Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2474
Har søkt meg gal, men finner ikke noe av interesse, så derfor spør jeg her!

Er det noen her inne som vet om et sted i nærheten av porsgrunn/skien som holder kurs i java? Eventuelt steder som holder fjernkurs på kveldene?

Takker for alle svar!
Java er et språk på et relativt høyt nivå, av en viss kompleksitet. men det er ikke av den grunn nevneverdig vanskelig å plukke opp. kan du programmering i utgangspunktet vil du nok få teket på det etter maks to uker.
I mellomtiden kan du lære mye på egen hånd. Denne serien til thenewboston på youtube hjalp meg (og en del andre jeg kjenner) en god del når jeg tok java på universitetet.
Takk for gode svar, alle sammen! Dette gir meg et sted å starte
Her er fagplanen (med alt av pensum, eksempler o.l) til det første programmeringsfaget (Java) man har på HiOA

http://www.iu.hio.no/~evav/LO127a/uvplan.htm
Java er faktisk ikke så ille hvis du har programmert før. Det er har ikke masse stash som C# har! Og kan sammenlignes med å være C hvor da C# er C++! Men det er har svært bibliotek, og i dag handler det ikke bare om å lære et programmeringsspråk, det handler vel så mye om å faktisk kunne bruker biblioteket som følger med.

Begynn her: http://docs.oracle.com/javase/tutori...efinition.html
Gå next next så følg dette slavisk.
Last ned Netbeans: http://netbeans.org/
Du trenger ærlig talt et IDE for java... du vil ikke importere ting manuelt her... du ber om å gi opp!

Du har en mengde fora og nettsteder som kan hjelpe deg på javaveien, blant annet her og ikke minst http://stackoverflow.com

lykke til
Sitat av hatermatte Vis innlegg
Java er faktisk ikke så ille hvis du har programmert før.
Vis hele sitatet...
Java er ikke ille i det hele tatt, det er jo faktisk nybegynnerspråk på mange høgskoler/universitet. Det er for at det er greit å lære, både syntaks og programmeringsforståelse kommer forholdsvis greit i java.
Sitat av hatermatte Vis innlegg
Det er har ikke masse stash som C# har! Og kan sammenlignes med å være C hvor da C# er C++!
Vis hele sitatet...
Hæ? Nei.....
Det har masse "stæsj" i C#, men det har for all del java også. Java-bibiloteket er MASSIVT.
Det som er småkjipt med C# er at det aller beste er å bruke VisualStudios, og det er grisedyrt som privatperson. Bortsett fra det vil jeg si at det så og si er samme språk. Det er svært liten forskjell mellom de to syntaksmessig, og på nybegynnernivå er det praktisk talt samme språk. Det er først når man kan benytte rammeverket fullt ut at C# skiller seg fra java.
Sitat av hatermatte Vis innlegg
Men det er har svært bibliotek, og i dag handler det ikke bare om å lære et programmeringsspråk, det handler vel så mye om å faktisk kunne bruker biblioteket som følger med.
Vis hele sitatet...
Det gjør det for java også. Uten javax.swing (for å ta et eksempel) kommer du ikke veldig langt. Hvem har vel ikke brukt JOptionPane liksom...
Sitat av hatermatte Vis innlegg
Du trenger ærlig talt et IDE for java...
Vis hele sitatet...
Det trenger du ærlig talt ikke. En texteditor med highlitghting er fint, men noe mer trenger man jo ikke. Som IDE holder Geany/Textpad i massevis som nybegyner. Jeg vet folk anbefaler Eclipse eller NetBeans men for svært mange holder det med en enkel editor i førsteomgang.
Sitat av hatermatte Vis innlegg
du vil ikke importere ting manuelt her... du ber om å gi opp!
Vis hele sitatet...
import javax.swing.*;

hm, det var da ikke så enormt vannskelig... Strange... Ikke gir jeg opp heller... Kanskje jeg skal prøve en til for å se om jeg gir opp?
import java.util.Random;

Nei, du, det gikk fint det ass.

Jeg tror om man følger en bok eller lignende så lærer man helt fint å importere ting manuelt; det går veldig fort. Og med javadocs så har man et enormt opplslagsverk som hjelper deg godt på vei.
Her er også en god introduksjon til OOP med java som språk: http://www.iu.hio.no/~kjetilg/uvstof...progintro.html
Jeg vil anbefale deg i begynnelsen å ikke bruke et stort og avansert IDE. Du sitter ofte igjen med mye mer om du skjønner hva som faktisk foregår bak kulissene. Så kan du heller bruke Eclipse, Netbeans e.l etter hvert, hvor ting går litt mer automatisk av seg.
Sist endret av Mr Oatman; 23. desember 2011 kl. 11:54.
Sitat av moret Vis innlegg
Det som er småkjipt med C# er at det aller beste er å bruke VisualStudios, og det er grisedyrt som privatperson.
Vis hele sitatet...
Det er direkte feil! Visual Studio Express er helt gratis, og har nesten all funksjonalitet du finner i betalversjonen, i alle fall alt du trenger som privatperson.

Et alternativ er #develop.

Ulikhetene mellom C# og Java har også vokst seg ganske store etterhvert, så jeg støtter ikke helt det du sier om det - men det har vært diskutert før..
Sist endret av tormaroe; 23. desember 2011 kl. 12:27.
@moret

Fra: http://stackoverflow.com/questions/2...sharp-and-java

Not all of your summary is correct:

In Java methods are virtual by default but you can make them final. (In C# they're sealed by default, but you can make them virtual.)
There are plenty of IDEs for Java, both free (e.g. Eclipse, Netbeans) and commercial (e.g. IntelliJ IDEA)
Beyond that (and what's in your summary already):

Generics are completely different between the two; Java generics are just a compile-time "trick" (but a useful one at that). In C# and .NET generics are maintained at execution time too, and work for value types as well as reference types, keeping the appropriate efficiency (e.g. a List<byte> as a byte[] backing it, rather than an array of boxed bytes.)
C# doesn't have checked exceptions
Java doesn't allow the creation of user-defined value types
Java doesn't have operator and conversion overloading
Java doesn't have iterator blocks for simple implemetation of iterators
Java doesn't have anything like LINQ
Partly due to not having delegates, Java doesn't have anything quite like anonymous methods and lambda expressions. Anonymous inner classes usually fill these roles, but clunkily.
Java doesn't have expression trees
C# doesn't have anonymous inner classes
C# doesn't have Java's inner classes at all, in fact - all nested classes in C# are like Java's static nested classes
Java doesn't have static classes (which don't have any instance constructors, and can't be used for variables, parameters etc)
Java doesn't have any equivalent to the C# 3.0 anonymous types
Java doesn't have implicitly typed local variables
Java doesn't have extension methods
Java doesn't have object and collection initializer expressions
The access modifiers are somewhat different - in Java there's (currently) no direct equivalent of an assembly, so no idea of "internal" visibility; in C# there's no equivalent to the "default" visibility in Java which takes account of namespace (and inheritance)
The order of initialization in Java and C# is subtly different (C# executes variable initializers before the chained call to the base type's constructor)
Java doesn't have an equivalent of the using statement for simplified try/finally handling of resources
Java doesn't have properties as part of the language; they're a convention of get/set/is methods
Java doesn't have the equivalent of "unsafe" code
Interop is easier in C# (and .NET in general) than Java's JNI
Java and C# have somewhat different ideas of enums. Java's are much more object-oriented.
Java has no preprocessor directives (#define, #if etc in C#).
Java has no equivalent of C#'s ref and out for passing parameters by reference
Java has no equivalent of partial types
C# interfaces cannot declare fields
Java has no unsigned integer types
Java has no language support for a decimal type. (java.math.BigDecimal provides something like System.Decimal - with differences - but there's no language support)
Java has no equivalent of nullable value types
Boxing in Java uses predefined (but "normal") reference types with particular operations on them. Boxing in C# and .NET is a more transparent affair, with a reference type being created for boxing by the CLR for any value type.
This is not exhaustive, but it covers everything I can think of off-hand.
Vis hele sitatet...
Den listen bør vel fortelle deg at java har egentlig ikke så mye "stæsj", da snakker jeg om selve språket. Ja, biblioteket er stort, men dårlig. Det er helt bloated. Skal du kode i Java unngår du å bruke mye av Javas eget bibliotek, da det stinker bloated og lite gjennomtenkt.

Det at du bruker library.* viser jo at du er helt fjern på programmering. Eller bare har kodet små scripts! Du vil ikke gjøre sånn i større programmer. Plutselig er det biblioteker som deler funksjonsnavn og da for du ikke compilet. Dessuten når et IDE kan gjøre jobben for deg i Java ca 6000 x mer effektivt blir det i mine øyne så dumt å ikke utnytte seg av det. Bruke notepad++ med syntax color er fortsatt som å hakke javakode inn i en steintavle kontra å skrive på pc!
Sitat av hatermatte Vis innlegg
Det at du bruker library.* viser jo at du er helt fjern på programmering. Eller bare har kodet små scripts! Du vil ikke gjøre sånn i større programmer. Plutselig er det biblioteker som deler funksjonsnavn og da for du ikke compilet. Dessuten når et IDE kan gjøre jobben for deg i Java ca 6000 x mer effektivt blir det i mine øyne så dumt å ikke utnytte seg av det. Bruke notepad++ med syntax color er fortsatt som å hakke javakode inn i en steintavle kontra å skrive på pc!
Vis hele sitatet...
Dude, ikke ta det så jævlig personlig da... Jeg skal være den første i verden til å inrømme at jeg ikke er noen verdensmester; men jeg har programmert en del. Og nei, jeg har ikke bare skrevet små scripts, men større prosjekter.
EKSEMPEL er et stikkord du kan ta med deg. Om jeg bruker .*; i et eksempel så tilsier ikke det at det er hva jeg vanligvis bruker.

Jeg parter om nybegynner-nivå her; som OP spør etter. Jeg lærte ihvertfall java best av å faktisk skrive kode the hard way, istedet for å la IDE gjøre det for meg. Kan jo bare være jeg som gjør det på den måten, men jeg tviler. Til vanlig bruker jeg Eclipse, men jeg er glad for at jeg begynte med en enklere text-editor.

Ja; C# og java er forskjellig, men for en nybegynner som skal lage sine første programmer er ikke den forskjellen så himla stor. Og kan du et av språkene så er det ikke akkurat rocket-science å hoppe over til det andre.
Men, en språkforskjell er det jo helt klart som du har klart å vise med copy/paste: jeg skal legge meg flat for det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
ville bare dele denne linken. Jeg er helt blank på programmering, og det tenker jeg nok mange andre er. men jeg syns denne siden både er motiverende og lærerik, det beste er at det er helt gratis !

Får ellers håpe at det er noen andre som får noe ut av den siden
Kan anbefale boken Head First Java
Den er lagt opp nesten interaktivt med mange illustrasjoner og eksempler. Den forklarer deg konseptene i objektorientering og javabiblioteket etterhvert som du leser. Mye bedre enn forelesningene på UiO. (Billig også.)