Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 3803
Hei

Usikker på om det er riktig av meg å legge denne under diskusjon, men trenger sårt noen tips.

Har jobbet i en jobb i ca 6-7 mnd. Fikk beskjed i dag om at innsatsen min samt at ønsket resultat ikke er oppnådd. Nå jobber jeg i en veldig fersk bedrift, der av dette vil ta tid. Og jeg er uenig om at innsatsen min ikke har vært god nok.

Fikk først beskjed om at jeg var uten jobb, litt seinere fikk jeg beskjed om at dette kunne løses hvis jeg ''skjerper meg'' Jeg har forsåvidt fått ganske nok nå, i og med at dette ikke er første gang. Så jeg føler meg ganske ferdig.

Så hvordan skal jeg gjøre dette videre nå? Sier jeg opp så blir det jo ikke noe støtte av nav. Så hvordan skal jeg gjøre dette? any tips



takker på forhånd
Begynn å se etter en ny jobb mens du fortsatt jobber der. Eventuelt fortsett å jobb der med de det kaller dårlig innsats inntil de sier deg opp.
det er lettere og få jobb, når man er i jobb. kom deg ut å søk.

søk på jobber i firmaer du kan tenke deg å jobbe selv om det ikke er utlyste stillinger.

nå på våren og folk vet at jeg skal igang med sesong jobben min, så mottar jeg flere søknader i mnd selv om jeg ikke har utlyst noe stilling. men som jeg sier til alle sammen: jeg skal desverre ikke ha folk i jobb, arbeidsgiveravgift, forsikringer og sikkerhetsutstyr koster mer enn det smaker
Si opp selv og start med og lete etter ny jobb asap
Livet er for kort til å leve i kjipe jobber.
Trådstarter
20 0
Hvordan kan det og si opp selv være gunstig? er det ikke bedre og bli oppsagt da?
jeg mener du vil få støtte fra nav om du sier om selv, men da tar de 3 måneder fra sluttdagen din til du får utbetalt lønn viss jeg ikke tar helt feil.
Trådstarter
20 0
Er konkurs lenge før det har gått 3mnd.. så det går ikke
Jeg så kjapt på nav.no nå, og der sto det at "hvis du selv har skyld i at du er uten jobb" er ventetiden minst 12 uker. Så det hjelper ikke at du blir oppsagt på grunn av "dårlig innsats". Da er det bedre at du slutter selv mtp at det ser bedre ut på CV-en. 12 fattige uker blir det allikevel.
Er du helt blakk får du jo dekt husleie og noen få kroner til mat på sosialen, da.
Trådstarter
20 0
Sitat av Splooge999 Vis innlegg
Jeg så kjapt på nav.no nå, og der sto det at "hvis du selv har skyld i at du er uten jobb" er ventetiden minst 12 uker. Så det hjelper ikke at du blir oppsagt på grunn av "dårlig innsats". Da er det bedre at du slutter selv mtp at det ser bedre ut på CV-en. 12 fattige uker blir det allikevel.
Er du helt blakk får du jo dekt husleie og noen få kroner til mat på sosialen, da.
Vis hele sitatet...

Skjønner, takker for svar. Men som sagt så er jeg uenig i hva de mener... og de er jo såklart u enige i meg.. så da tenker jeg at det er bedre og evt bli sakt opp? Da heller ikke lysten til og fortsette er der heller
Det er bedre å ha sluttet selv enn å ha fått sparken, tenker jeg, både for selvrespekten din og når du søker på en ny jobb.
Hvordan type jobb er det, hvis du vil fortelle? Jeg er bare litt nyskjerrig på hva sjefen din mener du ikke gjør bra nok.
Å bli sagt opp gjør seg aldri bra på en CV. (uten en j*** god forklaring da). Bedre å si at du sa opp selv, fordi du vil videre i livet (har ambisjoner).
Nå er det vell strengt tatt ikke en oppsigelse som er et faktum men at du får sparken, det ser mye bedre ut for neste arbeidsgiver om du har sagt opp selv og du har oppsigelsestid og rekker muligens og skaffe deg ny jobb i løpet av denne dersom du er klar for det
Å bli sagt opp for noe så vagt som dårlig innsats er vel ikke lovlig. Søk etter nye jobb, men ikke si opp selv før du har en ny jobb.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Om du har en grei dialog med arbeidsgiver kan du si opp selv og få dem til å krysse av for "Har arbeidssøker sagt opp selv som alternativ til å bli sagt opp?" i skjemaet "Bekreftelse på sluttårssak/nedsatt arbeidstid (ikke permittert)" fra NAV. Da skal du få dagpenger som om du ble sagt opp av arbeidsgiver.
Sist endret av Nygaard; 17. april 2018 kl. 12:26.
Trådstarter
20 0
Sitat av dggr Vis innlegg
Å bli sagt opp for noe så vagt som dårlig innsats er vel ikke lovlig. Søk etter nye jobb, men ikke si opp selv før du har en ny jobb.
Vis hele sitatet...
Ja, var det jeg tenkte. Tror jeg blir og gjøre det. evt om jeg går for en sykemelding
Det å ikke like jobb eller arbeidsgiver er ikke det samme som at en er syk..
Sitat av rfa Vis innlegg
Det å ikke like jobb eller arbeidsgiver er ikke det samme som at en er syk..
Vis hele sitatet...
Nei, det er sant. Men en blir lett syk når en mistrives.
Du har fått feil råd flere ganger i tråden så jeg skal forsøke en liten opprydding.

Du er etter prøvetid og du har et utrolig sterkt ansattvern. For å si deg opp må de enten ha en endret økonomisk situasjon eller gi deg nødvendige skriftlige advarsler. Etter du har passert prøvetid terskelen så er det ikke så lett å bli kvitt deg. Så ta det med ro de kan ikke fucke med eg uten at du kan ta rettslige skritt. Altså det holder ikke å si at innsatsen er for dårlig du må få beskjed om nøyaktig hva som skal gjøres og dette må skje skriftlig. Når det skjer skriftlig så har du alle muligheter til å si i mot dette og du har også en rett til å ha med deg bistand på slike møter. Jeg har selv skrevet slike tilsvar og fått stoppet ulovlige og usaklige skriftlige varsler.

Det andre er at om du selv sier opp og ikke har et nytt arbeid å gå til så har du den 3 måneder regelen hos NAV men om de sier deg opp så har du alle rettighetene nav kan gi deg.

Men det er lettere å få jobb om du har jobb. Surt men sant. Så jeg hadde spredd budskapet til venner og bekjente at du leter etter noe nytt og be de holde øynene åpne for deg samtidig som du søker. Så let etter jobb, vær der du er og sier de deg opp så er ikke det den største krisen i verden. Men bruk de rettighetene du har om de ikke respekterer de rettighetene du har i arbeidslivet så er det alltid fagforeninger du kan søke råd hos eller arbeidstilsynet.