Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  35 2757
VG(og andre aviser) skriver om at jøder i Oslo ble bortvist ved en antirasistisk visning. Det skulle markere krystallnatten, hvor det var faktisk JØDER som ble drept og sendt i leirer.
Hva er det som skjer med samfunnet i dag.
Blitz, som er en meget pro-Palestina organisasjon får være med og har bannere med "Stopp hetsen av Muslimene". Dette er jo helt feil.
I dag skjer det så alt for mye hets av JØDER ikke muslimer. Media fremstiller Israel som den eneste synderen på vestbredden. Så en gammel terrorist som Arafat har ikke noe som helst skyld nei.
Palestinere sier jo selv på CNN og BBC at de gleder seg til det kommer et nytt styre for Palestinere, et styre som ikke bruker tvang som virkemidler.
Desverre er det slik i Norge at 60% av norges journalister er innen en sosialistisk bevegelse, og rundt 90-95% av disse er pro-Palestina. Ikke rart at vi bare hører om alt det gale som Israel gjør, og ikke det som palestinerne gjør. Odd Karsten Tveit var jo selv med i kampen for en egen fri Palestinsk stat, og han har ikke akkurat stoppet med den jobben bare fordi han jobber i NRK i Jerusalem, heller tvert imot. Han fremviser Jøder og Israel som den store synderen ved enhver anledning. Ikke rart Norge har blitt en ny stat med Jødehat, selv om folk benekter dette. Europa generellt har et kraftig Jødehat.

Jeg synes dette er skummelt, fordi vi har vært gjennom 5 lange år for 60 år siden med Jødehat og burde ha lært da hva dette er.
Men Jødene har jo blitt hetset i over 2000år

Tenk litt over dette.
Synspunkter mottas med takk, men ikke kom med dårlige argumenter.

http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/11/09/414037.html
Hvorfor har så mange skiftet standpunkt i midtøstensaken fra pro Israel til pro Palestina? Si det, si det.

Edit: og hva har et israelsk flagg å gjøre blant Demokratenes gjeng? Det står også at SOS Rasisme ikke ville ha Demokratene & Co. i toget fordi de bare ville ha oppmerksomhet og egget til munngemeng.
Sist endret av centric; 10. november 2004 kl. 07:49.
har ikke tatt noe særlig standpunkt der selv, synes begge parter gjør like mye for å ødelegge fredsprossessen, men man kan jo begynne å spørre seg om det var rikitg av FN å opprette staten Israel i det hele tatt. At en gruppe på syv jøder blir bortvist fra en demonstrasjon som dette er kanskje ikke det mest etisk rikitge å gjøre, men ettersom det er blitzere inne i bildet var det vel det mest fornuftige å gjøre om man ville unngå bråk. vi kan vel tenke oss hvordan det hadde gått om blitzerene ble forsøkt fjernet. garantert bråk, og en svertelse av hele demonstrasjonen..
Jeg ser ikke helt hvordan en kan kalle sterke Israelkritikere antisemittiske, å påstå at noen er antisemitter krever ganske vektige argumenter.

Grunnen til at personene ble bortvist var nok at de skulle representere Israelsenteret, de var der ikke som "private" jøder, hadde dette vært tilfellet ville de selvfølgelig ikke blitt bortvist. Blitzere og andre radikale har ikke generelt sett ikke noe mer i mot jøder enn arabere eller engelskmenn. Ganske tåpelig vinkling av dagbladet i den saken, spør dere meg.
Opprinnelig postet av morphinytry
.....
I dag skjer det så alt for mye hets av JØDER ikke muslimer. Media fremstiller Israel som den eneste synderen på vestbredden. ....
Vis hele sitatet...
Kritikk av staten Israel sin oppførsel mot et annet land er ikke hets av jøder eller antisemittisme.
synes ikke det er riktig å si at vi hører mest om det israelerne gjør i midtøsten. Hver gang det er en selvmordsbombing i israel får vi høre om det. men når israelerne dreper uskyldige palestinere og raserer husene deres, får det mye mindre tyngde (ihvertfall i nyhetene på tv)

og som meitemark sier, det å kritisere israel betyr ikke at man er antisemitt.

jødene har vel strengt tatt ikke noe å grine for i dag, ville i kalle det hets å nekte dem å delta i en protest når det er for deres egen sikkerhet. eller er dette antisemittisme, eller kanskje til og med nazisme?
Jeg synes også at du tar helt feil.
Hvilken side media tar i konflikten er det ikke automatisk slik at Norge er en jødehater stat.

Jeg tror også at sosialistene som går i palestinaskjerf heller ikke er jødehatere.

Jeg synes du har for lite grunnlag i innlegget ditt til å si at Norge er en jødehatestad.
Problemet er at mange forveksler jøder/semitter med sionister. Sionismen er en politisk bevegelse som jobber for en Israelsk stat i det opprinnelige Palestina. I praksis går dette ut på å bygge så mange bosettinger som mulig der det i dag bor palestinere, noe det er fullt mulig å være mot selv om man er jøde.

Israel-venner (hva nå det enn betyr) prøver så godt de kan å få media og folk flest til å tro at antisionister er jødehatere, og det er viktig at folk har tunga rett i munnen når man uttaler seg om dette.

Jeg er definitivt antisionist, men så langt som overhode mulig fra antisemitt eller jødehater.
1. Det var vel i grunn bare en eller to jøder i opptoget til demokratene, og disse kom fra israelsenteret.

2. Hva har det fascistiske og rasistiske partiet demokratene i ett anti-rasistisk tog å gjøre? annet enn å provosere? Med litt kjennskap til demokratenes politikk, uttalelser og medlemsmasse så skal det ikke mye hjernekapasitet til for å forstå at dette var en ren provokasjon. Når idiotene i tillegg hadde med seg israelske flagg så må selv de mest nedgravde blant oss forstå at dette var en provokativ handling og har ingenting i en markering av krystallnatten å gjøre.
noen beviser for at de er fascistiske og rasistiske hadde vært fint, takk... blir for usaklig å si sånt uten å backe det opp.

det israeleske flagget med davidstjernen er jo et symbol på jøder, men det er nok mulig at det bare var for å provosere (men de er jo ikke det eneste politiske partiet som bruker det som taktikk)
krystallnatten egentlig er for...

det er lenge siden de som egentlig minnes under denne markeringen har hatt noen plass i denne markeringen. Dette da store deler av venstresida er blinde for det skillet som er mellom staten Israel og jøder individuelt.
Uansett hva folk mener så synest jeg at de burde fått markere det uten at noen skal fucke hele shiten ..

Det er deres tro og religion.. så lenge de ikke presser den inn på meg så burde de fått "feire" den selv.. eller hva de gjør :P
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Selvfølgelig skal folk få lov til å si det de vil, men som det står: Politiet har rett til å avvise hvem som helst når som helst om de mener det er fare for personenes sikkerhet/liv. Og jeg må si jeg har viss fortåelse for at de ikke vil at Simonsen og gjengen hans trasker inn i et demonstrasjonstog hovedsaklig sammensatt av folk fra Blitz-miljøet (jeg var der og så på) med tydelige merker og markeringer.
En sentral person i demokratene er den kjente nazisten Tord Foorabally Morsund, som i dag driver det såkallt patriotiske tidsskriftet "Nation og Kultur".

Oddbjørn Jonstad, listetopp i Oppegård er leder av Norsk Folkeparti.

* Alle asylsøkere sperres inne mens søknaden deres blir behandlet.

* Dessuten utstyres de med elektronisk overvåking - slik at myndighetene til enhver tid kan vite hvor de er. Fremskrittspartiet har tidligere fremmet forslag i Stortinget om at det bør innføres hjemmel til å «begrense bevegelsesfriheten eller forvare» det de kaller «særskilte» asylsøkere.
Vis hele sitatet...
Jan Simonsen skulle vistnok fremme dette på stortinget, men jeg tror det snek seg inn ett snev av fornuft i gærningene.

Demokratene er førstevalget til nynazister og andre mørkebrune mørkemenn, og har intet i en antirasistisk markering å gjøre.
Opprinnelig postet av dubeldarr
krystallnatten egentlig er for...

det er lenge siden de som egentlig minnes under denne markeringen har hatt noen plass i denne markeringen. Dette da store deler av venstresida er blinde for det skillet som er mellom staten Israel og jøder individuelt.
Vis hele sitatet...
Svada og fjollerier.
Ok, det var synd at de hev ut jødene.

De kunne tatt vekk flaggene deres og så latt dem gå i toget (SOS Rasisme hadde sagt klart i fra om at flagg ikke skulle bæres), men dette er vel egentlig ikke en debatt om Rasisme eller Nazisme, men mer en debatt om Politiets vurderingsevne.

Det var ikke blitzerene som ba politiet om å hive vekk jødene, så det er ikke folk fra venstresiden sin skyld heller, bare for å få det klart.

At Politiet mente at det kom til å bli slagsmål er noe de selv må vurdere når du står der. Kan være stemningen var veldig amper.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Stemmer at mange ikke har skjønt det der. "Anti-Sharon == übernazi" liksom..
Men å si at "store deler av venstresida er blinde for det skillet som er mellom staten Israel og jøder individuelt." blir også litt for generaliserende.
Opprinnelig postet av pinnsvinet
Ok, det var synd at de hev ut jødene.

De kunne tatt vekk flaggene deres og så latt dem gå i toget (SOS Rasisme hadde sagt klart i fra om at flagg ikke skulle bæres), men dette er vel egentlig ikke en debatt om Rasisme eller Nazisme, men mer en debatt om Politiets vurderingsevne.

Det var ikke blitzerene som ba politiet om å hive vekk jødene, så det er ikke folk fra venstresiden sin skyld heller, bare for å få det klart.

At Politiet mente at det kom til å bli slagsmål er noe de selv må vurdere når du står der. Kan være stemningen var veldig amper.
Vis hele sitatet...
Faren for slagsmål var tilstede når en gjeng rasister med medbrakte israelsvenner går aktivt inn for å provosere med apartheidstaten Israels flagg.
Det er mange unge jøder i Norge som ikke trives her og vil flytte "hjem" til Israel. Skjønner dem godt. Føler at det bygges opp en anti-semitisme.
Jeg mener at Windoze har rett her.

Jeg har hørt om og sett unge jøder i Norge som har fått skambank fordi de bærer Davidstjerna, som er jødenes alternativ for korset som kristne bruker.
Nylig ble en kammerat av meg slått ned i Stavanger bare fordi han hadde davidstjerna på seg, rundt halsen. Han havna på sykehuset med 3 brukne ribbein og diverse andre skader på kroppen.
Dette var en voksen mann med kone og unger rundt seg som nylig hadde vært på et politisk SV møte hvor staten Israel hadde vært en av de store tingene de tok opp.
Hvorfor skal dette da gå utover unge jøder som ikke har gjort noe som helst mot dem.
Opprinnelig postet av morphinytry
Jeg mener at Windoze har rett her.

Jeg har hørt om og sett unge jøder i Norge som har fått skambank fordi de bærer Davidstjerna, som er jødenes alternativ for korset som kristne bruker.
Nylig ble en kammerat av meg slått ned i Stavanger bare fordi han hadde davidstjerna på seg, rundt halsen. Han havna på sykehuset med 3 brukne ribbein og diverse andre skader på kroppen.
Dette var en voksen mann med kone og unger rundt seg som nylig hadde vært på et politisk SV møte hvor staten Israel hadde vært en av de store tingene de tok opp.
Hvorfor skal dette da gå utover unge jøder som ikke har gjort noe som helst mot dem.
Vis hele sitatet...
Vet du, dette tror jeg rett og slett ikke på. Iallefall ikke slik som du framstiller det. Meldte han det til politiet?
Jeg klarer ikke og ta standpunkt i dette. Det er to religioner som ikke kommer helt overens med hverandre og de kriger litt, som veldig mange andre kriger. Å ta side med x pga hva måte de dreper hverandre og antall bodycount er feil, de er like gale begge sidene. Israel og Palestina kommer aldri til oppnå fred, det er umulig med tanke på det er to religioner som fyrer oppunder hverandre. Bygg en mur rundt konflikten, ikke gjennom og la Darvin fikse opp. En side må vinne eller verden kan ta til fornuft og avskaffe relegion (ja, ønsketenking). For at en av sidene skal vinne må det mye dreping og alt annet av den forferdelige typen til. Å få mennesker (spesielt religiøse) til og gå bort fra "ett øye for ett øye + X" tanken, er like mye ønsketenking som å avskaffe religion.

Edit:
Litt til. Ja, dette er å sette ting på spissen og det er nokk ikke mange som er enige med meg, noe som er helt greit for meg. Ikke argumenter imot meg for og overbevise meg, men alle har selvfølgelig sin mening og rett til og uttrykke den på samme måte som meg.
Sist endret av RoadKill; 10. november 2004 kl. 16:53.
Opprinnelig postet av windoze
Det er mange unge jøder i Norge som ikke trives her og vil flytte "hjem" til Israel. Skjønner dem godt. Føler at det bygges opp en anti-semitisme.
Vis hele sitatet...
Altså, hvis de ikke klarer å skille mellom "jøde-hets" og KRITIKK av staten Israel, så kan de bare ha det så godt.
Opprinnelig postet av windoze
Det er mange unge jøder i Norge som ikke trives her og vil flytte "hjem" til Israel. Skjønner dem godt. Føler at det bygges opp en anti-semitisme.
Vis hele sitatet...
Bygges opp en anti-semitisme? Det er vel heller slik at norges befolkning i lengere tid har lukket øynene for israels gjentatte overgrep mot den palestinske befolkning og først nå endelig begynner å forstå ommfanget av de handlinger som har funnet sted i nesten et halvt århundre.

Når det gjelder demonstrasjonen tok vel politiet et valg de følte var fornuftig. Det var SOS rasisme som arrangerte demonstrasjonen og de står jo fritt til å sette krav til de som skulle være med. Når de da forbyr bruk av flagg skulle det jo bare mangle at ikke dette ble respektert. Hvis man absolutt skal vifte med flagg og provosere, kan man jo arrangere en egen demonsrasjon.

Men, jeg hører jo til venstresiden i norsk politikk så det betyr jo at jeg hater alle jøder og banker dem opp hvis de går med davidsstjerne så hvem hører på meg? (Mektig provosert)
Det blir vel ganske generelt å for generaliserende og si at alle jødene kan linkes opp mot Sharon og hans noe tvilsomme politikk. Jeg tror ikke det er noe problem at jøder føler anti-semitisme i Norge selv om de nok kjenner presset med en verdens skulende øyne i nakken.

Jeg synes begge parter virker like gode i den konflikten der, det blir en voldsspiral hvor den ene besvarer den andres ild. Det at Israel prøver å forsvare sitt eget land er vel ikke så rart egentlig i og med at de har måtte forsvart det fra sine naboland i snart 50 år. Selv om de nok er svært harde i sin politikk, og at Likhud-partiet står så sterkt, har vel noe med deres tidligere erfaringer å gjøre...

Hvem som har retten til landet Israel kan jo diskuteres i en evighet men det er egentlig et spørsmål som ikke har noen relevans i det hele tatt i og med at andre folkegrupper fint klarer å leve i lag uten selvmordsbombere og en overlegen militærmakt.

Jeg tror ikke anti-semitismen øker, jeg tror bare at noen jøder og folk som støtter Israel velger å se det slik...
Er veldig enkelt å kalle noen jødehatere, det eneste som skal til er å sørge for å viske ut skillet mellom sionisme og semittisme, så kan man kalle vanvittig mange det. En ganske vanlig taktikk fra pro-israel-gjengen.
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=254772

SOS anmelder rasistene i Demokratene for ærekrenkelser
Bortkasta bruk av rettsvesen. Uansett utfall.
Jeg hørte om Krystallnattmarkeringen at polititet ba de jødiske ikke vise seg offentlig,
av preventiv virkning mot eventuelle nynazister.

Det hele for å unngå bråk.
Det er feil. Det gikk masse jøder i toget, med jødestjerner. De som ble fjernet var idioter fra NIS og demokratene som på forhånd hadde annonsert at de ville møte opp i toget for å vise at det ikke bare var "antisemitter"(alle som en eller annen gang har ytret en negativt ord om Israel) i Norge. Med andre ord en ren provokasjon. Sos-rasisme hadde også sagt klart i fra at de IKKE ville ha israelske eller palestinske flagg i toget, og at demokratene ikke var invitert pga deres rasistiske politikk.
Opprinnelig postet av dubeldarr
krystallnatten egentlig er for...

det er lenge siden de som egentlig minnes under denne markeringen har hatt noen plass i denne markeringen. Dette da store deler av venstresida er blinde for det skillet som er mellom staten Israel og jøder individuelt.
Vis hele sitatet...

Nei, nå tar du feil. Det er de som hyler opp om antisemittisme ved en hver kritikk av Israel som har problemer med dette skillet. Etter min mening er dette den verste form av antisemittisme, da de assosierer et helt folk med staten Israel og dens forbrytelser, deriblant mange som tar sterk avstand fra det landet. Selv om jeg bestandig har stått langt ute på venstresida, tenkte jeg også tidligere i disse baner. Jeg følte at Israel bare forsvarte seg rettmessig til en hver tid. Jeg tenkte at de som fulgte en så kjærlig religion som jødedommen ikke kunne gjøre noe sånt. Heldigvis har jeg tatt til fornuften i senre år. Israel representerer IKKE jødedommen eller det jødiske folk. Hvis man først skal gå inn på det religiøse aspektet ved det, så er jo staten blasfemisk. I og med at jeg ikke er religiøs, så holder ikke det som gyldig kritikk, men for dem som måtte være det:
http://www.jewsnotzionists.org/
http://www.jewsagainstzionism.com/
http://www.nkusa.org/

Ja, mange Israelkritikere er antisemitter, i og med at alle antisemitter naturligvis er kritisk til alt som har med jøder å gjøre, men du vil finne ytterst få av disse på venstresiden.
Fittesatananarkikommando
Cadex's Avatar
Donor
Faen skal de med et israelsk flagg for i toget uansett da? Krystallnatten sikter til WW2 og okkupasjonens behandling av jødene. Var ikke så sinnsykt mye tyske soldater i israel på det aktuelle tidspunktet. Det døde nordmenn i WTC, skal jeg derfor til USA og vifte med norske flagg for å vise at jeg er imot terror?
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
[quote]Var ikke så sinnsykt mye tyske soldater i israel på det aktuelle tidspunktet.[/QOUTE]
Faktisk eksisterte ikke staten Israel på det aktuelle tidspunktet.
Jeg er enig i at Davidstjernen er et samlingssymbol for jøder, men selv om det israelske flagget inneholder en slik betyr dette _ikke_ at det israelske flagget representerer alle jøder (da havner vi til bake til misoppfattningen "Staten Israel == jøder, jødendom og alt det den står for").
bakkus: Feil. Israel har mye med Jødedommen å gjøre og jødenes historie.
Godt mulig, men man kan fortsatt ikke bruke jødenes historie til å legitimere overgrep og drap fra staten Israel.
Robe and wizard hat
bakkus's Avatar
Opprinnelig postet av Pinh34d
Godt mulig, men man kan fortsatt ikke bruke jødenes historie til å legitimere overgrep og drap fra staten Israel.
Vis hele sitatet...
My point exactly.