Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  468 40367
Jepp, mange gode argumenter der Cavey.. Særlig det med psyksiske skader ->

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/17/515291.html
Sitat av Cikey
Hva slags standpunkt er det da? "Jeg er for at alle skal kunne ha våpen, såfremt de ikke bruker dem til å drepe folk..." Hvordan vil du klare å gjøre et slikt skille? Hvordan skulle man praktisere det?

(Ikke missforstå, det er legetimt å være for abort, men et slikt utsagn virker lite gjennomtenkt)
Vis hele sitatet...
Er vel mer som "Det er lov til og skyte med et givær, men du har ikke lov til og skyte noen. Og dette er praktisert kanske bra i Norge.

Jeg er for selvbestemt abort, og jeg mener at det er jenta som vil bestemme om hun vil ta abort, men at gutten skal ha noe å si om hun bestemmer seg for å beholde barnet.

(Lenge leve p-piller!)
Abort er helt greit, så lenge det ikke brukes som prevensjon.. Jeg selv kunne aldri tenkt meg å føde et barn som ikke var ønsket pga en sprekk i kondom, eller andre sviktende midler. Barn skal være ønsket. Det er jo den grensen der man ikke kan ta abort etter 12. uke, og den synes jeg kunne vært satt litt lenger... etter 3 mnd begynner man som regel å se den lille kulen å magen. Man kan jo merke det på humør og kvalme, men det er jo ikke alle som kjenner noe forandrin
Abort er helt greit, så lenge det ikke brukes som prevensjon...

Did you ever notice the people who are most adamantly against abortions are people you wouldn't want to fuck in the first place? - George Carlin
Vis hele sitatet...
Sitat av BrickTop
Abort er helt greit, så lenge det ikke brukes som prevensjon.. Jeg selv kunne aldri tenkt meg å føde et barn som ikke var ønsket pga en sprekk i kondom, eller andre sviktende midler. Barn skal være ønsket. Det er jo den grensen der man ikke kan ta abort etter 12. uke, og den synes jeg kunne vært satt litt lenger... etter 3 mnd begynner man som regel å se den lille kulen å magen. Man kan jo merke det på humør og kvalme, men det er jo ikke alle som kjenner noe forandrin
Vis hele sitatet...
Enig der, hva er vel verre å få barn bare pga prevensjonsmidlene sviktet.
Etter min mening er det moren selv som børr bestemme.
Sitat av BrickTop
Abort er helt greit, så lenge det ikke brukes som prevensjon.. Jeg selv kunne aldri tenkt meg å føde et barn som ikke var ønsket pga en sprekk i kondom, eller andre sviktende midler. Barn skal være ønsket. Det er jo den grensen der man ikke kan ta abort etter 12. uke, og den synes jeg kunne vært satt litt lenger... etter 3 mnd begynner man som regel å se den lille kulen å magen. Man kan jo merke det på humør og kvalme, men det er jo ikke alle som kjenner noe forandrin
Vis hele sitatet...
Einig, men synest heller grensen burde settes ned, enn opp.. Det er tross alt eit liv
Sist endret av Evig_liv; 22. oktober 2007 kl. 22:24.
Sånn rent prinsipielt, hvorfor er dere imot at abort skal brukes som prevensjon? Personlig så ser jeg ikke på det som min sak hvorfor folk velger å ta abort, det er deres sak og de vet best hva som er best for dem.

Og siden dette "så lenge" dukker opp hele tiden, er det tilfelle at abort brukes som prevensjon? Det må i tilfelle være tidenes mest slitsomme og ustabile prevensjonsmiddel.

Og til Cavey; Hvorfor må kvinnen absolutt samtale om dette i det vide og breie med halve helsevesenet, familie og venner? Jeg vil tro at de fleste kvinner er i stand til å ta dette valget selv. Om de ønsker å samtale med partner, lege, helsesøster, Amathea eller presten så er det et valg de får ta selv i mine øyne.
Sitat av [GC/Betater]
Jepp, mange gode argumenter der Cavey.. Særlig det med psyksiske skader ->

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/17/515291.html
Vis hele sitatet...
Det er vanvittig ironisk at du linker til denne artikkelen, siden du UMULIG kan ha lest mer enn overskrifta.

Db.no:

"Her har journalisten tatt med et sitat fra forskeren, psykiater Anne Nordal Broen, som viser at det ikke nødvendigvis er en sammenheng mellom aborten og angsten:

- Vi kan ikke si at angsten og depresjonen har med aborten å gjøre. Slike problemer kan skyldes andre faktorer, som at de som valgte en abort hadde noe dårligere psykisk helse på forhånd.

Når man leser artikkelen som forskeren selv har skrevet om sin egen studie, ser man raskt at den mest framtredende følelsen hos kvinner som har tatt abort, faktisk er følelsen av å ha gjort det riktige. Lettelse er den nest mest framtredende følelsen."
Det var innlegget hans eg hinta til!!!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [GC/Betater]
Einig, men synest heller grensen burde settes ned, enn opp.. Det er tross alt eit liv
Vis hele sitatet...
Eit liv som er totalt ute av stand til å leve utanfor mora sin kropp, og som har mindre kognitive evner enn ei rotte.

Artig nok er det med at det er eit liv eit populært argument, men faktum er jo at det er ikkje eit sjølvstendig liv på 12-ukersstadiet. Det er ein celleklump som blir forsynt med næring og oksygen frå mora, og som har potensiale til å utvikle seg til eit sjølvstendig liv. På samme måte som sædceller har potensiale, gitt rette vilkår, til å bidra til liv.
Altså ok, det er et liv. Men herregud, det er da forskjell på å ta livet av en tolv år gammel jente/gutt og "ta livet av en" 12 uker gammel celleklump. Og om barnet er uønsket, eller om det er en annen grunn til at moren ikke kan/vil ha barnet så syns jeg det er fullt og helt opp til henne å bestemme. Det er tross alt hennes barn, ingen andres.
Tipper at alle som må ta den avgjørelsen selv tenker seg godt om før de tar den. Tror også at det er en god grunn til at de tar det valget de tar.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Kan nokon fortelle meg kvifor ein celleklump, uten kognitive evner, er meir verdt enn ei rotte, som faktisk er fullt ut i stand til å leve eit sjølvstendig liv? Er det fordi gensekvensen ligner meir på et menneske sine gener enn ei rotte sine? Og vi deler jo artig nok over 90% av gensekvensane med rotter, så det er ikkje så stor forskjell.
Helt enig der lolatmeg. Synes at det er forskjell på 12 år og 12 uker, og synes virkelig at ikke gutten skal la jenta gå igjennom 9 måneder med morrakvalme, legge på seg og dårlig rygg fordi at han har lyst på en liten sneip. Om det er uønsket så er det vel ganske obvious at begge vil ha vekk klumpen.

Men hva med å bruke det døde fosteret til medisin da? (husker ikke hva det heter)

Det kan jo også bli en diskusjon her.
Eg blir lei meg når folk kallar det "ein celleklump", det er eit liv i frå sædcella og eggcella blir smelta saman. - Min meining
Sitat av [GC/Betater]
Einig, men synest heller grensen burde settes ned, enn opp.. Det er tross alt eit liv
Vis hele sitatet...
Grensa bør ikke settes ned! det er jo dumt bare... ja, ok, vet det er liv, men et foster vet da ikke hva som foregår rundt seg... det har jo ikke nervesystemet i orden før det er over så og så mange uker (20-25 uker tror jeg).. hvis man ikke oppdager at man er gravid før 16. uke da? og man ikke ønsker barn i det hele tatt? er det da riktig at ei jente på kanskje 15-17 år skal føde et barn? en mulighet ville vært å adoptere bort, men tenk det psykiske problemet det kan bli for moren.. først gjennomgå 9mnd med humørsvingninger, stor mage og smerter? jeg hadde seriøst aldri gått gjennom noe sånt!
Ja, stemmer det, men poenget mtit har ingenting å gjera med om barnet føle noke eller ikkje, poenget mitt er at eg meina at det blir feil, siden det er eit såkalt "liv"
Ok, skjønner det er flere som har lik mening som deg, og det respekterer jeg jo. Jeg sier bare min mening og oppfatning som jente selv og hvordan det ville føles for meg hvis det hadde vært meg.


(Enig med Lolatmeg og Scr0tum )
Jepp, eg er jente sjølv, men men.. respekterer din meining og.. Trur nokk det er ein del fleire som har den meiningen du har, men trur ikkje vi kjem så mykje lengre i denne diskusjonen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av [GC/Betater]
Eg blir lei meg når folk kallar det "ein celleklump", det er eit liv i frå sædcella og eggcella blir smelta saman. - Min meining
Vis hele sitatet...
Definisjoner.

Eg godtar at du ikkje vil ta abort, men eg vil ikkje godta at dine syn skal få bestemme over mitt liv, så lenge du ikkje har eit betre grunnlag enn religion å bygge det på.

Dersom ein skal begynne ein definisjon av liv: er sædcella hellig, slik som i bibelen? Er det synd med onani, fordi en potensielt ødsler et par millioner liv...? Og kva med dyr? Dei er rimelig like mennesker genetisk sett, så lite skiller ei rotte fra et foster, noko du forøvrig vil legge merke til om du studerer pattedyrfoster på ulike stadium. Fram til eit vist punkt er dei meget like.

Min definisjon av liv blir når eit foster er i stand til å leve utanfor mora sin kropp. Medisinen har flytta denne grensa frå 9 månader og ned mot 24 veker så vidt eg har fått med meg, Det vil sei at frå det er forbode å ta abort, utan særskilde grunnar, og til fosteret er i stand til å overleve med all den medisinske hjelp vi i den vestlege verda kan stable på beina går det 12 veker. Difor er eg imot sjølvbestemt abort etter omlag 16 veker, fordi ein då med ein viss grunn kan hevde følgande:
  • Mora bør ha oppdaga graviditeten på eit vis.
  • Fosteret nermer seg levedyktig stand.
  • Faren for psykiske traumer for mor aukar jo lenger ut svangerskapet ho er komt
  • Påkjenninga på legen som må utføre inngrepet aukar.

Med andre ord, meiner du at det er eit liv, ved t0, når det essensielt sett er to celler, rett nok med menneskelig dna, men som ikkje har noko form for likhet med eit menneske, ei heller ingen av dei egenskaper vi forbinder med mennesker, utover gensettet?
Ok, skal vi sette dette på spissen, mener abort-fanatikere at alle som har hatt utløsning/mensen er en seriemorder?

"Every sperm is sacred...."
Sist endret av Turbolego; 22. oktober 2007 kl. 23:23.
Eg er ikkje noke sånn fanatiker-kristen asso.. men gode poeng Vidarlo!
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Turbolego
Ok, skal vi sette dette på spissen, mener abort-fanatikere at alle som har hatt utløsning/mensen er en seriemorder?

"Every sperm is sacred...."
Vis hele sitatet...
Det er ei avsporing i mine auge. Abort MÅ forbli eit val. Ingen skal påtvinge andre ei avgjerd som har så vidtrekkande konsekvensar for livet som det ein abort potensielt kan ha. Det vere opp til kvar enkelt.

Det som ytterlegare får meg til å reagere er at mange abortmotstandere bruker ei 2000 år gammel bok for å argumentere for at dei skal ha rett til å gripe inn i mitt liv. Det finn eg enkelt og greit urimelig, all den tid dei ikkje har eit betre grunnlag å bygge det på.
Grunnlaget for manges abortmotstand er forestillingen om en sjel, som visstnok manifesterer seg i fosteret ved "unnfangelsen", når enn det er. Jeg tror ikke de fleste kristne abortmotstandere har historien om Onan som utgangspunkt for sin abortmotstand.
Sitat av commie
Grunnlaget for manges abortmotstand er forestillingen om en sjel, som visstnok manifesterer seg i fosteret ved "unnfangelsen", når enn det er. Jeg tror ikke de fleste kristne abortmotstandere har historien om Onan som utgangspunkt for sin abortmotstand.
Vis hele sitatet...
og innebærer historien om onan en sammensmeltning mellom mann og kvinne?

Edit: Er ikke sikker på dette med Onan så godt mulig det gjør det, inform me!
Sist endret av |24/\/\0; 23. oktober 2007 kl. 00:35.
Sitat av |24/\/\0
og innebærer historien om onan en sammensmeltning mellom mann og kvinne?
Vis hele sitatet...
Sammensmeltning mellom mann og kvinne?! Hva skal det bety? Det må være Esben Esther Pirelli Benestad?

Onan har samleie med kona til broren, men hopper av i svingen.
Wikipedia om Onan

Selv er jeg for abort, sålenge barnet er "uønsket"/kommer på et dårlig tidspunkt. Synes man skal velge et passende tidspunkt hvor man setter et liv til verden - hvor man er klar for det både mentalt og økonomisk.
Sist endret av wkL; 23. oktober 2007 kl. 00:46.
Sitat av |24/\/\0
og innebærer historien om onan en sammensmeltning mellom mann og kvinne?

Edit: Er ikke sikker på dette med Onan så godt mulig det gjør det, inform me!
Vis hele sitatet...
Onan ble drept av Gud, fordi han sprutet sæden sin på en stein, altså ikke inn i en kvinne. Dette er synd i følge den gammeltestamentlige Gud, fordi all spruting av sæd er ment for å lage barn, og ikke noe annet. Hvorfor Den Norske Kirke ikke fokuserer på å drepe onanister aner jeg ikke, men de er vel mer opptatt med å sparke homsene.
Sitat av DonTomaso
Onan ble drept av Gud, fordi han sprutet sæden sin på en stein, altså ikke inn i en kvinne. Dette er synd i følge den gammeltestamentlige Gud, fordi all spruting av sæd er ment for å lage barn, og ikke noe annet. Hvorfor Den Norske Kirke ikke fokuserer på å drepe onanister aner jeg ikke, men de er vel mer opptatt med å sparke homsene.
Vis hele sitatet...
Så ifølge kristen tro skal du til helvette hvis du spruter sæden i 2'ern, og ikke 1'ern?
Uansett, sier bibelen noe om menstrasjon og eggløsning uten befruktelse?
Er egg og sæd likestilt ifølge bibelen?

veit ikke selv, er ateist som tror på sekularisering...
Sist endret av Turbolego; 23. oktober 2007 kl. 00:49.
Milde himmel... Skal man begynne å gjøre narr av kristendommen i denne tråden kan man i det minste hente frem noe relevant. Du bommer don, godt forsøk men, eller, nei, det var det i grunn ikke heller...
___________________

Turbolego: Kristen tro pleier vel sette livet ved unnfangelsen, altså når eggcellen befruktes. Etter gammeltestamentelige skikker (som noen her åpenbart er glad i ) så var vel kvinnen "uren" i menstrasjonsperioden.

Og nei, sædet har nok en langt viktigere symbolsk betydning vil jeg tro.
Jeg er for selvbestemt abort. Jeg tror ikke at et foster i 12. uke har noen "jeg"-opplevelse; det er ingen person, ikke noe individ, det er et vesen omtrent like avansert som en humle.

Når det vel er sagt, så håper jeg alle andre alternativer er prøvd først.
Jeg er for abort sålenge det er ett veldig nøye gjennomtenkt valg foretatt av den gravide kvinnen før fosteret er i stand til å overleve med all mulig medisinsk hjelp. sånn kort oppsummert altså...
Jeg er FOR abort!
DU kan jo selv tenke deg hvordan samfunnet ville vært hvis vi ikke hadde muligheten til å ta abort! Tenk på alle de små ulykkene som etter ni måneder vill bli en munn å mette.
De som vil forby abort argumenterer med at hvis noen får en baby de ikke kan ta seg av så vil samfunnet ta seg av babyen? Yeah right!
Ja det er kansje kaldblodig å si sånt, men det er faenmeg sant!
Mitt syn på det hele er at Abort skal være lov , dette er selvfølgelig uten situasjon tatt i betraktning. Hvilket grunnlag abort blir tatt på er uviktig! Dette fordi hvis kvinnen ikke vil ha barnet er hun ikke mentalt egnet til å ta seg av et barn.

Ikke bry dere om dette med at det er en levende ting, tøff sammenligning.. Men det har seg sånn at den hamburgeren dere spiser til middag faktisk har levd den også, den har hatt følelser dog noe begrenset!
Eg er definitivt for abort. Eg føler ikkje for å få alle bivirkningane som kjem når ein vert gravid, i tillegg til å oppfostre barnet i 18 år. Eg treng utdanning og tid til andre ting enn eit barn. Eg vil heller ikkje slite i 9 månadar berre for å gje barnet vekk etterpå....

Dessutan ser verda ut til å verte overbefolka for tida, så det gjer meir godt enn skade å ikkje føde desse ungane når ein ikkje har lyst på dei heller.
Abort bør være et valg alle mennesker KAN velge. Så kan de som ikke vil ta abort velge noe annet. Selve aborten er en sak for det gravide paret, og dermed skal kun deres meninger om emnet gjelde.

Og at abort brukes som prevensjon virker som en flåsete påstand. Jeg har ikke noe tall, men jeg nekter å tro at folk puler i den visshet at de bare kan abortere bort eventuelle utfall. Derimot vet jeg at andre preventiver kan svikte, ingenting er 100% sikkert. Derfor er valget om abort nødvendig.


Til dere som er imot abort (og jeg vet jeg ikke er den første som spør om dette), hadde dere klart å bært fram et barn fra en voldtekt? Hadde dere virkelig gitt KUN det valget til dama/kjæresten?
Sist endret av Zepur; 23. oktober 2007 kl. 16:45.
Å føde et barn bør være noe man VIL, ikke noe man MÅ.

Å adoptere bort barnet er heller en dårlig løsning ettersom den stakkars jenta må igjennom 9 mnd med slit og pes, og alt det medfører, for ingenting. Noen andre får adoptere barnet, men så vidt jeg vet finnes det nok av foreldreløse barn i andre land som de kan adoptere.
"DMT release at forty-nine days after conception marks the entrance of the
spirit into the fetus."
DrRickStrassman, DMT the spirit molecule
Jeg syntes det er fantastisk flott med jenter som er modig nok til å ta ansvar for det livet dem har skapt. Ser virkelig opp til dem. Man kan være litt forsiktig når det gjelder sex. Passe på å bruke prevensjonen riktig og alt dette her.
Men hvis en jente blir voldtatt av en, og blir gravid, da blir jo saken en annen...
Det letteste hadde jo vært om ingen gjorde slikt. Men dessverre.
Hva er den prinsipielle forskjellen mellom abort etter voldtekt og abort etter ufrivillig graviditet med kjæresten eller tilfeldig sexpartner?
FOR abort når det handle om liv eller død for jenta/kvinnen. Men å bruke abort bare fordi man ikke har giddet å bruke annne prevensjon eller fordi det "ikke passer" blir feil.
Sex skal være fint og flott, men skal man ha sex så bør man vite at det faktisk og er en drift man gjør for å øke verdens befolkning og dermed er det alltid en sjanse for å bli gravid.
Bruk heller skikkelig prevensjon. Gjerne begge to. Så slipper man å risikere å få et uønsket barn.
Eller skaff dere et fast forhold og sørg for at barnet som kunne kommet hadde fått det bra, slik som meg :P
Sitat av commie
Hva er den prinsipielle forskjellen mellom abort etter voldtekt og abort etter ufrivillig graviditet med kjæresten eller tilfeldig sexpartner?
Vis hele sitatet...
Tja, ved mindre man begrunner abortmostand med religiøse grunner ala fosteret har en sjel e.l. så er det meget stor prinsippiell forskjell på de to tilfellene. Det er noe annet å måtte svare for en annens overgrep enn å måtte ta ansvar for egne handlinger...
Sitat av Cikey
Tja, ved mindre man begrunner abortmostand med religiøse grunner ala fosteret har en sjel e.l. så er det meget stor prinsippiell forskjell på de to tilfellene. Det er noe annet å måtte svare for en annens overgrep enn å måtte ta ansvar for egne handlinger...
Vis hele sitatet...
I second that

Amnesty International is set to defy the Vatican and risk the wrath of Catholics around the world over its decision to back abortion for rape victims.
Vis hele sitatet...
Kilde.



Ser ikke ut til at den katolske kirke ser på voldtekt som gyldig grunn til abort...
Sist endret av Turbolego; 23. oktober 2007 kl. 18:21.
Sitat av Turbolego
Kilde.

Ser ikke ut til at den katolske kirke ser på voldtekt som gyldi grunn til abort...
Vis hele sitatet...
Nei, det er jeg fullt klar over. Og derfor skriver jeg:

ved mindre man begrunner abortmotstand med religiøse grunner er det stor prinsippiell forskjell på de to...

Noe mer?
Jeg er for abort.

Fordi jeg mener at et det blir for tungt å gi bort et barn som man har båret på i ni måneder, selv om det var et "unønsket barn".
Jeg sier ikke at det er lett å ta abort! Men at det er lettere enn å adoptere bort barnet etter at det er født.
Men så er jeg imot abort sent i svangerskapet.
Man bør kun ha lov til å abortere før barnet utvikler et nervesystem som kan føle smerte.
(er litt usikker på når dette skjer, og vi har jo allerede regler om hvor sent man kan ta abort)

Men abort må også skje frivillig!
Veken foreldre eller barnets far burde få lov til å bestemme hvorvidt den gravide skal ta abort, så sant den gravide er fks. over en viss alder (klarer ikke å bestemme meg om jeg mener den skal være 14 eller 16, men annyway...) og den gravide er psykisk stabil og ikke mentalt tilbakestående.

- Mener ikke det at mentalt tilbakestående personer ikke skal få lov til å ha barn!
Det kommer jo ann på i hvilken grad de er tilbakestående!

EDIT;
Kom til å tenke på en ting!
Dere som er imot abort!
Hva om svangerskapet er utenfor livmoren?
Skal man ha lov til å abortere da?
Siden det er liten sjanse for at verken mor eller barn kommer til å overleve dersom man ikke tar abort.

EDIT2:
Man kan jo bli graivd selv om man bruker prevansjon...
P-piller og kondom er "bare" sånn ca 99% sikkert.
Og dersom man tar p-pilla fks.4 timer for sent, så har man 4 timer med kun 80% beskyttelse.
Og viss man glemmer å ta p-pilla en dag, så skal man egentlig ikke ha sex uten kondom på en uke.
Sist endret av GothQueen; 23. oktober 2007 kl. 18:38.
Sitat av commie
Hva er den prinsipielle forskjellen mellom abort etter voldtekt og abort etter ufrivillig graviditet med kjæresten eller tilfeldig sexpartner?
Vis hele sitatet...
Spørst.. Det er jo eit liv anyway.. Men å bli ufrivillig gravid (voldtekt) gjer sakan annerledes enn feks. om jenta hadde sex i fylla på ein fest... Blir ein gravid etter ein fest og tar abort, "fylla har skylda" er ein faen meg ikkje god i håve.
Jenta som blei voldtatt hadde i det minste hatt ein skikkelig grunn, dessuten hadde det ikkje vore lett å bære rundt på barnet, som var 100% uynskja.
Sitat av [GC/Betater]
Spørst.. Det er jo eit liv anyway.. Men å bli ufrivillig gravid (voldtekt) gjer sakan annerledes enn feks. om jenta hadde sex i fylla på ein fest... Blir ein gravid etter ein fest og tar abort, "fylla har skylda" er ein faen meg ikkje god i håve.
Jenta som blei voldtatt hadde i det minste hatt ein skikkelig grunn, dessuten hadde det ikkje vore lett å bære rundt på barnet, som var 100% uynskja.
Vis hele sitatet...
Hadde ikkje du tatt abort om du hadde hatt sex i fylla?
Sitat av minekawa
Hadde ikkje du tatt abort om du hadde hatt sex i fylla?
Vis hele sitatet...

Nei.. synest sånne folk er tragiske, men det har vel blitt ein "vane" i dag. Er mange av veninnene mine som holder på sånn. Hehe, nei, har aldri skjedd, og kjem ikkje til å skje, men uansett drikke eg meg ikkje så dritings at eg havnar out of control, and I'm never out of control when I have a sexy time
Sitat av Cikey
Tja, ved mindre man begrunner abortmostand med religiøse grunner ala fosteret har en sjel e.l. så er det meget stor prinsippiell forskjell på de to tilfellene. Det er noe annet å måtte svare for en annens overgrep enn å måtte ta ansvar for egne handlinger...
Vis hele sitatet...
Så, på den ene siden så har man religiøse abortmotstandere som er imot abort pga fosterets sjel eller hva det nå enn er, mens man på den annen side har abortmotstandere som er imot abort fordi damer "må ta ansvar for egne handlinger"?

I så måte så synes jeg sistnevnte er hakket verre enn førstnevnte, siden denne gruppen utelukkende er moralister som stiller seg til doms over folk.
Sitat av commie
Så, på den ene siden så har man religiøse abortmotstandere som er imot abort pga fosterets sjel eller hva det nå enn er, mens man på den annen side har abortmotstandere som er imot abort fordi damer "må ta ansvar for egne handlinger"?

I så måte så synes jeg sistnevnte er hakket verre enn førstnevnte, siden denne gruppen utelukkende er moralister som stiller seg til doms over folk.
Vis hele sitatet...
Hva er dette for noe da? Du stilte et spørsmål, angående prinsippielle forskjeller på to situasjoner. Det var tydelig at du ønsket å sette fast noen for å være dobbeltmoraliserende, så jeg svarte på spørsmålet ditt. Ja, det er prinsippielt stor forskjell på de to situasjonene. (altså ved mindre begrunnelsen går på livets ukrenkelighet, og livets begynnelse ved unnfangelsen)...

Men å dele abortmostandere i to grupper og si at det bare er de to synene som finnes blir litt for lettvint. Jeg forstår virkelig ikke hva du vil oppnå med denne posten...
Einig med Cikey.. skjønnar ikkje poenget ditt med å dele dei inn i grupper, eller det andre.
er dette en diskusjon som foregår i et katolsk forum anno 1850?
Det må da selvfølgelig være opp til hver enkelt hvilket ståsted man har når det gjelder abort.
Se for deg selv i en slik situsjon, hvor du ikke får velge selv om du skal få barn eller ikke.
Pave Johannes Paul II uttalte rett før sin død, rimelig ex catetra at man bør få velge selv. å dette selv om han er lederen for det samfunet som er mest pro anti-abort.