Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3565
Jeg får dagpenger fra nav, begynner jeg å studere, så mister jeg det.
Jeg vil ikke leve studentlivet, med å bo i kollektiv, og spise first price hver dag, samt få flere hundretusen i gjeld.
Er det en plass på nettet, jeg kan kjøpe en bok/flere, ta en eksamen og få en grad som f. eks. dataingenør?
Og vil dette være like bra som en grad fra en norsk høgskole, tatt i betraktning at en har like gode karakterer?
Finnes mye du kan studere og lære selv, ikke alltid en trenger å ha en formell utdanning for å få jobb.
Programmering er et eksempel hvor mange enkelt kan få jobb uten å ha en utdanning innen feltet så lenge de kan det de driver med. Finnes også mange nettbaserte kurs en kan ta innen dette feltet og lignende (sjekk ut bl.a Udemy)
Du kan ta enkeltemner Da kan du melde deg opp til alle fag der studieplassene ikke er fullt opp. Du betaler bare eksamensavgift, også kan du møte opp på eksamen Du kan også komme på forelesnigene.

http://www.uio.no/studier/opptak/enk...om-enkeltemne/
Anonym bruker
"Leken Sverdfisk"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
De meste av forelesninger på universitetene kan du fint gå på uten å være meldt på som student.
Anonym bruker
"Oppmerksom Behemoth"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ikke snakk så høyt om det i hvertfall. Dumt å løpe rundt å si til alle kjente og ukjente at du får dagpenger mens du studerer.
Anonym bruker
"Hoppende Fe"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hva er vitsen med å være trygdesnylter? Du stjeler fra oss som betaler skatt.

Hvis du mener at studier er forenelig med dagpenger får du vel bare søke om godkjenning til studie mens du får dagpenger. Eller så får du bare bestemme deg for om du ønsker å være en student eller reell arbeidssøker.
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er vitsen med å være trygdesnylter? Du stjeler fra oss som betaler skatt.

Hvis du mener at studier er forenelig med dagpenger får du vel bare søke om godkjenning til studie mens du får dagpenger. Eller så får du bare bestemme deg for om du ønsker å være en student eller reell arbeidssøker.
Vis hele sitatet...
Man betaler skatt av dagpenger også. Det samme gjør man for AAP. Så forklar gjerne hvem "dere" som betaler skatt er.
Trådstarter
40 4
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Hva er vitsen med å være trygdesnylter? Du stjeler fra oss som betaler skatt.

Hvis du mener at studier er forenelig med dagpenger får du vel bare søke om godkjenning til studie mens du får dagpenger. Eller så får du bare bestemme deg for om du ønsker å være en student eller reell arbeidssøker.
Vis hele sitatet...
Jeg er på ingen måte en trygdesnylter.
En får ikke dagpenger mens en studerer.
Jeg vil være student, men ikke slik som jeg beskrev selv tidligere.
Og ja, jeg søker på alt jeg kommer over av jobber, kommer bare inn til intervju i noen tilfeller, og ikke mer.
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
Man betaler skatt av dagpenger også. Det samme gjør man for AAP. Så forklar gjerne hvem "dere" som betaler skatt er.
Vis hele sitatet...

Hvis jeg gir deg 100kr. og så gir du meg tilbake 35kr.
Hvor mange kr. har du fått av meg da?

og "vi" som betaler skatt er oss som utfører arbeid/tjeneser,
mot betaling. Som vi deretter betaler en del av tilbake til felleskapet.

Til spørsmålet til TS:
Du må søke NAV om støtte under utdanning, eller håpe du ikke blir tatt. Blir du tatt tror jeg det er fengselstraff for trygdesvindel over 100.000, og selfølgelig må du betale tilbake det du har svindlet.
Trådstarter
40 4
Sitat av TomC Vis innlegg
Hvis jeg gir deg 100kr. og så gir du meg tilbake 35kr.
Hvor mange kr. har du fått av meg da?

og "vi" som betaler skatt er oss som utfører arbeid/tjeneser,
mot betaling. Som vi deretter betaler en del av tilbake til felleskapet.

Til spørsmålet til TS:
Du må søke NAV om støtte under utdanning, eller håpe du ikke blir tatt. Blir du tatt tror jeg det er fengselstraff for trygdesvindel over 100.000, og selfølgelig må du betale tilbake det du har svindlet.
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket det, så sto det at en ikke fikk noen penger. En måtte søke hos lånekassen. Hva skal en i så tilfelle søke om?
Har ikke noen planer om det nei.
Du får ikke støtte av nav "uten god grunn".
Å ikke ha lyst til å leve studentlivet tror jeg ikke holder mål.

Lånekassens opplegg for nettstudier finner du her: https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stip...l/Nettstudier/

Studerer du på dagpenger er det alltids en sjanse for å bli tatt for svindel.
Vil anbefale å prøve å få en deltidsjobb.
Det er jo ingen som har lyst til å være studenter med dårlig råd, men det er prisen man betaler for en utdannelse. Det er en investering i fremtiden. Og prøve å lure dette systemet er jo definisjonen på trygdesvinel. Mange studenter jobber også litt ved siden av, og da blir det ikke så gærnt. Ta studiene som normalt med stipend og studielån, også leverer du noen CV'er på lokale butikker og bensinstasjoner. Du kommer ikke til å angre på at du investerer i fremtiden din. Studietiden er jo også morsom, med mase nye bekjentskaper og ting som skjer.

Sitat av Onfroi Vis innlegg
Jeg er på ingen måte en trygdesnylter.
En får ikke dagpenger mens en studerer.
Jeg vil være student, men ikke slik som jeg beskrev selv tidligere.
Og ja, jeg søker på alt jeg kommer over av jobber, kommer bare inn til intervju i noen tilfeller, og ikke mer.
Vis hele sitatet...
Trådstarter
40 4
Sitat av vulcaN Vis innlegg
Det er jo ingen som har lyst til å være studenter med dårlig råd, men det er prisen man betaler for en utdannelse. Det er en investering i fremtiden. Og prøve å lure dette systemet er jo definisjonen på trygdesvinel. Mange studenter jobber også litt ved siden av, og da blir det ikke så gærnt. Ta studiene som normalt med stipend og studielån, også leverer du noen CV'er på lokale butikker og bensinstasjoner. Du kommer ikke til å angre på at du investerer i fremtiden din. Studietiden er jo også morsom, med mase nye bekjentskaper og ting som skjer.
Vis hele sitatet...
Jeg mener du tar feil. Om jeg studerer på kvelden, og er åpen for å ta hvilken som helst jobb, så mener jeg dette ikke er noen form for svindel. Jeg har ikke planer om å studere på en skole, som jeg eventuelt måtte ha prioritert fremfor en vanlig jobb.

Som jeg nevnte tidligere, så sliter jeg en del med å skaffe meg ordinert arbeid.
Synd systemet er slik. Jeg har akseptert at jeg bare må vente på at min jobbspesialist på nav finner en jobb til meg, i stedet for å gjøre noe produktivt med tiden min.
Om det er greit å studere på kvelden kan helt sikkert NAV svare på. At du synes det burde være greit betyr ikke at det er det, og konsekvensene av å ta feil kan være dyre.
Så lenge du studerer på egenhånd og kun tar en eksamen så skal ikke dette ut over dagpengene. Da må du være tilgjengelig for arbeid of aktiv jobbsøker såklart