Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 828
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Nettopp kjøpt meg ny(brukt) gressklipper, som har både oppsamler og bioklipp(angivelig).
Jeg har aldri hatt bioklipper før, men jeg trodde gresset ble frest til småbiter? Se bilde. Er det noe galt med min? Knivbladet kunne nok trengt en slip, kan jo hende det er derfor.
Det ser ut som jeg bare har klippet med vanlig klipper uten oppsamler.

https://ibb.co/ypsbbtr

Beklager hvis jeg postet i feil kategori, jeg fant ikke noe relevant.
Sist endret av Skinny; 9. mai 2023 kl. 19:30.
bioklipper må du like å klippe plen, klippe ofte for den skal ha effekt å kutte gresset i småbiter å kaste ut. ellers funker den dårlig
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Trådstarter
Sitat av RapTouR Vis innlegg
bioklipper må du like å klippe plen, klippe ofte for den skal ha effekt å kutte gresset i småbiter å kaste ut. ellers funker den dårlig
Vis hele sitatet...
Jada, det er greit for meg det. Spørsmålet er om maskinen min kvalifiserer som bioklipper, som du ser på bildet. Gresset som ligger igjen er 3-5cm langt og ligger i hauger.
Internett sier det er "multiklipper", noe jeg vil tro inkluderer bioklipp.
Forrige eier solgte den som bioklipper.
Forskjellige moduser? Spak/ knapp for å aktivere bioklipp
Finn ut av merke og spesifikk klipper, jeg har også bioklipp tilgjengelig, men da skal det på en plastduppedings i nærheten av hvor majoriteten av gresset kommer ut.

Kanskje din klipper også skal det, men fikk ikke med den delen?
Sist endret av Kloakk; 9. mai 2023 kl. 20:52.
Som Kloak nevner, så kan det være at du mangler en del til klipperen. Grunnen til at du må ha denne delen er for at det klippa grasset skal bli presset ned i bladene igjen, framfor å bli samlet opp
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Trådstarter
Sitat av Kloakk Vis innlegg
Finn ut av merke og spesifikk klipper, jeg har også bioklipp tilgjengelig, men da skal det på en plastduppedings i nærheten av hvor majoriteten av gresset kommer ut.

Kanskje din klipper også skal det, men fikk ikke med den delen?
Vis hele sitatet...
Joda, den sitter på
Ingen andre knapper/spaker, bortsett fra hastighetsjustering på julene. Skal prøve å kjøre den litt saktere neste gang, med nyslipt blad, så får vi se om det blir bedre.
Takk for svar alle.

Sitat av j0n Vis innlegg
Som Kloak nevner, så kan det være at du mangler en del til klipperen. Grunnen til at du må ha denne delen er for at det klippa grasset skal bli presset ned i bladene igjen, framfor å bli samlet opp
Vis hele sitatet...
Stemmer, den guider gresset tilbake inn i rotoren.
Sist endret av Skinny; 9. mai 2023 kl. 21:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Kan du ta bildet av bladet på klipperen?
Bladet på bioklipper har en litt annen utforming på bladene, bladet skal ha 2 "skjæreflater" på hver side av bladet, der den en av de (den som er ytterst på bladet) kutter gresset, mens den andre skjærefalten skal kutte opp gresset. Og som Kloakk nevner, kombiklippere har gjerne en innsats, ev. et lokk som stenger for utkastete når du skal bruke den som bioklipper.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Trådstarter
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Kan du ta bildet av bladet på klipperen?
Bladet på bioklipper har en litt annen utforming på bladene, bladet skal ha 2 "skjæreflater" på hver side av bladet, der den en av de (den som er ytterst på bladet) kutter gresset, mens den andre skjærefalten skal kutte opp gresset. Og som Kloakk nevner, kombiklippere har gjerne en innsats, ev. et lokk som stenger for utkastete når du skal bruke den som bioklipper.
Vis hele sitatet...
Det er denne:
https://www.reservedel.no/knivblad-5...lipper-1024482

Jeg har satt inn den plastikk-innsatsen som konverterer til bioklipp.
Bladet er ganske sløvt, klarte å kjøre bladet i en stein idag også, tror du det kan være vesentlig? Fatter'n tror ikke skarpheten på bladet egentlig har noe særlig påvirkning, men jeg kan slipe det for å se.

Som sagt kjørte jeg fremdriften på full hastighet, kan hende jeg må kjøre litt roligere og la den jobbe litt mer med gresset også.
Da er det i det minste riktig blad, og med bioklippinnstasten i, så skal det fungere, men om gresset er for langt når du klipper det så vil det fungere dårlig. Om du sliper bladet, heng det på en spiker for å sjekke at det er likevekt, så du ikke får kast i bladet, og klipp før gresset blir for langt.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Trådstarter
Sitat av MeTheWall Vis innlegg
Da er det i det minste riktig blad, og med bioklippinnstasten i, så skal det fungere, men om gresset er for langt når du klipper det så vil det fungere dårlig. Om du sliper bladet, heng det på en spiker for å sjekke at det er likevekt, så du ikke får kast i bladet, og klipp før gresset blir for langt.
Vis hele sitatet...
Ait, takk for tipsene