Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4022
Har et spørsmål om mulighet for rusmidler å påvirke personlighet eller skade i ettertid.

Min mann har vært i et tungt miljø i ungdommen, som har eksperimentert mye og misbrukt stoffer som mdma, speed, hasj. Brukt mye psykadelisk som lsd, dmt, 2cb osv. Jeg kjenner ikke til alt de holdt på med, da jeg ikke liker å høre for mye om denne tiden i hans liv da jeg synes mye er skummelt å høre om.

Vi har stiftet familie, og selvom han ikke er misbruker lenger og kommet seg delvis ut av miljøet. Jeg sier delvis, fordi han fortsatt treffer venner som er i et rusmiljø enda. Han røyker hasj hver dag og jeg vet han tar speed når han er med noen av de gamle kompisene, det er ikke så ofte til vanlig. Virker som han trenger noe følelse av rus i kroppen, han har røyket tobakk en periode, men nå snuser han. Har hatt perioder med mye alkohol.

Det jeg lurer på er hvordan/eller om, tidligere misbruk og event det han gjør nå kan skade hans personlighet?

Veldig ofte, virker det som han er to forskjellige personer. Dette har bare blitt verre i det siste.
Den ene personen er mannen jeg kjenner, mannen jeg ble forelsket i. Han er god og lett å snakke med, og jeg føler meg bra med han.
Men så er det tider hvor han virker som en helt annen mann. Han blir så slem plutselig. Er veldig gretten i humøret, blir veldig fort sint og blir da veldig sint også. Så sint at han skremmer meg. Truer med at han vil knuse noe, slå nevene i skapet eller veggen osv. Blir veldig irrasjonell og gir deg en ubehagelig følelse pga stemningen humøret hans er i. Han husker ikke tidligere samtaler eller avtaler, og sier ofte sårende og slemme ting.
Jeg får på tå hev, og er redd for hvilken stemning han er i om dagene. Jeg kan snakke med den blide mannen min på telefonen, men han jeg kommer hjem til 1 time senere kan plutselig være en som føles som en helt annen mann.

Kan det være rusmidlene som er årsaken til dette? Vil det i såfall fortsatt kunne bli verre?

Sliter så fælt med hvordan jeg skal fortsette å takle dette og ikke minst lurer på om det bare er slik han er, bare at han ikke har vist det før. Eller kan det være jeg som er grunnen også... Man blir jo redd for om man kan være det.
Slitsomt er det hvertfall å leve på tåhev, berg og dalbane hvor man er redd for om han skal være i et dårlig humør idag, eller om han er blid og vi får en fin dag.
For meg virker det som at han driver med mer enn du er klar over. Har du prøvd å ta det opp med han når han er seg selv?
Anonym bruker
"Fiendtlig Spermhval"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg vil tro det er en liten sannsynlighet for at det ikke er rusmidler involvert i dette bildet hvis har har store humørsvingninger. Kan fort bli irritert og aggressive etc. hvis man ikke får dosen sin (sier ikke at han er avhengig av noe).

Men nå bare spekulerer jeg, og vil ikke ødelegge deres forhold eller påvirke deg stort når jeg ikke kjenner til situasjonen skikkelig. Men hvis han er glad i deg så er det ikke farlig å ta en skikkelig prat med han når du vet og ser at han er i et godt humør. Fortell han akkurat hva du føler, så er jeg sikker på at du får dine svar. I et sunt forhold så er det viktig å være åpne mot hverandre.
Folk er forskjellige.

Ut fra egen erfaring med røyking av hasj og weed, så kan jeg bli fryktelig gretten i perioder hvor jeg røyker mye.

Da gjerne litt eksplosivt irritabel, og kan overreagere kraftig på ting, uten at det tar helt av med knusing og slikt.

Men uten at jeg vil male det så svart/hvitt som han over her, så kan det jo hende at han tar noe mer innimellom. Mange blir ekstra "on edge" en god stund etter en helg på speed (naturlig nok).

Anbefaler å snakke med han om det. Ikke døm ham, ikke himle med øynene om han bekjenner noe, men støtt ham heller.
Du får ikke tvunget noen til å slutte, men du kan være en støttespiller, heller en en som bare er i veien.

Mine 2 cents
Sist endret av wolfc; 24. juli 2018 kl. 01:24.
Jeg er en Snøfreser
Cobra1's Avatar
Ofte når man ikke kjenner til stoffene/hva de gjør med deg så kan det skape frykt for dem som er uvitende og dette kan gjøre mannen din vanskelig å håndtere og han kan ha det vanskelig fordi du kan bli redd for han. frykt kan føre til sinne og hat over lengre tid.

det kan nok høres skummelt ut om ting han har gjort i fortiden men det var da og nå er nå han er fortsatt den mannen du forelsket deg i.

kanskje du kan lese deg opp på hva de forskjellige stoffene gjør og hva de kan gjør når man missbruker de. så kan du snakke med mannen din om hvorfor han tok de forskjellige stoffene og hvorfor han tar noen av de forskjellige stoffene idag. det blir nok mye å lettere for han å snakke om det når du vertfall tatt initiativ til å prøve å forstå han,


jeg er ung og singel men etter å sett på venner sine forhold så ser det ut som det viktigste er kommunikasjon/dialog med hverandre.

kan gi deg et eksempel http://www.rustelefonen.no/fakta-om-amfetamin

her står det litt om speed, det står om bruker doser når stoffet er helt rent og når det er blandet ut, litt nedenfor står litt om bivirkninger,symptomer og om overdose. så hvis du leser deg litt opp på dette da så kan du spør mannen din om hvor mye han tar om det er rent eller ikke. da kan du får en bedre idea om hvor mye han bruker og hvordan dette kan påvirke han. det hjelper ikke å snakke om rus/rusproblem om du ikke vet hva stoffer gjør engang
Sist endret av mentalmelt; 24. juli 2018 kl. 12:37. Grunn: Link fix
Det hores ut som att han har ett mer aktivt bruk enn du trur.
Etter en tur på amfetamin blir man gjerne deprimert, irritabel og iblant aggressiv.
Detsamme gar for opiater og de fleste tunge medikamenter.

Sier ikke att han ruser seg stendigt, men det hores ut som det er mer ofte enn sjeldent.

Min tips er att konfrontere honom da han IKKE er i den humoret, uten når han er mannen du ble forelsket i.
Ikke gå for hardt frem, da dette kan sette han i defensiven og da leder ikke argumenten noen sted.
Det du beskriver er typisk slike skader rusmisbruk kan påføre personligheten ja. En royal egotripp hvor kroppslig ubehag og generell irritasjon veldig fort blir til sinne når noen stiller krav til en, og man føler seg plaget eller kritisert. Det er også faresignaler som du bør ta veldig seriøst, både som ektefelle og som mor, om det er rusmisbruk som forårsaker det eller ikke. Søt og snill mann blir gradvis mer slem og voldelig er ikke akkurat noen ukjent historie. Ta tak i dette nå før det får sjansen til å utvikle seg noe mer. Hvis det er rusmisbruk som forårsaker det, så kan det ihvertfall snus.
Sist endret av mentalmelt; 24. juli 2018 kl. 11:21.
Jeg er Bipolar og hadde/har ganske lik oppførsel under rusbruk. Ikke alltid,men ofte.

Har han noen forhistorie med psykiatri? Kan kanskje være noe å snakke om. Er et senestivt tema så ville tatt det opp forsiktig. Lykke til
Stiftet familie sier du? Så det er barn i bildet her altså? Da må du nesten sette barna først.
Forsøk å få til en samtale med mannen. I rolige former uten at du beskylder ham for noe eller at han går i forsvar å kjefter og knuser ting. En skikkelig samtale mellom 2 voksne mennesker. Ta det en dag du merker han er i rett humør og når dere er sikre på at barna sover etc.

For meg så er det soleklart at ingen skal trene å leve med en partner som aktivt bruker sinne, trusler om å knuse greier eller det å slå i veggen som en måte å vinne diskusjoner eller styre livet bak husets fire. Det er ikke slik man oppfører seg. Om han ikke ser det eller ikke vil endre seg så forsøk å få til parterapi. Slik jeg ser det så må han både skikke seg i forhold til måten han oppfører seg på, og må ha kontroll over rusbruk. Dere har stiftet familie. Det er et nytt kapittel. Da nytter det ikke med rusmisbruk. Sporadisk bruk som ikke skaper problemer vel det kan kanskje være til å leve med.

Husk at dine valg i dette også påvirker dine barn og hvordan deres fremtid blir.
▼ ... noen uker senere ... ▼
En forelder som daglig røyker cannabis er noe jeg tror barnevernet med stor iver ville gått løs på. Når du i tillegg sier at han tar amfetamin med rusvenner så får jeg en ekkel smak i munn. Når du samtidig sier at han endrer seg og du går på tåhev har det gått alt for langt. Tupp møkka ut
Anonym bruker
"Vanskelig Rødspette"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
En forelder som daglig røyker cannabis er noe jeg tror barnevernet med stor iver ville gått løs på. Når du i tillegg sier at han tar amfetamin med rusvenner så får jeg en ekkel smak i munn. Når du samtidig sier at han endrer seg og du går på tåhev har det gått alt for langt. Tupp møkka ut
Vis hele sitatet...
Kjenner to fedre som røyker cannabis daglig. Han ene røyker på kveldstid og har ingen problemer. Han andre sliter mer og har hatt mye styr med barnevernet. Er litt delt i denne saken. Mener det skal gå an å røyke av og til selv om man har barn. Så lenge det ikke er sammen med barnet eller i trafikken.

Største risikoen vil vel være konsekvensene av å eventuelt bli tatt av politiet. Kjedelig å få barnevernet etter seg, spesielt i tilfeller der bruket er uproblematisk.

Vet at det er mange som mener barn og rus ikke hører sammen. Men hvordan gjør de det i land der cannabis er lovlig? Vil tro foreldre røyker der også. Det er vel ikke noe annerledes her.
Jo men her er det snakk om en småbarnsfar som røyker cannabis daglig, og dessuten tar amfetamin når sjansen byr seg. Om en skal sammenlikne det med alkohol så blir det det jo som å drikke støtt hver eneste dag, også tar du grøftefyll så fort det er anledning. Ingen av delene passer særlig bra for en familiefar. Og når rusbruken også begynner å sette spor slik som at fyren er blitt ustabil i humøret, har fått veldig kort lunte og nærmest bruker sin styrke som ved å slå i veggen, true med å knuse greier og slikt for å "vise dama" at han like lett kunne denget opp henne om han ville så er det ikke bra. Ja helt isolert sett så ville jeg sagt at måten han takler konflikter på med slå rundt seg og true med voldshandlinger ene og alene er grunn til å vurdere å gi fyren sparken og reisepass.

Legg så til temmelig utstrakt rusbruk som hun vet om, og er nå fyren helt ærlig om hva han putter i seg og hvor ofte han gjør det? Det er jo ikke ukjent at rusmisbrukere lyver om hyppighet og mengde. Både for seg selv og andre. Er det en mann som blir en bra farsfigur og som har solide og gode verdier å overføre til den nye generasjonen? Husk som man lever lærer man. Om du vokser opp med å se at konflikter kan løses med vold, trusler om vold, utagerende oppførsel som å slå og knuse hvordan tror du avkommet vil løse problemer når de blir voksne? Og hvordan vil barna oppfatte rusbruk?

Nei her er det tia for å gå i tenkeboksen og vurdere alle muligheter. Om fyren ikke gjør drastiske tiltak temmelig umiddelbart uten noe mer klikking eller trusler så bør ts bare kaste ham ut og veksle han i noe bedre. Hun kan jo velge om hun vil bo sammen med en tulling eller ikke. Barna de kan ikke velge.
Sist endret av random67489; 14. august 2018 kl. 22:33.
Anonym bruker
"Ergerlig Rein"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Høres ut som han fortsatt ruser seg kokain . Kjøp tester på ebay pta drug tests cocaine og test han hver uke