Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1196
Jeg er avhengig av benzodiazepiner og har vært dette i omtrent 2 år nå.
Jeg tenker derfor å forsøke Lyrica 75-150 mg x 3 ganger daglig i inntil 1 måned med den forhåpningen om at dette vil gjøre det enklere å komme seg gjennom abstinensene.

Er dette en god ide? Eller vil det å ta Lyrica være det samme som å ta Benzodiazepiner eller Benzo-lignende preparater?
Har Lyrica krosstoleranse med benzoer?

Hva med Neurontin?
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Hvilke benzoer? Diazepam vil være den som er mest til hjelp, den som er lettest å lage en nedtrappingsplan for. Lyrica kan nok hjelpe litt hvis du tenker på abstinensreaksjoner osv, men jeg tror ikke noen lege ville valgt lyrica i ditt tilfelle. Neurontin har ingen direkte effekt på gaba, så denne vil være lite til hjelp.
Trådstarter
Sitat av kmsc Vis innlegg
Hvilke benzoer? Diazepam vil være den som er mest til hjelp, den som er lettest å lage en nedtrappingsplan for. Lyrica kan nok hjelpe litt hvis du tenker på abstinensreaksjoner osv, men jeg tror ikke noen lege ville valgt lyrica i ditt tilfelle. Neurontin har ingen direkte effekt på gaba, så denne vil være lite til hjelp.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er vel egentlig om det er bedre å kutte ut benzoer og gå over til Lyrica i en måneds tid.

Forøvrig så tar jeg både Valium og Rivotril, men vanligvis Valium.
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Du kan forsøke. Jeg gikk på nesten 1g lyrica/døgn. Og abstinensene fra lyrica kommer utrolig fort, da mener jeg på dagen. Sånn var det i allefall for min del, men det ga seg veldig raskt også.

Et annet tips ved benzoslutt er å tenke så lite på dette som mulig, her mener jeg "ignorance is bliss" hvis du skjønner hva jeg sikter til
Trådstarter
Hvordan er det med Neurontin? Er dette et bedre alternativ enn det Lyrica er?
"spør for en venn"
kmsc's Avatar
Sitat av Who? Vis innlegg
Hvordan er det med Neurontin? Er dette et bedre alternativ enn det Lyrica er?
Vis hele sitatet...
Nei som jeg skrev så vill neurontin være et verre alt. enn lyrica. Dette preparatet vil ikke være særlig til hjelp dessverre
Anonym bruker
"Kjent Grevling"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
450 mg pregabalin daglig vil gjøre deg avhengig. Ikke så ille som benzo, men kjipt på sin egen måte
Jeg ville ikke brukt Lyrica daglig i en måned, abstinensene du kan få er helt på tryne jævlige.

Lyrica & benso har kryss-t ja.

Hadde bare tatt lyrican hvis virkelig nødvendig. Er du i jobb, eller har du fri?

Skjønner att du vill ta daglig hvis du jobber.

Gapapentin virker greit, litt mer styr med dosering og.l, men absolut så vill det ta the edge off.


Vilken benso har du tatt og vilken dose?
Sist endret av travaxa; 29. juli 2018 kl. 19:16. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trådstarter
Sitat av travaxa Vis innlegg
Jeg ville ikke brukt Lyrica daglig i en måned, abstinensene du kan få er helt på tryne jævlige.

Lyrica & benso har kryss-t ja.

Hadde bare tatt lyrican hvis virkelig nødvendig. Er du i jobb, eller har du fri?

Skjønner att du vill ta daglig hvis du jobber.

Gapapentin virker greit, litt mer styr med dosering og.l, men absolut så vill det ta the edge off.


Vilken benso har du tatt og vilken dose?
Vis hele sitatet...
Hvor raskt blir man fysisk avhengig av Lyrica? Snakker vi om 1 uke? 2 uker? Lengre?

Er uføretrygdet, så sitter hovedsakelig hjemme.

Da tror jeg nok det må bli med behov.

Har de siste månedene tatt 2.5-5 mg Valium x 3 ganger daglig. Tar nå for første gang på minst 2 måneder 0.5-1 mg Rivotril.

Det er egentlig kun de sure oppstøtene og kvalmen som dette gis som alltid er grunnen til at jeg får et tilbakefall. Men denne gangen klarte jeg i det minste å holde meg unna benzoer i 1 måned.

Hva er andres mening om Lyrica VS Neurontin?
Synes det er litt rart at Neurontin skal være verre enn Lyrica når Neurontin er et C-preparat, mens Lyrica er et B-preparat.
Tar gjerne også imot tips om kosttilskudd, legemidler og rusmidler som kan dempe symptomene på de sure oppstøtene.
Tar allerede 40 mg x 2 Nexium, 150 mg x Ranitidin og 10-15 tabletter Titralac daglig uten noen særlig effekt.
Cannabis gjør bare vondt verre, dessverre. Så akkurat det er ikke aktuelt.

Samme gjelder Tramadol, dessverre. I tillegg til at det gir meg urinretensjon.
Sist endret av Who?; 30. juli 2018 kl. 00:18. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Lyrica ble akkuratt B-preparater. Ville ikke lagt så stor vekt ved vad Helsevesenet sier, de disse er, som regel, inkompetente idioter når det kommer til medikament.

Veldig individuellt - etter to uker merka jeg av hvis jeg missade en dos.

Det finnes jo medicin mot just kvalme og sure oppstotninger. Ikke hiv deg på Lyrica er mitt tips.