Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  101 25941
Jeg kom på dette når jeg leste om å skru tilbake km telleren på biler.

Sånn her ser et standar sikkringskap, med noen untak men dette forklarer prinsippet

http://img19.exs.cx/img19/741/vanelig1gf.gif

Det vi vil oppnå er å gjøre om polarisiteten på måleren sånn at den begynner å gå baklengs. Dette gjøres ved å bytte om på fasene.
Siden koblingen inne i måleren er polmbert, er det lite smart å tvinge den opp, da dette vil bli lagt merke til neste gang noen kommer for å sjekke måleren. Det vi da gjør er at vi kobler om på endene av ledningene.
http://img17.exs.cx/img17/3013/omvendt2qa.gif

Når dette er gjort vil måleren gå baklengs, og du får mindre regning.

Bare et tips, ikke la den gå mer bakover enn fram + dette kan være VELDIG farlig hvis du ikke vet hva du gjør, bare husk å skru av hovedsikkringa før du starter..

Lykke til

edit: hvis hovedsikkringa sitter etter kwh måleren fungerer ikke denne måten å gjøre det på..

og på tegningen, fra hovedsikkringa og til kwhmåleren er det 3 ledninger og ikke bare en
Sist endret av BuzzR; 14. desember 2004 kl. 13:40.
Jeg vil på ingen måte annbefale noen å gjøre dette.

For det første skal det kun være sertifiserte folk å tulle i skapet ditt (så vidt jeg vet)
For det andre så kan det hende du får besøk av en kontrollør, og da sliter du. Du må betale tilbake den stjelte strømmen (som blir stipulert), og dersom du taper saken i retten må du også betale rettsomkostninger.
har du testa ut om dette virkelig funker??
I teorien funker det, men i praksis?? sikker på at elverket ikke har laget en sperre for det?? og, kan man ikke i teorien drite i å koble innom strømmåleren, og ikke bare ta rett fra hovedsikringen til alle de vanlige sikringene??
Tror nok strømselskapet aner ugler i mosen hvis man plutselig får mindre strømregning enn normalt. Husker rundt påske ifjor. Da var vi i USA i en måned og hele huset var skrudd av. Når regninga kom fikk vi en telefon fra strømselskapet som lurte på hvorfor strømregninga var så lav dette kvartalet iforhold til alle andre. De ville komme å sjekke måleren, men vi sa at vi hadde vært på ferie og de godtok forklaringa.
er vel ikke så mange kroner å spare på dette?

men takk for info'en, noen finner den sikkert nyttig
Dem har nok full kontroll.. Eneste måten å "fuske" på noen som helst måte med leseren er vist du har for lite penger et kvartal, dvs. at du forteller at målerer har gått litt mindre en den egentlig har, å så oppgi hva den virkelig er neste. Så kan du iallefall utsette regninga litt.
ahh mimre til gode gamler dager da man bare snudde målern på hodet å den gikk feil vei

men ville ikke tuklet for mye i et sikringsskap uten at du VET hva du gjør. er litt strøm som går igjennom der.
men ellers skulle det gå fin fint. de har ingen måte å se på hvor mye strøm du egentlig bruker,. er jo derfor du har målern hos deg...
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Jeg har planer om å teste dette til uka, i et "falsk" skap, jeg kan komme med litt mer dokumentasjon når den tia kommer.

Til alle dere som er mener at nett selskapet finner ut av det, så tviler jeg på det. Så lenge du ikke er for grådig, å bare justerer litt innimellom, lar den stå 1 dag baklengs 3 dager forlengs, og bytte ofte om.
Men en gang til, all eksprementering er på eget annsvar

note: sorry for alle skrive feil, seint på dagen og jeg er sliten..
Opprinnelig postet av BuzzR
Jeg kom på dette når jeg leste om å skru tilbake km telleren på biler.

Sånn her ser et standar sikkringskap, med noen untak men dette forklarer prinsippet

*bilde*

Det vi vil oppnå er å gjøre om polarisiteten på måleren sånn at den begynner å gå baklengs. Dette gjøres ved å bytte om på fasene.
Siden koblingen inne i måleren er polmbert, er det lite smart å tvinge den opp, da dette vil bli lagt merke til neste gang noen kommer for å sjekke måleren. Det vi da gjør er at vi kobler om på endene av ledningene.
*bilde*

Når dette er gjort vil måleren gå baklengs, og du får mindre regning.

Bare et tips, ikke la den gå mer bakover enn fram + dette kan være VELDIG farlig hvis du ikke vet hva du gjør, bare husk å skru av hovedsikkringa før du starter..

Lykke til

edit: hvis hovedsikkringa sitter etter kwh måleren fungerer ikke denne måten å gjøre det på..

og på tegningen, fra hovedsikkringa og til kwhmåleren er det 3 ledninger og ikke bare en
Vis hele sitatet...
vel.. nå er det greit nok lenge siden jeg hadde elektro på skolen.. men etter det jeg veit, så vil ikke denne metoden fungere..
grunnen er at på vekselstrømsanlegg vil ikke polariteten endres bare ved å bytte om fasene.. tenk bare.. hvis det hadde vært forskjell på fasene så ville det vært noe drit å sette stikkontaktene feil vei

Eneste måten å fikse dette på på nye skap/målere er å koble deg inn før skapet/måleren.. selvfølgelig, ikke la hele huset gå utenfor.. men bare heftige varmeovner og sånne ting.. kan også være en fordel å mekke eget sikringsskap til dette, tilfelle det skulle bli noe feil med aparatene.. da er det ihvertfall ikke 100% sikkert at det begynner å brenne...

EDIT: det sitter forresten en sperre på telleren inne i måleren... så det burde være ganske umulig å kjøre den bakover...
Sist endret av Fukaniso; 14. desember 2004 kl. 15:21.
ps: elverket skjønner hvis du PLUTSELIG fikk mye billigere regning ettersom de har tall fra før. og gjennomsnittet av bruken din. så vil de skjønne at noe ikke er som det skal hvis du plutselig fikk mye billigere regninger
Som Fukaniso sa så har man vekselstrøm på lysnettet( det du har i huset ditt).
Frekvensen på lysnettet er 50hz, det vil si at polariteten snur 50ganger i sekundet, så det hjelper meget lite og snu om på fasene

Hadde man hatt likestrøm inn i huset kunne teorien din fungert, men trolig ikke da hjulet på målern er enveiskjørt.

En ting juksin på avlesningene blir avslørt på er at de legger sammen strømforbruket til alle husene som er tilknyttet en fordelingboks, og sjekker det opp mot målern som sitter i fordelingsboksen. Selv om de ikke finner ut hvilket hus som jukser er det bare å ta seg en tur hjem til folket
Har på ingen måte peiling på dette, men når vi fikk nytt skap her i år hadde montørene satt begge kabelparene "omvendt", da hadde vi strøm og alt fungerte, men måleren stod stille.
Hva med å koble rett fra nettet og inn i hovedsikringa og så virdre til de tre skinnene?

Er vel kansje fordel å koble ut strømmen før den kommer inn i huset(Den grå båken som står utenfor huset med tre stk sikringer i som kan åpnes med tang.)
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Greit, jeg veit ikke om måleren er enveis kjørt eller ikke, men å bytte om på fasene vil fungere, dette er fordi du nå putter spenning inn hvor du skulle tatt det ut.. Tenk på det som et vann hjul..
http://img72.exs.cx/img72/7392/x7in.png
meg og de fine paint tegningene mine.. :P

Dette skal forklare prinsippet, men hvis måleren er enveskjørt, fungerer vel dette kanskje ikke, da kan du jo alltids koble de kursene som trekker mest utenom..
Sorry men http://www.jazzalmanach.de/images/musikalswissenschaft/sinus.jpg
Kanskje legge til at dette ikke vil fungere på digitale målere.

Men den teorien om at målere vil telle bakover vil kanskje fungere på gammle gammle målere, og de fleste er byttet ut nå i store byer, men de finnes enda i noen gammle bygårer i oslo.
Men på disse gammle målerne fungere det like greit å sette den oppned, eller bare sette på en stor magnet så slutter den å telle helt.

Og har du aldri kobblet i et sikkringskap før, IKKE gjør det heller.
BuzzR, du tar feil. Enkelt og greit.
I (litt forvrengt )praksis fungerer det slik som min nydelige paint tegning under illustrerer.
http://home.no.net/shibbii/bajs/vannhjul.JPG

Som du ser kan du bytte om så mye du vil på fasene uten at den snur retning
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Hm, jeg ser nå en liten feil, selvfølgelig har fasene ingen betydning, men det jeg mener er at man bytter om polarisiteten, altså du bytter om på inn og ut...
http://img58.exs.cx/img58/402/x29ez.png
begynner å føle at hele threden dreier seg om dårlige bilder

eller tar jeg forsatt feil?
Som sagt ja, på de gammle ville dette fungert, men på nyere moddeler, som ser mer eller mindre like ut som de gammle sitter den en sperre og den vil ikke telle bakover. Husker ikke helt når de byttet til nye målere, men det er gjort de aller fleste steder i store byer.

Uansett, hvorfor ikke bare forbikoble måleren med engang? Som faktisk fungerer mener jeg.





Ikke at jeg har det hjemme såklart...
Sist endret av hotgully; 14. desember 2004 kl. 20:09.
Opprinnelig postet av Vadder
Hva med å koble rett fra nettet og inn i hovedsikringa og så virdre til de tre skinnene?

Er vel kansje fordel å koble ut strømmen før den kommer inn i huset(Den grå båken som står utenfor huset med tre stk sikringer i som kan åpnes med tang.)
Vis hele sitatet...



Hehe, hvorfor herje med det når hovedsikring, måler og fasefordeleren sitter inne i skapet?

Smeller det i den "grå båken" så har du et alvorlig problem.
BuzzR's Avatar
Trådstarter
nå må vi ikke være så redde for hva som vil skje hvis vi prøver... Jeg kommer tilbake med bilder og greier til uka..
hehehe, nice attitude BuzzR =p

gleder meg til pics (though jeg ikke ville anbefale dette).
kan vi ikke bare si det som det er:
http://www.knehuk.net/jeje.jpg
Men spøk til side:P
Ville det ikke bare være lettere å lage en kopi av måleren og styre talla sjølv?
Opprinnelig postet av PetterSmart

Ville det ikke bare være lettere å lage en kopi av måleren og styre talla sjølv?
Vis hele sitatet...


Eh... lage en kopi av måleren?
Hvorfor ikke bare forbikoble den? Du trenger 3 ledninger (enledere type RK á 10mm2), og man ødelegger ikke plomben på måleren.



Er plomben på måleren brutt, og målerselskapet ser en merkbar nedgang i forbruket (noe det vil være om dette skal være noen vits) så klarer de å legge sammen to og to. Denne tråden er ikke de første forsøkene på å lure seg unna strømregningen.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis elverket har vært smarte, så burde de ha lagt noen form for ledingssikring der, sånn at de ser at du har fikla med leningene, pluss at de burde kansje la lagt noen form for diode? Men uansett, så burde ikke å bytte polene på ledingene fungere, siden i alle norske hjem (med mindre du har batterier ellerno som driver det elektriske) har vekselsstrøm som Scoopex forklarte med en utmerket teging.
Hvis du har en gammel gammel strømmåler, så kan du bare snu det på hodet, og så teller den bakover.

Eller, så kan man skru ned varmen i de rommene man bruker mindre og eventuelt lys og sånn. Tenk enøk. lovlig form for sparing av penger.
istede for å skru den tilbake så kan dere få den til å gå saktere.

kjenner en som har gjort det, men jeg har ikke peiling på hvordan han gjorde det.

men mulig er det.
Fedora Contributor
Stringer's Avatar
Det er riktig at man snur dreieretningen på en 3-faset vekselstrømsmotor ved å bytte om 2 av fasene.
Anbefaler å ikke snu den på hodet. Mange målere som blir snudd må hodet lager en ripe i den roterende skiva.

Hvis en fra Everket ser at måleren din har en sånn ripe så sliter du rettåslett.
Opprinnelig postet av Meffy
Hvis elverket har vært smarte, så burde de ha lagt noen form for ledingssikring der, sånn at de ser at du har fikla
Vis hele sitatet...





som f.eks. de plombene de bruker?
lite imponerende egentlig.. ingen som har fått med seg at i alle (nyere hvertfall) skap så er hovedsikringene plombert... så desverre kommer man ikke til koblingene... men i et gammelt skap med UZ-sikringer(altså de gamle skrusikringene), så skal det kanskje gå, og ja, den skifter retning om man bytter om på fasene, men bare de gamle....

Hilsen Elektriker
Lurer på om BuzzR døde i forsøket med å kødde med ledningene?

Fikk jo aldri noe update
mulig dette e foreslått... men her hos oss, ringer vi inn målerstanden... juks litt på den hellern enn å tukle inni sikringskapet! Har sett bilder av "folk" etter at noe er kortsluttet i et sikringskap... bare pulver, eller en kjøttklump....
BuzzR's Avatar
Trådstarter
im still alive..

jeg har tatt meg en lang og velfortjent ferie.. regner med å begynne til uka, :P så får vi se om det funker..
▼ ... over en uke senere ... ▼
Men _nå_ må vel noe ha gått galt?? BuzzR, er du ved hektene?
Opprinnelig postet av ZyPreXa
Har sett bilder av "folk" etter at noe er kortsluttet i et sikringskap... bare pulver, eller en kjøttklump....
Vis hele sitatet...
Du blir ikke seende ut slik hvis du kortslutter noe i et sikringsskap til en enebolig. Hvis du får strøm i deg, så er det motstanden i kroppen som begrenser strømmen. Derfor er det avhengig av spenningsstørrelsen hvor store skader du vil få, ikke hvor mye strøm som går gjennom ledningen. Du vil ikke bli grillet, iallefall ikke på utsiden. Du kan få indre brannskader hvis du er uheldig. Det som derimot er farlig er en direkte metallisk kortslutning, dette pga av lysbuen og sprutende metall. En lysbue v/ 126A/63A er ikke så veldig spektakulært.

Noe som er tøft er når en mekaniker har lagt en skiftenøkkel over skinner som det går 20 000A igjennom, og du skal prøve å igangsette anlegget... personen som står 70 meter unna blir da solbrent. Skiftenøkkel forsvinner (helt, den fordampet øyeblikkelig) samt et helvetes smell og en trykkbølge som sender alle i veggen...

edit: litt tilbae til topic..

Som tidligere sagt så vil et bytte av ledninger kun forandre faserekkefølgen, dvs hvilken som når toppen av sinuskurven først (alle fasene er forskjøvet 120 grader i forhold til hverandre). Dette vil gjøre at en trefasemotor vil gå baklengs, men ikke en kwh-måler (iallefall ikke de jeg har vært borti). Somregel er måleren montert etter hovedsikringen. Hvis det er luftstrekk, så er den somregel montert etter inntakssikring. (såvidt jeg kan huske)
Sist endret av borghnaz; 13. januar 2005 kl. 11:58.
Dette funker ikke.
Samme prinsipp som om man rygger med en bil så skrur kilometer standen seg tilbake!?
Sett heller en magnet på boksen så bremser du hjulet, slik at timene stopper men pass på så boksen ikke smelter( Kan bli litt varmt)
m0b
m0b's Avatar
DonorAdministrator
Jeg tror det å få strøm i seg fra sikringsskapet er litt oppskrytt egentlig. Jeg har selv fått i meg strøm fra sikringsskapet da jeg var og fiklet inni der. Det skjedde ikke annet enn at armen begynte å dirre og det gjorde litt vondt. Hvorvidt jeg har vært heldig eller om det er dette som alltid skjer når man får strøm i seg i sikringsskapet vet jeg lite om. Er ingen elektriker..
Er det 30mm2 ledninger som går inn i måleren så sett en 3mm2 ledning over måleren. enkelt og grei måte å spare 10% på regninga.

Edit: kvadraten på ledningene her var bare eksempler
Bare napp ut speedometeret og den stopper, kanskje litt frusterendes at du ikke har noe speedometer, men du vet ca hvor fort du kjører uansett.
Dette vil bare ikke funke, det føler jeg meg helt sikker på.

1. Du har vekselstrøm i huset ditt. Foruten at du har trefase (noe jeg tror du ikke har?) er det ikke mulig å snu dreieretningen på elektromoteren som denne skiven muligens styres av. Dette fordi at du har vekselspenning i huset ditt. Du kan snu en trefasemotor (Som kwh-telleren sikkert ikke drives av) ved å bytte om to av fasene på enten inn eller ut.

2. Skulle du allikevel klare å snu dreieretningen (as if), vil jeg tro at elverket ikke er så inhabilt at de ikke har lagt inn en sperre som stopper den fra å rotere motsatt vei. Dessuten vil de fatte mistanke når du bruker mindre strøm en normalt.


Men selvsagt, har du "et falskt" sikringskap, (som du selv sier) er det ingenting i veien for å prøve. Men jeg tror allikevel at det ikke fungerer.
Opprinnelig postet av |d13m0b
Jeg tror det å få strøm i seg fra sikringsskapet er litt oppskrytt egentlig. Jeg har selv fått i meg strøm fra sikringsskapet da jeg var og fiklet inni der. Det skjedde ikke annet enn at armen begynte å dirre og det gjorde litt vondt. Hvorvidt jeg har vært heldig eller om det er dette som alltid skjer når man får strøm i seg i sikringsskapet vet jeg lite om. Er ingen elektriker..
Vis hele sitatet...
Det er litt tilfeldig. Alt avhenger av hvor strømmen går gjennom (arm til arm, mellom to fingre, arm til bein osv.)

Noen ganger er det såvidt jeg merker det. Jeg har også fått så kraftig støt at jeg mistet pusten. Brystmusklene krampet til alt de klarte, det var som å få en hard knytteneve i brystkassa og mistet pusten. Da måtte jeg ligge på 24 timer overvåking på sykehuset. Dagen etterpå var brystmusklene så lemster at jeg ikke kunne ta på dem. Det var 138volt (230v mellom fase til jord) fra arm til arm. Jeg stodi en stige og var gjennomsvett...
Man har hørt tikkingen fra målere? På akselen til skiva sitter det et hjul med mothaker og en liten metallhake som faller oppi disse. Den hindrer at skiva snurrer feil vei.

Som sagt før her, koble heller de største strømslukerne dine utenom måleren, og helst ikke forlat disse uten tilsyn, da de ikke har noen sikring å bruke hvis det skulle skje noe
BuzzR's Avatar
Trådstarter
Opprinnelig postet av aom2
Man har hørt tikkingen fra målere? På akselen til skiva sitter det et hjul med mothaker og en liten metallhake som faller oppi disse. Den hindrer at skiva snurrer feil vei.

Som sagt før her, koble heller de største strømslukerne dine utenom måleren, og helst ikke forlat disse uten tilsyn, da de ikke har noen sikring å bruke hvis det skulle skje noe
Vis hele sitatet...
du kan jo koble de utenom måleren, men alikevel koble igjenom en sikkring da..
å kjøre teller feil vei går ikke for det er en enfaset motor på tellern..
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
Opprinnelig postet av Golder
1. Du har vekselstrøm i huset ditt. Foruten at du har trefase (noe jeg tror du ikke har?) er det ikke mulig å snu dreieretningen på elektromoteren som denne skiven muligens styres av. Dette fordi at du har vekselspenning i huset ditt. Du kan snu en trefasemotor (Som kwh-telleren sikkert ikke drives av) ved å bytte om to av fasene på enten inn eller ut.
Vis hele sitatet...
Alle nyere installasjoner har trefase tilførsel.
Opprinnelig postet av BuzzR
du kan jo koble de utenom måleren, men alikevel koble igjenom en sikkring da..
Vis hele sitatet...
Ja, seff kan du sette på en sikring mellom, men hovedsikringen i skapet sitter gjerne etter telleren, så den kan være kronglete å få brukt
det er ikke vits å prøve på å koble om måleren engang, den måler fasene i nettet ditt, (tofase eller tre faser), snur du retningen vil ingenting skje, den måler fortsatt fasene. skal du fuske på strømmen, så kobler du de kursene som trekker mye strøm FØR måleren, for måleren kommer etter både hovedsikring og jordfeilbryter. husk når du skal leke deg der å ta av strømmen på inntaket, det finner du i veldig mange tilfeller på loftet, fpr da bryter du strømmen ned til sikringskapet. hvis dere vil kan jeg tegne en skikkelig tegning på det for dere.
hvis man har skru sikringer og telleren er etter hovedsikringr er det lett og lure anlegget. Man smeller bare en spiker gejnnom hovedsikringen slik at den er kortslutett. Kobler en ledning fra hoved sikringen og videre til etter telleren. Og kommer el-verket bytter dubare til en ikke ødelagt hovedsikring
ikke noe å anbefale, skape en brannfarlig situasjon for å spare litt på strømme.
huset brenner ned og de finner ut at du har kuket i sikringsskapet og du får ingenting igjen på forsikringen. Mye vits..
Med mindre det er gamle skap som ikke er plombert (som her), ville jeg ikke ha prøvd meg som hobby elektriker (jeg har gått elekro på skolen så vet ivertfall hva jeg gjør)

Skapet her er ikke plombert, trør inn en drink-rørepinne og stopper bare tellern.