Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 2030
Jeg laget en tråd hvor jeg spurte om hvordan jeg kunne fjerne all klagerett ved salg av en gammel bil. I denne tråden spurte jeg også om hjelp angående selge bilen via salgsmelding uten omregistrering men lager heller en egen tråd på dette for å få det 100% avklart.

Jeg har en kjøper, kjøperen ønsker ikke å betale omregisteringsavgift pga bilen han skal kjøpe ifra meg skal sendes til utlandet.

Grunnen til at kjøper ikke ønsker å betale omregistreringsavgift er pga at da må han også ordne forsikring osv. Dette ønsker han ikke fordi den skal sikkert (fort ut av landes grenser)

La oss si jeg får summen min, jeg og kjøper går på statens vegvesen sine nettsider å ordner det slik at vi registrer ny eier via salgsmelding UTEN at kjøper betaler omregistrering.

Da skal vell det vise at bilen har fått ny eier å at jeg ikke er registrert som eier av bilen lengre? Vil jeg kunne få noe konsekvenser av at eier ikke betaler omregistrering men heller kun godtar registrering av ny eier via salgsmelding? Kan jeg risikere å få konsekvenser av dette i fremtiden? Jeg avslutter såklart min forsikringavtale pluss jeg avslutter bombrikkeavtalen min på denne bilen som selges.


Mvh, Uerfaren bruktbilselger.

Kan foresten meddele at kjøper er orientert med at jeg ønsker å finne ut av om dette går greit før jeg selger bilen til han. Så han er fullt klar over at jeg undersøker dette.

Jeg bør kanskje ringe statens vegvesen neste uke, men håper noen her kan svare meg som har erfaring med dette fra før av
Sist endret av Naturen; 28. august 2022 kl. 03:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Avregistrer og lever inn skiltene på bilen og si opp forsikringen. Før bilen over på kjøper via salgsmelding, og be han ordne prøveskilt hvis han skal kjøre den etter norske veier.

Hvis du ikke gjør det slik, så vær sikker på at kjøper faktisk godtar salgsmelding hos vegvesenet slik at bilen ikke blir stående på deg. Dersom han da ikke betaler omreg vil den bli begjært avskiltet, men det vil ikke ha noen konsekvenser for deg da bilen ikke lenger er registrert under ditt navn.
Sist endret av JohnnyNonsens; 28. august 2022 kl. 05:33. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hvis du venter til 12 september så kan du avregistrere uten å levere inn skiltene, men skal sies at det er ment for midlertidig avregistrering og du tenker vel worst case permanent avregistrering.