Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 4467
I USA har man jo noe som heter for "Witness tampering", noe som de fleste sikkert her sett på film eller TV.

Men, er det en tilsvarende lov her i Norge?

En kollega og jeg har anmeldt og levert forklaring mot en person.
Den mistenkte møter gjevnlig opp som kunde på arbeidsplassen vår. Han prøver stadig å få oss til å forandre vår forklaring...

Vi begynner å bli litt lei dette..
han prøver jo å påvirke vitner, dette blir tatt alvorlig, dere kan også få utstedt et besøkelsesforbud på han så han ikke kan komme nær dere
Det er forbudt å forsøke å påvirke vitner i Norge også.
Dette er nedfelt i Straffelovens §152. Strafferammen her er inntil 5 års fengsel.

Dere vil kunne ta kontakt med politiet og gi beskjed om hva som foregår, jeg tror ikke dere trenger å anmelde forholdet.
Sitat av doseren Vis innlegg
Dette er nedfelt i Straffelovens §152.
Vis hele sitatet...
En liten skriveleif - du linker, helt korrekt, til $157.
Forøvrig stemmer det du sier, TS ikke bare kan men bør gå til politiet, da dette også vil svekke tiltaltes sak når den kommer opp, også om det ikke nødvendigvis blir gjort noen tiltak her og nå.
Mannen klarer sikkert ikke å få det hele ut av systemet. Han trenger sikkert bare å snakkes til. Det fikser politiet. En liten advarsel, så slutter han nok.
Sitat av punkfreak Vis innlegg
Mannen klarer sikkert ikke å få det hele ut av systemet. Han trenger sikkert bare å snakkes til. Det fikser politiet. En liten advarsel, så slutter han nok.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du være så sikker på dette? Erfaring? Kjenner du fyren personlig? Eller bare synser du vilt?
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan kan du være så sikker på dette? Erfaring? Kjenner du fyren personlig? Eller bare synser du vilt?
Vis hele sitatet...
Det er jo umulig å si noe sikkert, men om han kun møter opp på arbeidsplassen i full offentlighet er det nok ikke snakk om en psykopat. Hadde dette vært en kneskål-knuser type ville han ikke møtt opp på arbeidsplassen å prøvd å påvirke forklaringen på den måten.
Om han er den anmeldte så er det ikke noe problem for dere og få besøksforbud mot han. Han har vel strengt tatt ikke brutt noe lov å lenge han ikke prøver og true dere til og forandre forklaringen men.
Sitat av hideout Vis innlegg
Om han er den anmeldte så er det ikke noe problem for dere og få besøksforbud mot han. Han har vel strengt tatt ikke brutt noe lov å lenge han ikke prøver og true dere til og forandre forklaringen men.
Vis hele sitatet...
Det er ikke nødvendig med trusler for å omfattes av paragrafen om motarbeidelse av rettsvesenet. Paragrafen omtaler også "annen rettstridig adferd", som vil kunne omfatte både bønner, smiger og generelle forsøk på overtalelse.
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan kan du være så sikker på dette? Erfaring? Kjenner du fyren personlig? Eller bare synser du vilt?
Vis hele sitatet...
Nei, jeg synser bare vilt, men det gjør jo nesten alle på nettet. Jeg bor litt isolert her oppe i nord, så jeg kjenner ikke nok ikke så mange.
Sitat av doseren Vis innlegg
Det er ikke nødvendig med trusler for å omfattes av paragrafen om motarbeidelse av rettsvesenet. Paragrafen omtaler også "annen rettstridig adferd", som vil kunne omfatte både bønner, smiger og generelle forsøk på overtalelse.
Vis hele sitatet...
Trenger nok ikke talegaver gitt av gudene for å snakke seg ut av noe slikt om han møter de som kunde i butikken de jobber...men besøksforbud er ikke noe problem.