Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  66 5456
Når jeg så dette trodde jeg først ikke på det, men se her:

http://www.compoundsecurity.co.uk/te..._products.html

Hva faen liksom!?
Anti-soicial behavior? Kan noe definere det?
De snakker om ungdommer som om vi skulle vært...aliens eller noe!
Kan de ikke bare ha en aldersgrense på butikkense sine istedet?
Håper dette aldri finner veien til Norge...
De har innstallert det rundt omkring i london for å fjerne gjenger osv. Det er jo rimelig effektivt tydeligvis. Tror ikke de kommer til å innstallere det inne på butikker eller noe sånt noe, det blir for dumt.
Den piper høyfrekvent så bare yngre folk med god nok hørsel kan høre det. Irriterende lyd, så det irriterer bort irriterende ungdom som henger rundt og er irriterende.
Problemet er ikke at ungdommen kommer inn i butikkene, men at de henger rundt utenfor butikken, noe butikkeierne tydeligvis ikke liker så godt. Selv synes jeg dette bare er tull.
håper dette kommer til glasshuset i bodø snart
Er jo ikke tull å få jaget bort gjenger som står og henger på utsiden av sentre? Er en god del eldre som ikke synes de er fullt så kule som de synes selv tror jeg...
ITavisen har skrevet en artikkel om dette, der kommer saken frem på en litt annen måte...
Hater den dingsen, den er en dårlig måte å håndtere ungdom.
Jeg tror den heller virker mot sitt foremål, ungdommene blir vel rasende til slutt, når de alle har fått tinnus og hørselskader etter å ha gått hjem fra skolen gjennom "pipebyen".
Hadde vært morsomt å se en erstatningssak hvor en unge angivelig har mistet hørselen og forstanden på grunn av kraftig eksponering fra den dingsen.
Har det kommet lover på hvor nært boligområder og skoler man kan sette opp den dingsen?

Jeg gjetter på at mannen bak den pipelydmaskinen er denne sobben: (kunne ikke dy meg)
Sitat av Turbolego

Jeg gjetter på at mannen bak den pipelydmaskinen er denne sobben: (kunne ikke dy meg)
Vis hele sitatet...
haha Man kan sikkert bruke pipemaskinen til å fjerne "teh living statue" også
Greit å ha som meldingstone da! på mobilen så kan folk sende meldinger og ringe til hverandre uten at læreren skjønner en dritt....kanskje finne opp noe som ville ha fucka opp hørselen til de "voksne"
Sitat av Biffen
Greit å ha som meldingstone da! på mobilen så kan folk sende meldinger og ringe til hverandre uten at læreren skjønner en dritt....kanskje finne opp noe som ville ha fucka opp hørselen til de "voksne"
Vis hele sitatet...
Det blir ikke så lett, unge mennesker har rett og slett bedre hørsel, og kan høre høyere frekvenser.
Dermed hører ungdommer de samme lydene som de voksne, pluss litt til.

Forøvrig synes jeg det er en drittoppfinnelse. Den er rett og slett forhåndsdømmende ovenfor menneskegrupper,
et stjerne-eksempel på aldersdiskriminering.
vel.. hadde brått grupper av eldre pensjonister, uten kroner til å handle for, begynt å henge utenfor butikker og kjøpesentere timesvis hver dag mens de spyttet på bakken, kastet sigarettsneiper, tagget og generellt sett gjort det å gå forbi dem eller være i nærheten av dem til en utrivelig opplevelse, så kunne de jo senket frekvensen på lyden så alle aldersgrupper ble avskrekket fra å "henge" der....

Det er ikke aldersdiskriminering å sette igang tiltak rettet mot et problem som stort sett utgjøres av en snever aldersgruppe. På lik linje med at det faktisk ikke er rasisme når man arresterer en butikktyv som har en mørk hudfarge.

Egentlig synd at ikke tiggere har bedre hørsel..
På en måte er det en idiotisk ting, men på en annen måte skjønner jeg butikkeierene. Jeg ville heller ikke hatt masse shikids løpende rundt butikken min. Så visst det funker er jo bare det fint.
Sitat av Techd
vel.. hadde brått grupper av eldre pensjonister, uten kroner til å handle for, begynt å henge utenfor butikker og kjøpesentere timesvis hver dag mens de spyttet på bakken, kastet sigarettsneiper, tagget og generellt sett gjort det å gå forbi dem eller være i nærheten av dem til en utrivelig opplevelse, så kunne de jo senket frekvensen på lyden så alle aldersgrupper ble avskrekket fra å "henge" der....

Det er ikke aldersdiskriminering å sette igang tiltak rettet mot et problem som stort sett utgjøres av en snever aldersgruppe. På lik linje med at det faktisk ikke er rasisme når man arresterer en butikktyv som har en mørk hudfarge.

Egentlig synd at ikke tiggere har bedre hørsel..
Vis hele sitatet...

Det blir vel det, så lenge det går utover alle som kan høre den. dvs alle under +- 25år som hører forholdsvis bra. Greit, den hadde sikkert fått bort gjenger, men hadde blitt et helvete for alle som skal inn og ut av butikken.
Sitat av Mcmak
På en måte er det en idiotisk ting, men på en annen måte skjønner jeg butikkeierene. Jeg ville heller ikke hatt masse shikids løpende rundt butikken min. Så visst det funker er jo bare det fint.
Vis hele sitatet...
Men det er ikke det at de vil drive vekk "pøblene", de gjør det for å holde unna alle ungdommer fordi de visstnok ikke er "pengesterke". Dette er jo et klart brudd på rettighetene til alle ungdom, og burde vært ulovlig. Hva hvis du skulle ned på lokalbutikken og kjøpe noe å spise og en irriterende høyfrekvens tone ringte i ørene dine? Er det noe du ville tolerert?
Like greit at de forsvinner. Hvorfor skal man absolutt stå FORAN en butikk? Kan man ikke bare gå noen meter unna? Er du for lat til det, så sier det mer om deg, enn de som lagde det.

Jeg synes det er tragisk at de må lage sånne "tortur" maskiner for øra. Men det som er ENDA mer tragisk er de norske "gææængstern" som henger utafor butikker. Jeg direkte HATER sånne folk. Tror de er konger av verden, men ett slag og de ligger der. Så om du er av de som henger utafor butikker og enten er emo eller "harde kara med maskara, hotpants og glitter, som tror dem har det fordi de har en fetter bak gitter" så pell deg heller vekk og skaff deg noen aktiviteter. Dere ser bare idiotiske ut.(Unnskyld at den kommer, men jeg klarer ikke fjortisgangsterne som truer folk hele tiden, og som gjerne henger utafor butikker og gir et helvete til folk som går forbi..)
Dette er jo ikke tortur eller diskriminering. Dette handler om å beskytte omsetningen, samt å tiltrekke seg nye kunder.
Fjortisene kan jo henge et annet sted, i stedet for å ødelegge forretningene til butikkeieren. Det er jo ikke sånn at de kjøper noe eller gjør noe godt for butikken.

Man setter seg heller ikke ned på McDonald's med matpakke og en halvliter melk...
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
En ting jeg er litt overrasket over at det ikke ble tatt opp her er: Hva med småbarn?
Det er jo kjent at mødre tar med seg ungen på handleturen pga tidsklemma etc.

En Engelsk minister tar nå opp saken, enheten er rett å slett aldersdiskriminerende:
http://www.timesonline.co.uk/tol/new...cle3356157.ece

Enda en liten artikkel som er svakt relatert til saken handler om de merkelige meningsmålingene i det siste: Over halparten mener at kriminaliteten stiger, mens de reelle tallene viser at kriminaliteten har gått ned 40% også verdt å merke seg er at de samme folkene som mener kriminaliteten er på vei opp, mener at deres nabolag har blitt betraktelig tryggere. Fenomenet har blitt gitt navnet "perception gap".

Her er artikkelen: http://www.theage.com.au/news/opinio...159274543.html
Men det står jo at den lager lyd i et område av 15-20m.. Så noe stort problem for foreldre med barn er det jo ikke. En klarer jo løpe 15-20m for å komme inn på butikken Men ja, småbarn i butikker kan bli et problem.. Men det beste hadde vært om de hadde en av og på bryter, og når den som eier butikken fikk ubudne gjester, satte han på pipinga.. Da ser jeg 0 problem. Eller skal noen emoer/wannabe gangstere syte om at de ikke får henge på sine "hjørner"
Nå er det jo ikke sånn at den enheten har så høy lydstyrke at folk som er i stand til å høre frekvensen faller halvdøde om i smerte mens de blør fra ørene.
Lyden er bare litt ubehagelig og om man oppholder seg der over tid tross det kan man få litt hodepine. Har man et ærend i butikken er det ikke mer ubehagelig de 10 sekundene man hører lyden før man er inne i butikken, enn det er for oss andre å måtte tråkle oss frem mellom wannabe pønkere på 14 år som absolutt skal stå og hate verden rett foran døren til matbutikken...

Og hvis den lyden er en så forferdelig ubehagelig at ungdom omtrent drives ut på landsbygda, hvorfor er da de samme drittungene villige til å bruke penger for å kunne gjenoppleve den på mobilen?
Hmm... Diskriminerende, fordi den påvirker alle.
Kan løses veldig enkelt. Av/på-knapp med blåtann, fks.
Her sitter det en skokk med freaker og geeker - og ingen av dere tenkte på at problemet med at den påvirker alle med god hørsel lett kan fikses?
Fjernkontroll, skru av, skru på. Skru på når fjortiss-gjengen henger utenfor og briefer med ringetoner og emo-arr, skru av når fjortiss-dritten har gått.

Småbarns foreldre skal ikke måtte løpe med barnevogn og melkespreng bare for å få handlet på butikken mens ungen skriker som besatt.
Dette er et utrolig flott tiltak
Sitat av tobbe666
Dette er jo et klart brudd på rettighetene til alle ungdom, og burde vært ulovlig.
Vis hele sitatet...
Hva slags rettigheter da? Rettigheten til å henge på utsiden av et privateid kjøpesenter og drive dank? Det går fint an for en som hører denne lyden å bare gå forbi boksen, inn i butikken, kjøpe det en skal ha for så å gå derfra igjen...
I like turtles
Skyfex's Avatar
.. og koster litt over 5000 kroner å installere.
Vis hele sitatet...
Haha.. 5000kroner for en høytaler koblet til en krets som generer en høyfrekvent sinusbølge? Folk er så dumme >_<

Kanskje jeg skulle begynne å lage sånne og selge for 3000kr..

Helt idiotisk opplegg.. må da vel være 20-åringer som klarer å høre den lyden.. eller som får hodepine av å oppholde seg i slike områder.
Sitat av GothQueen
Hmm... Diskriminerende, fordi den påvirker alle.
Kan løses veldig enkelt. Av/på-knapp med blåtann, fks.
Her sitter det en skokk med freaker og geeker - og ingen av dere tenkte på at problemet med at den påvirker alle med god hørsel lett kan fikses?
Fjernkontroll, skru av, skru på. Skru på når fjortiss-gjengen henger utenfor og briefer med ringetoner og emo-arr, skru av når fjortiss-dritten har gått.

Småbarns foreldre skal ikke måtte løpe med barnevogn og melkespreng bare for å få handlet på butikken mens ungen skriker som besatt.
Vis hele sitatet...
Du har tydeligvis ikke lest alle postene. Les min, og det står akkurat det du skrev der.
Skjønner frustrasjonen til butikkeiere og kunder. Men en ting jeg tenker på er at dette skal bli mer og mer vanlig og vi får en holdning til at dette er en god måte å løse problemer på. Ser for meg slike bokser satt opp over alt i storbyer. Tror ingen butikker vil ha slike gjenger hengende utenfor, men skal da alle butikker i en hel by benytte seg av disse så blir det jo plutselig veldig ubehagelig å gå rundt i den byen.
Sitat av Skyfex
Haha.. 5000kroner for en høytaler koblet til en krets som generer en høyfrekvent sinusbølge? Folk er så dumme >_<

Kanskje jeg skulle begynne å lage sånne og selge for 3000kr..

Helt idiotisk opplegg.. må da vel være 20-åringer som klarer å høre den lyden.. eller som får hodepine av å oppholde seg i slike områder.
Vis hele sitatet...
Hvorfor 3000kr, det er da ikke så dyrt vel
En slik krets med vandalsikker boks og høyttaler koblet til en av/på sak i en butikk kan da umulig koste mer enn 500-700kr
Hehe, jeg så et program om de boksene der på tv for en liten stund siden. Det må jo være fryktelig irriterende for butikkeierne at ungdommer henger utafor butikkene deres og lager faen, så på en måte skjønner jeg dem godt.

Men det egentlige problemet, tror jeg, er at ungdommen ikke har noen fritidsaktiviteter eller noe sted å være.. Så i stedet for å skremme dem bort fra butikkene, så kunne kanskje myndighetene brukt litt penger på fritidsklubber ol.? Det må da være bedre å samles på et sted hvor det går an å finne på noe i stedet for å henge utafor butikker? Skjønner jo at det må bli kjedelig i lengden, og at de underholder seg selv ved å lage faen.
Sanne:
Vel, "Då eg og bestefaren min va ung!" da hadde man fritidsklubber ol.
Men problemet var jo ikke pengene, eller at foreldre og staten tok initiativ (til den grad staten er i stand til å bli begeistret for noe som ikke omhandler høyere skatt)
Problemet var drittunger som absolutt skulle drive herverk der også! Og uten voksentilsyn 24/7 så går slik aldri bra.
Ungdommen trenger jo også et sted å være etter skolen - når de fleste foreldre er på jobb, og dermed ikke har mulighet til å passe på punk-trynene som mangler oppdragelse.

Piip dem vekk - sier jeg! XD
Hvis du vil forbredre deg ved å gi deg selv tinnitus så kan du prøve dette programmet:

Mousing download
Sitat av GothQueen
Sanne:
Vel, "Då eg og bestefaren min va ung!" da hadde man fritidsklubber ol.
Men problemet var jo ikke pengene, eller at foreldre og staten tok initiativ (til den grad staten er i stand til å bli begeistret for noe som ikke omhandler høyere skatt)
Problemet var drittunger som absolutt skulle drive herverk der også! Og uten voksentilsyn 24/7 så går slik aldri bra.
Ungdommen trenger jo også et sted å være etter skolen - når de fleste foreldre er på jobb, og dermed ikke har mulighet til å passe på punk-trynene som mangler oppdragelse.

Piip dem vekk - sier jeg! XD
Vis hele sitatet...
Piip dem vekk hvor? De kommer jo bare til å samles et annet sted og være i veien for folk. Hva med å bare sende alle ungdommer på en øde øy og ha pipe maskiner over alt på fastland.
Sitat av donjohnson
Piip dem vekk hvor? De kommer jo bare til å samles et annet sted og være i veien for folk. Hva med å bare sende alle ungdommer på en øde øy og ha pipe maskiner over alt på fastland.
Vis hele sitatet...
Ja! Det var en god ide! Med tanke på at jeg fremdeles kan høre den lyden.
De er jo montert utenfor butikken da, for å hindre at folk henger der. Er ikke som at ungdom ikke får handle, eller at babyer blir drevet til vannvid på handletur med mor.

Synes det er et greit tiltak jeg.
Hva med stemmeaktivert intercom?
Sitat av MoleInOne
Det blir vel det, så lenge det går utover alle som kan høre den. dvs alle under +- 25år som hører forholdsvis bra. Greit, den hadde sikkert fått bort gjenger, men hadde blitt et helvete for alle som skal inn og ut av butikken.
Vis hele sitatet...
Det blir jo ikke en plage for alle som gaar inn og ut av butikken. Den skal jo skrus paa og av ve behov.. Det staar paa sida. "Bla bla bla. Masse gnaal." Senere kommer det her: "This ensures that the use of the Mosquito is solely in the hands of a qualified person and ensures that the unit is NOT abused." Dessuten skrur den seg automatisk av etter 20 minutter.

Men jeg er ikke for den. Jeg ser heller at man faar andre maater aa kvitte seg med "plagsomme ungdommer" paa. Ikke det at jeg skjoenner hvorfor man absolutt skal henge akkurat utenfor inngangen til en butikk, men saa er jo folk forskjellige.. Eneste maaten det kan vaere plagsomt er hvis de tar opp plass inne i butikken, eller gjoer saa folk ikke kommer seg inn eller ut. Hvis vi ser bort ifra herverk, forsoepling og ordensforstyrrelse, da.

Hvis jeg hadde eid et senter, og ungdommen vil henge bak eller paa siden av senteret og tagge, roeyke og rope der folk flest ikke tar noen skade av det, saa hadde jeg ikke hatt noe imot det.. Hadde de derimot begynt aa ramponere inni senteret, eller i innganspartiet hadde jeg blitt sinna. Men saa handler ikke det her om meg, og mine fantasikjoepesentere...

Edit: Sorry. Var visst ganske mye for sein der:P Saann gaar det naar man bruker mye tid paa andre ting samtidig..
Sist endret av Jellow; 22. februar 2008 kl. 07:53.
helt greit for meg, ser jævli dumt ut at masse fjortiser står utenfor butikker å henger. gjorde mye av det i min tid selv. men har insett at det er jævli bortkasta tid, har fått mer ut av tiden jeg har brukt på å ruse meg faktisk.
Lyden fra disse maskinene kommer jo fra en lydkilde... knuse den og det er ok?
Og bare fortsette rundt om i London til de ikke gidder å sette opp mer av dem!
Sitat av Clr
Lyden fra disse maskinene kommer jo fra en lydkilde... knuse den og det er ok?
Og bare fortsette rundt om i London til de ikke gidder å sette opp mer av dem!
Vis hele sitatet...
Ja hærverk pleier å ordne opp! Spess rett forran ingangspartiene til butikker, gjerne de med videoovervåkning.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Men stor mulighet for at det skjer... Spesiellt siden fjortis gæsterzzz (eller annen nedsettende stavemåte) stereotypisk sett har hærverk og andre semi-voldelige fantestreker som hobby.
De oppfører seg som [tilfeldig MTV rapper] når du ser på dem, så hvorfor ikke når det pipes på dem? 5000 spenn rett i dass og ny, litt mer agressiv ungdomsgjeng utenfor butikken din. Smartass.
Sist endret av CaptainP; 3. mars 2008 kl. 08:56.
Sitat av CaptainP
Men stor mulighet for at det skjer... Spesiellt siden fjortis gæsterzzz (eller annen nedsettende stavemåte) stereotypisk sett har hærverk og andre semi-voldelige fantestreker som hobby.
De oppfører seg som [tilfeldig MTV rapper] når du ser på dem, så hvorfor ikke når det pipes på dem? 5000 spenn rett i dass og ny, litt mer agressiv ungdomsgjeng utenfor butikken din. Smartass.
Vis hele sitatet...
De drittungene begynner nesten å grine med en gang de blir konfrontert av en litt autoritær person uansett. At de skal gå løs på godt synlige høytalere rett utenfor en butikk hvor folk går inn har jeg liten tro på at kommer til å bli noe videre problem.

Rølpete ungdomsgjenger er et problem som er kommet for å bli, og det er desverre fint lite som kan løse hele problemet. Da må butikkeiere og andre som utsettes i særlig grad for disse få lov til å ta i bruk litt på kanten tilltak.

For min del kunne butikkeierne fint fått seg en pepperspray å jage dem vekk med.
Sist endret av Elefanten; 3. mars 2008 kl. 09:16.
Alle de babyene som henger på butikkhjørnet får vel heller gå et annet sted. Syns ikke det er et holdbart argument. Men syns derimot det er aldersdiskriminerende. De har vel lov å være hvor de vil så lenge de ikke drikker på offentlig sted(?).
Sitat av Nimrad
Alle de babyene som henger på butikkhjørnet får vel heller gå et annet sted. Syns ikke det er et holdbart argument. Men syns derimot det er aldersdiskriminerende. De har vel lov å være hvor de vil så lenge de ikke drikker på offentlig sted(?).
Vis hele sitatet...
Innrettningen skrues på ved behov, og ut ifra det jeg har lest forsvinner gjengene som regel etter ca 6-10 minutter.

Innrettningen peker UT fra butikken. Dvs at en baby ikke vil bli plaget i mer enn noen sekunder. Det samme gjelder andre ungdommer som er på butikken faktisk for å handle.

Og at de skal stå å henge utenfor butikker selv etter å ha fått beskjed av butikkeier eller en som er har eiers rettigheter har de på ingen måte "rett til". Synes du det er rett og rimelig at folk skal vegre seg for å gå på butikken fordi den lokale ungdomsgjengen har "rett til" å henger der 4 timer hver dag takket være sånne som deg?

At eldre, eller andre usikkre unge føler seg truet av disse er ingen hemmelighet.
Med mindre ungdomsgjengene utenfor butikkene gjør noe ulovlig så har de fult lov til å henge der så lenge de vil, og det er nesten forkastelig at butikkeiere synker til et så lavt nivå at de installerer slike systemer. De har ingen rett til å jage vekk ungdom fra offentlig eiendom.
Mulig jeg tar feil, men vil det ikke være ordensforstyrrelse om en sender ut en høyfrekvent pipelyd på gaten med det formål å plage folk til de går vekk?
De fleste butikker er privat eiendom.
men ikke gaten utenfor?
Sitat av Elefanten
De fleste butikker er privat eiendom.
Vis hele sitatet...
Ikke området rundt. Det er faktisk svært få butikker som har privat eiendom rundt butikken.
Akkurat denne delen vil selvfølgelig variere litt fra butikk til butikk. Mange butikker har vel kjøpt opp tomt utenfor hvor de bygger parkeringsplass og setter gjerne opp benker o.l, og det er vel først og fremst her denne "Henigingen" foregår? Er hvertfall det jeg har innbildt meg når jeg har tatt standpunkt i denne saken.

En grei regel i mine øyne ville vært at dette lydannlegget kan brukes i de situasjonene hvor en innleid vekter også ville hatt rett til å jage vekk ungdommen.
Meg bekjent så er det svært få butikker som har noe særlig eiendom rundt seg. Det kommer bare kostnader med på dette, som det kommunale dekker hvis man ikke har eierrettigheter her. Mest sannsynlig så har de fleste utkantsbutikker punktfeste, mens butikker inne i sentrum av byer o.l. faktisk ikke har mulighet til å eie noe tomt.
Jeg tror jeg vet om en barnehage på Ryen i Oslo som har en sånn maskin... Jeg får hodepine av å høre på den... Ingen voksne hører det og ungene i barnehagern må vel ha blitt vant til det.

Nå har jeg kalibrert kikkertsikte på luftgeværet mitt , så hvis noen fler maskiner dukker opp så vel... Noe må gjøres.