Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  100 58119
Trådstarter
Enn så lenge er det ikke noe nytt, vi forfatter forliksklage og skal iverksette dette så snart som mulig. I utgangspunktet er vi ikke innstilte på å bryte loven, først og fremst fordi vi dermed har gjort noe galt, hvilket vi i dag ikke har. Jeg mener det er viktig å opprettholde balansen, slik at vi aldri har gjort noe galt, mens de har gjort masse galt.

Dersom forliksklagen ikke fører frem blir det derimot vanskelig å se for seg hva vi skal gjøre. Det er klart saken kan tas videre til tingretten, eller så kan man jo flytte herfra. Utenomlovlige løsninger frister som sagt lite, selv om det å la dem smake sin egen medisin kunne vært interessant. En ting er jo lyd, men en annen er lukt, insekter og lignende. Vi kunne f.eks. satt opp en hel haug med hissige bikuber så nærme dem som mulig og brukt deres retorikk "de stikker ikke, dessuten blir man vant til det".

Er det noen som har noen erfaring med forliksrådet? Jeg har forstått at det bare er å kjøre på uten advokat, men det vil jo alltid være bedre med advokat? Det er jo egentlig fritt frem å ditche advokat i tingretten også, men som sagt blir det vel aldri dårligere av å ha en advokat til å kikke på ting? Råd og vink tas imot med takk som alltid.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Trådstarter
Noen små nyheter er det;

Vi har sendt forliksklage, og har fått vite av forliksrådet at det har blitt sendt tilsvar, men har foreløpig ikke fått kopi av dette. Det er verdt å notere seg for andre i en lignende situasjon at denne kverna ikke akkurat går på høygir.

Den gode nyheten er at det har blitt mye stillere i nabolaget. Med en ektefølt frykt for å jinxe oss selv, skriver jeg dette allikevel: slik det er nå er det svært levelig. Heldigvis er det nok av treverk her vi bor.

Vi fikk hjelp av en advokat som svært generøst brukte av tiden sin til å formulere det mest overbevisende brevet jeg noensinne har lest. Det var så bra at jeg selv ble mer overbevist over lidelsene jeg blir påført enn jeg var ved hjelp av egne sanser. Virkelig gøy å være vitne til noen som virkelig kan sitt håndverk!

Så, da er status slik: Vi har produsert det vi opplever at er en veldig godt argumentert og saklig klage, og det har blitt stille fra hundenaboene. Samtidig har de skrevet et tilsvar vi ikke har lest, så vi tillater jo oss å spekulere litt i hva de anfører, i og med at de jo helt åpenbart har gjort noe med saken.

Forøvrig var vår påstand i klagen at hundeholdet måtte avvikles, siden det virker helt usannsynlig at det vil bli noen bedring med andre virkemidler, siden mange andre jo har blitt forsøkt.

Så er det trusselen om avviklet hundehold som har sørget for bedringen? Er det de gode argumentene som endelig har vunnet frem? Eller har de simpelthen bestemt seg for å bli mer hensynsfulle mennesker?

For oss er det uansett leit, i og med at vi aldri har ønsket noen konflikt med disse folkene. De virker som greie personer per se, dog med litt lav evne til å forstå andres perspektiv riktignok. Det er i det hele tatt synd at vi ikke kunne ordne dette med mellommenneskelige virkemidler, men sådan er altså denne verden.

Som nevnt innledningsvis kverner kverna langsomt, så vi får se når det blir behandling for selve forliksrådet - da skal vi jo møtes og se om vi kan greie dette ut uten noe rettslig utfall så vidt jeg har forstått.

Til sist kan jeg for den juridisk interesserte opplyse om noen av tingene jeg har lært om grannelova, med et stort forbehold om at min innsikt er hobbybasert. Prinsippet i grannelova er at kostnaden for hver part må veies opp mot hverandre, slik at min kostnad ved å ikke kunne oppleve fred og ro i mitt hjem må veies mot naboens kostnad ved å avvikle hundebråket. Da fremstår jo saken vår som særdeles sterk, siden hensynet til privatlivets fred må sies å veie tyngre enn behovet for å ha bråkete hunder. Det er verdt å merke at sånn sett dreier ikke spørsmålet seg om hundehold vs. ikke hundehold, men om bråk vs. ikke bråk. Påstanden vår er således utformet som virkemiddel for å oppnå dette, og avviklingen i seg selv er ikke viktig. Naboen må jo gjerne ha 100 hunder så lenge de holder kjeft.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Er det mulig å utdype hva advokaten formulerte i brevet, slik at andre i samme situasjon kanskje kan la seg inspirere?

Om naboene faktisk har skjerpet seg er jo det fabelaktig. Honnør til deg for å «ta opp kampen» (på riktig vis), og honnør til naboene for å slutte å være idioter, noe som ofte virker usannsynlig.
Trådstarter
Ang. advokatens formuleringer vil jeg selvsagt ikke sitere direkte, siden jeg fortsatt har en illusjon om anonymitet. Helt generelt kan jeg allikevel utdype.

Tvisten sees i lys av grannelova, som man kan sjekke ut på Lovdata. Grunnprinsippet i loven er at kostnaden for den ene naboen skal veies mot kostnaden for den andre. I brevet anfører vår part at behovet vårt for et stille nabolag og en mulighet til å kunne leve normale liv langt utveier kostnaden ved å holde hunder på en slik måte at de ikke bjeffer.

Ellers blir det anført fra vår side at naboen fremstår som lite samarbeidsvillig og at nabolaget må leve under et slags skrekkregime, jf. tidligere voldsepisode. Alt må derfor forstås i den retning at den eneste reelle muligheten for en løsning er en inngripen fra myndighetene, da minnelige løsninger fremstår som helt usannsynlige.

Utover dette er det ikke mer å si - stilen på brevet er overbevisende og saklig, samt har en veldig tydelig rød tråd. Dersom det er spesifikke juridiske problemstillinger som tilligger dette man lurer på, kan jeg forsøke å svare på dette - vi har naturlig nok vurdert mange innfallsvinkler, lovanvendelser og rettsinstanser før vi valgte det vi har valgt. Grannelova er f.eks. bare en relevant lov, og som dere skjønner den vi har vurdert som mest relevant.

Som en ny utvikling i saken har to andre ting skjedd. Det vil si, jeg vet jo langt fra sikkert at dette har noen sammenheng - det KAN jo være tilfeldig. Vi har en båtplass på innsjøen eiendommen vår grenser til. En av de siste dagene har vår kano og naboens lille motorbåt blitt stjålet. Dette er samme nabo som var involvert i voldsepisoden jeg har skrevet om tidligere.

Den andre tingen er at biene våre har blitt forgiftet. Vi har tre bikuber, og her om dagen oppdaget jeg en hel masse døde og døende bier på flygebrettet (der biene lander/tar av, ved åpningen til kuben). Jeg ringte vår lokale bimentor, som har en livstid med erfaring, og han konkluderte at det måtte være forgiftning.

Begge deler kan selvsagt være tilfeldige. Bier sanker som kjent pollen og nektar, og jorder blir sprøytet. De kan ha kommet over en forurenset vannkilde.

Båtene kan ha blitt stjålet av hvem som helst. Ser man bort fra at kanoen er lappet sammen 4 eller 5 ganger og er en tidlig 1970-modell, og at motorbåten til naboen også er en bitteliten, gammel sak med en eldgammel motor på 4-5 hk, så er jo dette riktig attraktive tyveriobjekter.

Vi har samtalt med diverse naboer for å høre om de har sett/hørt noe, men dessverre har det ikke blitt fanget opp. Vi har også hørt med hundenaboene om de har sett noe, i tilfelle det ikke var dem. Man kan vel si at de ikke hadde så mye positivt å si om oss, så fra nå av blir det ikke mer kontakt fra vår del utover det rettslige og eventuelt via advokat.

Disse folka er altså så ufattelig dumme, og det gjør vondt å representere samme art som disse smalsporede idiotene. Det slutter aldri å forundre hvor grenseløs idioti folk er i stand til å iscenesette.
Nesten for dumt til å være sant? Håper det ordner seg og at de skyldige får sin straff.
Kjøp spionkameraer og sett opp på relevante plasser.
Kjipt nok med båtene (uansett hvem det var), men biene?! Low blow.
Trådstarter
Sitat av Åndssvak_Form Vis innlegg
Kjipt nok med båtene (uansett hvem det var), men biene?! Low blow.
Vis hele sitatet...
Ja, eller hva... Vi skal jo utvide med flere dyr etterhvert, litt rart å måtte bekymre seg mer for naboen enn for hauken og reven.

Sitat av Arne_J Vis innlegg
Kjøp spionkameraer og sett opp på relevante plasser.
Vis hele sitatet...
Dette falt også meg inn som en god idé, heldigvis er det en del tråder på det her inne fra før. Det spørs nok om ikke dette er en forholdsvis billig måte å holde gærningene unna.

I dag skal jeg uansett en tur på politistasjonen for å anmelde tyveriet og forgiftningen, og jeg har selvsagt tenkt å fortelle dem at dette neppe virker tilfeldig og så videre.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Heisann, da kan vi koste på oss en liten update. Jeg skulle virkelig ønske jeg satt på andre siden av tråden og var en av dere som ba om updates, fremfor å være del av denne idiotkonflikten.

Siden båtene våre ble stjålet har det skjedd flere ting. Vi har blitt besøkt på døra av to forskjellige bygdetullinger, som har oppført seg truende ved å si at vi må passe oss, ikke tro at vi er noe, ikke bare kan komme flyttende hit og gjøre som vi vil, ikke drive å anmelde folk og ikke minst, at de er interesserte i å vite hvordan vi ser ut.

Den første personen som kom på denne måten var smart nok til å komme i egen bil, som han parkerte ca. 50 meter fra huset vårt, på vår vei. Så da tok jeg på meg skoene og fulgte etter ham, og tok regnr på bilen. Ved å ringe politiet fikk jeg vite hvem som eide bilen, og ved å gå inn på Face fant jeg ut at, joda, det var ham. Så da anmeldte jeg ham for trusler, og begjærte besøks- og kontaktforbud.

Nummer to var hos oss i går, i samme ærend. Det finnes lite spor av ham på internett, så jeg fikk ikke bekreftet hans identitet like lett som nummer en, men jeg har regnr på bilen hans også. Det som var den nye plot-twisten her, var at det viser seg at en av våre to nærmeste naboer er en medsammensvoren til hundeeierne, da de har vært venner helt siden barndommen.

Dette fant jeg ut ved at vi fulgte etter nummer to også, for å finne kjøretøyet hans - og isteden for å gå opp til veien, gikk han til naboen. Rart, tenkte vi. Så da gikk vi rundt til andre siden av eiendommen hans, og så at de to sto og snakket sammen riktig lenge. Jeg ringte politiet, men de hadde ikke tid til å komme (noe jeg ikke klandrer dem for egentlig). Etterhvert kjørte vår venn, og vi stakk innom naboen for å hilse på (hvilket vi innser at vi skulle gjort for lenge siden). Han viser seg å være riktig lokal, og har "aldri hatt noe problem med noen hunder".

Det siste utsagnet er utrolig fascinerende, og den eneste konklusjonen er at han har satt ny norgesrekord i å være tunghørt. Altså, selv om du er min beste venn gjennom alle år, ville jeg jo ikke funnet meg i at du forurenser nabolaget mitt med støy? Man skulle jo tro det ville vært lettere å løse opp i problemet hvis man allerede kjenner fyren.

Uansett kommer jeg seff til å anmelde forhold nummer to også, og samtidig gå til innkjøp av balltrær og overvåkningskameraer. Nå er det nok, og det er på tide å get our game on. Jeg vurderer også å skaffe en hund, noe i gate rottweiler eller boerboel. (Vi har lyst på hund uansett, og kan nok gjøre nytte av dem på gården utover vakthold, så dyrevelferdsmessig er det null stress - dette er bare et ekstra argument for å skaffe hund før heller enn senere. En ting vi IKKE skal gjøre, er å ha hunden utendørs døgnet rundt, gjerne uten tilsyn, og ellers være noen jævla antisosiale drittsekker.)

Så, the plot thickens som dere skjønner. Avveiningen om vi skal bli boende og kjempe denne kampen eller bare flytte til en øy i Nord-Norge er selvsagt mer relevant enn noensinne. På en side skal man jo stå på sin rett, på en annen skal man være pragmatisk og tenke på hvor energien man investerer får størst avkastning. Det vi trygt kan si er at idiotene på stedet vi bor har en verden som strekker seg 50 km i radius, mens for oss er den jo litt større. Bare det taler for å gi opp hele dritten - bygde-Norge er dødt og det er nok ikke vi som skal puste liv i det igjen.

Men, for å legge til en ting til, så trenger man jo ikke være geolog for å skjønne at naboen som bor rett ved oss har vært med på dette showet. Han fortalte oss også at biene våre skiter ned taket hans, hvilket selvfølgelig er oppspinn, i og med at vårt eget tak også hadde vært skitt ned i så fall, og bare ved å si det har han jo halvveis tilstått at han har hatt en finger med i spillet i forgiftningen av biene våre. Vår lokale biekspert var å så på kubene våre, og konstaterte at i hans 30 år som birøkter har han aldri sett noe lignende hvor det ikke har vært snakk om forgiftning.

Kanoen som ble borte, og naboenes båter som også ble hhv. stjålet og utført hærverk på? Det er bare en person som kunne vite om vi var hjemme eller ikke, siden bilene våre ikke synes hverken fra vannet eller fra hovedveien. De synes godt fra naboeiendommen.

Jeg regner med at det er lov å banne, så faen i helvete for noen verdiløse og enfoldige idioter vi har vært så ufattelig uheldige å havne oppi. Denne tråden har vært et nyttig utløp for følelsene knyttet til det, og jeg vil gjerne takke alle dere som har støttet oss for det. Det er kanskje ikke mye, men det gjør en forskjell å vite at man tross alt ikke er gal selv.
Sist endret av fisk1e; 4. august 2015 kl. 13:37.
Som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden er den enkleste løsningen å flytte, men jeg beundrer virkelig at du/dere prøver å ta opp "kampen" på riktig måte. Dog er det som du skriver en avregning på om det er verdt å bruke så mye tid og krefter på det hele, det skal litt til å få endret på adferden til så mange forskjellige idioter, selv om det er det de egentlig fortjener.

I slike situasjoner er det jo fristende å utføre huleboerhandlinger som de har gjort frem til nå, men all mulig respekt for at du/dere holder dere på matta. Igjen: Flytt!
Sitat av Viva la Opium Vis innlegg
Som jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden er den enkleste løsningen å flytte, men jeg beundrer virkelig at du/dere prøver å ta opp "kampen" på riktig måte. Dog er det som du skriver en avregning på om det er verdt å bruke så mye tid og krefter på det hele, det skal litt til å få endret på adferden til så mange forskjellige idioter, selv om det er det de egentlig fortjener.

I slike situasjoner er det jo fristende å utføre huleboerhandlinger som de har gjort frem til nå, men all mulig respekt for at du/dere holder dere på matta. Igjen: Flytt!
Vis hele sitatet...
Jaja, og ved nærmere ettertanke er det jo slik at selv om vi har blitt glade i stedet, altså landet og boligen og sånn, så er det jo fint lite ved det som gjør opp for at lokalmiljøet er like sivilisert som en glemt landsby utenfor Napoli. Det er også heller ikke SÅ fint her at vi aldri kommer til å finne noe lignende. Spørsmålet er bare, hva er det som får skåla til å tippe over i favør av å flytte, en gang for alle?
Sist endret av fisk1e; 4. august 2015 kl. 16:53.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
"... ikke bare kan komme flyttende hit og gjøre som dere vil", faktisk. Under litt forskjellige omstendigheter hadde dette vært hysterisk, direkte bumflatteningly morsomt. Jeg mener... hvem som helst uten alt for mye innsikt kan prestere å si slikt tøys overfor "utlendinger", men det tar virkelig talent å være så trangsynt og provinsiell at man greier å bruke samme logikk (eller mangel derpå) på noen som "bare" kommer fra et sted utenfor deres eget, lokale høl.

Har dere (du og naboen der det gjelder) anmeldt voldsepisoden, "mordet" på biene og tyveriet på båtene? Leid inn manusforfattere, kanskje - dette begynner å bli nok til å lage film om.

Stick it to 'em!
Ja, som sagt, det hadde vært fint å være på en annen ende av denne tråden. Men i alle fall, alle forhold som angår oss er anmeldt, inkludert gårsdagens besøk, og naboene har anmeldt det meste (så vidt jeg vet).
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Jada, her skjer det noe nytt tilsynelatende hele tiden.

Konflikten:
I det hele synes det at konfliktnivået har eskalert fra naboens side. Oftere står bikkjene på nytt ute og lager leven, gjerne høyere enn det har vært i de bedre periodene i kjølvannet av forliksklagen. Videre har det forekommet flere nye hevnaksjoner, der vi har fått en død hoggorm i postkassen vår, vi har blitt oppsøkt av moren og en kamerat til hundeeieren med nye trusler og vi har blitt forfulgt på veien av en bil med registrert eier som også er en venn av hundeeieren. Det var oss. Så har en av naboene som er med på klagen fått en stein gjennom vinduet, i tillegg til å ha blitt oppsøkt av samme personer som nevnt.

På vår side har vi ikke gjort noe, utover å ringe politiet når hundene har bjeffet etter klokken 23:00 eller i lengre strekk på helligdager. Dette er tydeligvis et overtramp av dimensjoner, og grunnen til at vi ringer politiet fremfor dem bør jo være soleklar sett hva slags virkemidler de tillater seg å benytte.

Politiet:
Politiet er selvsagt involvert og alle hendelsene er mer eller mindre anmeldt. Med det mener jeg at det er noen av opplysningene her de ikke har ennå, men de groveste overtredelsene er alle meldt inn. Jeg har tidligere begjært besøksforbud for de to truende fremmede, samt hundeeierparet, og har fått vite at jeg skulle få beskjed når dette var forkynt for dem. Dette er nå flere uker siden, tre eller fire, og jeg har ikke hørt noe som helst. Hele den foregående uken har jeg forsøkt å komme i kontakt med politiet per telefon, siden jeg ikke er i området, og det har vært umulig. Hos politiet blir jeg møtt med at de har mye å gjøre og whatever, hvilket jeg uttrykker forståelse for, samtidig som jeg gjerne skulle visst noe mer, hvilket hittil har vært umulig. Politiet har gjort seg fortjent til terningkast 2 så langt, hvor det eneste som holder unna eneren er at innstillingen og servicen vi har fått når vi omsider har fått levert anmeldelser har vært god. Jeg er langt fra imponert, og synes ordensmakten gjør fint lite for nettopp å bevare orden, og når vi i tillegg vet at forebygging er uhyre effektivt i slike miljøer, lukter det hele vondt. Hvis man ønsker å utbrodere enda mer, med å si at denne gjengen forbrytere i tillegg er profilerte ulvemotstandere og den ene tyngre bevæpnet enn neste mann, så står vi overfor intet mindre enn et alvorlig samfunnsproblem. Det hele rammes godt inn av det han første trusselbæreren sa helt til sist, i det jeg tok reg-nummeret hans - "Det er bare å anmelde meg, politiet henlegger det uansett."

For et par innlegg siden stilte jeg følgende spørsmål:

Spørsmålet er bare, hva er det som får skåla til å tippe over i favør av å flytte, en gang for alle?

Det har jeg nå svaret på - det er det som er beskrevet i dette innlegget. Å kjempe en umulig kamp mot en for det meste usynlig fiende man ikke kjenner, kombinert med et tannløst politi ute av stand til å utføre sitt samfunnsoppdrag, det har ikke jeg ryggrad til. Da bruker vi tiden vår langt bedre et annet sted.

Det betyr med andre ord at vi nå er i ferd med å planlegge avviklingen av dette prosjektet, og vi har allerede levert tilbake sauene våre og omplassert biene, slik at de skal være trygge. Ellers har vi innledet kontakt med forsikringsselskapet tidligere eier kjøpte eierskifteforsikring fra, for å se om dette forholdet kan dekkes av dem. Det hadde vært det desidert beste for oss - å få hevet kjøpet eller dekket eventuelt tap ved salg fra forsikringen, ta pengene og prøve på nytt et annet sted.

Det neste alternativet, dersom det foregående ikke lykkes, er å fremsette et økonomisk krav overfor hundeeierne. De har forårsaket enorme ulemper og direkte økonomiske tap hos oss, og selgers opplysningsplikt ved boligsalg strekker seg så vidt vi kan forstå til at vi ikke kan unnlate å informere om situasjonen til en eventuell kjøper. Dermed er det høyst sannsynlig at vi vil ryke på større tap ved salg, og dette kan spores direkte til hundeidiotene.

Konsekvensen blir at vi i forliksrådet, når enn dette møtet måtte finne sted, vil måtte gjøre oppmerksom på denne høyst reelle muligheten for hundeidiotene. Altså at de takket være sin høyst innsiktsfulle oppførsel nå risikerer å gå et erstatningskrav i størrelsesordenen flere hundre tusen kroner og kanskje årevis med runder i retten og ikke minst utlegg til advokat i møte, bare fordi de er så lavpannede, smalsporede og ubeskrivelig simple mennesker at de ikke vil høre på noen som høflig ber dem om å dempe de satans hundene deres.

Igjen og igjen møter jeg meg selv i døra med hvor utenfor en hver rekkevidde det er å fatte hvor dumme disse menneskene er. Jeg var sikker på at jeg hadde vært vitne til uutgrunnelig idioti allerede, men jeg forstår at dette var ungdommelig naivitet fra min side og at selvsagt er skalaen mye lengre enn jeg i mine få år på denne jorden kunne begynne å fatte. Herre jævla gud for noen uverdige drittsekker. Jeg merker at språket mister noe av raffinementet sitt i disse vendingene, jeg håper dere tilgir - og samtidig vil jeg nok en gang takke for alle de støttende innspillene jeg har fått her. Jeg vil heretter anbefale alle som har noe trøbbel å dele det på Freak, ikke bare så andre kan lære av det, men sånn at man kan få et skrått blikk på noe som til tider fremstår som uvirkelig.

Det var den negative nyansen av saken. Den positive er at vi, altså min samboer og jeg, heldigvis ikke har investert alt for mye tid i den aktuelle eiendommen og lokalmiljøet. Vi har riktignok blitt kjent med en del fine folk og rukket å bli glade i en del av tingene rundt oss, men røttene stikker ikke særlig dypt. Når det er sagt er det også viktig å understreke at det store flertallet av personer vi har møtt, altså alle bortsett fra Gutteklubben Grei, har vært utmerkede personer med alminnelige liv og en velkalibrert sans for hva som er verdt å bruke tid på og ikke. Heldigvis. Vi har falt gjennom på at vi ikke har hatt tid til å bygge noe nettverk.

Når det er sagt er det altså slik at dette like gjerne kan være en fordel. Dette stedet ligger i Innlandet, og vi har oppdaget at vi ønsker å bo ved sjøen. Drømmen om selvforsyning, vill og vakker natur og det hele, vil være langt mer innenfor rekkevidde med havets spisskammers utenfor døra. En liten sjark kanskje. Vi er begge lidenskapelig opptatt av alt som er spiselig og som bor i sjøen.

Så dersom vi får hevet kjøpet e.l., vil vi ikke usannsynlig reinvestere en god slump i en bobil og kjøre litt rundt. Rekognosere litt på kysten i Norge, nordover og kanskje vestover. Ikke umulig vender vi nesen sørover også, da ingen av oss er utpregede vinterfolk, vi har noen bekjente her og der i Europa som driver med kule ting innenfor mat og drikke, som er vår greie. Jeg mener Hellstrøm har sagt noe i retning av at uten god mat, gir ikke livet mye mening. Om han har det eller ikke, så er jeg i hvert fall enig i det.

Så, jeg skal komme tilbake til saken når det blir noen utvikling, enten i konflikten, fra politiet, forliksrådet eller forsikring, ellers er det veldig hyggelig at dere etterspør oppdateringer!
Hvor i landet er det dette her skjer?
Trådstarter
Tja, hvor vag skal jeg være? Sør i Hedmark, såpass må være greit å si.
Hmm.. velkommen til bygda og bygdedyret. Noen er desverre så inngrodde at de frykter alt av fremmedfolk som kommer til bygda.
At det i tillegg er rovdyrhatere du har som naboer tilsier at du har brynet deg på norske rednecks.
Synd dere gir opp kampen, det er alltid surt å la slike mennesker "vinne"!

Jeg bor selv i Hedmark å skulle likt å visst hvilken kommune du bor i
Sist endret av akasha06; 24. august 2015 kl. 17:41.
Trådstarter
Ja, det er ikke akkurat Illuminati jeg har flyttet inn ved. Det som er det beste med det, hvis vi ser bort fra antagelser om alkoholmisbruk og seksuelle utfoldelser i nære relasjoner, er jo det faktum at disse neandertalerne er bevæpnet.

Uansett er en videre betraktning som har slått meg ved flere anledninger at disse folka er akkurat dumme nok til å ikke forstå at det jo er en risiko ved å oppføre seg sånn. Å oppsøke voldelige situasjoner er aldri spesielt smart, og som tidligere kampsportutøver vet jeg jo blant annet at det beste selvforsvar er å unngå konfrontasjon for en hver pris. Kan det allikevel ikke unngås, er neste punkt på listen og plan B at det som mest sannsynlig vil lykkes er å bruke mer makt raskere, og helst overraskende, enn motparten.

Dette er en tankerekke jeg ikke liker. Jeg er som person 100% ikke-voldelig, og jeg absorberer de verste personangrep, forsøk på å hisse meg opp og diverse ypping lenge før jeg noensinne ville vurdert å være voldelig. Å kjenne til hva man er i stand til å gjøre med armer og bein, kanskje også en stokk eller stang, er skremmende når det får et såpass reelt tilsnitt som dette. Plutselig befinner man seg i en situasjon hvor vold er eneste utvei, og plutselig befinner man seg på andre siden av bordet på politistasjonen, i en sak de plutselig har masser av tid til å prioritere.

Bare tanken på å havne i en sånn situasjon er nok til å heller ønske å komme seg vekk, enn å risikere å måtte forsvare seg mot folk man allerede har et mindre sympatisk syn på. At disse krokene av det norske land befolkes av The Missing Link kunne være greit at flere var klar over, vi hadde i hvert fall tenkt 15 ganger før vi flyttet dit hadde vi visst dette. Fordømte byfolk som vi er.

En annen ting jeg glemte helt å si noe om i det lengre innlegget var at jeg jo må alvorlig vurdere å søke saken belyst i media - både bygdetullingsituasjonen og det impotente politiet er slik jeg vurderer det av allmen interesse for andre som kunne tenkes å være naive nok til å forsøke å gjøre det vi ønsker.
Jeg kjenner flere som har tatt opp kampen mot disse bygdedyrene, noen av dem bor ganske langt sør i Hedmark..
De har opplevd trakasering så ille at de har kontaktet politiet og anmeldt flere av forholdene. Den ene gangen ble det levert en skriftlig anmeldelse i tillegg til en cd med diverse fotobevis. Alt dette materiale har politiet klart å rote bort. De klarer ikke en gang å finne at forholdet er blitt anmeldt!

Det er veldig bra hvis dere kontakter media å får belyst denne saken skikkelig. Disse bygdetullingene trenger all motstand de kan få!
Reinert med beine !
griped's Avatar
Har vært oppe i noe av det samme sjauet som deg. Samme typer folk ihvertfall, forliksråd og tingretten, trusler på trusler. Et evneveikt politi.

Men jeg anbefaler deg å ikke la idiotene vinne, ikke gi deg.

Det beste du kan gjøre er å løse konflikten etter boka. Det nytter ikke å bare anmelde til politiet.

Du må servere politiet alle bevisene på sølvfat!

Et enkelt grep du kan gjøre er å ringe naboen din, prat saklig å si du vil løse konflikten, men ta hele samtalen opp på mobilen du ringer med! Jeg vet hvordan slike folk er, og de blir fort hissige, men bare fortsett og de vil legge ut trusler og alt mulig, og da har du alt dette på tape. Jeg brukte appen ipadio, men finnes sikkert bedre alternativer der ute. Ikke gå med dette til Politiet før du har samlet flere bevis. Hvis ikke vil naboen din begynne å bli forsiktig

Et annet grep er å bruke opptaksfunksjonen på mobilen, ha mobilen i lomma og bruk slike ørepropper med mikrofon på til å henge ut fra halsen. Da hører man klart å tydelig hva som blir sagt, det funker å bare å mobilen i lommen og, men ikke like bra. Bruk denne funksjonen hver gang du prater med naboen eller andre i hans krets, bruk en hurtigfunksjon på mobilen så du får opptaket raskt igang.

Du kan også sette opp et kamera ved inngangdøren, gjerne også med mikrofon.

Kjøp GPS tracker på ebay, du hiver i et simkort og du kan få koordinatene på hvor trackeren er på sms. Den er ikke større enn et 9v batteri, gjem denne på en gjenstand (sykkel eller noe naboen kunne funnet på å tatt) og sett den litt strategisk frem slik at naboen kan stjele den litt greit.

Slik jeg forstår det på deg så er ikke naboen din så vanskelig å lure
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har det skjedd noe mer i saken?
Det har skjedd noe mer i saken! I dag har vi vært i forliksmøte med motparten, hvilket kan beskrives som å forsøke å argumentere med bavianer. Jeg har hørt sagt at you can't reason with crazy and you can't argue with stupid. Det fikk vi erfare i dag.

Motparten hadde dessverre ikke noe forhandlingsrom, siden de mener at hundeholdet er normalt og at det ikke er noe problem. Samtidig anførte de at man må tåle støyen fra hundene, siden det har vært hunder der i 200 år.

Vi anførte at støyen på sitt verste gjør eiendommen helt ubeboelig. Samtidig vedgikk vi at støyen kan lette til tider, og har vært bedre i den siste perioden. Problemet vårt er altså at vi ikke kan stole på at noen bedring er permanent - i perioder blir det bedre, men like sikkert som banken vender det tilbake med full styrke.

Den siste tiden har vi heller ikke bodd hjemme, på grunn av alle de ubehagelige opplevelsene beskrevet tidligere. Dette gikk hardt utover nattesøvnen, og er ikke noe vi skal bruke livsenergien vår på. De gangene vi har vært innom for å se at ingenting er ødelagt og for å hente forsyninger, har oftere enn ikke hundene stått ute og støyet. Dette anførte vi også, altså at eierne på tross av å være fullt klar over problemet gir totalt faen (ordvalget i møtet var nok et annet).

Som følge av at motparten mente at det aldri har vært noe problem, og at de også gjorde klart at de ikke har endret noe som helst, hvilket implisitt betyr at bedringen vi har opplevd må være tilfeldig (sense was made), så gikk saken naturlig nok til domsavsigelse. Den har vi fått vite at vi kan vente i løpet av en uke, hvilket for statens del må være ny rekord.

Jeg skal forsøke å huske å orientere om utfallet, og håper dette kan komme til nytte for noen i en lignende situasjon. Dvs. jeg håper vel egentlig at ingen trenger å oppleve dette pisset, dette er faen meg ny rekord i neandertaler.

Vi fikk også orientert motparten om konsekvensene dersom utfallet av saken ikke blir tilfredstillende for oss, og at vi da må ta videre skritt. Nå har vi besluttet at vi vil flytte uansett, siden vi for lengst har innsett at det ikke blir noe skikkelig liv på oss i dette området i kjølvannet av en sånn her greie, og da er det flere momenter vi må se nærmere på.

Selger av bolig må jo som kjent opplyse om forhold/heftelser ved boligen til kjøper. Denne støyen må sies å være en betydelig mangel. Dersom vi må realisere et tap ved salget av boligen, og dette skyldes støyen, sier det seg selv hvem som blir motpart i et erstatningssøksmål. Her snakker vi såpass mange kronasjer at vi nok ender opp direkte i Tingretten.

Hvis det blir slik at vi skal til retten, må vi jo også vurdere å kreve erstatning for alle ulempene vi er påført i forbindelse med saken. Kostnader knyttet til å ikke kunne bo hjemme, tapte inntekter, psykisk påkjenning og mer generell tort og svie. Vi snakker hundrevis av tusen kroner.

En ting jeg glemte innledningsvis var at vi i siste liten før møtet fikk vite at motparten stilte med advokat. Dette var jo umiddelbart litt sånn uh-oh, men så tenkte vi at det jo egentlig bare er en fordel, siden det da betyr at motparten i hvert fall har en person på laget med forutsetninger for å forstå "voksenspråk". Dette høres nedlatende ut, men hovedpersonen i hundeeierparet kan ikke snakke ordentlig. Det var en som sa til meg en gang at her i området har vi ikke slektstre, men slektskratt.

Over til noe annet - de straffbare handlingene. Dessverre, og dobbeltdessverre fordi det ikke er overraskende, så har politiet vist seg fra sin verste side i denne saken. De har mellom linjene klart og tydelig sagt fra om at de driter i saken, og at vi kan få møte motparten i Konfliktrådet.

Nå som vi uansett skal flytte, er det en avveining å ta for oss. Skal vi gjøre det som føles rettferdig - gjøre vårt ytterste for å få straffet alle som kan straffes, og aller helst at de som har bæretillatelse mister den, eller skal vi vende det andre kinnet til og bare fjerne oss uten mer lyd. Hevnlysten i meg er klar i sin tale, men Mikkel Reven i meg er ikke enig.

Eventuelt har jeg vurdert å la hevnlysten koke så lenge den vil, og dersom den fortsatt er der om en tre års tid, så reiser jeg tilbake og lar nevene snakke, slik vi kanskje skulle gjort fra dag 1. Dette er jo den romantiske løsningen.

Det tror jeg var det hele, takk for påminnelsene og interessen!
Sitat av IrritertNordman Vis innlegg
Hei F1ske, provo har rett. Bjeffingen skyldes uinfridde behov. Står hundene i lenke eller i luftegård? Uansett, det kan høres ut som de får for lite mosjon. Like du å mosjonere? Kunne du tilbydt deg å ta dem med på en tur? Dersom man tar hund med på lang tur, så blir de slitne, og da er de stille og rolige i etterkant.
Vis hele sitatet...
Så dette i en episode av King of Queens, endte faktisk med at fyren begynte å gå tur med nabo hunden

http://youtu.be/OYoqJuOlnQ8
Det er jo forsåvidt en god tanke, men slik saken står i dag fremstår dette som en helt usannsynlig løsning. Hadde naboene vært normale mennesker kunne man saktens diskutert både det ene og det andre, men det har jo vist seg for lenge siden at de ikke er det dessverre.
Har nettop lest gjennom alt og må si at jeg er veldig imponert over tålmodigheten din i denne saken. Jeg blir så frusrtert av å lese hvor dumme enkelte individ kan være. Håper du fortsetter å kjempe, slik at disse hundeeierne får som fortjent. Når det er sagt så burde dette komt frem i media! Ellers ville det også blitt en veldig spennende film drama/thriller kanskje? lykke til videre! All sympati til deg og din samboer.
Tipper dette foregår i odal-/eidskogtraktene? Der er det mye rart.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Spennende å interissant lesing, for å få litt futt på daunakkene hos politiet, hva med at neste gang noen kommer på døra, gjelder det å ringe med gang til politiet. Politiet som alltid har det ''såå travelt'' og si du skaut jævelen da du var lei av ''dritt'' som rekte rundt på din eiendom på nattestid. Da må får du se at de plutselig hadde 5 biler ekstra å stille med på kort tid.
Jeg må beklage min ordbruk her, men etter å ha slitt med samma typer tidligere.. Så går det rett å slett ikke ann å bruke penere ord.
Jada så neida. Nå har vi hatt megler på befaring og vi skal gi det et forsøk med å selge. Det er siste "nytt".

Politiet har vært en gigantisk skuffelse. Jeg har alltid hatt min tvil overfor politiet, jf. prioriteringer og ressursbruk, men har allikevel alltid tenkt at de ville ta denne type kriminalitet, altså som går på borgernes sikkerhet og trygghet, alvorlig. Det er nå avkreftet, og min tillitt til politiet er herved lik null. Det er synd, for neste gang shit hits the fan vil ikke instinktreaksjonen lenger være å ta kontakt med dem, men å ordne det selv.

Forliksrådet fant ikke noe grunnlag for å dømme, og har dermed brukt en bestemmelse i tvisteloven som gir dem anledning til å innstille saken. Det er det samme som at de sier at saken aldri har eksistert, og er ikke et utfall som kan ankes. Det som derimot kan gjøres, er å reise søksmål for Tingretten - da vel og merke som nytt søksmål, ikke anke over beslutningen til Forliksrådet. Konklusjonen er at Forliksrådet også er en enorm skuffelse, og viljen min til å betale skatt har aldri vært lavere (ikke at den var høy før).

Tidligere har jeg pratet om å gå til media med dette. På dette tidspunkt er det ikke aktuelt lenger, siden det innebærer et seriøst potensiale for å gå utover salget. Hvis vi nå klarer å komme ut av denne situasjonen uten å tape noe nevneverdig med penger, så er vi mer enn fornøyde. Vi kommer til å flytte langt vekk fra dette området (naturlig nok) og begynne med helt nye, forhåpentligvis spennende prosjekter, og i dag er dette grunnen vår for å flytte - ikke naboene. De har egentlig bare vært nyttige idioter som har katalysert beslutningsprosessen, så det er jo positivt, ikke negativt.

Men Staten kan du faen meg få billig av meg. Udugelig ansvarsfraskrivelse over hele fjøla.

Statlige instanser som har skuffet totalt: Lånekassen, Kongsvinger kommune, Oslo kommune, NAV (selvfølgelig), Forliksrådet, Husleietvistutvalget, Politiet, Samordna Opptak

Statlige instanser som lever opp til forventningene:



Legg ned driten.
Sitat av fisk1e Vis innlegg
Statlige instanser som har skuffet totalt: Lånekassen, Kongsvinger kommune, Oslo kommune, NAV (selvfølgelig), Forliksrådet, Husleietvistutvalget, Politiet, Samordna Opptak
Vis hele sitatet...
Godt å se at det ikke bare er jeg som synes hjemkommunen min er ubrukelig
Etter å ha fulgt denne tråden i lang tid må jeg si at du slår meg som en enormt behersket og fornuftig person, fisk1e, respekt til deg. Må være utrolig frustrerende å bli trakkasert i egen bolig i lang tid av redneck retards fra en annen dimensjon , for å så bli sviktet av offentlige myndigheter i alle mulige ledd. Nok til å få en person utbrent dette. Utrolig kjipt at du ikke kan gå til media pga. risk for mindre boligverdi.

Jeg respekterer din beherskelse, men vil anbefale deg å få lettet på trykket ved å finne en måte å ta igjen på. Trenger ikke involvere vold, selv om jeg ville hatt full forståelse for det utfallet. Div. effektive metoder via nettet er det nok flust av.
Takk for det wat - jeg er utrolig privilegert som er omgitt med gode mennesker, og dessuten har jeg hatt stor glede av denne tråden.

Jeg tror jo det beste er å bare la det gå - hevn er alltid en god følelse i øyeblikket, men i det neste så er det borte, kanskje til og med kjipt. Men ja, jeg skal ikke late som jeg er noe ubermensch, det er klart det hadde vært deilig.

Hittil har LSD i brønnen virket mest fristende. At det er stort potensiale på nettet vet jeg seff, men jeg er nok ikke så kyndig at jeg får gjort noe selv. Det er klart det kunne vært moro å lære seg, også av akademisk interesse, men akkurat nå har jeg nok et par andre ting å tenke på...

Når det er sagt, så har jo vår gamle venn Don Corleone sagt at "Revenge is a dish best served cold". Altså har jeg ikke hastverk.
Reinert med beine !
griped's Avatar
Er ikke vits i å gå til sak med bare anklagelser, du må ha håndfaste bevis. Jeg ville ringt naboen din hver eneste gang det var mye støy etter klokken 23, og klage på dette, ta opptak av samtalen. Etterhvert sitter du igjen med ganske mange opptak hvor resultatet er det samme hver gang, han sier rett ut at du bare får leve med det/drite i det/dra til helvette osv osv.

Med slike opptak for du dokumentert at du saklig tar kontakt etter klokken 23 og forsøker å få en løsning på støyen, og du får dokumentert hvordan naboen din driter fullstendig i det.

Hadde du stilt med slike opptak i forliksrådet så hadde du stilt mye sterkere.
Tja, vår vurdering, forøvrig også gjort i samråd med advokat, var at påstandene våre sto sterkere siden vi ikke var alene - vi hadde to medklagere. Altså personer som bevitner at dette er en realitet.

Uansett er det ikke så farlig med detaljene - nå har the cookie crumbled og det er ikke så mye jeg får gjort med det.
Tror jeg aldri har hørt om en viktig sak som blir løst av/i samspill med politiet jeg, bare saker hvor folk gjør ting I desperasjon og blir straffet for det. Nav er jo heller ikke til noen hjelp, faren til en jeg kjenner sykemeldte seg på grunn av de, og da fortalte legen hans at godt over halvparten som langtids-sykemeldte seg hos han var pga. nav.

Synd å høre at du har måttet leve med så jævlige naboer, skulle nesten ønske det var fri jakt på sånne mennesker. Det er jo, som også kommer frem av tråden, ikke så mye man får gjort når det kommer til usiviliserte mennesker, ikke på en sivilisert måte i hvert fall.

Det med inbreed som du snakker om er faktisk ikke så direkte farlig genetisk sett, hvis to stykker som er i nær slekt med nærmest "perfekte" gener får barn vil også barnet nyte godt av genene. På samme måte kan to personer som er langt ifra å være i slekt få "dårlige" barn, f. eks. hvis begge foreldrene har underbitt vil som regel barnet få ett enda sterkere trekk på de punktene. Det er kanskje heller ikke så bra for det "perfekte" barnet å bli oppdratt av f. eks. søsken, uten noen nærmest motstridende oppdragelse/læring, er at det kan hindre ett større perspektiv, og evnen til å tenke kritisk. Er begge foreldrene skakkjørte og igjengrodde, vil jo barna bli det også...
Nei, eller hva. Uten å dreie dette over til å handle om NAV - de er seff ikke relevante for denne saken, men ble nevnt siden de også er helt ødelagte. At Politiet er like ødelagte overrasker meg faktisk, men når jeg så tenker meg om så kanskje det ikke er så rart allikevel, all den tid det er vedtatt sannhet at korrupsjon og økonomisk kriminalitet er helt ok, mens narkotika er mulig å bekjempe. Uansett - jeg sporer av.

Angående innavl er det ikke så farlig det heller - altså hva grunnen er til at disse menneskene er så patetiske. Om det er sinnsykdom eller uvitenhet eller hva det måtte være, er det i hvert fall ingen tvil om at det ikke kan dreie seg om noe annet enn en omfattende personlig tragedie. Ingen blir sånn av fri vilje, og det er til syvende og sist synd for disse folka at samfunnet ikke er i stand til å hjelpe dem. For det er jo det de trenger - hjelp, omsorg og kanskje en klatt med opplysning.

Og da er vi tilbake til dette med sivilisert og ikke. Uten å vite om vi er enige i denne begrepsbruken, er problemet at man ikke har noen siviliserte virkemidler overfor disse folkene - dette går hånd i hånd med mitt forrige avsnitt. De trenger rehabilitering, de er glemte personer på et glemt sted.

Det beste med dette, som sier litt om hvor usannsynlig dårlig det står til, er at kona i huset er lærer på den lokale barneskolen. Bedre argument for sentralisering skal du faen meg få lete lenge etter. I tillegg er hun styremedlem i et sånt lokalt bygdeinitiativ for utvikling. Det er som den beste mafiafilmen - de dukker opp i alle kriker og kroker. For et trist sted å leve livet sitt dette er.

Om en ukes tid reiser jeg og min samboer nordover for å starte på nytt. Vi tenker Lofoten/Vesterålen-området helt generelt, vi kjenner noen folk der og det virker som det er et fint klima der (i forhold til mange andre steder). Noen som har noen erfaringer/er derfra? (Jeg har reist en del nordpå altså, så jeg er ikke helt fersk).
Sitat av fisk1e Vis innlegg
Nei, eller hva. Uten å dreie dette over til å handle om NAV - de er seff ikke relevante for denne saken, men ble nevnt siden de også er helt ødelagte. At Politiet er like ødelagte overrasker meg faktisk, men når jeg så tenker meg om så kanskje det ikke er så rart allikevel, all den tid det er vedtatt sannhet at korrupsjon og økonomisk kriminalitet er helt ok, mens narkotika er mulig å bekjempe. Uansett - jeg sporer av.

Angående innavl er det ikke så farlig det heller - altså hva grunnen er til at disse menneskene er så patetiske. Om det er sinnsykdom eller uvitenhet eller hva det måtte være, er det i hvert fall ingen tvil om at det ikke kan dreie seg om noe annet enn en omfattende personlig tragedie. Ingen blir sånn av fri vilje, og det er til syvende og sist synd for disse folka at samfunnet ikke er i stand til å hjelpe dem. For det er jo det de trenger - hjelp, omsorg og kanskje en klatt med opplysning.

Og da er vi tilbake til dette med sivilisert og ikke. Uten å vite om vi er enige i denne begrepsbruken, er problemet at man ikke har noen siviliserte virkemidler overfor disse folkene - dette går hånd i hånd med mitt forrige avsnitt. De trenger rehabilitering, de er glemte personer på et glemt sted.

Det beste med dette, som sier litt om hvor usannsynlig dårlig det står til, er at kona i huset er lærer på den lokale barneskolen. Bedre argument for sentralisering skal du faen meg få lete lenge etter. I tillegg er hun styremedlem i et sånt lokalt bygdeinitiativ for utvikling. Det er som den beste mafiafilmen - de dukker opp i alle kriker og kroker. For et trist sted å leve livet sitt dette er.

Om en ukes tid reiser jeg og min samboer nordover for å starte på nytt. Vi tenker Lofoten/Vesterålen-området helt generelt, vi kjenner noen folk der og det virker som det er et fint klima der (i forhold til mange andre steder). Noen som har noen erfaringer/er derfra? (Jeg har reist en del nordpå altså, så jeg er ikke helt fersk).
Vis hele sitatet...
Naturen blir ihvertfall ikke bedre noe sted i Norge. Har selv familie fra området, men er fort gjort å treffe på gærninger der oppe også. Men nå har du jo fått tonnevis med erfaring så det blir sikkert ikke noe problem. Lykke til videre!
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
Hei igjen, det er bare meg. Tenkte det kunne være morsomt med en liten oppdatering, et og et halvt år senere, og denne gangen med et positivt budskap. Vi har flyttet til et veldig trivelig bygdesamfunn nordpå, hvor vi har kjøpt oss et nytt småbruk. Det gamle, med hundenaboene, ble solgt overraskende fort og enkelt, til en person jeg mistenker vil passe meget godt inn i lokalmiljøet. Fint for dem!

Kontrasten mellom her vi er nå, og der vi flyttet fra, er helt latterlig. Da vi akkurat hadde ankommet, kom folk bort til oss og spurte om det var vi som var X og Y, og så hyggelig at dere har lyst til å bo her, og bare si fra om vi kan hjelpe til med noe. Altså litt annerledes enn å bli skult på av flannellkledde smartinger, idet de kjører sakte forbi deg i sine Dogde Ram. Fremfor å føle at alle rundt oss er potensielle fiender, kommer jeg idet jeg skriver dette ikke på et eneste hjem i bygda her hvor jeg ikke er (hjertelig) velkommen.

Så hvis noen skulle lese denne tråden og kjenne seg igjen i at alt ikke alltid er så lett - ikke gi opp, og stå på! Forandring er mulig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Dette er noe av det beste jeg har lest. Godt det ordnet seg til slutt OP.
fantastisk lesning, skikkelig surt at du ikke fikk saken igjennom og desverre bare som forventet, lykke til på den nye plassen
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Jeg er naboen som fikk en diger stein kastet gjennom vinduet kl. 2 om natten Tusenvis av glasskår over hele stua.
I denne stund , også kl. 2 på natta sitter jeg og hører på tre høylytt bjeffende bikkjer. Har tatt opptak av støyen med jevne mellomrom utover natta. Vurderer å starte «kampen» mot naboens hundehold på ny, men vet jo hvor lite politiet kan utrette. Sist jeg klagde fikk jeg hagen sprøytet trolig med roundup mens jeg var på ferie. Jeg er jo også bare « en jævla innflytter» og har fått klar beskjed om å dra til helvete.
Har lest alt, høres ut som naboene fra helvette rett og slett.. skjønner ikke at det er mulig. Hvordan klarer du å leve med dette? Altså hvorfor flytter ikke du også?
Sett opp kamera, så har du noe å bruke mot dem hvis de gjør hærverk.
Har satt opp flere kamera rundt om og håper de blir fanget på minnebrikkene om de prøver seg igjen.
Å flytte ville være som å si: Ok, dere vinner.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvordan går det ?
Sitat av Trillebaar Vis innlegg
Å flytte ville være som å si: Ok, dere vinner.
Vis hele sitatet...
Har ei bekjent som sliter med en lignende tap-tap situasjon. Hva har du egentlig å vinne på å bli? Økt selvfølelse? Garantert dårlig naboskap i overskuelig fremtid? Å bli boende på en plass omringa av drittfolk ville hvertfall aldri føltes som noen seier for meg, spesielt når det sannsynligvis finnes flere tusen alternative steder å bo og leve.

Eventuell "hevn" kan jo fint også kombineres med flytting.
Kan ikke du spre rottegift med sjokolade og hundemat på naboen?
Sitat av stratos891 Vis innlegg
Kan ikke du spre rottegift med sjokolade og hundemat på naboen?
Vis hele sitatet...
Joda, det kan man. Eller man kan bare skyte bikkja. Helsike heller, du kan skyte naboen også. Det er antakelig en enda mer permanent løsning. Det er mye man kan gjøre. Om det er så jævla lurt, riktig eller voksent å reagere på den måten blir et annet spørsmål - et spørsmål som er temmelig lett å besvare.

(buıusøן bıʇʞıɹ ǝʞʞı ɹǝ ʇɟıb 'ıǝu :ɹɐʌs)
▼ ... flere år senere ... ▼
Er det blitt en ende på visa?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
https://freak.no/forum/showpost.php?...2&postcount=87 Står her.

Ikke mye "katarsis" mtp selve naboene, men OP har i hvert fall kommet seg ut av situasjonen.
Sitat av robhol Vis innlegg
https://freak.no/forum/showpost.php?...2&postcount=87 Står her.

Ikke mye "katarsis" mtp selve naboene, men OP har i hvert fall kommet seg ut av situasjonen.
Vis hele sitatet...
Joda så det, tenkte mer på trillebår, siden det aldri kom noe mer..