Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  75 11244
I Stavanger (bl.a.) har vi busskort som er av samme type som parabolkort (heter det smartkort?).

Er det noen som har peiling på om man kan kopiere slike kort?

La oss si jeg har et ungdomskort (reis så mye du vil i 30 dager for 250,-) og kan tenke meg å ta en "backup" eller 10 av dette...

Har sett dem selger kortlesere på Clas Ohlson. Er dette kun lesere, eller kan man skrive med dem også?

Noen som har noe info?
Har også tenkt på det samma skal nå finne ut av det
Har funnet litt info om kopirering av busskort.
Det skal være lett hvis man har en kortleser og et program som klarer å lese infoen som er inne i kortet. Men jeg fikk vite at det kunne være problemer å bruke kortet på ferger, fordi de oppdaterer kortleserene sine i en database som ligger i Molde (de som bor i Møre og Romsdal).
1. Det koster bare 190 i hedmark. nananan

2. Jeg ville tro at en slik satsing som ungdomskortet er har en moderat sikring. Men, folk er dumme. Det kan jo hende noen har glemt noe

3. Spørsmål: Blir kortene sjekket mot en sentralisert database, eller er det et "flag" på kortet som merker antal turer osv?
By busser ser bare etter en dato.
Det er ikke så høy sikerhet i disse korta..
Jeps. Går på dato.. Noen finn en løsning as... 360kr for drite her!
Jeg er også veldig interresert i dette.

HanZI: Jeg forsto ikke helt hva du mener. Si om jeg forsto det rett eller galt;

Man tar et busskort å stapper inn i kortleseren som man har fått kjøpt fra Clas Olshon. Leseren leser infoen og lagrer den. Man stapper ut kortet igjen og stapper inn et nytt, tomt et. Man lagrer informasjonen fra det originale kortet på det nye kortet.
Right on ?

Denne kortleseren det er snakk om. Er det et eget apparat, eller kobles det til noe annet, som f.eks pc'en ?



Jeg tror selv at det er et "flag" på kortet som merker antall turer, men jeg kan ikke være sikker. Jeg ser selv på det som den mest billige løsningen på å sjekke om kortet er gått ut på dato eller ikke. Husk at her er det snakk om "Eat all you want"-style. Ikke klippekort.
Man tar et busskort å stapper inn i kortleseren som man har fått kjøpt fra Clas Olshon. Leseren leser infoen og lagrer den. Man stapper ut kortet igjen og stapper inn et nytt, tomt et. Man lagrer informasjonen fra det originale kortet på det nye kortet.
Vis hele sitatet...
Går sikert det også, men jeg tenkte å få ut infomasjonen og så forandre dato. Men hvis kortet er beskytta mye bedre en det, så vet ikke jeg

Tror ikke de bybussene har en teller hvor mange ganger du har reist, så jeg tviler sterkt på at det blir telt.
Sist endret av HanZl; 24. april 2003 kl. 14:28.
På ung.kort er det vel uvesentlig hvor mye man resier? Eneste som teller det er datoen.
Puma; enig
Jeg har skolebuss utgaven av det, to turer pr. dag
Opprinnelig postet av seeker
Jeg har skolebuss utgaven av det, to turer pr. dag
Vis hele sitatet...
Virkelig interresant å få vite. Det må jeg si.
duxo: De fleste smartkort skrivere/lesere er et kretskort som kobles til en pc med serial kabel. Kan trenge egen strømforsyning.
Men det finnes sikkert utgaver som ser bedre ut. Skal ikke forundre meg om det finnes slike kretskort som kan brukes i en 3,5" slot på pcen som tar strøm fra PSUen og slikt. Mer praktisk

Hvis du har et "normalt" pirat-smartkort-kretskort så kan du både lese og skrive med det.
Illustrerte bare poenget at det må være en teller. To turer for det som trenger det, 5 for de som trenger det. Da må noe telle eller være i kontakt med en database. Eller en annen løsning jeg ikke vet hva er. DET kan jeg nok tenke var interessant
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Ungdomskortet her i Rogaland teller ikke turer. Går kun på dato.
Det kan brukes på buss og tog (tror de fjerna ferjene). Piratkort kan vel egentlig ikke brukes på toget her da, for da trenger man kvittering...etter det jeg husker ihvertfall (begynner å bli noen år siden jeg hadde u-kort)...

Så...det jeg er ute etter er enten:

-- en måte å forandre dato på, slik at jeg f.eks. kan selge 30 dager for en hundrings eller noe...så kan ungene bruke de resterende 150 de har fått av mamma til røyk...hehe

eller

--en måte å kopiere innholdet på et kort over på et annet. Da kan jeg bare få en kamerat til å fylle på kortet sitt en gang i måneden, og kopiere det over på korta til de som måtte ønske det...
I Bergen koster ungdomskortet 380,- pr. måned. Noen bedre?
Kortene her har magnetstripe, som bankkort. Er det mer pes å kopiere slike enn smart-cards?
Opprinnelig postet av LakaBrent
I Bergen koster ungdomskortet 380,- pr. måned. Noen bedre?
Kortene her har magnetstripe, som bankkort. Er det mer pes å kopiere slike enn smart-cards?
Vis hele sitatet...
Det er jo pga at det er Skolebevis, bankkort og busskort i et da.

Hvorfor mekke så mye ang. et busskort ? en kompis av meg har mekka taxi kort.. der "skolen betaler" pga at han er "syk" det er bedre.. :P
Kildekoden har ikke jeg nei..
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
380?
Noen bedre...ehh...Stavanger: 250,-

(eller var det ironisk kanskje...?)
f0x : Et busskort er verken skolebevis eller bankkort.
ninja5000 : Det var nok ironisk.
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Jeg har lurt på akkuratt det samme, men også i forbindelse med Solarium kort fra Brun og Blid (www.brunogblid.no).

Jeg bor også i Stavanger, en kamerat av meg har "Frikort" for Kolumbus slik at han kan reise med buss så mye han vil ut 2003.

Jeg skal få ta kopi av det kortet, og kan ta å legge det ut her på forumet Men du må ha en god skriver, fotopapir, bilde av deg selv og muligheten til å laminere kortet!
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Har hørt om folk med 16.000 klipp osv. på slike Brun og Blid kort, men man vet jo aldri om det bare er rykter eller hva det er...
Opprinnelig postet av magstr
Jeg har lurt på akkuratt det samme, men også i forbindelse med Solarium kort fra Brun og Blid (www.brunogblid.no).

Jeg bor også i Stavanger, en kamerat av meg har "Frikort" for Kolumbus slik at han kan reise med buss så mye han vil ut 2003.

Jeg skal få ta kopi av det kortet, og kan ta å legge det ut her på forumet Men du må ha en god skriver, fotopapir, bilde av deg selv og muligheten til å laminere kortet!
Vis hele sitatet...
Dette er noe som man da bare viser til bussjåføren eller noe ?
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
Riktig det!
Man viser bare viser kortet... De ser aldrig noe detaljert på kortet og det fungerer fint at du viser den siden på kortet uten bilde (Har lånt kortet og det gikk helt fint )

Er ganske sikker på at alle som jobber i selskapet får slike kort til segselv og sin familie
har prøvd meg lenge på de brun og blid kortene, men har hittils ikke klart og hente ut noen info av dem..
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Frikorta i Stavanger er ikke noe man viser til sjåføren da!
Ikke de som jeg har sett ihvertfall.
Kanskje midlertidige, men "skikkelige" frikort er akkurat like vanlige universalkort, bare det står "Frikort" på leseren når man trykker det inn.

I "gamle dager" hadde de slike som de viste til sjåføren...da vi hadde (klippe)klippekort osv.
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
...men...om det nå, mot formodning, er sånn at det bare er et laminert papp-kort med bilde osv. så har jeg en kamerat som driver en fotosjappe, og da er det bare å lage en jpg-fil med det ferdige kortet, så printer han det ut, og vips...vi har kort med fotokvalitet, som blir umulige å skille fra de ekte (med mindre det er noe sikkerhets-piss, slik som på penger)...
King of Spooning
Acidous's Avatar
Opprinnelig postet av magstr

Jeg skal få ta kopi av det kortet, og kan ta å legge det ut her på forumet Men du må ha en god skriver, fotopapir, bilde av deg selv og muligheten til å laminere kortet!
Vis hele sitatet...
Laminering går som fot i ost.
Bare strykejern og noe billig lamineringsplast som fåes kjøpt på mange steder det.
Miljøkorta i Drammen er små "billetter" som er laget av helt vanelig papir.
Opprinnelig postet av ninja5000
380?
Noen bedre...ehh...Stavanger: 250,-

(eller var det ironisk kanskje...?)
Vis hele sitatet...
eh... 600 pr. mnd (er hele akershus da)
Var det noen som prøvde å lese/redigere de buss-smartkortene?
Var i allefall 290 for hele østfold i fjor....

Beat me...
PASTA POWER!!!!
magstr's Avatar
ninja5000: Riktig som du sier at de eldre frikortene var sim kort man brukte som vanlige månedskort. Men etter at Kolumbus ble innført, ble frikortene som jeg har beskrevet! Bare en enkel lapp med bilde som er laminert!
*skal snart legge ut en scan*
Ungdomskortet for oslo og akershus koster faen meg 620 kr, noe som er alt for mye.. Her trenger man ikke en gang å forfalske de pappkorta som vi har, man bare viser ett kort som har gått ut, bussjåfører og konduktører er jævlig sløve her! Men hvis noen har noen bra ideer til å fikse på disse korta, så sier jeg ikke neitakk.. Møtte uheldigvis på en oppmerksom bussjåfør for et par dager siden som konfiskerte den ene delen av kortet mitt.. men da hadde jeg brukt mars kortet i så godt som hele april!
De skolekortene vi hadde var av papir bare, med litt glans noen steder. Gikk fett på scannern
Lenge leve Stor Oslo lokaltrafikk...
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
magstr: Superfett!

Nå blir det printing i fotomaskin, og laminering for alle penga!
Jeg var på Clas Ohslon og spurte etter en slik en "card-reader". Det hadde de ikke hørt om. De hadde bare slik som de brukte for å lese "mobilkort", som han selv så pent sa det.
Jeg tror ikke de smartcardleserne er 100% lovlige å kjøpe. Derimot er det folk på QXL som selger
Om de funker på samme måte som kortene vi får i trondheim nå snart så skal det litt mer til enn å bare lese ut/modifisere informasjonen på kortet.

Sånn det blir i trondheim har kortet kun en ID og så er det en sentral server som har informasjon om hvor mye du har igjen (klippekort) og om kortet fortsatt er gyldig (periodekort). so...

Scha
da må jo samtlige busser være koblet opp mot serveren hele tiden, en mobillinje er dyrt, sattelitt er usansynelig og radiolink er vel heller uaktuelt ettersom de måtta ha dekka hele trondheim med sendere eller hatt en schvær en på bussen som griller småspurv...

derfor har jeg relativt lite tro på denne metoden

(edit. eller er det bare en buss med "sentralisert server" )

(edit 2: pistol på bussen funker like fett som måneds/klippekort...)
Sist endret av jas; 6. mai 2003 kl. 20:03.
Ministry of Love
sptz's Avatar
scha er det ikke mulighet for og kjøpe ungdomskort i trondheim? I aust og vest agder så kan man i værtfall kjøpe slike kort. Må fylles på hver måned. med da kan du kjøre så mye buss du vil i fylket uten at det går på klipp.
Det burde ikke noe problem å kopiere busskort, problemet er å beholde det. Bussenes maskiner gir data til hovedserver engang for dagen eller noe i den duren, og da lagres all data, og diverse koblinger blir gjort. Alle kort har et "kort nummer" som er lagret i kortet, om du "kopierer" et kort, vil du få 2 kort med samme nummer, kopierer du det 10 ganger får du 10 med samme nummer, osv. maskinene er laget slik at du ikke kan bruke samme kort nummer innen en viss tids periode(noen minutt eller noe) det betyr at vennen med like kort ikke kan ta samme buss.
I tillegg vil kortene fort bli sperret, ettersom man ser at et kort nummer er brukt 100 ganger mer enn neste stor forbruker på listen, og ser man da litt nøyere etter kan man gjerne se at samme kort nummer er brukt på 2-3 forskjellige busser, omtrent samtidig(ved kopiering av flere eksemplarer).

Det beste er nok å kun kopiere et kort et par ganger og være forsiktig med bruken. blir kortet ditt sperret og du blir tatt ombord på bussen, så vanker det mer enn 4-500 kr i bot for å si det slik :-)
dessuten er vel kort nummeret registert på en eier, så man kan i tillegg risikere at den originale eieren av kortet blir anmeldt.


Å lage et eget kort fra scratch er muligens litt vanskeligere.
Dataen på kortet er vel kryptert?
Hvis ikke er det vel bare å hente ut data'en, forandre på et par små ting, som kort nummer, og dato og så brenne et nytt kort?
uhmm... For 20 år siden måtte man kanskje ha sånne svære radioaktive saker for å få sendt over hele trondheim, menne.. nå er det sånt at det finnes mobile nettverk som lett dekkes ved å plasere en sender på tyholdt og en på melkekartongen (kanskje en på ranheim også), og det burde være tilstrekkelig. Kan hende det går over mobiltelefon da.

Menne.. Vist dere leser litt på tkort.no så finner dere ut at vist man mister kortet sitt, så kan man få tilbake pengene man hadde igjen på kortet, og for at dem skal vite hvor mye det er (tviler på at dem stoler blint på alle som sier dem har mista kortet sitt), så må det være kobla til en slaks server hos dem. Den kan jo selvsakt hende at dingsebomsene på bussen synkes mot servern en gang i døgnet. Men isåfall må samma infomasjonen ligge på kortet i tillegg, fordi da vet dem ikke hvor mye du har brukt vær dag.

Blei litt kinky dårlig skrevet de siste settningene men tror dere forstår hva jeg mener. Det er nokk mye lettere å bare ha en sentral server som er kobla opp mot bussene.

Menne isåfall.. Hva når nettet er nede?

Skal ikke si noe for sikkert tho. Menne det står noen ting på tkort.no som er interesant å vite:
- "Navn, alder, kjønn og adresse ligger lagret i kortet, og sjåføren kan kontrollere opplysningene – slik at t:kortet ikke misbrukes av andre, eller brukes utenfor den strekning/sone du har betalt for."

- "Har du et t:kort med verdi vil restverdi vises i displayet."
Skal dette gå fort nokk, så må nesten dette ligge i kortet.

- "Hva skjer når et t:kort mistes? Har du et personlig t:kort ringer du til selskapet der du kjøpte det, og kortet blir sperret slik at andre ikke kan bruke kortet ditt påfølgende dag. Restverdien i kortet blir da refundert fra den dagen meldingen om tap kommer inn til selskapet."
Her har du no som motsier det ovenfor...

- "Hvis du engang ønsker oversikt over bruken av kortet i senere tid kan du få kvittering med oversikt over siste 20 handlinger."
Dette også

Det må nesten være en blanding tror jeg... Noen som vet no mer?

Scha
scha, hehe du sa det selv så fint
"kortet blir sperret slik at andre ikke kan bruke kortet ditt påfølgende dag"

hadde bussene vært koblet opp mot serveren 24/7 hadde det ikke vært påfølgende dag, men omtrent i samme sekund.

All informasjon lagres nok både i kort OG i maskinen på bussene
så vist du har ett kort med 1 tur igjen på, så kan du kopiere det opp å bruke det uendelig mange ganger, så lenge du bruker det på en dag?

Scha
One of the good guys
2rs1's Avatar
Hadde det ikke vært mulig og teste om alle bussene var kobla opp mot en server, ved å bruke kortet på en buss, gå av bussen med en gang og gå på en annen buss. Fikk man beskjed om at kortet har akkuratt blitt brukt, er alle koblet sammen. Men går det så er de tydligvis ikke det.

Også hvis noen lurer på hvorfor kortet er brukt, så kan du bare si det som det var, at du gikk på "feil" buss..
n5k
Rokkukyu
n5k's Avatar
Trådstarter
Jeg har gått på bussen, tatt den to stopp, gått av, og hoppa på en som kom 2 minutter etterpå, og brukt samme kortet (periodekort)

Gikk helt fint det...
Kortbrennere er fullt lovlige å kjøpe.. men ikke bruke =) Kan brenne allt.. simkort til mob tlf, parabolkort, nøkkelkort, telefonkort, busskort +++ må bare ha informasjoen som skal inn på kortet.. En brenner fås fra 500-600 kr.. www.smartkort.no kjøpte jeg min og mine kort.

Slike kortlesere klarer ikke lese ut info fra kortene. Da kunne jo folk bare lest info på f.eks Canal sine orginale kort og kopiere over til et tomt.. Har kortbrenner som tar de aller fleste Smartkort. Prøvde å lese infoen på busskortet mitt men jeg får den ikke ut. går kansje an.. men det er værre enn å bare kjøpe en kortbrenner/leser og kopiere..

Edit; Ikke dobbeltpost! - Crew
▼ ... mange måneder senere ... ▼
hhmm.... Vet at denne threden er gammel men lurer på noe.

Her i Kristiansand har vi buss kort du kan fylla på penger på rutebilstasjonen hvor de putter det i en kort leser og setter inn penger. Har nettop kjøpt kort brenner som støtter GSM og Telekort, lurer på om det er no software til slike kort.
I Hordaland koster 380,-

Har en kamerat som har brukt erstatningskort i over en måned...
Han sier bare at de er treig med å levere det
nye ung.kortet så får han nytt erstatningskort ;-)
Dere får SmartCard lesere/Skrivere på www.keycard.no. Kan oxo brukes til og lage PiratKort til Viasat/Canal+