fengselsår ti måneder (rett meg om jeg tar feil her) så effekten av en 21 års dom er ikke 21 år bak murene, heldigvis.
Vis hele sitatet...
Hmm.. Trodde et fengselsår var 9 mnd. jeg...
drQ
Egendefinert
Sitat av vidarlo
Sidan når var plenklipper definert som motorvogn? Ergo, du tar feil.
Vis hele sitatet...
Vegtrafikkloven §2:
Med kjøretøy forstås innretning som er bestemt til å kjøre på bakken uten skinner. Med motorvogn forstås kjøretøy som blir drevet fram med motor.
Vis hele sitatet...
Jeg syntes quotene holdt, men det trengtes vist 10 karakterer.
Bare ikke lovverket i norge blir som i USA er jeg glad. Synest at Nokas ranerene fikk passe straff.
Sitat av SnippeX
Når begynte man og fengsle folk i norge for og straffe dem?
Vis hele sitatet...

Siden.. alltid? Fengsling skal rehabilitere og sanksjonere, samt preventere videre kriminelle handlinger.

Straff er jo på alle måter en lærepenge, en smekk på fingen. Dette har en individual-preventiv funksjon, man skal lære vedkommende å aldri gjøre slikt igjen. Slik kan man vel kanskje si at straff er en del av rehabiliteringen. Videre har jo straff en allmennpreventiv effekt, som er minst like viktig. Man kan ikke si at lovbrudd fører til straff, uten å faktisk utøve straffen. Med å straffe lovbrytere gir man altså et signal til folket om at lovbrudd vil få konsekvenser.
Sist endret av maedhros; 6. juli 2007 kl. 14:55.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av vidarlo
Drap? 6 måneder? 2 personer? I så fall er det svært formildande omstendigheter.
Vis hele sitatet...
Jeg husker ikke det helt, men det var en som kjørte ned en mor og hennes datter.
Kan være det var et uhell, med tanke på straffen bør det ha vært det.
Sitat av C.Hendrix085
Meget mulig jeg gjør det. Men jeg har hørt det en gang. Beklager at jeg ikke skjekket kildene bedre.
Vis hele sitatet...
Nei, har lest det jeg og. Fyren var full, kjørte på sånn gressklipper man sitter på. Men han kjørte ut på en vei i tillegg, så var vel heller det han ble straffet for
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Sitat av Cikey
For å aktualisere debatten kan man også ta for seg den prosessen justisminister Knut Storberget har satt i gang for å fjerne soningskøene som innebærer at "alle" slipper tidligere enn de skal (fra noen dager til noen uker) og at langt flere får prøvetid (slipper ut etter 2/3 endt soning) enn tidligere.

Men det er muligens noe utenfor hva trådstarter hadde tenkt seg av utvikling på denne tråden...
Vis hele sitatet...
Vet noen om han vil kompansere ved å sette opp bøtelegging av lovbrudd?
straff skal jo virke forebyggende også.. Man tenker seg en gang til om når strafferrammen ligger på 10 år imotsetning til 1 år.
Sitat av GothQueen
Straffetider og slikt i Norge er helt merkelig, syns jeg!
Og i USA syns jeg det er alt for strengt!

Livstid i Norge er vel 20år?!?
Og man slipper ut mye tidligere dersom man oppfører seg pent ol.
Dersom man har drept noen, og dette ikke blir oppdaget før 30år etter, så kan man ikke straffes.
Wtf?!?!?

"Nei, nå er det 30år siden du drepte den fyren der! Så du er nok en mye bedre person nå!"
Vis hele sitatet...
Hørt om forvaring?
Sitat av vidarlo
Og statistikken frå USA viser jo jævlig tydleg at streng straff != mindre kriminalitet. Noreg har langt mindre kriminalitet enn USA, sjølv om vi ikkje har dødsstraff eller lange fengselsstraffer...
Vis hele sitatet...
Men Norge er da også et mye mindre land! Og kan se langt etter å være en kulturell smeltedigel på lik linje med USA er!

Men hva er greia med folk som benytter seg av det "psykiske smutthullet", som jeg liker å kalle det. Personer som har gjort en grov handling, og som kankje fortjener 5 år i fengsel, men som spiller på at de var "psykisk utilregnelig i gjerningsøyeblikket"! Da får de kanskje 2 år ved en eller annen psykologisk anstalt, før de slipper ut igjen knappe ett år senere!

Dette er den største feilen med det norske lovverket, spør du meg!
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Det er faktisk mange som begår voldelige forbrytelser som har sterke psykiske problemer! Mange diagnoser (f.eks. paranoid schizofreni og asberger (per erfaring)) kan medføre seg voldsomme sinneutbrudd. Disse menneskenes tilstander forverrer seg i et fengsels miljø, og blir derfor IKKE rehabilitert, slik vårt straffesystem har som mål.

Det er synd om mennesker utnytter dette, men for gudsskyld det er bedre å tilbringe to år inne mens du prater med noen om hvorfor du gjorde det du gjorde og prøver å hindre at persononen VIL gjenta det, fremfor å bare ha persononen sittende med mennesker som oppmuntere til gjentagelse (idealistisk og generaliserende, jeg vet men satan da!)
Sist endret av CaptainP; 15. juli 2007 kl. 15:03.