Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  184 16327
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg mener, at enkelte har fordommer mot innvandrere uten grunnlag, mens ander har store fordommer mot alle som assosieres med FRP (dvs. nesten 1/4 av hele landet)
Vis hele sitatet...
Ah, en herlig liten korreksjon: FrP er vel nå nede på 20,9%, og er dermed nærmere 1/5 enn 1/4 Dette går rette veien: Rett ned med FrP!

Åja, glemte en liten ting i posten min et par hakk over her:

Venninna mi, som var så sikker på at FrP var partiet for henne, hvor mye var hun faktisk enig med dem i? Såvidt over 50%. Det som var litt snodig, var å se hvor lite enig hun i det hele tatt var med NOEN som helst partier. Når hun gjorde de endringene jeg nevnte over, så klatra riktignok SV til 55% eller deromkring (fra litt under 50), og FrP droppa som nevnt omtrent tilsvarende, men de fleste mener jeg lå på 30-40%.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Jeg har ikke nevnt noe om å ikke stå for valgene man tar her i livet? De fleste mennesker er innforstått med hva de velger å stemme på.
Vis hele sitatet...
Ja og de skal fortsatt få lov til å ta frie valg, men når de tar valg som jeg mener er rasistiske så må de tåle å høre det og bli konfrontert med det.
Sitat av Athleon
Si meg så hva som er utgangspunktet til hver eneste FrPer?
Vis hele sitatet...
Det må vel nødvendigvis være FRP politikk?
Sitat av Athleon
Selv om du mener det er det ikke dermed sagt at det er fakta... Eller?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig ikke, men utifra mitt politiske syn så er det det jeg mener.
Sitat av Athleon
Så det er deres skyld at du har fordommer? Det er du som sitter med problemet her og da er det rimelig at det er du som prøver å kvitte deg med de også. Om du ikke er i stand til det så er du jo helt lik rasistene? De har fordommer og klarer ikke å se noen ting som kommer utenfor disse fordommene.
Vis hele sitatet...
Det er selvfølgelig deres egen skyld at jeg ikke liker de på bakgrunn av hvilket politisk parti de velger. Det er helt frivillig å stemme og være medlem i FRP og de som støtter en slik organisasjon har jeg i utgangspunktet vondt for å like.
Hva mer vil du? Ingen liker alle, forskjellen på meg og en rasist er at jeg faktisk har ett godt grunnlag til å misslike folk og det grunnlaget står faktisk vedkomne fritt til å argumentere for eller i mot.
Sitat av Athleon
Merkelig greier at et helt parti (samtlige i partiet og de som stemmer på det) er "pill råtne" når det kommer frem her at det tydeligvis er flere som har klart å overbevise deg... Jeg forstår ikke tankegangen din.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke forstår at selv ikke alle FRPere er like så har du ett problem. Partiet, partiprogrammet og holdningene det representerer er råttent, men selv om de med makta og majoriteten er råtne så betyr ikke det at absolutt alle er det. De FRPerne jeg kjenner tar feks. avstand fra FRPs syn på innvandring og fokuserer mer på den liberale økonomipolitikken partiet fronter.
Hvordan vi skal forvalte pengene her i landet er jeg langt mer åpen for å diskutere enn om vi skal stenge alle innvandrere inne til vi finner ut hvem vi er.
Sitat av atomet Vis innlegg
Ah, en herlig liten korreksjon: FrP er vel nå nede på 20,9%, og er dermed nærmere 1/5 enn 1/4 Dette går rette veien: Rett ned med FrP!
Vis hele sitatet...
Hehe, det er forsåvidt helt greit for min del også. I følge meningsmålingene (som ikke alltid er like treffsikkre) har Høyre tatt plassen som Norges nest største parti, noe som i grunn passer meg ypperlig

Sitat av atomet Vis innlegg
Venninna mi, som var så sikker på at FrP var partiet for henne, hvor mye var hun faktisk enig med dem i? Såvidt over 50%. Det som var litt snodig, var å se hvor lite enig hun i det hele tatt var med NOEN som helst partier. Når hun gjorde de endringene jeg nevnte over, så klatra riktignok SV til 55% eller deromkring (fra litt under 50), og FrP droppa som nevnt omtrent tilsvarende, men de fleste mener jeg lå på 30-40%.
Vis hele sitatet...
Nå vet jeg ikke hvilke test det er snakk om, men i allefall den som befant seg på VGnett, var på grensen til humoristisk for min del. Jeg tok den sammen med en del venner, og stort sett ingen av oss forsto oss helt på hvordan de kalkulerte ut %-resultatet. Ettersom det var _mange_ partier som kom høyt på lista, og mange av dem var jeg grunnleggende uenig med.
Sist endret av Restyle; 19. november 2009 kl. 17:42.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Jeg er forsåvidt enig i tankegangen din, men det du skriver her er jo nødvendigvis sammenlignbart med hva r8chl skriver. Hun mener at innvandrere bør gå frem som et godt eksempel, slik at vi i fellesskap kan være med å bekjempe fordommene. Etter hennes innlegg møtte hun ufattelig mye motstand, ettersom mange av dere var totalt uenige: og mente at det var individene med fordommer som skulle ta på seg denne jobben, og bekjempe "rasismen" fra innsiden. Hvilket jeg til en viss grad er enig med hun i: for å endre meninger og holdninger trengs det ofte å bli motbevist, og det er ikke alltid like lett for en mellomreflektert fjott av en rasist. Derfor mener jeg at hun har et valid poeng.
Vis hele sitatet...
Tja, jeg tror holdningene må endres først og fremst blant barn og unge så vil til slutt rasismen dø ut. Jeg tror ikke vi blir kvitt rasistene med det første og jeg tror heller aldri en innvandrer kan bli "god nok" i en hardbarket rasists øyne. Jeg har ingenting i mot at folk kommer med forslag til hvordan vi blir kvitt rasistene og det kan godt hende at r8chl sin måte er bedre enn min.
Jeg tror vi løser dette ved å fryse ut og generelt gjøre det ubehagelig å stå fram som rasist. Det er kanskje ikke den fredeligste måten å gjøre det på, men som Arnul Øverland så fint sa det: Tilgi dem ikke, de vet hva de gjør.
Sitat av Restyle Vis innlegg
I ditt innlegg derimot, skriver du: "Dette er i utgangspunktet slik jeg ser alle FRPere og da er det opp til dem å overbevise meg om at det ikke stemmer..", hvilket jeg må si er noe motsigende. Slik ståa er nå, får vi bare masse flaming fra ende til annen, uten at noen egentlig kommer overens - og prøver å se ting fra en annen vinkel. Samtidig er det noe betenklig at du dømmer hele partiet på bakgrunn av ett tema, ettersom politikken dreier seg om uvendelig mye mer enn bare innvandring (rett meg gjerne viss du mener jeg er langt ute å kjøre).
Vis hele sitatet...
Jeg vil få legge til at jeg ikke dømmer hele partiet utifra innvandringssaken, men det er klart det har en stor betydning siden det er sak jeg brenner for.
Det er også privatisering, EU og skattelette (for å nevne noe), men denne diskusjonen har vridd seg over til rasisme i FRP og ikke hva som er feil med FRP, for den lista er laaaaang
Sitat av Restyle Vis innlegg
Missforstå meg rett: jeg er ikke spesiellt uenig med deg, det er bare en tanke jeg syntes er verdt og ta med i oppsummeringen. Ettersom det finnes mange FRPere som ikke nødvendigvis har innvandringsdebatten som førsteprioritet når de er ute å stemmer. Jeg mener, at enkelte har fordommer mot innvandrere uten grunnlag, mens ander har store fordommer mot alle som assosieres med FRP (dvs. nesten 1/4 av hele landet), er i mine øyne merkverdig. Og i bunn og grunn tror jeg det var dette r8chl prøve å få frem, uten at hun lyktes 100%.
Vis hele sitatet...
Om det er 1000 eller 100000 som stemmer FRP bryr meg lite. Partiet jeg stemmer på kom ikke engang inn på tinget, men jeg er overbevist om at de ville gjort Norge til ett mye bedre land for de aller aller fleste av oss i forhold til hva FRP vil gjøre.
Sitat av Restyle Vis innlegg
Bare for å ha sagt det: jeg er ikke uenig i at FRP som parti har ekstremt mye rart for seg, og det er store deler av politikken deres jeg absolutt ikke støtter, men det er viktig å huske på at mange FRPere ikke nødvendigvis trenger å være rasister av den grunn, om det enn er flertall av dem ift. andre partier.
Vis hele sitatet...
Vel, partiprogrammet og holdninger de ellers viser i både private og offentlige rom går jeg utifra når jeg bedømmer partiet og jeg liker ikke det jeg ser.

Sitat av atomet Vis innlegg
Jeg må si meg uenig på et bittelite punkt, og jeg tror du vil være enig med meg, mith:
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i hele innlegget ditt og det eneste jeg har å svare er at når det skal skrives fort så glir begrepene litt over hverandre
Sist endret av Mith; 19. november 2009 kl. 17:48.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg vil få legge til at jeg ikke dømmer hele partiet utifra innvandringssaken, men det er klart det har en stor betydning siden det er sak jeg brenner for.
Det er også privatisering, EU og skattelette, men denne diskusjonen har vridd seg over til rasisme i FRP og ikke hva som er feil med FRP, for den lista er laaaaang
Vis hele sitatet...
Da er vi iallefall på samme side. Personlig er jeg delvis for et skattelette i endel tilfeller, og tror at en delprivatisering vil vippe oss i positiv retning når det kommer til skole og omsorgsdelen m.m.. But then again: så tror jeg vi ideéllt sett ønsker oss det samme resultatet, vi har bare forskjellige visjoner og tanker om hvordan vi bør gå frem for å nå dette målet Og det må vi helt klart få lov til å være uenige om, så lenge det stopper der.

Sitat av Mith Vis innlegg
Vel, partiprogrammet og holdninger de ellers viser i både private og offentlige rom går jeg utifra når jeg bedømmer partiet og jeg liker ikke det jeg ser.
Vis hele sitatet...
Jeg skal ikke dra opp offentlig versus privat sektor nå, det har vi nok av andre tråder til - men jeg er glad du fikk klargjort det litt. Uansett, at FRP fremstår som et rasistisk parti er det derimot ingen tvil om - dette til tross for at jeg kjenner flere som stemmer på det utelukkende på grunnlag av en mer liberal økonomipolitikk.

Selv må jeg innrømme at jeg missliker partiet mer og mer, på grunnlag av f.x. slike saker som dette. At en politisk frontfigur for partiet kan ytre slike meninger for gud og hvermann uten større konsekvenser finner jeg mildt sagt latterlig. Og det bør igrunn være grunnlag nok til å miste jobben. Det være seg viss partiet virkelig vil bekjempe annklagene de har dratt på seg om å være rasistiske.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Det ligger jo i ordet at en fordom er å dømme noen før du har grunnlag for det. For eksempel som å dømme en person som kriminell, kun på bakgrunn av hudfarge eller hvor han er fra. Å dømme noen på bakgrunn av at de stemmer Frp vil jeg derimot ikke klassifisere som fordømming fordi man vet jo faktisk hva Frp står for, og da også en hel del om hva den aktuelle personen står for.
Vis hele sitatet...
En hel del har aldri vært alt. Nesten skyter ingen mann av hesten. Du vet like lite om en fra Gambia som du vet om en som stemmer FrP bortsett fra at han er enig i NOE av det FrP står for. Det gir deg fortsatt ingen bedre grunn til å dømme noen da du ikke vet nok om personen.

Sitat av Mith Vis innlegg
Ja og de skal fortsatt få lov til å ta frie valg, men når de tar valg som jeg mener er rasistiske så må de tåle å høre det og bli konfrontert med det.
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig skal alle rasister få høre at de er hva de er og jeg er temmelig sikker på at de tåler det også. Poenget her er at du kaller en stor del av befolkningen for rasister uten å kjenne de. Du forhåndsdømmer de etter hva du mener partiet står for. Jeg skriver <<mener>> fordi du mener at FrP står for rasistiske tiltak...

Sitat av Mith Vis innlegg
Det må vel nødvendigvis være FRP politikk?
Vis hele sitatet...
Hvorfor det? Det må ikke nødvendigvis være det da det er en grunn til at flere partier er enige i innenfor noen felt enn andre. Man kan også stemme FrP i mangel av noe bedre parti og mener det partiet er best av de som eksisterer.

Sitat av Mith Vis innlegg
Det er selvfølgelig deres egen skyld at jeg ikke liker de på bakgrunn av hvilket politisk parti de velger. Det er helt frivillig å stemme og være medlem i FRP og de som støtter en slik organisasjon har jeg i utgangspunktet vondt for å like.
Hva mer vil du? Ingen liker alle, forskjellen på meg og en rasist er at jeg faktisk har ett godt grunnlag til å misslike folk og det grunnlaget står faktisk vedkomne fritt til å argumentere for eller i mot.
Vis hele sitatet...
Det er vel det dummeste jeg har hørt. Det er faktisk din egen skyld at du stempler FrPere som rasister før i det hele tatt har lært de å kjenne. Ingen liker alle. Jeg er totalt uenig i at du har et godt grunnlag for å mislike et så stort antall mennesker uten å kjenne de. Det er like fordomsfullt som det er å mislike noen grunnet deres farge på huden. Politikk er ikke alt her i livet og selv om en person har andre politiske syn enn deg så kan det godt hende at det mennesket er et mye, mye bedre menneske enn deg og er rasist eller eier noen som helst fordommer.

Det blir det samme som å si at alle som spiller fotball er idioter. Hvorfor? Fordi de spiller fotball og det syns jeg er en tragisk ting å bedrive tiden sin med. Attpåtil får du sykt betalt!

Det fungerer ikke på den måten. Uansett livssyn, religion, politiske syn, opprinnelse, eller alle mulig andre ting så skal man ikke ha fordommer selv om han har det. Det gjør deg ikke til noe bedre enn en rasist. Si heller at du ikke er enig i politikken til FrP enn å stemple samtlige som er enige i noe av deres politikk som rasister.

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du ikke forstår at selv ikke alle FRPere er like så har du ett problem. Partiet, partiprogrammet og holdningene det representerer er råttent, men selv om de med makta og majoriteten er råtne så betyr ikke det at absolutt alle er det. De FRPerne jeg kjenner tar feks. avstand fra FRPs syn på innvandring og fokuserer mer på den liberale økonomipolitikken partiet fronter.
Hvordan vi skal forvalte pengene her i landet er jeg langt mer åpen for å diskutere enn om vi skal stenge alle innvandrere inne til vi finner ut hvem vi er.
Vis hele sitatet...
Det var en dose ironi fra min side og det er du som har uttalt at du kan dømme alle som stemmer FrP under en kam så det er vel strengt tatt du som har et problem her som ikke forstår at nettopp har sagt imot deg selv...
Sitat av x3m187 Vis innlegg
De få vil alltid ødelegge for de flere, ihvertfall når en innvandrer/asylsøker begår et lovbrudd. Så er det jo på første side av VG og andre massemedier. Dette bidrar med å spre fremmedfrykt og dette er verst jo lengere man kommer ut i distriktene. Logisk, siden de har lite kontakt med andre enn etnisk norske.
Vis hele sitatet...
Det har du veldig rett i. Media er i høy grad med på å skape fremmedfrykten, men det er jo ikke uten grunn. Man kan ikke la være å skrive om det bare fordi det var en utlending som gjorde ugjerningen for å hindre at nordmenn får fordommer.

Sitat av Provo Vis innlegg
Du er klar over at det har vært innvandringsstopp i Norge siden 1975? Det tas kun inn flyktninger som kan dokumentere en alvorlig fare for liv og helse hvis de oppholder seg i hjemlandet. Andelen vi tar inn er et godt stykke under den mengden vi er pålagt å ta inn av FN. Husk at det er ikke snakk om folk som flytter hit fordi det er så fin natur her, men folk som bor midt i alvorlige krigssoner og er ofre for direkte overgrep av egen person.
Vis hele sitatet...
Jada, det er jeg fullt klar over, hva har det med saken å gjøre? Vi tok som sagt tidligere inn over 14,000 asylsøkere 08, som er dobbelt så mange som både Danmark og Finland. Vi tar inn flere asylsøkere enn kvoten tilsier, så FN har igrunn ingenting å være lei seg for. Og nei, vi tar ikke inn for få flyktninger etter kvoten å avgjøre, det er igrunn bare FN som mener vi burde ta inn flere med tanke på vårt lands areal iforhold til innbyggere - kvoten holder vi med god margin. Og det med at såpass få ble godkjent som du sier, jeg visste helt ærlig ikke at det var så få, Altså når en asylsøker fra et U-land ikke blir godkjent betyr det enten at personen er kriminell eller ikke oppfyller andre krav Norge stiller til sine asylsøkere. Hver asylsøker blir grundig vurdert - hvis noen ikke blir godkjent er det gode grunner til det.

Innvandringsstopp har ikke så mye å si heller da jeg godtar innvandrere til en viss grad - de kommer her frivillig og har da ingenting imot Norge eller det norske folk generelt. Mens asylsøkerne ikke er her frivillig (vel, noen er jo selvsagt det) - de blir dratt ut av sitt eget land fordi FN mener det er for farlig for dem å bo der. Jeg så en kommentar for et par år siden om flyktninger, hvor de fleste sa de ikke egentlig hadde lyst til å reise fra sitt land, og hvis de fikk muligheten så ville de reist tilbake på et sekund. De ville altså ikke være her, ergo blir det mer kriminalitet da de ikke liker hverken landet eller personene som har brakt dem hit. Jeg hører selv asylsøkere si til støtt og stadighet at de ikke liker dette landet, og at helst bare vil reise hjem, men det kan de ikke, da asylsøkere ikke har lov til å reise landet før etter en viss tid. Innvandringsstopp synes jeg også er å gå litt for langt. Det kommer ikke færre innvandrere til Norge enn det det burde gjøre, det blir en del av dem etterhvert liksom. Som sagt er det jo de færreste av både innvandrere og asylsøkere som begår kriminalitet - men tallet er fortsatt mye høyere enn det det burde være.

Sitat av Provo Vis innlegg
Det er så lett å si, men har du egentlig tenkt gjennom det? Hvordan mener du dette skal foregå? De aller fleste er lovlydige borgere som jobber fulle dager og betaler skatt. Hvordan mener du disse skal "bedre ryktet til innvandrerene"? De som er negativt innstilt til innvandrere generelt henger seg opp i handlingene til enkeltpersoner, og er det riktig at de resterende pliktoppfyllende norske borgerene (av utenlandsk opprinnelse) skal fordømmes på bakgrunn av handlingene til disse? Det er nemlig det som er problemet. Hva ville du gjort hvis oppfattelsen av deg fra andre i samfunnet var konstant sterkt farget av handlingene til en annen person? Kan jeg da kreve at du skal bevise deg gjennom mine fordommer om at du er av akkurat samme ulla bare fordi, la oss si, at du også har krøller? Og hvordan skulle du gjort det?

Dette blir en slags skyldig-til-det-motsatte-er-bevist-situasjon - noe som er det stikk motsatte av deler av fundamentet til den vestlige verden.
Vis hele sitatet...
Jeg har aldri sagt at jeg har svarene, men en fin måte å starte på er å gi flere innvandrere ordet om hva de mener om landet generelt, for jeg er sikker på at de fleste innvandrere som er her liker landet særs godt og har ingenting annet enn fine ting å si. Jeg tror rett og slett at flere innvandrere med høy offentlig profil burde bli anerkjent, og at de kan snakke ut som slags talspersoner for innvandrere i Norge generelt. La oss være ærlige - en del av innvandrerne som har har snakket ut til offentligheten har ikke alltid vært for det positive, uten at jeg har kilder på noen akkurat nå, så husker jeg en del som har snakket offentlig og som ikke ga meg noe godt inntrykk. Og jeg må beklage at jeg svarer så lenge etter, jeg hadde ting å gjøre.
Sitat av Athleon Vis innlegg
En hel del har aldri vært alt. Nesten skyter ingen mann av hesten. Du vet like lite om en fra Gambia som du vet om en som stemmer FrP bortsett fra at han er enig i NOE av det FrP står for. Det gir deg fortsatt ingen bedre grunn til å dømme noen da du ikke vet nok om personen.
Vis hele sitatet...
Jeg mener jeg har stort nok grunnlag til å forhåndsdømme FRP-velgere. Om de er enig i nok argumenter fra FRP til å stemme FRP så er de enige med nok argumenter for min del. En hel del er ikke alt, men det er mer enn nok til å skape ett førsteinntrykk og når det er såpass dårlig så er det lite å få gjort med.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Selvfølgelig skal alle rasister få høre at de er hva de er og jeg er temmelig sikker på at de tåler det også. Poenget her er at du kaller en stor del av befolkningen for rasister uten å kjenne de. Du forhåndsdømmer de etter hva du mener partiet står for. Jeg skriver <<mener>> fordi du mener at FrP står for rasistiske tiltak...
Vis hele sitatet...
Er det ett problem at jeg kaller en stor del av befolkningen rasister uten å kjenne dem? Problem for hvem?
Å sette folk i bås utifra forskjellige faktorer er en rimelig vanlig. Så ja, om det eneste jeg vet om en person er at han stemmer FRP så går jeg automatisk ut fra at han er enig med store deler av det jeg kaller et rasistisk parti.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Hvorfor det? Det må ikke nødvendigvis være det da det er en grunn til at flere partier er enige i innenfor noen felt enn andre. Man kan også stemme FrP i mangel av noe bedre parti og mener det partiet er best av de som eksisterer.
Vis hele sitatet...
Stemme FRP i mangel av noe bedre er jo bare idioti og jeg har heller ikke noe til overs for dem heller. Folk som tar en såpass stor avgjørelse basert på så dårlig grunnlag har jeg ikke noe sans for. En stemme til FRP er en stemme til ett råttent parti uansett hva som er bakgrunnen for å stemme.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det er vel det dummeste jeg har hørt. Det er faktisk din egen skyld at du stempler FrPere som rasister før i det hele tatt har lært de å kjenne. Ingen liker alle. Jeg er totalt uenig i at du har et godt grunnlag for å mislike et så stort antall mennesker uten å kjenne de. Det er like fordomsfullt som det er å mislike noen grunnet deres farge på huden. Politikk er ikke alt her i livet og selv om en person har andre politiske syn enn deg så kan det godt hende at det mennesket er et mye, mye bedre menneske enn deg og er rasist eller eier noen som helst fordommer.
Vis hele sitatet...
Utifra mitt syn på etikk og moral så kan aldri en rasist bli ett bedre menneske enn meg, nettopp fordi han er rasist. Jeg er ikke interessert i å kaste bort tiden min på å lære meg å kjenne rasister. Om det er mange eller få driter jeg i. Like fordomsfullt er det kanskje, men som sagt er det ingenting vedkomne ikke kan forandre på og jeg har ett godt nok grunnlag til å plassere de i den båsen de hører hjemme. Det er bare å slutte å stemme FRP eller komme med argumenter som gjør at jeg skjønner og godtar hvorfor de stemmer FRP.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det blir det samme som å si at alle som spiller fotball er idioter. Hvorfor? Fordi de spiller fotball og det syns jeg er en tragisk ting å bedrive tiden sin med. Attpåtil får du sykt betalt! Det fungerer ikke på den måten.
Vis hele sitatet...
Jodda, det er bare å si at alle som spiller fotball er idioter. Jeg bryr meg vel ikke. Personlig så mener jeg ikke interessen for fotball er nok til å ikke gidde prate med dem. Hadde de derimot vært interessert i Starcraft så hadde jeg nok oppsøkt vedkomne for å slå av en prat. Ser du hvordan det funker?
Sitat av Athleon Vis innlegg
Uansett livssyn, religion, politiske syn, opprinnelse, eller alle mulig andre ting så skal man ikke ha fordommer selv om han har det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er stor forskjell på valg man tar og ting man ikke kan forandre på.
Jeg er rett og slett ikke interessert i å bruke mye tid å krefter på folk jeg mener har tatt idiotiske politiske valg. Å ikke bruke tid å krefter bare fordi en er sort i huden eller jøde er noe helt annet. Du kan gjerne fortelle meg hvor man starter argumentasjonen om man blir møtt med argumenter som går på noe man ikke kan forandre eller forsvare.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det gjør deg ikke til noe bedre enn en rasist. Si heller at du ikke er enig i politikken til FrP enn å stemple samtlige som er enige i noe av deres politikk som rasister.
Vis hele sitatet...
Nei, politikken til FRP er på mange måter rasistisk så om du er enig med den så er du enig med rasistene helt til det motsatte er bevist.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det var en dose ironi fra min side og det er du som har uttalt at du kan dømme alle som stemmer FrP under en kam så det er vel strengt tatt du som har et problem her som ikke forstår at nettopp har sagt imot deg selv...
Vis hele sitatet...
Jeg kan ikke se at jeg har sagt imot meg selv. Tvert imot har jeg fra starten hevdet at jeg er åpen til å høre på argumentene til å stemme FRP. I over 90% av tilfellene er ikke argumentene gode nok til at det forsvarer en stemme til FRP.

Hvis FRP ikke ønsker rasister og annet pakk velkommen så må de vise det og det har de ikke engang prøvd. Tvert imot så har de forsøkt å få så mange stemmer som mulig fra den gjengen. Det er en god grunn til at sentrumspartiene ikke vil ta i FRP med ildtang og det er den usolidariske politikken både når det gjelder økonomi og innvandring.
De får ingen å samarbeide med så lenge de ikke forandrer programmet sitt og de får ikke nok stemmer om de forandrer programmet. Derfor er det viktig for FRP og prøve å forandre hvordan folk ser partiet utenfra slik at de kan få flere stemmer og beholde partiprogrammet.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg mener jeg har stort nok grunnlag til å forhåndsdømme FRP-velgere. Om de er enig i nok argumenter fra FRP til å stemme FRP så er de enige med nok argumenter for min del. En hel del er ikke alt, men det er mer enn nok til å skape ett førsteinntrykk og når det er såpass dårlig så er det lite å få gjort med.
Vis hele sitatet...
Har du virkelig ikke lært at man ikke skal dømme noen etter førsteinntrykket?

Sitat av Mith Vis innlegg
Er det ett problem at jeg kaller en stor del av befolkningen rasister uten å kjenne dem? Problem for hvem?
Vis hele sitatet...
Det er problem for deg for du stempler deg seg selv som rasist.

Sitat av Mith Vis innlegg
Å sette folk i bås utifra forskjellige faktorer er en rimelig vanlig. Så ja, om det eneste jeg vet om en person er at han stemmer FRP så går jeg automatisk ut fra at han er enig med store deler av det jeg kaller et rasistisk parti.
Vis hele sitatet...
Av hva du <<kaller>> et rasistisk parti, ja. Det er fortsatt ikke fakta at det er det. Eller?

Sitat av Mith Vis innlegg
Stemme FRP i mangel av noe bedre er jo bare idioti og jeg har heller ikke noe til overs for dem heller. Folk som tar en såpass stor avgjørelse basert på så dårlig grunnlag har jeg ikke noe sans for. En stemme til FRP er en stemme til ett råttent parti uansett hva som er bakgrunnen for å stemme.
Vis hele sitatet...
Det er klart du skal få lov til det, men jeg syns det er forkastelig å mislike en så utrolig stor folkegruppe kun fordi de har et annet syn på livet og verden enn deg. Det er ikke akkurat noe man velger selv, eller?

Sitat av Mith Vis innlegg
Utifra mitt syn på etikk og moral så kan aldri en rasist bli ett bedre menneske enn meg, nettopp fordi han er rasist.
Vis hele sitatet...
Helt ærlig, du ser ikke på deg selv som rasist? Hvorfor?

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg er ikke interessert i å kaste bort tiden min på å lære meg å kjenne rasister. Om det er mange eller få driter jeg i. Like fordomsfullt er det kanskje, men som sagt er det ingenting vedkomne ikke kan forandre på og jeg har ett godt nok grunnlag til å plassere de i den båsen de hører hjemme. Det er bare å slutte å stemme FRP eller komme med argumenter som gjør at jeg skjønner og godtar hvorfor de stemmer FRP.
Vis hele sitatet...
Herregud, mann! Det er for pokker ikke bare å slutte stemme FrP bare fordi du har et annet syn på verden og livet? De kan ikke velge ditt syn og de kan ikke velge sitt eget. Akkurat som at jeg kan ikke velge å tro på Gud eller ikke da faller meg <<naturlig>> å ikke tro på ham, akkurat som det faller FrPere naturlig å stemme FrP og akkurat som det faller mørkhudede å ha en mørk hud naturlig. Det er ikke et forbanna valg man tar!



Sitat av Mith Vis innlegg
Jodda, det er bare å si at alle som spiller fotball er idioter. Jeg bryr meg vel ikke. Personlig så mener jeg ikke interessen for fotball er nok til å ikke gidde prate med dem. Hadde de derimot vært interessert i Starcraft så hadde jeg nok oppsøkt vedkomne for å slå av en prat. Ser du hvordan det funker?
Vis hele sitatet...
Det ser jeg, at du nok en gang er like fordomsfull. Hva om denne fotballinteresserte syntes StarCraft var enda bedre enn fotball? Eller om denne StarCraft interesserte også var interessert i fotball?

Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, det er stor forskjell på valg man tar og ting man ikke kan forandre på.
Jeg er rett og slett ikke interessert i å bruke mye tid å krefter på folk jeg mener har tatt idiotiske politiske valg. Å ikke bruke tid å krefter bare fordi en er sort i huden eller jøde er noe helt annet. Du kan gjerne fortelle meg hvor man starter argumentasjonen om man blir møtt med argumenter som går på noe man ikke kan forandre eller forsvare.
Vis hele sitatet...
Denne har jeg vel allerede svart på.

Sitat av Mith Vis innlegg
Nei, politikken til FRP er på mange måter rasistisk så om du er enig med den så er du enig med rasistene helt til det motsatte er bevist.
Vis hele sitatet...
Hva mine politiske tanker er er ikke relevant i denne diskusjonen så unødvendig å dra frem på banen. Si meg hvorfor man er enig med rasistene? FrP sin politikk er ikke rasistisk på noen som helst måte.

Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg kan ikke se at jeg har sagt imot meg selv. Tvert imot har jeg fra starten hevdet at jeg er åpen til å høre på argumentene til å stemme FRP. I over 90% av tilfellene er ikke argumentene gode nok til at det forsvarer en stemme til FRP
Vis hele sitatet...
Så flott for deg. Helt bryr meg ikke om hva du stemmer. Poenget mitt er at jeg vil at du skal se at du er like forhåndsdømmende som rasister.

Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis FRP ikke ønsker rasister og annet pakk velkommen så må de vise det og det har de ikke engang prøvd. Tvert imot så har de forsøkt å få så mange stemmer som mulig fra den gjengen. Det er en god grunn til at sentrumspartiene ikke vil ta i FRP med ildtang og det er den usolidariske politikken både når det gjelder økonomi og innvandring.
De får ingen å samarbeide med så lenge de ikke forandrer programmet sitt og de får ikke nok stemmer om de forandrer programmet. Derfor er det viktig for FRP og prøve å forandre hvordan folk ser partiet utenfra slik at de kan få flere stemmer og beholde partiprogrammet.
Vis hele sitatet...
Det er klart de burde få rasistene i partiet til å holde kjeft slik som en del andre partier klarer å gjøre. Ikke vet jeg hvorfor rasistene føler en trang til å ytre sine meninger. Jeg er enig i at det er uheldig for partiet og det er uheldig at de fleste rasister heller mot FrP grunnet streng innvandringspolitikk, men selv om partiet innehar rasistiske velgere så betyr ikke det at partiets program er rasistisk og at alle andre som stemmer FrP er rasister. Det er derimot rasistisk av deg å hevde noe sånt!
Sitat av Athleon Vis innlegg
Har du virkelig ikke lært at man ikke skal dømme noen etter førsteinntrykket?
Vis hele sitatet...
Selvfølgelig, men man finner ganske kjapt ut om en person er verdt å bruke tiden sin på utifra førsteinntrykket man får.
Sier du at du ikke bryr deg om førsteinntrykket du får av en person?
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det er problem for deg for du stempler deg seg selv som rasist.
Vis hele sitatet...
Er du spinnvill? Jeg dømmer ingen utifra etnisitet eller religion. At jeg ikke tåler trynet på rasister har da ingenting med rasisme å gjøre.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Av hva du <<kaller>> et rasistisk parti, ja. Det er fortsatt ikke fakta at det er det. Eller?
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke fakta. Det er min personlige mening om partiet. Det er slik det fremstår for meg og mange andre. Andre igjen vil ikke være enige med meg, men nå er det nå slik at meningene mine er mine egne og jeg anser dem som rimelig velbegrunnede.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det er klart du skal få lov til det, men jeg syns det er forkastelig å mislike en så utrolig stor folkegruppe kun fordi de har et annet syn på livet og verden enn deg. Det er ikke akkurat noe man velger selv, eller?
Vis hele sitatet...
Politikk velger man så til de grader selv. Det er derfor man har hemmelig valg slik at ingen skal kunne kjøpe stemmen din eller kontrollere hva du stemmer på. Støtter man en politikk som har ett annet menneskesyn en meg så har man valgt det helt selv.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Helt ærlig, du ser ikke på deg selv som rasist? Hvorfor?
Vis hele sitatet...
Fordi jeg ikke bryr meg om etnisitet eller religion og gjør heller ingen forskjell på om det er en hvit mann eller svart mann som jeg må forholde meg til.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Herregud, mann! Det er for pokker ikke bare å slutte stemme FrP bare fordi du har et annet syn på verden og livet? De kan ikke velge ditt syn og de kan ikke velge sitt eget. Akkurat som at jeg kan ikke velge å tro på Gud eller ikke da faller meg <<naturlig>> å ikke tro på ham, akkurat som det faller FrPere naturlig å stemme FrP og akkurat som det faller mørkhudede å ha en mørk hud naturlig. Det er ikke et forbanna valg man tar!
Vis hele sitatet...
Er det ikke et valg å stemme FRP?
Tør jeg spørre hvem som tvinger noen til å stemme mot sin vilje?
Jeg tror heller ikke på Gud, men forstår og aksepterer at andre gjør det. Strekt religiøse mennesker er ofte født inn i en religiøse familie, men det er heller ingenting i veien for at disse skal skifte syn når de vokser opp.
Ingen er født med politiske synspunkter, det er noe man opparbeider seg over tid og i en alder av 18år anses man som voksen nok til å ta egne valg.
Så jo, det er helt klart ett valg man tar, motsettingen til feks. hudfarge og seksuell legning.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det ser jeg, at du nok en gang er like fordomsfull. Hva om denne fotballinteresserte syntes StarCraft var enda bedre enn fotball? Eller om denne StarCraft interesserte også var interessert i fotball?
Vis hele sitatet...
Har det noe som helst å si? Jeg skjønner ikke hvor du vil.
Jeg har jo sagt det gang på gang at jeg har fordommer som alle andre, men at jeg ikke har like sterke fordommer mot feks. fotball-interesserte og spill-interesse som jeg har mot FRPere.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Denne har jeg vel allerede svart på.
Vis hele sitatet...
Det har du vel ikke? Hvordan kan du hevde at det å ta ett fritt valg og det å være født anderledes skal få de samme konsekvensene?
Jeg snakker ikke med rasister på bakgrunn av deres politikk. Rasister snakker ikke med Afrikanere på bakgrunn av at de er født i Afrika. Det er langt i fra det samme og det siste er straffbart.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Hva mine politiske tanker er er ikke relevant i denne diskusjonen så unødvendig å dra frem på banen. Si meg hvorfor man er enig med rasistene? FrP sin politikk er ikke rasistisk på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Det er ikke deg jeg sikter til heller, men som sagt før: Stemmer man FRP så stemmer man på det JEG MENER er ett rasistisk sammensurium av klovnepolitikere.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Så flott for deg. Helt bryr meg ikke om hva du stemmer. Poenget mitt er at jeg vil at du skal se at du er like forhåndsdømmende som rasister.
Vis hele sitatet...
Jeg er like forhåndsdømmende som alle andre, men jeg har gyldige argumenter å backe opp påstandene mine med, noe rasister ikke har.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det er klart de burde få rasistene i partiet til å holde kjeft slik som en del andre partier klarer å gjøre. Ikke vet jeg hvorfor rasistene føler en trang til å ytre sine meninger. Jeg er enig i at det er uheldig for partiet og det er uheldig at de fleste rasister heller mot FrP grunnet streng innvandringspolitikk, men selv om partiet innehar rasistiske velgere så betyr ikke det at partiets program er rasistisk og at alle andre som stemmer FrP er rasister. Det er derimot rasistisk av deg å hevde noe sånt!
Vis hele sitatet...
Det er andre veien. Rasistene kommer til FRP på grunn av deres partiprogram og når rasistene blir mange nok så kan de forme partiprogrammet som de vil. FRP jakter på rasistene ved å fremme tåpelige forslag, som selvfølgelig blir nedstemt på stortinget, men som fortsatt er med på ødelegge for integreringen. Selv om det ikke dreier seg om rase så er saken om kastrering av pedofile en slik sak. Der spiller de på følelsene til folk i en av Norges største overgrepssaker for å vinne stemmer hos folk som ikke har peiling på hvordan rettsystemet eller rettsikkerheten funker her i landet, samtidig som de drar meg seg alle som hyler etter strengere straffer.
På andre siden av bordet sitter ett samlet storting å vet at dette bare er tull og kommer aldri til å gå inn for noe slik, men FRP får fortsatt overtaket "fordi de er villig til å gjøre noe med problemet" enda de inderlig godt vet at kastrering aldri kommer på tale.
Det jeg ofte merker, og som forsåvidt skinner veldig godt igjennom denne debatten også, er når hvite mennesker setter grensen for hva som er rasisme mot svarte, hvilket fører til overhykleri og skrik fra såkalte medmennesker hver gang FRP kommer med sitt i innvandringsdebattene.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Det jeg ofte merker, og som forsåvidt skinner veldig godt igjennom denne debatten også, er når hvite mennesker setter grensen for hva som er rasisme mot svarte, hvilket fører til overhykleri og skrik fra såkalte medmennesker hver gang FRP kommer med sitt i innvandringsdebattene.
Vis hele sitatet...
Det har jo ikke noe med det å gjøre. Det er jo ganske logisk hva som er rasistisk. Nemlig å dømme en person kun basert på etnisitet, eller å gre et helt folkeslag under samme kam basert på hva enkeltindivider har gjort.

Det er nok ingen her som hevder det er rasisme å være kritisk eller ha en annen mening om invandringspolitikken, men sånne uttalelser som Roger Madsen kommer med her, er rasistisk.
Sist endret av Gamgee; 20. november 2009 kl. 13:15.
Det er vell heller ingen som har nektet for at det var rasistisk. det som er problemet er at noen her inne stempler hele partiet som rasistisk. Det blir helt feil av noen som selv-forherliger seg selv i forhold til å dømme andre. Buksa er langt nede på kne med andre ord.
Sitat av Athleon Vis innlegg
Det er klart de burde få rasistene i partiet til å holde kjeft slik som en del andre partier klarer å gjøre. Ikke vet jeg hvorfor rasistene føler en trang til å ytre sine meninger. Jeg er enig i at det er uheldig for partiet og det er uheldig at de fleste rasister heller mot FrP grunnet streng innvandringspolitikk, men selv om partiet innehar rasistiske velgere så betyr ikke det at partiets program er rasistisk og at alle andre som stemmer FrP er rasister. Det er derimot rasistisk av deg å hevde noe sånt!
Vis hele sitatet...
Øh, du sliter litt med begrepene, eller hva? Rasisme vil si at man har fordommer på bakgrunn av hudfarge/etnisitet/rase, f.ex. å mene at alle afrikanere er mindre intelligente enn vesteuropeere.

Å mene at alle som stemmer FrP er idioter, rasister e.l. er helt klart å ha fordommer (...riktignok med et skremmende godt grunnlag for denne meningen), men det har ingenting med deres rase/etnisitet å gjøre.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
Det har jo ikke noe med det å gjøre. Det er jo ganske logisk hva som er rasistisk. Nemlig å dømme en person kun basert på etnisitet, eller å gre et helt folkeslag under samme kam basert på hva enkeltindivider har gjort.
Vis hele sitatet...
Det har etter mine øyne meget mye med hvordan denne debatten har utviklet seg, hvor det har hellet mot at FRP sin innvandringspolitikk er mer eller mindre rasistisk, så vell som deres partimedlemmer/de som støtter deres politikk.

Sitat av Semjuel Vis innlegg
Det er nok ingen her som hevder det er rasisme å være kritisk eller ha en annen mening om invandringspolitikken, men sånne uttalelser som Roger Madsen kommer med her, er rasistisk.
Vis hele sitatet...
Ikke? Er dessverre slik jeg har opplevd et par innlegg av et par brukere. Jeg er, slik jeg skrev i mitt første innlegg (tror jeg :P), enig i at måten Roger Madsen valgte å ordlegge seg kan defineres som rasisme. Samtidig mener jeg også at det han prøver å få frem stemmer.
Sist endret av Dibsent; 20. november 2009 kl. 13:45.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Det er vell heller ingen som har nektet for at det var rasistisk. det som er problemet er at noen her inne stempler hele partiet som rasistisk. Det blir helt feil av noen som selv-forherliger seg selv i forhold til å dømme andre. Buksa er langt nede på kne med andre ord.
Vis hele sitatet...
Om det er meg du sikter til så setter jeg pris på om du nevner navn.
Jeg har ikke ikke nektet på at jeg har store fordommer mot rasister, FRP og deres velgere, men det jeg har nektet på er at det er det samme som å ha fordommer mot svarte eller lesbiske.
Jeg innrømmer at jeg i utgangspunktet ikke tåler trynet på FRP velgere også, men igjen så forklarer jeg hvorfor og hva som gjør at jeg har det synet jeg har. Jeg har også forklart at det er flere FRPere som jeg ikke har noe imot, ja til og med liker, og jeg har også forklart hvorfor det er slik.

Kan ikke se at jeg har buksa på knærne, så det er jo fint om du peker på eksempler der du mener jeg har bæsja på leggen.
Sitat av Mith Vis innlegg
Om det er meg du sikter til så setter jeg pris på om du nevner navn.
Jeg har ikke ikke nektet på at jeg har store fordommer mot rasister, FRP og deres velgere, men det jeg har nektet på er at det er det samme som å ha fordommer mot svarte eller lesbiske.
Jeg innrømmer at jeg i utgangspunktet ikke tåler trynet på FRP velgere også, men igjen så forklarer jeg hvorfor og hva som gjør at jeg har det synet jeg har. Jeg har også forklart at det er flere FRPere som jeg ikke har noe imot, ja til og med liker, og jeg har også forklart hvorfor det er slik.

Kan ikke se at jeg har buksa på knærne, så det er jo fint om du peker på eksempler der du mener jeg har bæsja på leggen.
Vis hele sitatet...

Du har ikke vært litt konstruktiv i din kritikk mot FrP engang. Alt du har sagt er i hovedsak at du mener de er rasistiske og derfor tåler du ikke trynet til hverken partiet eller dets velgere. Etter det jeg har forstått vet du ingenting om partiet, alt du vet er det du har lest i avisene om partiets asyl- og innvandringspolitikk virker det som. FrP er ikke rasistisk selv om Madsen fra Moss kanskje er det. Jeg er ikke rasistisk selv om jeg føler dette landet har alt for liberal asyl- og innvandringspolitikk. At du mener jeg er rasistisk på grunnlag av det kan jeg slenge ut en påstand om at du kommunist - som ikke er så veldig mye bedre i mine øyne.

Jeg synes for øvrig du ikke er noe bedre enn rasister etter alle innleggene du har kommet med.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Ikke? Er dessverre slik jeg har opplevd et par innlegg av et par brukere. Jeg er, slik jeg skrev i mitt første innlegg (tror jeg :P), enig i at måten Roger Madsen valgte å ordlegge seg kan defineres som rasisme. Samtidig mener jeg også at det han prøver å få frem stemmer.
Vis hele sitatet...
Du mener virkelig at du er enig i utsagnet "Prøv å besøke Østen istedenfor Afrika. Derfra kommer det bare halvaper. De må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg, og det ser man støtt i media" ?
Sitat av Widow Vis innlegg
Du mener virkelig at du er enig i utsagnet "Prøv å besøke Østen istedenfor Afrika. Derfra kommer det bare halvaper. De må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg, og det ser man støtt i media" ?
Vis hele sitatet...
At folk fra den 3 verden/u-land bruker flere generasjoner på å tilpasse seg tror jeg det kan være mye sant i, men det kommer vel an på hva forhold de kommer fra? At de er halvaper er noe sprøyt.
Sitat av Boo-Boo Vis innlegg
Du har ikke vært litt konstruktiv i din kritikk mot FrP engang. Alt du har sagt er i hovedsak at du mener de er rasistiske og derfor tåler du ikke trynet til hverken partiet eller dets velgere. Etter det jeg har forstått vet du ingenting om partiet, alt du vet er det du har lest i avisene om partiets asyl- og innvandringspolitikk virker det som. FrP er ikke rasistisk selv om Madsen fra Moss kanskje er det. Jeg er ikke rasistisk selv om jeg føler dette landet har alt for liberal asyl- og innvandringspolitikk. At du mener jeg er rasistisk på grunnlag av det kan jeg slenge ut en påstand om at du kommunist - som ikke er så veldig mye bedre i mine øyne.

Jeg synes for øvrig du ikke er noe bedre enn rasister etter alle innleggene du har kommet med.
Vis hele sitatet...
Du får tro hva du vil, men du har helt rett i at jeg er kommunist. Jeg har heller ikke noen planer om å komme med konstruktiv kritikk siden jeg alt har ett parti å stemme på.
Jeg vet veldig godt hva partiet FRP står for og kan godt diskutere andre aspekter ved FRP i en annen tråd, men denne handler altså om rasismen i partiet.

Du har etter en del uttalelser i andre tråder plassert deg godt inne blant de typiske FRP velgerne så jeg forstår at du føler deg truffet.
Feks. vil ett kjapt søk på brukernavnet ditt få opp at du er for fengsling uten dom (kilde), opprette asylmottak i Afrika (her) og ser på islam som en hobby (her.)
Sist endret av Mith; 20. november 2009 kl. 16:51.
Sitat av Mith Vis innlegg
Du får tro hva du vil, men du har helt rett i at jeg er kommunist. Jeg har heller ikke noen planer om å komme med konstruktiv kritikk siden jeg alt har ett parti å stemme på.
Jeg vet veldig godt hva partiet FRP står for og kan godt diskutere andre aspekter ved FRP i en annen tråd, men denne handler altså om rasismen i partiet.

Du har etter en del uttalelser i andre tråder plassert deg godt inne blant de typiske FRP velgerne så jeg forstår at du føler deg truffet.
Feks. vil ett kjapt søk på brukernavnet ditt få opp at du er for fengsling uten dom (kilde), opprette asylmottak i Afrika (her) og ser på islam som en hobby (her.)
Vis hele sitatet...
Du har bestemt deg for den fulle og eneste sannhet med andre ord ? Flere som har sagt dette før. Da er også løpet lagt for diskusjoner av denne typen som du streifer innom.
Kommunisme i praksis er noe de aller fleste vet hva er. Det er verre en den verste nazi ideologi.
Det viser seg at de fleste "rødbrune" stemmer sentrum og høyre etter noen år på baken i det virkelige liv.

Det er nok håp for deg også "Mith"
Jeg har absolutt ikke bestemt meg for den fulle og eneste sannheten og jeg er absolutt åpen for å diskutere politikk, men ikke med rasister.
Hersketeknikker og ditt syn på kommunisme kan du spare deg for siden jeg ærlig talt driter i det.

Pek gjerne på herskerteknikkene du mener jeg har brukt. Når noen spør om min mening ang. FRP så svarer jeg og mine meninger kan vel umulig være en hersketeknikk. Mulig jeg er har litt spissere albuer enn andre her i tråden, men slik er det nå engang blitt.
Som sagt så er jeg ikke interessert i ditt syn på hverken kommunisme eller hva du tror alderen min er.
Sitat av Brulte Vis innlegg
Du har bestemt deg for den fulle og eneste sannhet med andre ord ? Flere som har sagt dette før. Da er også løpet lagt for diskusjoner av denne typen som du streifer innom.
Kommunisme i praksis er noe de aller fleste vet hva er. Det er verre en den verste nazi ideologi.
Det viser seg at de fleste "rødbrune" stemmer sentrum og høyre etter noen år på baken i det virkelige liv.

Det er nok håp for deg også "Mith"
Vis hele sitatet...
Hvordan kan du sammenligne hvordan kommunisme har funket i praksis og nazisme som ideologi?
At noen maktsyke mennesker som f.eks. Stalin har misbrukt kommunismen til de grader har da vel ingenting med kommunismen som ideologi å gjøre?
Vil si at kommunismen som ideologi egentlig er rimelig inkluderende og til dels rettferdig, noe som definitivt ikke kan sies om nazismen. Kan si meg enig i at kommunisme ikke er noe som fungerer i den virkelige verden, men det er egentlig en helt annen sak.

Når det gjelder alt maset om rasisme så vær så snill å få begrepene deres på plass. Rasisme, homofobi, xenofobi, nazisme osv. er ikke nødvendigvis det samme som å være fordomsfull. Selvfølgelig ligger det å være fordomsfull i alle disse begrepene, men man kan da ikke si at noen er rasist fordi at han har fordommer folk som røyker, stemmer et annet politisk parti eller spiser grandis.
Få begrepene deres på plass, så blir det mye lettere å bli tatt seriøst når dere diskuterer. Blir litt samme greie som å rope ULV, ULV!

On topic:
Nå skal det sies at det er en ting at personer som Madsen kommer seg rimelig høyt opp i det politiske systemet, men så vidt jeg vet har han ikke kommet med lignende uttalelser som har blitt kjent tidligere. Det som derimot er ganske hårreisende er at FRP ikke umiddelbart tar affære og gir fyren sparken fra partiet? Det gir offentligheten inntrykket av at å komme med disse uttalelsene er greit så lenge man sier sorry, sett ifra FRP sitt synspunkt. Dette vil selvfølgelig dermed bli en ting man forbinder FRP med.
Hadde Madsen på bakgrunn av dette blitt kasta på huet og ræva ut av partiet ville det istedet gitt inntrykket av at FRP var et parti som faktisk tok affære når noe skjedde.
[quote=Conders;1555011]Hvordan kan du sammenligne hvordan kommunisme har funket i praksis og nazisme som ideologi?
At noen maktsyke mennesker som f.eks. Stalin har misbrukt kommunismen til de grader har da vel ingenting med kommunismen som ideologi å gjøre?
Vil si at kommunismen som ideologi egentlig er rimelig inkluderende og til dels rettferdig, noe som definitivt ikke kan sies om nazismen. Kan si meg enig i at kommunisme ikke er noe som fungerer i den virkelige verden, men det er egentlig en helt annen sak.

Hverken nazisme eller kommunisme har noe som helst å gjøre i verden verken som ideologi eller i praksis. Det har historien vist for lenge siden.

FrP med sin ideologi er ikke prøvd i praksis ennå , ergo man kan ikke dømme den nord og ned som visse gjør her inne. De må få en kjangs til å vise om det blir bedre eller verre i Norge med de i regjering.
Hvorfor i alle dager skal man ikke kunne dømme en ideologi før den er prøvd ut i praksis? Av samme grunn som at du kan støtte politikken til FRP, kan andre dømme den. Det at man skal kunne vurdere synspunktene til partiene og finne ut hvilket parti som passer best for seg, og dermed dømme andre som uansvarlige eller feil, er vel en av rettighetene man har her i et demokratisk samfunn. Kristent Samlingsparti har heller ikke sittet i regjering, men det er vel ikke noe argument for at de bør få lov?

Du har vel heller ikke for den del svart på spørsmålet på hvor i alle dager logikken i å sammenligne nazistisk ideologi og kommunisme i praksis ligger?
Sitat av Conders Vis innlegg
Hvorfor i alle dager skal man ikke kunne dømme en ideologi før den er prøvd ut i praksis? Av samme grunn som at du kan støtte politikken til FRP, kan andre dømme den. Det at man skal kunne vurdere synspunktene til partiene og finne ut hvilket parti som passer best for seg, og dermed dømme andre som uansvarlige eller feil, er vel en av rettighetene man har her i et demokratisk samfunn. Kristent Samlingsparti har heller ikke sittet i regjering, men det er vel ikke noe argument for at de bør få lov?

Du har vel heller ikke for den del svart på spørsmålet på hvor i alle dager logikken i å sammenligne nazistisk ideologi og kommunisme i praksis ligger?
Vis hele sitatet...
Begge parter utførte ett massedrap verden aldri har sett maken til.

Du forklarte på en god måte dette med å dømme ting før det er satt ut i livet, er tildels enig. Da er det også legitimt å bruke under andre forhold og saker om jeg skjønner deg rett?
Sitat av Brulte Vis innlegg
Begge parter utførte ett massedrap verden aldri har sett maken til.

Du forklarte på en god måte dette med å dømme ting før det er satt ut i livet, er tildels enig. Da er det også legitimt å bruke under andre forhold og saker om jeg skjønner deg rett?
Vis hele sitatet...
Japp! Du skjønner meg rett her, og ser selv at jeg tildels motsier meg selv her ved nærmere ettertanke, da jeg også f.eks. sammenligner den politikken som har blitt satt ut i livet i Norge med den politikken FRP ønsker å føre.

For å prøve å forklare hva jeg egentlig mente når det gjelder kommunisme og nazisme så var det at den kommunismen verden har sett i veldig stor grad viker fra ideologien.
Litt som å drepe i kristendommens eller islams navn, på tross av at dette egentlig strider imot religionen. Følte dermed ikke at nazisme fra et rent ideologisk standpunkt var sammenlignbart med en politikk som ble utført i kommunismens navn, på tross av at den i stor grad vek ifra den faktiske ideologien. Var vel egentlig dette jeg i hovedsak reagerte på, og ikke sammenligningen av ideologi og praksis når jeg tenker meg om.
Beklager at jeg ikke klarte å få dette frem på en skikkelig måte tidligere og håper jeg gjorde det litt mer klart nå.
Sitat av Widow Vis innlegg
Du mener virkelig at du er enig i utsagnet "Prøv å besøke Østen istedenfor Afrika. Derfra kommer det bare halvaper. De må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg, og det ser man støtt i media" ?
Vis hele sitatet...
Så var det det å faktisk lese det jeg skriver. Jeg velger å tro at det han egentlig mener er at Afrika bruker laaangt lengere tid på å utvikle seg (demokrati, korrupsjon, økonomi osv osv), mer eller mindre på alle måter, hvor han helt sikkert drar inn alle de negative omtaler som faktisk er om Afrika i media. Korrupsjon, massemord og diverse kriger, rettsgang osv osv.

Som sagt, dette er det jeg tror han egentlig mener med utsagnet sitt. Jeg støtter langt derifra måten han har valgt å ordlegge seg, og er enig i at måten han gjorde det på grenser til rasisme.
Sitat av Mith Vis innlegg
Jeg har absolutt ikke bestemt meg for den fulle og eneste sannheten og jeg er absolutt åpen for å diskutere politikk, men ikke med rasister.
Hersketeknikker og ditt syn på kommunisme kan du spare deg for siden jeg ærlig talt driter i det.
Vis hele sitatet...
Du sier du ikke vil diskutere med rasister, samtidig som du allerede har stemplet oss som rasister, hva er da vitsen for oss å diskutere med deg? Vi prøver å diskutere på en saklig måte mens alt du har sier tilbake er at vi er rasister...

Det er lite vits for oss å diskutere med en som alt har bestemt seg for at kommunisme er den perfekte styreform.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Så var det det å faktisk lese det jeg skriver. Jeg velger å tro at det han egentlig mener er at Afrika bruker laaangt lengere tid på å utvikle seg (demokrati, korrupsjon, økonomi osv osv), mer eller mindre på alle måter, hvor han helt sikkert drar inn alle de negative omtaler som faktisk er om Afrika i media. Korrupsjon, massemord og diverse kriger, rettsgang osv osv.

Som sagt, dette er det jeg tror han egentlig mener med utsagnet sitt. Jeg støtter langt derifra måten han har valgt å ordlegge seg, og er enig i at måten han gjorde det på grenser til rasisme.
Vis hele sitatet...
Les utsagnet igjen: "Prøv å besøke Østen istedenfor Afrika. Derfra kommer det bare halvaper. De må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg, og det ser man støtt i media".
Han snakker ikke om Afrika, han prater om "Østen".
Utsagnet hans er rasistisk og jeg klarer ikke å få med meg hva han vil fram til heller. At alle fra Østen er halvaper, og de trenger flere generasjoner å tilpasse seg på som han begrunner med hva han har sett i media?
Veldig korttenkt utsagn, spør du meg.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Så var det det å faktisk lese det jeg skriver. Jeg velger å tro at det han egentlig mener er at Afrika bruker laaangt lengere tid på å utvikle seg (demokrati, korrupsjon, økonomi osv osv), mer eller mindre på alle måter, hvor han helt sikkert drar inn alle de negative omtaler som faktisk er om Afrika i media. Korrupsjon, massemord og diverse kriger, rettsgang osv osv.

Som sagt, dette er det jeg tror han egentlig mener med utsagnet sitt. Jeg støtter langt derifra måten han har valgt å ordlegge seg, og er enig i at måten han gjorde det på grenser til rasisme.
Vis hele sitatet...
Men kjære vakre vene, det er jo ikke Madsens egenskaper til å ordlegge seg vi mener er rasistisk. Uansett om han hadde hatt en mastergrad i retorikk ville det ikke hatt noe betydning. Det er budskapet han kommer med som er rasistisk, og det er forkastelig om man har dysleksi eller skriver som en Gud.
Sitat av Widow Vis innlegg
Les utsagnet igjen: "Prøv å besøke Østen istedenfor Afrika. Derfra kommer det bare halvaper. De må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg, og det ser man støtt i media".
Han snakker ikke om Afrika, han prater om "Østen".
Utsagnet hans er rasistisk og jeg klarer ikke å få med meg hva han vil fram til heller. At alle fra Østen er halvaper, og de trenger flere generasjoner å tilpasse seg på som han begrunner med hva han har sett i media?
Veldig korttenkt utsagn, spør du meg.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har forstått det mener han at man bør besøke Østen istedenfor Afrika, fordi fra Afrika "kommer det bare halvaper som må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg,hvilket man ser man støtt i media". Så er jo spørsmålet hvor langt diskusjonen om hva han egentlig mener skal gå, da ingen av oss vil kunne slå fast noe med sikkerhet. Er iallefall slik jeg har forstått det han har sagt.

Sitat av minigolf Vis innlegg
Men kjære vakre vene, det er jo ikke Madsens egenskaper til å ordlegge seg vi mener er rasistisk. Uansett om han hadde hatt en mastergrad i retorikk ville det ikke hatt noe betydning. Det er budskapet han kommer med som er rasistisk, og det er forkastelig om man har dysleksi eller skriver som en Gud.
Vis hele sitatet...
Da må jeg nesten spørre deg hva du mener budskapet er, fordi slik jeg ser det, er budskapet det at Afrika "henger etter".
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Slik jeg har forstått det mener han at man bør besøke Østen istedenfor Afrika, fordi fra Afrika "kommer det bare halvaper som må ha 2-3 generasjoner på å tilpasse seg,hvilket man ser man støtt i media". Så er jo spørsmålet hvor langt diskusjonen om hva han egentlig mener skal gå, da ingen av oss vil kunne slå fast noe med sikkerhet. Er iallefall slik jeg har forstått det han har sagt.



Da må jeg nesten spørre deg hva du mener budskapet er, fordi slik jeg ser det, er budskapet det at Afrika "henger etter".
Vis hele sitatet...
Nå verken kan, skal, eller prøver jeg å snakke for minigolf bare så det er sagt. Men jeg vil utifra sånn jeg forstår budskapet prøve å forklare hvorfor dette blir sett på som, og for den del er, rasistisk.
Jeg vil tro at han snakker om Afrika og ikke Østen når han nevner halvaper, så jeg er enig med deg der, selv om dette egentlig ikke er relevant for om det er rasistisk eller ikke.

Ordbruken med "derfra kommer det bare halvaper", er, og vil være rasistisk da dette ikke bare er en idiotisk måte å få frem at de henger etter, som han senere har uttalt at han ment, men det kommer også til uttrykk at GRUNNEN til dette er at de er "halvaper", og dermed mindre intelligente enn oss her i Vesten.
For å si det enkelt, ordbruken til Madsen gir uttrykk for at folk fra Afrika er mindre intelligente enn oss fordi de kommer fra Afrika, ergo rasisme.
Sist endret av Conders; 21. november 2009 kl. 18:00.
Sitat av Conders Vis innlegg
Ordbruken med "derfra kommer det bare halvaper", er, og vil være rasistisk da dette ikke bare er en idiotisk måte å få frem at de henger etter, som han senere har uttalt at han ment, men det kommer også til uttrykk at GRUNNEN til dette er at de er "halvaper", og dermed mindre intelligente enn oss her i Vesten.
For å si det enkelt, ordbruken til Madsen gir uttrykk for at folk fra Afrika er mindre intelligente enn oss fordi de kommer fra Afrika, ergo rasisme.
Vis hele sitatet...
Har skrevet utrykkelig klart i mine poster at jeg er helt enig i at måten han har fremstilt det hele gjør at det grunner ut i rasisme, men samtidig prøver jeg å forklare og påpeke at det faktisk ligger noe i det han sier, nei ikke bokstavelig talt, men mellom linjene. Jeg vil nok ikke dra inn intelligens i denne debatten, men jeg forstår det slik at du bruker det som et samlebegrep for hva han mener er "feil/henger etter med" der.
Sist endret av Dibsent; 21. november 2009 kl. 18:14.
Sitat av Dibsent Vis innlegg
Har skrevet utrykkelig klart i mine poster at jeg er helt enig i at måten han har fremstilt det hele gjør at det grunner ut i rasisme, men samtidig prøver jeg å forklare og påpeke at det faktisk ligger noe i det han sier, nei ikke bokstavelig talt, men mellom linjene. Jeg vil nok ikke dra inn intelligens i denne debatten, men jeg forstår det slik at du bruker det som et samlebegrep for hva han mener er "feil/henger etter med" der.
Vis hele sitatet...
Har sett hva du har skrevet, men er uenig i det du sier om budskapet. Budskapet blir selvfølgelig sett i sammenheng med ordbruken, og på grunn av ordvalget blir budskapet rasistisk. Ja, de henger etter utviklingsmessig i veldig mange land i Afrika.

Vil heller ikke si at det er helt bak mål å tolke ordbruken av halvaper til å bety at de er mindre intelligente. Selvfølgelig kan det tolkes til at de henger etter samfunns-og-utviklingsmessig, men jeg har veldig vanskelig for å tro at dette begrepet ble brukt såpass gjennomtenkt i en så særdeles lite gjennomtenkt uttrykksform.

Det jeg da mener er at på tross av at noe av budskapet, hvis man leser mellom linjene som du sier, er korrekt, så er også en del av budskapet han her formidler grunnen til at de henger etter, som da er at de er "halvaper" eller mindre intelligente enn oss. Synes det blir feil å bare ta noe ut av budskapet og overse resten, noe jeg mener det virker som du gjør da du sier at selve budskapet ikke er rasistisk på tross av at fremstillingen av budskapet er det.