Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 2506
Sitter og ser igjen min nye arbeidskontrakt her og prøvetiden. Prøvetid på 6 måender er grei nok men det står at etter endt prøvetid kan bedriften si meg opp uten noen annen begrunnelse en at de ikke er fornøyd med arbeidet mitt.
Kan forøvrig nevne at jeg jobber på en bensinstasjon.
Føler jo nesten at jeg går på nåler om de bare kan si meg opp etter 6 måender ved å bare si at de ikke er fornøyd med arbeidet mitt.
Er det virkelig så enkelt og bare kvitte deg med ansatte? Nå har vi jo to ansatte på natt som jobber hver vår uke men en tredje ansatt som er på vei tilbake fra sykemelding som forløpig kun har stjelt av den andre nattevakten sine vakter men måtte jo vært en bekvemmelig måte og bli kvitt en av oss på om hun andre kommer tilbake i full jobb?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
http://www.jusstorget.no/article.asp...y=3&ArtKey=131

Oppsigelse prøvetid gir en del svar.
I utgangspunktet er det jo lov. Arbeidsmiljølovens § 15-6 sier følgende: "(1) Blir arbeidstaker som skriftlig er ansatt på en bestemt prøvetid, sagt opp, må oppsigelsen være begrunnet i arbeidstakers tilpasning til arbeidet, faglige dyktighet eller pålitelighet. "

Jeg reagerer likevel på formuleringen. § 15-6 kan nemlig videre informere oss om at "(3) Bestemmelsene i paragrafen her gjelder bare dersom oppsigelsen blir gitt innen utløpet av den avtalte prøvetiden. Prøvetid kan avtales for en periode på inntil seks måneder, jf. likevel fjerde ledd. "

Dersom det står i avtalen at de kan si opp etter endt prøvetid, vil det være i strid med nevnte bestemmelse.
Det står følgende: Vi forbeholder oss retten til å avslutte arbeidsforholdet ETTER endt prøvetid uten nærmere begrunnelse, dersom vi mener at arbeidet ikke er utført på en tilfredstillende måte.
Sitat av mp34567 Vis innlegg
Det står følgende: Vi forbeholder oss retten til å avslutte arbeidsforholdet ETTER endt prøvetid uten nærmere begrunnelse, dersom vi mener at arbeidet ikke er utført på en tilfredstillende måte.
Vis hele sitatet...
Ja? Jeg ser ikke helt problemet her, de kan jo avslutte arbeidsforholdet under hele prøveperioden skulle ikke arbeidet ha vært tilfredstillende utført.
Ja, nei. Det kan de glatt glemme. Det står intet om at annet kan avtales, og således er bestemmelsen ufravikelig. Dermed må oppsigelsen skje innenfor prøvetiden, men det er jo ikke til hinder for at de sier deg opp siste dag i stedet for dagen etter.
I henhol til utvikling og opplæring i kontrakten min står det også at jeg plikter og er berettiget til å følge selskapets utviklings og opplæringsplaner. Derunder gjennomføring av alle e lærlingkurs innen 1 uke fra kontraktsinngåelse.
Jeg startet arbeidet mitt den 28/2 og har enda ikke sett snurten av et eneste e opplæringskurs.
Om jeg da ble sagt opp som følge av at de ikke mente jeg utførte arbeidet tilfredstillende, kunne jeg da hengt meg på og sagt at jeg ikke har fått opplæring jeg var berettiget til?
I tillegg kan jeg kreve betalt om jeg må sitte hjemme i min fritid og drive e opplæring?
Vi har jo ikke videre tilgang til noe internett på jobb. Og min fritid er vel strengt tatt min fritid?
Under opplæringstiden burde du være forsiktig med å kreve noe noen ting, derimot når du blir fast ansatt kan du kreve ting du skal ha, etterbetalt osv, da det blir mye vanskeligere for firmaet du jobber i å kvitte seg med deg..
Hmm frister ikke å gå rundt på nåler i 5 måender til. Men er ikke i opplæringstid men prøvetid. Jeg jobber stort sett alene om natta så. Etter og ha fått 2 dagers opplæring fra noen på en annen stasjon ble jeg også satt til å gi opplæring til nattevakt nr 2. Vi skal jo ha personalmøte på mandagen så får ta tak i butikk sjefen etter møtet og se litt på kontrakten med henne. Hun kan vel uansett ikke gi meg dårligere vilkår en det norsk lov tilsier.
Tror heller ikke jeg får avskjed med arbeidstaker stilte for mange kritiske spørsmål. Hun er forøvrig ny i jobben som butikk sjef og virker relativt rund i kantene uten at jeg har valgt og teste dette for mye ut.
De velger jo fint selv om de vil opprettholde seg som arbeider hos seg etter prøvetiden.
Du kan ikke bli sagt opp under prøvetiden uten begrunnelse, men de kan si deg opp (aka ikke fornye kontrakten med deg) etter prøvetiden.

Dette er helt normalt i dagens verden når det kommer til slike jobber som ofte har høy utbytting av personell.
Står at kontrakten min blir automatisk fornyet etter prøvetiden da det jeg har er en kontrakt på fast ansettelse. Jeg tviler på at de vil ha høy utbytting av personell. Var dette som førte til at forrige eier gikk konkurs og stedet fikk et dårlig rykte på seg for å ha høy utbytting av personer. Men men får se er ikke akkurat noe toppjobb i norsk hydro det er snakk om
Ifølge min sjef da jeg jobbet i dagligvarebransjen (ang e-læring), skulle det;
A: Gjøres på jobb, i arbeidstiden.
B: Gjøres hjemme med kompensasjon (lønn).

Men som sakt er det ikke så lurt å kreve ting i prøvetiden.