Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 823
Fikk akkurat brev om innkalling til rettsak for kjøring i beruset tilstand. Dette kom som en overraskelse for meg da jeg gikk på urinprøver å ikke ruset meg denne perioden.

Eneste som kan slå ut er quetapin som jeg har fått av legen. Kan dette slå ut på blodprøve?
Det kan sjekkes for, men du blir ikke ansett som påvirket når du bruker ting du har på resept(som regel).
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Det kan sjekkes for, men du blir ikke ansett som påvirket når du bruker ting du har på resept(som regel).
Vis hele sitatet...
Det er rart at det ikke er noe regler rundt quetapin og kjøring annet en sunn fornuft. Jeg er ikke kjørbar på 14-16t om jeg tar quetapin. Føles som om jeg har drukket jævlig mye om jeg kjører 10-12t etter inntak.
Anonym bruker
"Taktløs Håbrann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Quetapine kan gi falsk utslag på Metadon på urinprøver:

"Dersom urinen din skal screenes for legemidler, vil inntak av Quetiapine Teva kunne gi positive resultater for metadon eller visse legemidler for depresjon som kalles trisykliske antidepressiva (TCA) når visse tester benyttes, selv om du ikke tar metadon eller TCA. Dersom dette skjer, kan det tas en mer spesifikk test. "

https://www.felleskatalogen.no/medis...va-teva-665483
Anonym bruker
"Fregnete Havmann"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hvordan kom dette som en overraskelse på deg?

Fra man blir tatt for å kjøre ruset frem til rettsak kan det gå veldig lang tid. Du må ha fått informasjon om dette på veien, er førerkortet ditt inndratt?

Og i innkalling til rettsak vil det stå helt konkret hva saken bygger på. Hva er begrunnelsen? Hvilket stoff er du tatt for å ha brukt mens du har kjørt?
I innkallelsen står det bare kjøring under påvirkning a alkohol eller andre stoffer.

Jeg ble hentet i ambulanse og vært på sykehus siden pga jeg har vært syk. De tok blodprøve ikke urinprøve og jeg har såvidt jeg husker ikke inntatt noen andre stoffer enn quetapin + en annen medisin jeg går på daglig pga diagnosen min.

Jeg synes jo det er litt rart at jeg skal bli tatt for ruskjøring når jeg bare har tatt de pillene legen har prakka på meg. Riktignok hadde jeg fått beskjed om å ikke kjøre bil på 4 uker men det var ikke pga pillene.
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Det kan sjekkes for, men du blir ikke ansett som påvirket når du bruker ting du har på resept(som regel).
Vis hele sitatet...
Dette stemmer ikke, det er ingen automatikk i at dersom man har resept på et legemiddel kan man kjøre bil, uavhengig av dose eller hvor ofte man tar legemiddelet. Man kan i noen tilfeller kjøre bil selv om man tar medisiner som normalt ikke skal tas om man skal kjøre bil, men da først etter en periode med tilvenning og under en fastsatt maksimumsgrense.

https://www.helsenorge.no/medisiner/...og-legemidler/

Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
IJeg synes jo det er litt rart at jeg skal bli tatt for ruskjøring når jeg bare har tatt de pillene legen har prakka på meg. Riktignok hadde jeg fått beskjed om å ikke kjøre bil på 4 uker men det var ikke pga pillene.
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på at ikke disse 4 ukene ikke også gjaldt medisinen?
Om man starter på medisiner som normalt gir kjøreforbud, kan man noen ganger få lov til å kjøre bil, etter en "karantene" der man bygger opp toleranse. Og selv om man har resept og fått tillatelse av lege til å kjøre på tross av inntak av legemidler som normalt ikke er tillat dersom man skal kjøre bil, er man også nødt til å være under en fastsatt mengde.(Se over for kilde)

Det sier seg egentlig selv at man ikke kan hive i seg et brett med sterke smertestillende eller andre medisiner som har innvirkning på reaksjonsevne med mer, kun fordi man har resept.
Sist endret av Veggen; 29. mars 2023 kl. 09:41.
Sitat av Lykkeleeten Vis innlegg
I innkallelsen står det bare kjøring under påvirkning a alkohol eller andre stoffer.

Jeg ble hentet i ambulanse og vært på sykehus siden pga jeg har vært syk. De tok blodprøve ikke urinprøve og jeg har såvidt jeg husker ikke inntatt noen andre stoffer enn quetapin + en annen medisin jeg går på daglig pga diagnosen min.

Jeg synes jo det er litt rart at jeg skal bli tatt for ruskjøring når jeg bare har tatt de pillene legen har prakka på meg. Riktignok hadde jeg fått beskjed om å ikke kjøre bil på 4 uker men det var ikke pga pillene.
Vis hele sitatet...
Husk at du uavhengig av medisinbruk må sørge for å være skikket til å kjøre bil. Uansett om du tar lovlig dose du får fra legen som du i utgangspunktet har lov å kjøre på hjelper det pent lite om du framstår som rusa også.