Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  11 1495
Ja folkens, nok en gang har jeg prøvd meg på et portrett av madammen. Denne gangen mot en solnedgang mellom noen trær.

Brukte Nikon D300s, sigma 50mm f/1,4, SB-900 gjennom en softboks og en bar SB-600 fra bak siden med et orange filter, for å få en smule lys og farge på høyresiden.

1. BTS
http://farm8.staticflickr.com/7060/7135871007_fe2d7d6527_z.jpg


2. Uredigert
http://farm8.staticflickr.com/7271/6989781622_547e236931_z.jpg


3. Ferdig bilde (50mm f/1.4 @ 2.5, iso-100, 1/2000s)
http://farm8.staticflickr.com/7095/7135864429_e7def07fa3_z.jpg


Hvis det er en ting jeg tenker jeg burde gjort annerledes, var det å blenda opp litt så begge øynene ble skarpe. Liten irritasjonsfaktor, men jeg klarer ikke bestemme meg for om det ødelegger bildet

Hva syns dere? Hva burde blitt gjort annerledes?
Sist endret av Butchern; 2. mai 2012 kl. 18:26.
La meg begynne med at jeg ikke kan noenting om foto.

Men det uredigerte bildet så mye bedre ut enn det redigerte. Jeg tenker det er fordi det er alt for redigert. Jeg tenker det beste er når det ikke ser ut som om bildet er herja med i PS i flere timer, men at du på en mer diskret måte fremhever gode elementer i bildet.

Men jeg vet jo ikke hva slags "look" du er ute etter her da.
Som sagt over, prøv og få frem de gode elementene i et bilde, f.eks gjør ting skarpere, føler det ble litt for mye "uskarpt" når noe av naturen bak kunne gjort bildet fabelaktig.

Nå er jeg ingen foto-fyr, men det var min mening
Sist endret av iSkurk; 2. mai 2012 kl. 19:00.
Sitat av Cikey Vis innlegg
La meg begynne med at jeg ikke kan noenting om foto.

Men det uredigerte bildet så mye bedre ut enn det redigerte. Jeg tenker det er fordi det er alt for redigert. Jeg tenker det beste er når det ikke ser ut som om bildet er herja med i PS i flere timer, men at du på en mer diskret måte fremhever gode elementer i bildet.

Men jeg vet jo ikke hva slags "look" du er ute etter her da.
Vis hele sitatet...

Ja, jeg vet jeg sliter veldig med dette. Sitter å småpusler litt på et bilde- så gjør jeg bare mer og mer, og blir litt blind. Men en ting jeg la merke til nå, redigerte bildet på en annen maskin. På denne laptopen ser fargen i huden hennes ut som en veldig ekkel gul/grønn farge.

Når jeg redigerte bildet så kjørte jeg hvitbalansen litt varmere, og la en svak blåtone i de mørke områdene. Hvordan er fargene syns dere? Vet jeg har knotet litt med skjerminstillinger på den stasjonære, men dette var litt vel i grenseland!

Sitat av iSkurk Vis innlegg
Som sagt over, prøv og få frem de gode elementene i et bilde, f.eks gjør ting skarpere, føler det ble litt for mye "uskarpt" når noe av naturen bak kunne gjort bildet fabelaktig.

Nå er jeg ingen foto-fyr, men det var min mening
Vis hele sitatet...
Alle meninger er flotte Jeg er fan av liten dybdeskarphet, som regel. På portretter kjører jeg nesten alltid på med det, for å få fullt fokus på ansiktet. Litt usikker på om mer fokus på trærne ville gjort bildet bedre
Det største problemet med det redigerte syns jeg er lyset i bakgrunn. Blir for mye lys som drar fokus vekk fra modellen. Håret blir også litt grått. Syns du hadde fine farger i orginalbildet.
Det er noe som er litt "rart" med ansiktet hennes. Nede til høyre for munnen og rett til venstre for høyre øre er det et par områder som virker mørkere. Aner ikke om det er ansiktstrekk eller skygge som gjør det.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Jeg likte nr 3, jeg. Synes det var litt irriterende at hun var lent tilbake på nr 1, og så kunne det jo vært bedre uten den lyskasteren?

Du merker sikkert at jeg ikke har peiling, men det er jo vi du skal imponere
Sitat av Halalgeir Vis innlegg
Det er noe som er litt "rart" med ansiktet hennes. Nede til høyre for munnen og rett til venstre for høyre øre er det et par områder som virker mørkere. Aner ikke om det er ansiktstrekk eller skygge som gjør det.
Vis hele sitatet...
Det vet munnen er nok ansiktstrekk, men det ved øret er nok min feil, litt merkelig plassert kickerlys


Sitat av Kjøtt Vis innlegg
Jeg likte nr 3, jeg. Synes det var litt irriterende at hun var lent tilbake på nr 1, og så kunne det jo vært bedre uten den lyskasteren?
Vis hele sitatet...
BTS- behind the scenes Bildet er kun med for å vise hvordan jeg plasserte lyskildene
Veldig fine bilder, ser profesjonelt ut! Greier ikke helt å bestemme meg om jeg likte nr. 2 eller 3 best, men hvis du hadde dempet intensiteten til sola i nr. 3 hadde det vært en soleklar vinner for min del.
Likte fargene, ikke styrken på sola

Ellers meget fine portrettfotografier!
Lyset bak er alt for utbrent, men ikke så mye at du ikke har noe å hente i råformat.
Med dette lyset virker det som en god stemning, men får ikke dette til å stemme helt med ansiktsuttrykket til modellen.
Tror smil/latter hadde gjort seg, ser for meg at hun ser bedre ut når hun smiler.

Jeg sitter med kalibrert skjerm, og kan bekrefte at huden ser ganske gul ut på en unaturlig måte.
Lyse områder rundt øynene grenser mot grønn, ser nesten ut som du har manuellt innstilt hvittbalanse med den hue slideren for langt mot grønt.

Om det skal redigeres mer foreslår jeg å tone ned øyerynker littegrann, hun ser en smule trøtt ut.
Tror ett lite smil hadde gjort mye for å stramme opp ansiktet litt, og generelt skape en bedre holdning.
Kanskje det også hadde gått an å ta bildet fra en litt høyere vinkel(blir litt mye hake) eller lenger objektiv for å få litt mer korrekt perspektiv. (selv om 80mm ekv. skal holde i utgangspunktet).
Det skal alltid være så teknisk fokus på tilbakemeldingene. Jeg ser at du har rimelig peil på det, så jeg fokuserer heller på portrettet. Om noe som helst, så synes jeg at hun har en litt "ovenfra og ned-holdning", men generelt sett synes jeg bildet mangler en vinkling. Noe som forteller meg hvem hun er, litt ála dette, f.eks. Eller dette (hvilket faktisk er et maleri, men du skjønner nok poenget)

Jeg kan sitte og virkelig se på et portrettbilde som har en slik vinkling lenge. Bildet ditt er teknisk godt, men mangler noe av dette.

Til alle som foreslår tweak av tint fra 294 til 296 eller andre latterlige detaljer; når man lager kunst er slike touches KUN en smakssak, så det er ingen vits å "lære" fotografen noe. I og med at han har fått til alt dette, vet han nok at han kan klikke på contrast i PS.

Hvis formålet er å bruke fotoet i et pass tar jeg feil og unnskylder meg dermed.
Akkurat som dynamite, så ønsker jeg å se bort fra det fototekniske her, siden det virker som om du har grei peiling på det.

Modellen er pen, har blikkontakt og det er gode muligheter for gode portretter. Redigeringen fra bilde "2" til bilde "3" er litt i overkant og ødelegger de naturlige hudtonene du ser i bilde "2". Redigeringen fungerer på BTS-bildet, men jeg føler du mister fokuset når du prøver på det samme i portrettfotoet også.

Hvis det er en ting jeg synes du burde ta med videre, så er det å bruke sminke i portrettfoto. Ikke sminke for å gjøre modellen penere, men for å unngå refleksene du blant annet ser rundt øynene til modellen. Som fotojournalist ville jeg aldri ha gjort det, men hvis du er ute etter gode portrettfoto, så er sminke alfa omega for å unngå reflekser som blant annet gir "ekle" flekker i ansikter, spesielt rundt øynene, munnen og pannen.